JAPONSKÁ ANIMÁCIA A MANGA

JAPONSKÁ ANIMÁCIA A MANGA

článok



Tento text som venoval fenoménu japonskej animácie, nakoľko som presvedčený, že sa o tejto téme vie relatívne málo. Na Slovensku sa akosi ignoruje, v lepšom prípade ešte iba neprenikla. O existencií japonskej animácie vie iba malý počet ľudí. Mám pocit, že je to škoda, nakoľko na západe už pred niekoľkými rokmi vypukla úplná  hystéria a anime, spolu s mangou sú konzumované s nevyčerpateľnou dychtivosťou. Na Slovensku je situácia taká, že až na niekoľko výnimiek, ktorým sa podarilo dostať do distribúcie a nedávnemu pokémom ošiaľu, nevenuje anime väčšina obyvateľstva žiadnu, takmer žiadnu pozornosť. Pôsobí to ako ignorancia, veď anime tvorí samostatný, paralelný vesmír animovaných filmov a seriálov, ktoré výraznou mierou prispievajú k renomé Japonska v zahraničí.

Anime má bohatú tradíciu a korene siahajú až do 7. storočia. Okrem toho sa jedná o priemysel tvoriaci veľkú časť Japonského HDP. Pre ilustráciu si dovolím uviesť niekoľko čísel, ktoré, ako myslím, rozhodne stoja za pozornosť (hlavne v porovnaní s našou, skoro neexistujúcou kinematografiou). Manga je v Japonsku najpopulárnejším tlačeným médiom.  Z najpredávanejšieho manga titulu Shonen Jump sa týždenne predá viac ako 5 miliónov výtlačkov! To jest 5 krát viac ako najpopulárnejšieho nie manga periodika.

Celkovo sa v Japonsku ročne predá vyše 2,3 miliardy výtlačkov mangy. Anime je mimoriadne populárne masmédium ( a to nielen v Japonsku). Pružnosť a nízke náklady ho stavajú do popredia záujmu. Anime tvorí približne 55% príjmov zo všetkých verejných podujatí v Japonsku.

Najobľúbenejšie tituly sa na DVD, alebo LD nosičoch predávajú niekoľko sto tisíc krát (približne to isté číslo platí aj pre zberateľské vydania mangy). Počet titulov mangy sa pravdepodobne nedá spočítať. Pre ilustráciu masovosti vedzme, že náklady štyroch chlapčenských týždenníkov a štyroch dievčenských mesačníkov sa začiatkom osemdesiatych rokov pohyboval okolo dvoch miliónov kusov. V ďalších rokoch sa produkcia skoro zdvojnásobila.

Počet titulov anime je už na tom čo do spočítateľnosti lepšie. Encyklopédia Anime Checklist eviduje vyše 4000 titulov, oproti tomu IMDB 835 titulov.Nám sa však zdá sa úspešne vyhýba a informovanosť ľudí v tomto smere je podľa môjho názoru jemne povedané zahanbujúca. Na nasledujúcich stranách sa teda oboznámime zo základnými charakteristikami, históriou, tvorcami a žánrami mangy a anime.

Japonská animácia a manga Japonská animácia a manga

O čo teda vlastne ide?

Manga - najznámejší a najpoužívanejší termín označujúci japonský komiks a karikatúry. Ďalej sa  môžeme stretnúť s označeniami tobae, gekiga, komikkusu. Pôvodom je slovo japonské,  znamená veselý, rozpustilý ( najčastejšie sa zapisuje pomocou čínskych znakov kanji). Okrem iného je to aj pojem označujúci japonské animované filmy, ktoré sú kreslené štýlom manga. V slovenčine sa mange pripisuje rod ženský a skloňuje sa.

Anime- japonské animované filmy a seriály. Najčastejšie sa jedná o adaptácie komiksov manga. Slovo má pôvod v angličtine. Mimo Japonska sa  používajú tiež výrazy japanese animation, japanime alebo japanimation ( posledné dva výrazy sú americké slangové označenia a Japonci ich nemajú rady). Slovo kolísa medzi ženským a stredným rodom, preferuje sa však rod stredný.

