TAJOMSTVÁ KINOSÁL I |
TAJOMSTVÁ KINOSÁL I |
Ako to vlastne celé funguje, že môžeme vidieť tie pohybujúce sa obrázky vytvárajúce ten ohromný vizuálny zážitok? Kde sa berie ten fantastický zvuk v sálach kín? Čo sa deje za našim chrbtom, keď sa pohodlne usadíme do sedačiek, zaboríme ruku do popcornu a necháme sa unášať krásou filmu? To všetko a ešte oveľa viac. Pohodlne sa usaďte - predstavenie začína.
Kto pracuje keď sa diváci bavia?
Málokto z vás rozmýšľa, čo sa deje za jeho chrbtom počas sledovania filmu v kine. Diváci si pohodlne sedia, papajú popcorn, pokúšajú sa o prvý sexuálny kontakt a nikoho ani len nenapadne, že niekde za nimi je celkom rušno. Premietač v premietacej kabíne totiž obsluhuje filmové projektory slúžiace k vlastnému prehraniu filmových pásov. Spravidla sa stará o dve premietacie kamery značky MEOPTON, pretáčací stroj na filmové kotúče a ovládací panel obsahujúci mechanizmy na spúšťanie opony, gongu a zvukovej hlasitosti.
Film je rozdelený na niekoľko kotúčov o dĺžke približne 20-tich minút. Ako je teda možné, že v kine vidíme film celý a to bez prerušovania a medzier?
Premietač na začiatku projekcie nasadí prvý kotúč do prvej premietačky a nechá film bežať. Medzitým nasadí do druhej premietačky v poradí druhý kotúč a čaká na okamžik, keď prvý kotúč končí a začína druhý. Aby nevznikli už spomínané medzery a nepríjemné skoky (ktoré sa ale občas premietačovi podaria), musí sa mu podariť prechod z kotúča na kotúč so sekundovou presnosťou. Práve na to slúžia malé čierne značky umiestnené obvykle v pravom hornom rohu obrazu. V okamihu, keď sa objaví prvá značka - zostáva presne minúta do konca pásu. Premietač nastaví nasledujúci pás do správnej polohy a čaká na druhý signál. Ten sa objaví sedem sekúnd pred koncom pásu a v tú chvíľu sa spustí druhá premietačka. Posledná značka sa objaví na konci pásu a v tých okamihoch sa obraz prekryje z druhej premietačky a presne nadviaže na prvú mašinku.
Z čoho sa skladá premietačka?
Pre jednoduchosť si ju predstavte, ako veľkú kameru na podstavci. Na jednej strane sú dva kotúče (ten čo sa odvíja - je hore a ten čo sa navíja - je dole). Medzi nimi je filmová dráha, kde sa filmový pás točí pred objektívom a svetlom a je premietaný na plátno. K osvetleniu slúžia výkonné žiarivky s veľkým svetelným výkonom (ide o natlakované halogénové alebo xenónové výbojky o teplote tak 1500 C) a je samozrejmé, že aj tu vznikajú veľmi vysoké teploty. Na odsávanie doslova „pekelného" tepla slúži komín vedúci von z premietačky.
Je oko naozaj nedokonalé?
Aby sme mohli nerušene a plynule sledovať obraz, je nutné ho prispôsobiť samotnému premietaniu. Pri pretáčaní je filmový pás uchytený do systému ozubených koliečok medzi odvíjajúcim a navíjajúcim kotúčom. Pred objektívom dochádza ku krokovaniu vďaka ktorému je obraz plynulý. Pomocou zariadenia zvanom „Maltézsky kríž" dochádza ku krokovaniu. Najprv premietačka zatiahne clonu na objektíve a posunie pás o jedno políčko, dvojramenná clona sa otvorí na prvú polohu a políčko je reprodukovaný, clona sa otočí na druhú polohu a to isté políčko ešte jeden krát premietne. Až keď clona prechádza na prvú polohu, sa filmový pás posunie na ďalšie políčko. Celá táto akcia trvá presne 1/24 sekundy a nemusíte sa obávať, že by ste niečo postrehli.
Aké musí byť premietacie plátno?
Keďže máme rôzne stranové pomery u 35 milimetrového filmu, riešime problém s veľkosťou obrazu na samotnom plátne. Pre plné využitie plátna musíme pred objektív nasadiť ďalšiu šikovnú optickú pomôcku, ktorá zaistí obrazové roztiahnutie do daných rozmerov. Premietacie plátno sa väčšinou vyrába zo superreflexného materiálu. Optimálna „odrážavosť" plátna je niečo okolo 85%.