STV SA (KONEČNE) POZERÁ NA DIVÁKA

STV SA (KONEČNE) POZERÁ NA DIVÁKA

VOD recenzia



3, 2, 1 ... odpočítavanie, ktoré som očakával oveľa viac ako to silvestrovské. Niekoľkotýždňové reklamné masírovanie, sa dočkalo svojho vyvrcholenia. „Vitajte vo Vašej novej Slovenskej televízii - televízii, ktorá sa na Vás pozerá" - týmito slovami odštartoval Richard Rybníček začiatok novej epochy dlho kómatickej inštitúcie (pre tých kritikov, ktorí nerozumejú sloganu, len dodávam, že ide o celkom jasné vyjadrenie symbolizujúce záujem televízie vyhovieť požiadavkám svojich divákov. Žiadny Orwellovský Big Brother, či niečo podobné s čím prišli naši televízni odborníci, prosím vás nehrozí.). Ani jeden z ponovembrových riaditeľov STV nedokázal v tak krátkom časovom priestore, pripraviť toľko zmien a opatrení, ako práve Rybníček. Prax v komerčnej JOJke mu v plánovaní záchrany verejnoprávnej televízie veľmi pomohla a presne vedel, čo musí spraviť (aj za cenu toho, že sa dostal do nemilosti zamestnancov a politikov), aby zachránil zdochýnajúci kolos.

Prvého januára, o 19.30 sa konečne rozlúštil rébus. Vkusne vytvorený design a zvučky spustili svoju dramatickú kanonádu. Divák sa stal svedkom profesionálnej práce (grafika, hudba, strih, réžia) na ktorej konci bol sám pán riaditeľ, ktorý nás privítal na prakticky úplne prekopaných programoch STV1 a STV2. Celkom bol v zábere asi desať sekúnd, takže opäť len odkazujem televíznym kritikom, že si žiaden „narcistický kult" nebuduje. Jeho prítomnosť vôbec nebola rušivá a považujem za celkom prirodzené, že človek, ktorý sa snaží postaviť na nohy verejnoprávnu televíziu, sa postará o úvod jej novej kapitoly. 

STV sa (konečne) pozerá na diváka STV sa (konečne) pozerá na diváka

Keďže na hodnotenie obsahu nestačí prvých pár dní vysielania, ale sú potrebné týždne, možno mesiace, upriamim svoju pozornosť na formu novej STV. Prvé čo mi udrelo do očí je skutočne vynikajúco spracovaná a farbami presýtená znelková pasáž. Mal som pocit, akoby som nechtiac prepol na ORF či na momentálne tiež vynovenú JOJku. Grafika nie je zbytočne samoúčelná a za výborný nápad považujem aj predfilmovú znelku s dievčatami, ktoré majú v rukách klapky s nápisom jednotlivého kanálu. Opäť je dôležitá farebnosť a hudobná nevtieravosť. Po hlásateľkách dostali výpoveď aj rosničky, čo je myslím úplne pochopiteľné a v dôsledku celkových zmien a novej formy televízie aj nutné.

Najväčším ťahákom a investíciou (viac ako 8 mil. korún) novej STV sa ale jednoznačne stalo prvé virtuálne štúdio na Slovensku. Hlavné spravodajstvo tak dostáva úplne netradičný "look" a jeho tvorcovia nečakané možnosti. Kamera mení veľkosti záberov, uhly čím sa oživuje inak mŕtve a rutinné čítanie správ. Presné kľúčovanie umožňuje vkladanie animovanej grafiky, zoomovanie a neustálu pútavosť každého vstupu. Zmene sa nevyhlo ani logo, z ktorého už nie je jasné, že ide o slovenskú televíziu. Grafici a dizajnéri sa upriamili len na čisto číselné označenie. To by nebolo tak zlé, ako samotné grafické prevedenie nového loga, ktorému nepomáha ani podarená animácia. To je ale po stránke formy, asi jediné mínus nového designu.