Už som spomenul, že anime tvorí samostatný vesmír japonských animovaných filmov a seriálov. Pomocou anime máme možnosť vytvoriť si na  Japoncov názor, nezakladajúci sa na klasických, notoricky známych  klišé ako poslušnosť, zdvorilosť a pracovitosť. Ukazuje nám japonskú kreativitu , predstavivosť a koniec koncov aj značnú mieru úchylnosti. Väčšina ľudí (ktorí sa s anime stretli na internete) si pod pojmom anime okamžite predstaví nevinné školáčky v uniformách znásilňované príšerami z vesmíru. V lepšom prípade si spomenie na nekonečné vzdušné súboje deťmi ovládaných (pilotovaných) robotov. Anime však v žiadnom prípade nieje iba primitívnou jednostrannou zábavou. Zaoberá sa rôznymi strachmi, či už nebezpečenstvá súčasnosti a budúcnosti, alebo rozdielmi medzi dvoma kultúrami.

"Body horrors" sa zaoberajú stratou kontroly nad vlastným telom prípadne psychikou, strach z techniky a technologického vývoja skúmajú sci-fi a katastrofické diela. V nich moderná technológia  povstane proti ľudstvu a zapríčiní koniec sveta ( najčastejšie formou jadrovej vojny). Najčastejšou témou je strata nevinnosti. Deje sa buď formou priameho, často brutálneho znásilnenia, zmutovaním alebo premenou rolí pohlaví. Všetko jednak v komediálnom, jednak vo vážnom znení. Značné miesto zaberajú romantické príbehy, obohacujúce formu klasickej melodrámy o nevídané fabule.

Mimo nástrah budúcnosti a zložitosti dnešného života, uvádzajú manga a anime  aj celé svety fantasy, medzi ktorými sa v rámci deja cestuje sem a tam. Jeden z najobľúbenejších svetov je západný stredovek, prostredníctvom ktorého sa anime vracia (i keď okľukou) do vlastnej minulosti- do doby samurajov.

Žiadna animačná škola nieje natoľko zviazaná so zemou vzniku ako je anime zviazané s Japonskom. Žiadny iný štýl kresby sa nestal  tak estetickým úkazom. Žiadna iná  krajina nemá tú moc predávať všetku roztrieštenú tvorbu pod rovnakým trade markom. Buď platí unifikovaná firemná politika (disney), alebo sa rozvíja slobodná politika autorov (Európa). Anime má významných autorov, ktorým sa prideľuje status hviezd, a ktorí tvoria národné bohatstvo, určené na vývoz. Film či seriál nikdy nie je prezentovaný ako dielo jedného autora. Vždy v sebe nesie pocit japonskosti.

Môžeme rozobrať štýly, subžánre a zdroje inšpirácie anime, presnejšiu definíciu ako skoro celá japonská animovaná produkcia však nedostaneme.

Za anime môžeme označiť nespočetné množstvo rôznych titulov, ktoré sa od seba diametrálne odlišujú.

Keď sa však pozrieme na priebeh fanúšikovských debát, prídeme k záveru, že najdôležitejší prejav je vylučovanie toho, čo nieje "pravé" anime. Teda všetkého čo mu kazí povesť, prípadne všetkého príliš umeleckého.

Najčastejší určujúci faktor, podľa  ktorého môžeme dielo označiť ako anime  je produkčná spoločnosť ( Gainax, Star Anime Enterprises, Studio Ghibli, Toei Animation, Sunrise, Madhouse, Tezuka Production...), distribútor ( Bandai, Toho, Manga Entertainmet, AnimEigo ...) alebo samotný tvorca.

Hovoriť o anime ako o žánri, by nebolo celkom správne. Zlučuje v sebe totiž mnoho najrôznejších žánrov. Anime je médium, ktoré do seba vstrebalo  vplyvy japonského umenia, divadla, literatúry, folklóru, duchovných učení, technológie a taktiež znaky západnej kultúry.

