TAJOMSTVO MÚMIE |
TAJOMSTVO MÚMIE |
Francúzske koketovanie s Hollywoodom a neviazanou zábavou. A Luc Besson späť pri kormidle!
Francúzska kinematografia má rozmanité obdobia. Pred niekoľkými dekádami uchvátila kontinent bláznivými komédiami, pred 10 rokmi Purpurovými riekami i Améliou a potom spadla do sivého priemeru. Vlaňajší Prorok a nové filmy osvedčených tvorcov zaujmú. Kam zaradiť Luca Bessona? Kedysi šikovný vizionár, potom obyčajný producent popcornovej výroby. Už je dávno za svojím cieľom nakrútiť 10 filmov a druhý diel Arthurovej trilógie ho stiahol pod akceptovateľný priemer... Má zmysel zaujímať sa ešte o jeho nový film?
Malý dobrodružný guláš so všemožnými francúzskymi prísadami – ale celkom zábavný výsledok. Nebude vyhovovať každému, množstvo protichodných vlastností filmu je vysoké a rýchlo rozdelí divákov na dve skupiny. Existuje viacero dôvodov, prečo Adéle milovať od prvých minút filmu. Sympatická hrdinka a po dlhom čase filmová osoba, u ktorej všetko sedí – vlastný štýl, dobrodružná nátura, povolanie a najmä výkon neopozeranej herečky. Adéle na seba strháva veľkú pozornosť, no pretože len zriedka zmizne z plátna, stávka na ňu sa vyplatila. Našinec bude tvrdiť, že je to iba ženský Indiana Jones či vzdialená príbuzná Lary Croft, pravý francúzsky šarm vás rýchlo presvedčí o opaku. Ostatné osoby zapadajú do typickej mustry – blázniví detektívi, profesori, vedci, tupí policajti, postavy prirodzené a nadprirodzené. Adéle výrazne vedie a ostatní sú tu len do počtu, ale to je v poriadku.
Scenár je však pomerne nevyrovnaný a po nabitom prológu sa začne výrazne trieštiť. Čiastočne poľaví tempo – prvá polovica nabitá egyptským výletom sa prehupne do drobných epizód, ktoré už zachráni čiastočne atmosféra metropoly s Notre Dame. Napriek nevyrovnanosti je dej zábavný a odľahčeným spôsobom vás udržiava v príbehu Adéle. Mnohí budú namietať, že toto je chabý pokus o francúzsku Múmiu, no pravda je niekde trošku inde (a nie v kolonke kópia Indiana Jones).
Luc Besson sa totiž prekvapivo vyšponoval k lepšiemu výkonu ako v posledných filmoch. Neraz má dobrý nápad ako oživiť strnulé dianie (pravda, môže si zaň sám, paralelne totiž sedel na scenáristickej stoličke) a niektoré scény majú celkom podmanivý vizuál. V kine sa na to dobre pozerá – a je fajn vidieť, že mu stále výdatne pomáhajú dvorní kolegovia. Eric Serra dodáva dobrý soundtrack, celý film má napriek pomalšej druhej polovici dobrý strih a výprava sa radí tiež medzi plusy.
Celkový dojem nadol však budú určite strhávať lacné a relatívne slabé triky. Besson zrejme nesplašil dostatočne vysoký rozpočet na všetky fiktívne eskapády – pterodaktyl má dosť slabučkú animáciu, múmie sú ešte celkom pozerateľné, ale celok je skrátka nevyrovnaný.
Nuž, nielen z trikového, ale celkového hľadiska. Plusy a mínusy sú takmer v rovnováhe – pôvabná herečka s výborným výkonom, vizuál, hudba či prvá polovica filmu na pozitívnej strane, slabšie triky, a občas zbytočné vedľajšie postavy na druhej. Ale pri striedmej stopáži 107 minút a solídnom výkone Luca Bessona to na slušnú šestku vydá. A zároveň môžeme dúfať, že Bessonová réžia sa vydá smerom k vyšším kvalitám a raz snáď dodá aj nejaký ďalší pamätný film ako pred 10 či 15 rokmi.
Les aventures extraordinaires d’Adèle Blanc-Sec (Fr., 2009, 107 min.)
Réžia: Luc Besson. Kamera: Thierry Arbogast. Strih: Julien Rey. Hudba: Éric Serra. Hrajú: Louise Bourgoin, Mathieu Amalric, Gilles Lellouche, Jean-Paul Rouve, Jacky Nercessian, Laure de Clermont-Tonnerre