Upútavky, ktoré denne bežali pred prvým januárom, prezradili Rybníčkov plán ako plánuje naložiť s obsahom oboch televíznych programov. Z prvého kanálu sa podľa očakávaní stáva tzv. rodinná televízia - inak povedané prevažne masová/komerčná stanica. Na dvojke nájdu diváci program pre náročnejšieho diváka so sloganom - dobrodružstvo poznania. Toto rozdelenie bolo jednoducho NUTNÉ a vlastne aj jediné možné. Podobne postupovala pri svoje reforme aj česká ČT. Kritici novej vysielacej štruktúry a pochybní odborníci, ktorí sa buď hrajú na hlupákov, alebo skutočne nevedia, že jediným spôsobom ako docieliť sledovanosť televízie, je ponúknuť prevažnej diváckej základni (čiže väčšine koncesionárov) očakávanú komerčnú skladbu programov, si môžu hovoriť a písať čo chcú. Samozrejme, že teraz nemám na mysli vysielanie lacných amerických brakov, ale kvalitnej komercie, ktorá len pred nedávnom napĺňala naše kiná. 

STV sa (konečne) pozerá na diváka

Skutočne prestávam Rybníčkovým kritikom rozumieť. Keď bola STV na úplnom dne záujmu širokej verejnosti bolo zle. Keď má snahu bojovať o diváka, je opäť zle. Čo potom vlastne naši odborníci chcú? Aby to bola opäť verejnoprávna televízia s umelecky hodnotným programom, ktorú nebude nikto pozerať? Kritizujú neexistujúcu vlastnú inscenačnú tvorbu, ale asi trošku zaspali dobu. Koľko divákov s napätím očakáva novú televíznu inscenáciu ponúkajúcu znudené tváre hercov zo slovenských divadiel? V krajine v ktorej vznikne jeden-dva celovečerné filmy ročne, na ktoré sa okrem rodinných príslušníkov tvorcov odváži ísť do kina len pár odvážlivcov, nemôže nikto rátať s tým, že slovenský divák pachtí po vlastnej tvorbe slovenskej televízie. Tých pár „náročných" už dávno rezignovalo na televíziu a svoj voľný čas trávi skôr v divadelných a operných hľadiskách. Žijeme v dobe komerčných televízii, a pokiaľ chceme, aby STV bola pre divákov/koncesionárov (pojem koncesionár používam so zámerom poukázať na fakt, že poplatky odvádza množstvo ľudí, ktorých jednoducho žiadne veľké umenie netrápi a od verejnoprávnej televízie očakávajú kvalitné spravodajstvo, programy a filmy) zaujímavá, sú Rybníčkové kroky úplne presné. Nikto predsa nemôže za to, že divácka náročnosť je silne ovplyvnená a značne degradovaná komerciou. Ak si však televízia (je jedno či verejnoprávna, alebo komerčná - obidve sú bez diváka zbytočné), veľmi zidealizuje svojho zákazníka, nedopadá to väčšinou dobre. Pochopila to aj verejnoprávne/komerčná ČT1, či napríklad rakúska ORF1, kde sa môžete každý týždeň stretnúť s množstvom blockbusterových komerčných kino-hitov.

Veľkej kritike sa nevyhla ani bombastická reklamná kampaň, časové odpočítavanie a neustále dávkovanie upútavok na filmové ťaháky a jingle nových relácii a tvári STV. Opäť nerozumiem dôvodu kritík. V dobe reklám je úplne bežné a vlastne nutné upozorniť divákov na zmeny, ktoré sa pripravujú. Prezentovať im ukážky toho najlepšieho, čo ich čaká a týmto spôsobom v nich vzbudzovať očakávania a netrpezlivosť. Periodicita upútavok musí byť veľkolepá a divák sa s nimi musí neustále konfrontovať (Inak to dopadne ako uvedenie filmov Vesmírna Odysea 2001, či Votrelec 1 o ktorých nikto nevedel). Z tohto pohľadu sa dá hodnotiť reklamná kampaň spojená s odpočítavaním času do začiatku novej STV ako úspešná. Výsledok zatiaľ neexistujúcich peoplemetrov by bol rozhodne zaujímavý.