Na základe minimálneho počtu zhliadnutých vzoriek sa každý naučí rozpoznať štýl anime. A to nie len pri exemplárnych dielach, ale aj pri najrôznejších paródiách a padrekoch (Powerfull Girls od Craiga McCrackena, porno paródia hviezdnych vojen Star Ballz, či Final Fantasy od Square Soft a Atlantída od Disneyho). Zďaleka však neplatí generalizácia , ktorá tvrdí že videl  jedno anime, videl všetky.

Kreslené postavy v anime pôsobia ako priame opozitum normálneho "klasického" Japonca: veľké guľaté oči, malé ústa, dlhé trupy a končatiny, pestrofarebné účesy, široké ramená ( a tým myslím široké aj na Európana či Američana). U žien je to najmä abnormálne veľké poprsie.

Postavy sa často krát správajú excentricky, až prehnane citovo, čo tvorí úplný protiklad typickému, introvertnému Japoncovi. Mnohé fyzické a sociálne znaky vybočujú až do akejsi mimozemskosti. Postavy v anime sú karikatúrou, v lepšom prípade  metaforou bieleho človeka zo západu. Tieto de-japonizované postavy sú  zmesou belošských a japonských znakov, bez toho, aby jedny dominovali. Tento "typ" umožňuje napríklad v historických samurajských opusoch výskyt  postáv, ktoré sa v Japonsku nikdy nevyskytovali. Ich prejav však napriek tomu pôsobí na domáce publikum presvedčivo.

Čiastočné vysvetlenie môže poskytnúť fakt, že starý majstri, ovplyvnení importom amerických animovaných filmov a seriálov, učili svojich žiakov rovnakému štýlu. Naviac japonské tváre nedokážu vyjadriť pocity tak dobre ako europoidné, ktoré majú širšiu a jemnejšiu škálu emócií. Vplyv mangy ( statické obrázky museli podať prehľad emócií postavy)  zapríčinil dnešný jednoduchý "design",  pri ktorom oči zaberajú podstatnú časť tváre.

Vplyv anime na sociálny život dnešného Japonska je neuveriteľný. Extravagantné kostýmy a pestrofarebné účesy totiž prijala za svoje generácia mladých Japoncov ( shinjinrui ), ktorí týmto dávajú najavo svoje odtrhnutie od starých tradícií.

Anime je alternatívou hollywoodskeho gýču a európskeho umenia. Až na výnimky sa nesnaží predstierať vysoké ciele. Ďalšou výhodou je, že s pohľadu európskeho a amerického diváka neupadá do klišé. Anime v Japonsku obsiahne spektrum od komerčnej produkcie ( hlavne animované porno a adaptácie videohier) až po intímne experimenty ( Angel's Egg ). Na západe však anime je a zrejme aj navždy zostane niečím exotickým.

Annalee Newitz opisuje anime ako " príbehy neotrávené politickou korektnosťou". Nieje napríklad povinný happy end ( v seriáli Sailor Moon hrdinky po 159 dieloch zomrú) , koniec nemusí byť jednoznačný, deti nemusia byť uchránené pred (brutálnou) smrťou, dobro a zlo nemusia byť jasne oddelené (rovnako je to aj so sexuálnou orientáciou postáv ). Miera násilia prekračuje hranice na aké sme si na západe zvykli a pomocou ktorých sa snažíme zachovať si mienku o kladných hrdinoch. Kreslené príbehy už nie sú určené iba deťom. Dej mnohých diel je často namierený proti výdobytkom modernej techniky, multikulturalizmu a demokratickému zriadeniu. Na druhej strane existujú protipóly plné tolerancie, citlivosti a otvorenosti.

Anime tvorcom umožňuje vytvárať umelé svety, nie sú limitovaní trikovou technikou. Funguje ako náhrada blockbusterov, veľkolepejšia v zmysle efektov a pri tom finančne menej náročná. V porovnaní s Disneym a jeho konkurentmi, ponúkajú anime výborné príbehy, plné nečakaných zvratov,  s dômyselne prepracovanými postavami.

Nadšenie pre anime napomohlo vzniku špecifickému typu konzumenta - otaku. Jedná sa o unikátny fenomén. Samotný pojem má najmenej tri  možnosti použitia.

