10 000 PRED KRISTOM - NÁVRAT LOVCOV MAMUTOV |
10 000 PRED KRISTOM - NÁVRAT LOVCOV MAMUTOV |
Prehistorický epos o mladom lovcovi mamutov, ktorý sa vydáva na neprebádané územie, aby zaistil budúcnosť svojho kmeňa, nakrútil filmový mág Roland Emmerich. Nemecký režisér, scenárista a producent sa veľmi rád púšťa do nemalých projektov s obrovským rozpočtom a pokiaľ možno s megalomanskými trikovými efektmi. Bol to on, kto stál za napadnutím Zeme nepriateľskými zelenými mužíčkami v Dni nezávislosti, novou dobou ľadovou v Dni po tom či zničením brooklynského mostu Godzillou. Avšak najväčšia výzva naňho čakala niekde v ďalekej minulosti, presnejšie, desať tisícročí pred naším letopočtom.
„Vždy ma fascinovala myšlienka prenesenia klasického hrdinského príbehu na filmové plátna. To, že sme stvorili vymysleného hrdinu z pravekého obdobia, nám dalo neobmedzené možnosti. Chcel som nakrútiť film, ktorý by diváka preniesol do iného sveta, niekam, kde sme ešte nikdy predtým neboli,“ vysvetľuje Emmerich.
A tak sa spoločne so svojím dvorným skladateľom Haraldom Kloserom pustili do prípravy skriptu o príslušníkovi izolovaného horského kmeňa D’Lehovi (Steven Strait) a jeho láske ku krásnej Evolete (Camilla Belle). Ich šťastie netrvá dlho. Osadu napadne skupina záhadných bojovníkov a Evolet padne do zajatia. D’Leh sa s hŕstkou lovcov mamutov vydáva po ich stopách do predtým nepoznaných končín. Na ceste narazia na ďalšie kmene, ktoré postihol rovnaký osud, a tak sa z malej skupiny prenasledovateľov sformuje silná armáda.
Podobne ako filmoví hrdinovia i Emmerichov štáb musel podstúpiť cestu okolo sveta. Zo slnečnej Kalifornie sa vydali do mrazivých hôr Nového Zélandu, odkiaľ sa presunuli do horúcej a vlhkej Južnej Afriky až do stredu púštnej krajiny v Namíbii. Na náročné presuny spomína i jeden z producentov – Michael Winner: „Človek ako Roland má tendenciu neustále vyhľadávať originálne lokality, ale to je v dnešných časoch plných výpravných produkcií dosť ťažké. Bolo to naozaj veľmi komplikované hľadanie a následné presúvanie filmovej techniky a pracovného tímu. Roland sa mi priznal, že toto je najnáročnejší projekt, na ktorom doteraz pracoval. Myslím však, že podobné výzvy sú pre filmárov ako on, jednoducho, nevyhnutné.“
Ďalšou náročnou skúškou bolo vytvorenie pravekých zvierat – obrovitých mamutov, smilodonov (šablozubý tiger) a trojmetrových mäsožravých vtákov. Emmerich oslovil špecialistku na vizuálne efekty Karen Goulekas, s ktorou spolupracoval už na Godzille a Dni nezávislosti. Karen začala svoju prácu na 10 000 pred Kristom už dva roky pred prvou klapkou. Vyprodukovala stovky kresieb a modelov, sústreďujúc sa na tri hlavné sekvencie zahŕňajúce tvory z obdobia pleistocénu – lov mamuta, útok krvilačných vtákov a D’Lehove stretnutie so smilodonom. „Špecifický problém bol v stvárnení zvieracej srsti – dlhej a rozstrapatenej u mamutov či mokrej u smilodona. Chceli sme, aby počítačové tvory pôsobili čo najreálnejšie, a tak som túto zákazku prenechal dvom anglickým spoločnostiam. Karen s nimi úzko spolupracovala a spoločne dokázali priviesť k životu nádherné a nebezpečné stvorenia,“ pochvaľuje si Emmerich.
Emmerich sa spojil s desiatkami odborníkov (paleontológmi, historikmi...), aby s ich pomocou vytvoril reálne zobrazenie prehistorického sveta: „Oblečenie, zbrane, spôsob lovu a boja či správanie zvierat, ktoré uvidíte na plátne sú presnou kópiou toho, ako tento svet vidia dnešní vedci. Jedinou fantastickou rovinou je samotný príbeh. Ten vznikol bez akýchkoľvek vedeckých zásahov a o jeho pravdepodobnosti som nemienil s nikým diskutovať.“
Pri obsadzovaní ústredných postáv sa Emmerich zameral na neznáme tváre: „Keby sa v úlohe D’Leha objavil napríklad Jake Gyllenhaal, divák by rozhodne nemal pocit autentickosti. A okrem toho sa nám značne znížil rozpočet,“ smeje sa 52 – ročný režisér.
Nech už bol rozpočet akýkoľvek, je jasné, že Emmerich opäť pripravil veľkolepé predstavenie so strhujúcimi vizuálnymi parádičkami. A možno nám po oscarových drámach dobre padne nehĺbavé, priamočiare a „našliapané“ prehistorické dobrodružstvo. Príjemnú zábavu...