Čo nás teda všetko čaká na obrazovkách jednotky a dvojky? Vysielanie odštartoval síce televízny, ale kvalitne natočený a obsadený štvordielny seriál Napoleon. Prvý deň vysielania si diváci mohli pozrieť jeden z najnovších filmov Stevena Spielberga A.I. Umelá inteligencia. Po úvodnom divácky náborovom dni čaká divákov novej STV kolekcia filmov: Deviata brána, Shrek, Čistá duša, Toy Story, Mexičan, Bláznivá strela, Svadby podľa Mary, Pravidlá muštárne, Svokor je lotor, Malena ale aj dokument Putovanie vtákov.

V nasledujúcich riadkoch sa môžete dozvedieť základné informácie o nových programoch televízie, ktorá sa pozerá na diváka.

Anjeli strážni
Dynamické stretnutie s charizmatickou osobnosťou s kultúrno-spoločenských sfér života a jej posolstvo pre bežný život. Obdoba českého programu na Plovárně.

Literárne oko
Týždenník o autoroch a knihách, ktorý predstavuje rôzne smery a žánre písaného slova, ako pohyby v súčasnej slovenskej literatúre s nahliadnutím do okolitých krajín Európy, prípadne sveta. So zaujímavými hosťami. Sprievodcom je Jozef Dado Nagy.

Metro
Nový cyklus relácií o alternatívnej umeleckej scéne na Slovensku. Zameriava sa na hudbu, divadlo, literatúru. Dvojtýždenná periodicita. Živé vysielanie so zaujímavými hosťami, hudobnými skupinami. Moderujú Daniel Baláž a Braňo Bezák

Reportéri
Reportáže z domova, zo zahraničia, o tom, čo sa stalo, čo sa práve deje. Reportéri pátrajú po kauzách, ktoré hýbu verejnou mienkou. Reláciu uvidíte každý týždeň v stredu po večernom filme na STV 1. Viete o niečom, o čom by mali vedieť iní?

Super kvíz
Jednoduchý akčný princíp hry, zapojenie televíznych divákov, dramatické prvky a zaujímavé finančné výhry. Pútavosť súťaže spočíva v premyslenej kombinácii vedomostnej a strategickej hry. Neštandardná show, čo signalizujú aj vysoko sofistikované prvky ako dizajn dekorácie a synchronizované svetelné efekty. Pondelok až piatok, v sobotu pre deti a mládež. S moderátorom Petrom Kočišom na STV 1.

Vadkerti talkshow
Nová talkshow na obrazovke STV 2004, ktorá sa trikrát do týždňa bude venovať vašim problémom, milým i nemilým životným skúsenostiam.. Prihláste sa, ak máte čo povedať, k témam: žijem ako single, ľudia, ktorí prišli v živote o všetko, vekovo nevyrovnané vzťahy, au-pair - skúsenosti s opatrovaním, zvláštne povolania - moja práca vyvoláva u ľudí predsudky atď. Sprievodkyňou je moderátorka Andrea Vadkerti.

Na záver poprajem celému tímu zamestnancov STV a osobitne dramaturgom veľa nápadov a šťastia pri výbere a spracovaní kvalitných programov. Ako by povedal božský redaktor televízie Markíza Janko Tribula : „...Jedno je však isté, televízia STV je konečne v zornom poli divákov".


autor Peter Konečný 2.1.2004
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 6379
02 |
návšt. 3868
03 |
návšt. 3865
04 |
návšt. 3518
05 |
návšt. 2098
06 |
návšt. 1798
07 |
návšt. 2057
08 |
návšt. 1557
09 |
návšt. 764
10 |
návšt. 551
REBRÍČEK US
01 |
$80,0 mil.
02 |
$16,0 mil.
03 |
$11,0 mil.
04 |
$10,0 mil.
05 |
$3,3 mil.
06 |
$2,4 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$1,9 mil.
09 |
$1,5 mil.
10 |
$1,4 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.