V prvom rade je otaku jeden zo spôsobov ako a japončine povedať "vy". Pôvodne išlo o veľmi zdvorilostnú formu oslovenia medzi mladými ľuďmi ( ekvivalentom je v angličtine archaické  "thou"). Táto neosobnosť vo vzťahu k druhým ľuďom dala slovu posmešný nádych. Otaku sa premenilo v označenie maniaka, či fanatika do niečoho. Čudáka, nevnímajúceho okolie, venujúceho množstvo času nezmyselným veciam, ktoré mu neprinášajú ani najmenší ekonomický zisk. Otaku sú prevažne muži a chlapci s chorobnou zberateľskou vášňou (filmy, videohry, comicsy,  použité dámske nohavičky ). Opovrhujú fyzickým   kontaktom a telom samotným. Stačí im dvoj rozmerná prezentácia, zvyšok zariadi fantázia. Otaku sú karikatúrou technofilného Japonska, sú to organizmy žijúce výhradne pre, zároveň vďaka médiám.  Sú produktmi novej, super vyspelej, beztriednej spoločnosti a masovej kultúry. Sú deťmi médií a rovnako ako Generácia X pohŕdajú spoločenskou prestížou, odmietajú vyšší  profesionálny štatút.  Bytosti paradoxov, ktoré sa priam fetišisticky kúpu v mori informácií.  V poslednej dobe naberá slovo otaku trošku pozitívnejší význam. Od "vy" sa presúva k "ty" a prispieva k budovaniu novej identity.

Na západe sa (trošku prehnane ) za otaku sami označujú fanúšikovia mangy a anime. Japonský vplyv na euroamerických otaku sa dá prirovnať vplyvu čierneho rapu na bielych mladých mužov, ktorí sa menia v wiggers (white niggers).  Západný otaku je teda druh prestížneho vyvrheľa. Samotné slovo otaku má veľa spoločného s anglickým "nerd" a "geek" a tak neprekvapí, že práve otaku patria k najaktívnejším ľuďom na internete. Dajú sa veľmi jednoducho spoznať podľa toho , že pri komunikácií používajú lineárne emotikony ( smajlíky ).   ^-^ = :-)   Čím dlhšia je čiarka v strede, tým viac sa smejete.


Povedzme si teraz niečo o histórií anime a urobme si základnú predstavu čo anime predstavuje v širšom kontexte

Frederik L. Schodt, jeden z najznámejších odborníkov na japonskú popkultúru, hovorí o tisícročnej tradícií mangy. Zahrňuje do nej všetky prejavy, v ktorých sa objavujú typické motívy, sekvenčnosť obrazov a náznaky vnútorného pohybu.

Zrod modernej mangy sa spája s menom Osamu Tezuka. Tezuka prišiel na konci 40. rokov  s technikou obrazovej dekompresie a dekompozície. V praxi to znamená, že to čo bolo v minulosti vtesnané do jedného obrázku, je teraz rozpracované a rozvedené na niekoľko strán. Tento fakt podnietil zrýchlenie četby. Čitateľove oči plnia funkciu kamery, dodávajú fragmentom pohyb , dynamiku a časovosť. Komiks sa svojimi montážnymi postupmi priblížil k filmu a čoskoro ho začal ovplyvňovať. Husté fázovanie  nesie za následok zvýšenie počtu strán. Väčšina manga komiksov má niekoľko sto strán, obsiahlejšie príbehy nezriedka vyše tisíc. Tezuka sa odvážil priniesť aj temný dej bez šťastného konca. Ako prvý prenikol na západ s animovaným seriálom (Tetsuwan Atomu / Astro Boy , 1963).

Manga je v klasickej podobe monochromatická (používa sa aj zelený, modrý či fialový atrament), číta sa z prava doľava, odzadu dopredu a close upy  sú radené vertikálne (viď obr. prílohu).

