PROTEKTOR

PROTEKTOR

8.0

Filmová recenzia



Protektor do našich kín prichádza s nablýskanou aurou majsterštyku, ktorý zachránil český film od provinčnosti. Konkurenciu (Kawasakiho ruže, 3 sezóny v pekle) odstavil do pozadia, zožal početnú svorku levov (6 ks) a bol posunutý do ťahanice o nomináciu na Oscara v cudzojazyčnej kategórii. Režisér Marek Najbrt už vo svojej prvotine Mistři dokázal, že má zmysel pre dekonštrukciu národných fetišov (fandenie hokeju). Ďalším striebrom vo vitrínke českej kultúry je vkusná historická dráma (napr. Želary), kde použitie klasickej filmovej reči otvára kohútik prietokovému ohrievaniu emócií.

 
 
Najbrt sa podujal na uchopenie témy priamo popierajúcej makety sentimentálneho hrdinstva, na ktorých by bolo možné takýto „vznosný doják“ vystavať – existencia v Protektoráte Čechy a Morava. Českej kultúre bol vždy cudzí princíp „bláhového“ heroizmu jánošíkovského typu. Zrodil sa tam opačný pól – antihrdina dopúšťajúci sa veľkých činov neobratne, mimochodom, z prozaickej nutnosti prežiť (jedným z jeho derivátov je typ „moderného chcípáka“, ktorý z nedostatku extrémnych okolností a morálnych dilem len  tragikomicky prežíva). Lenže aj toto je skôr obranný mechanizmus, barlička, ktorou sa dá vysmiať patetickým ideálom a tváriť sa, že zobrazujem život v jeho čarovnej nedokonalosti. Protektor je iný v tom, že neoblbuje diváka ušľachtilým hrdinstvom ani jeho karikatúrou.

Film rozpráva príbeh rozhlasového zamestnanca Emila Vrbatu a jeho ženy Hany, začínajúcej herečky. Súradnice každodennosti naruší vojna a po obsadení krajiny nemeckými vojskami sa veci začínajú prudko meniť. Emil dostáva po nepohodlnom kolegovi atraktívny post moderátora relácie Hlasy domova. Hanina sľubná kariéra filmovej divy kvôli jej židovskému pôvodu končí. Postupne už nesmie chodiť ani do parku, či kaviarne a celé dni trávi zavretá doma. Manžel si uvedomuje, že jediný spôsob, ako ju ochrániť, je akceptácia situácie a podvolenie sa, čo prakticky znamená kolaborovať. Zatiaľ čo navonok spoločensky stúpa a stáva sa mediálnym hlasom režimu, doma sa prehlbuje vzájomné nepochopenie prameniace z odsudzenia jeho a jej sveta. Stáva sa  Haniným protektorom, ktorý chráni a zároveň okupuje. 

Protektor Protektor Protektor

Pre vykreslenie elastického charakteru elít - Emilových nadriadených a kolegov, siahli tvorcovia po údajnom Hitlerovom výroku „Čech je cyklistom, ktorý sa hore hrbí, dole však šlape.“. Motto nie je prítomné v rozprávaní len implicitne, ale aj vo forme obrazového leitmotívu. Pachtiaci sa cyklista český funguje ako alegorická pomlčka, ktorou režisér opakovane prerušuje filmovú ilúziu. Týmto sa dostávame k podstate výlučnosti Protektora. Je ňou avantgardný prístup k filmovému jazyku, snaha rozbiť klasický naratív v prospech otvorenia sa novým vrstvám výrazu. V prvom rade sa nesnaží bezducho kopírovať zobrazovací štýl z obdobia, o ktorom pojednáva. Dobovú hudbu (okrem titulnej piesne k nakrúcanému filmu, ktorého predstaviteľkou je Hana) nahradil skvelý elektronický nepokoj z dielne Midi lidi. Reprezentácia doby nie je natoľko dominantná, aby postavy boli len jednou z rekvizít. Na úrovni montáže zaujme svieža asynchrónnosť obrazu a zvuku (napr. počuť, že postava niečo hovorí, jej tvár na plátne však mlčí). Ide o ozvenu inovatívnych postupov, uplatňovaných v novovlnných kinematografiách 60.rokov, momentálne pochovaných pod nánosmi popisnosti a realizmu.   

Protektor Protektor Protektor

Umelú bublinu sveta porušuje režisér tým, že necháva diváka objaviť súkromný život postáv, ich civilnú podobu za maskou formálneho vystupovania. Emil sa často skrýva za svoj povestný mikrofonický hlas, dodávajúci falošný pocit bezpečia. Hana si nasadzuje blond parochňu a príznakový makeup femme fatale, aby vykĺzla zo sivej anonymity šesťcípej hviezdy a na chvíľu sa stala niekým iným. Je to však ďalšia klietka, potvrdzujúca zúfalstvo z všadeprítomnej neslobody. Zatiaľ čo jej línia je túlavá a intuitívna, hnaná túžbou uniknúť (schôdzky s fotografom/premietačom závislým na morfiu), Emilov príbeh charakterizuje rozumové, technické „bytie za účelom“, ktorého horkosť si vyžiera do dôsledkov (aférky s ambicióznou kolegyňou a novinárkou). Väzenský údel ho ničí rovnako ako jeho ženu. Namiesto sladkobôľneho klišé ideálnej lásky je ich vzťah plný nejednoznačnosti, omylov a preto uveriteľne ľudský.

Napriek brilantnému štýlu a dobre vytesaným postavám pôsobí Protektor ako celok miestami nekonzistentne. Tam, kde by mala výpoveď zatnúť, scenár často uhýba k banalitám, konštruktom a rozprávanie stráca tempo. K zrušeniu emocionálneho odstupu u diváka dochádza až v závere, ktorý vám vytúženú katarziu pravdepodobne privodí. V našich podmienkach by ňou určite bola možnosť dívať sa na vlastný (historický) film s autorským názorom a európskymi parametrami.     


Protektor (ČR, 2009, 100 min.)
Réžia: Marek Najbrt. Scenár: Robert Geisler, Benjamin Tuček, Marek Najbrt. Kamera: Miloslav Holman. Strih: Pavel Hrdlička. Hudba: Midi Lidi. Hrajú: Marek Daniel, Jana Plodková, Klára Melíšková, Tomáš Měcháček, Richard Stanke, Jan Budař, Jiří Ornest, Sandra Nováková


autor Dominika Šimonová 29.3.2010
Kinema
8.0
Diváci
10
Ohodnotiť

Žner: Dráma
Minutáž˝: 100 min
Krajina: ČR Nemecko
Rok výroby: 2009
Homepage www

Premiéra:
Premiéra SK: 25.3. 2010
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Diváci
10
Ohodnotiť

Žáner: Dráma
Minutáż˝: 100 min
Krajina: ČR Nemecko
Rok výroby: 2009
Homepage www

Premiéra:
Premiéra SK: 25.3. 2010
0 z 10
0 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|DUNA: PROROCTVO
1
hodnotenie 6/10
|HERETIK
2
hodnotenie 7/10
|KLAUNOVE VIANOCE
1
hodnotenie 6/10
|HYPNÓZA
2
hodnotenie 8/10
|VAIANA 2
0
hodnotenie 6/10
|ŽENA Z…
1
hodnotenie 7/10
|ČARODEJKA
0
hodnotenie 8/10
|ROK VDOVY
0
hodnotenie 8/10
|AMERIKÁNKA
0
hodnotenie 9/10
|ARCHITEKTÚRA ČSSR 58 – 89
0
hodnotenie 8/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 25148
02 |
návšt. 4056
03 |
návšt. 3266
04 |
návšt. 2078
05 |
návšt. 2052
06 |
návšt. 2191
07 |
návšt. 1410
08 |
návšt. 1400
09 |
návšt. 883
10 |
návšt. 1050
REBRÍČEK US
01 |
$140,0 mil.
02 |
$81,0 mil.
03 |
$31,0 mil.
04 |
$13,0 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,3 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$0,957 mil.
09 |
$0,701 mil.
10 |
$0,656 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.