Mangu čítajú všetky vekové kategórie, bez ohľadu na sociálne postavenie a pohlavie. Naproti tomu anime bolo vždy určené prevažne mladým ľuďom. Manga má totiž viac žánrov a jednotlivé zošity (bunko) formátu A6, sú veľmi lacné. Najčastejšie sa čítajú v metre a ľudia ich nechajú položené na ľavici. Anime sa pre väčšie finančné náklady sústreďuje na rentabilnejšie námety. Úspešné mangy sa dočkajú aj viazanej, farebnej podoby. Tá je drahá a určená prevažne zberateľom. Obľúbené tituly majú často množstvo neoficiálnych napodobenín nazývaných dojinshi (doujinshi), ktoré sú prezentované na comike- stretnutiach fanúšikov. (v prípade hard core verzií porna, sa práce prezentujú na internete).

História anime sa dá rozdeliť na ranú (predtelevíznu) éru 1917-1962, zrod modernej anime v šesťdesiatych rokoch, zrenie rokov sedemdesiatych (Space Cruiser Yamato 1977), zrelosť osemdesiatych rokov (veľkofilm Akira ) a explóziu vďaka celosvetovému rozšíreniu v deväťdesiatych rokoch. Začiatky sú pozorovateľné už v roku 1913. Fascinovaní filmami Randolpha Braysa, ktoré boli v Japonsku po prvý krát uvedené už v roku 1910, sa japonskí umelci začínajú zaoberať týmto druhom animácie. Priekopníkmi dogy, ako sa tieto filmy nazývali až do roku 1950, boli Seitaro Kitayama, Junichi Kouchi a Oten Shomokawa. Nakoľko anime vzišlo z mangy, je nevyhnutné aspoň stručne naznačiť je vývoj.

Začiatky japonskej kresby sa datujú až do siedmeho storočia. V roku 1935 sa pri reštauračných prácach chrámov v Nare odkryli karikatúry, ktoré znudený robotníci vyryli do stien a do stropu. Prvé papierové svedectvá japonskej kresby pochádzajú z 12. storočia.  Štyri takzvané chojugiga (zvieracie zvitky) biskupa Toba, ukazujú antropomorfizované zvieratá. V 17. storočí  sa mesta Otsu rozšíril akísi boom svetských vyobrazení. Z budhistických amuletov  sa rýchlo vyvinuli obrázky sporo odetých žien, démonov a samurajov. V snahe uspokojiť dopyt dokonca vznikol malý priemysel, ktorý  pomocou primitívnych tlačiarenských postupov produkoval tieto na tisíce.

Počas epochy Edo (1600-1869) sa vytvorila zámožná obchodnícka trieda, ktorá hľadala nové možnosti zábavy a rozptýlenia. Vzrástol dopyt po drevotlači, ktorá bola onedlho produkovaná masovo. Najpopulárnejšou  formou tohto umenia sa nazývalo  ukiyo-e (obrázky plávajúceho sveta). Zobrazovali pamätihodnosti, hviezdy divadla Kabuki a známe historické príbehy a anekdoty, ako aj príbehy erotického, či pornografického štýlu.

Obdivovali ich a inšpirovali sa nimi  známi maliari ako Monet, Van Gogh a Toulouse- Lautrec. V tomto čase  sa už začali objavovať aj predchodcovia modernej mangy. Toba-e a Kibyoshi pozostávali z dvadsiatich a viac strán, ktoré boli zviazané buď drôtom, alebo boli zložené ako harmonika.

Oboje formy boli jednofarebné, kibyoshi však ponúkal dokonalejší, plynulejší príbeh ako toba-e (názov naznačuje spojitosť so zakladateľom chojugigy, biskupa Toba). 

Japonská animácia a manga Japonská animácia a manga

Pod vplyvom Európy vystriedala štetec ceruzka. Prebral sa taktiež moderný štýl tlače a umožnil tak vydávanie mangy vo vysokých nákladoch za nízku cenu. Následkom toho sa noviny a komiksy onedlho stali masmédiami.

Koncom 19. storočia sa Japonsko zameralo na americký cartoon. Kitazawa Rakuten a Okamoto Ippei ako prvý začali s kopírovaním amerického štýlu. Sami seba nazývali mangashi (pričom shi= majster / učiteľ), čím definitívne zakorenili slovo manga v povedomí más.
 
Hlavným rozdielom rôznych druhov mangy a anime spočíva v cieľovej skupine, a v štýle kresby. Obyčajne znázorňuje jeden titul dôležité postavy rovnakým spôsobom. Máme teda tváre guľaté, oválne, srdiečkovité a ihličkovito natiahnuté. Čím je tvár oblejšia, tým je pravdepodobnejšie, že sa jedná o detský titul. Tvár  rezaná ostrejšie a tenšie, naznačuje určenie staršiemu publiku. Podľa typov tváre sa dá taktiež určiť autorské a štúdiové trademarky ( vo filmoch štúdia Ghibli majú postavy oválne tváre). Naopak nadmieru jednotvárne je znázornenie Američanov a to nezávisle od spoločnosti či autora. Objavujú sa buď ako odporní záporáci, alebo ako veľkí hlúpi klaďasi, vždy dvojnásobne mohutnejší než ostatné postavy.

Na začiatku som  už spomenul   neprirodzenú farbu vlasov mnohých postáv.  Tieto farby nebývajú vnímané ako neprirodzené (napriek tomu, že sa u jednej postavy môžu niekoľkokrát zmeniť). Väčšinou plnia symbolickú funkciu, iba niekedy sú dekoratívne. Dnes už ani farba vlasov ani farba pleti nereprezentuje rasovú príslušnosť. Symbolizujú myseľ postavy a zároveň niektoré črty osobnosti. Charaktery s tmavými a čiernymi  vlasmi majú zvyčajne tradičnú japonskú výchovu. Blond vlasy symbolizujú vedľajšie úmysly a červené vlasy predstavujú súťaživosť. Čo sa týka neprirodzených farieb, väčšinou sa používajú modrá a zelená. Prezrádzajú mimozemský pôvod postavy, prípadne poukazujú na nadprirodzené schopnosti.

Je ťažké generalizovať, ale dalo by sa povedať, že manga komiksy majú menej prepracované, pozadie než anime (miestami až absentuje). Spojovacím článkom v tomto smere je zmena kvality pozadia. Spravidla sa tak deje pri rýchlej, neočakávanej akcií. Obraz zredne, z pozadia zostanú mihotajúce sa čiary. V prípade farebného filmu existuje priam epileptický variant, kedy  preblikáva viacfarebné pozadie (a to niekoľko krát za sekundu).

Stroboskopickosť tohto efektu so sebou prináša pocit zaseknutého pohybu. V japončine sa efekt opisuje pomocou pojmov schuuschuu-sen a kekka .  Schuuschuu znamená koncentráciu, schuuschuu-sen sú čiary, upozorňujúce diváka na určitú akciu a kekka je výsledok akcie, teda pohybu. Tieto "effect lines" v podstate vďaka statickosti evokujú pocit pohybu.  Bleskového pohybu, ktorý by v skutočnom svete trval iba okamžik, čo však nieje dôvod aby sa vo filmovom čase predĺžil na tridsať aj  viac sekúnd .

Unikátnou technikou kresby je superdeformácia. Postavičky majú už v základnom  výzore zmenené jednotlivé časti tela oproti zvyšným proporciám. Predovšetkým ide o kontrastný postup v animovanej montáži. Najčastejšie sa používa na vyjadrenie rôznych komických situácií. V skratke sa jedná asi o toto: v jednom zábere je postava detailne nakreslená, má jemné pohyby; v nasledujúcom je z nej iba trhane animovaná črta. Môže prísť k zmene telesnej veľkosti. Dalo by sa teda povedať, že emócie formujú postavu k svojmu obrazu. Uplatňuje sa tu celý rad komunikačných skratiek. Najznámejšie sú obrovské kvapky potu (obr. 1). Objavia sa nečakane a rovnako nečakane aj zmiznú. Dochádza k tomu vo chvíľach keď postava znervóznie, je zaskočená, sklamaná, pripadne keď sa cíti trápne. Kvapky často ani nestekajú po tvári, ale jedna v pozícií zástupcu levituje vedľa tváre. Kvapky potu sú často sprevádzané náhlou stratou rovnováhy.( objaví sa kvapka, postava zamáva rukami a spadne na zem.  Japonci toto gesto dokonca imitujú v skutočnom živote. Viď obr.2).  Medzi ďalšie emócie sa radí bezradnosť. Postava na krátky moment vyfúkne oblak pary, ktorý taktiež zostáva "primrznutý" vedľa tváre.  Rovnako hnev má svoje symbolické zobrazenie a to formou navretých žiliek na hlave a na pästiach, v tvare pripomínajúcom  hákový kríž (obr. 3).   Plač má tiež osobité črty. V prípade silnejšieho záchvatu či detského plaču slzy opäť odmietajú tiecť. Sú  doslova vystreľované v horizontálnom smere, vytvárajúc dojem fontány (obr. 4). Pri pravých emóciách je plač zobrazený veľmi realisticky . Najčastejšie prejavovaným pocitom je pocit spokojnosti, radosti či smiechu. Tu postavy prižmúria oči smerom nahor, čím vzniká krivka v podobe obráteného U (obr. 5). Tento spôsob kresby bol prevzatý z mangy, kde dával čitateľom ľahko pochopiteľný prehľad o pocitoch postavy.

Trh anime má vlastnú štruktúru a pravidlá, podľa ktorých funguje. Anime sa šíri na všetkých moderných audiovizuálnych nosičoch. Jednotlivé tituly sa pripravujú špeciálne pre typ zvoleného média. V prípade úspechu sa potom môže pretvoriť pre potreby ďalšieho média, často však s inou dĺžkou, odlišným štýlom kresby a dokonca úplne iným príbehom.

Najvýsostnejšie postavenie majú filmy určené do  kín. Sú však drahé a ročne sa ich vyrobí iba zopár. Pri ich tvorbe sa kombinuje precízna ručná animácia s počítačovými technikami. Ďalšiu skupinu tvoria tituly určené  výhradne pre video trh (šírené na DVD, LD). Nazývajú sa OAV ( Original Animated Video ) alebo OVA ( Original Video Animation ). Tieto tituly zvyknú mať spravidla medzi troma až ôsmimi celovečernými dielmi a oproti produkciám pre kiná majú nižšiu kvalitu animácie. Poslednou skupinou  sú televízne seriáli. Mávajú od 25 do 160 dielov, kvalita animácie je znova o úroveň nižšie ako pri OVA tituloch. V zahraničí často trpia cenzúrou, sú prekresľované a prestrihávané. Najúspešnejšie televízne seriály sú vydávané aj na DVD. Niektoré tituly sa dokonca dočkajú prekreslenia do podoby celovečerného filmu určeného do kín.

Delenie žánrov priamo vyplýva  z delenia divákov. Najdôležitejšími žánrami sú : shoujo ( pre dievčatá ), shounen (anime a manga pre chlapcov, technické a akčné námety ), seinen ( určené dospelým mužom), seishun (rebelské príbehy ), shouto (opäť pre chlapcov) a josei (manga a anime určené dospelým ženám ).

Shoujo (panna, panenský ) je japonský výraz pre dievča. Manga s týmto označením je zameraná na vývoj postáv a vzťahy medzi nimi. Môžu to byť vzťahy  romantické, milostné, alebo vzťah pubertálnej adolescentky  k rodičom. Vo  svojich raných dňoch, v päťdesiatych rokoch, postrádala akýkoľvek dej. Postavy pomocou výrazov jednoducho nakreslených tvárí boli schopné vyjadriť  najrôznejšie emocionálne stavy. Na začiatku sedemdesiatych rokov prebrala shoujo manga niektoré témy shounen mangy ( sci-fi )  a pridala ďalšie vlastné témy. Shoujo sa od tej doby nedá zaškatuľkovať iba medzi romantické, jednoduché príbehy. Dnešné anime kombinuje emocionálny vývoj postáv a silnú dejovú líniu, prevzatú z shounen mangy. Začiatkom osemdesiatych rokov začalo anime prenikať na západ práve vďaka tejto kombinácií. Napriek miešaniu najrôznejších žánrov ostáva názov shoujo dôležitý. Na jeho základe totiž spoznáme, že hlavnou hrdinkou bude dievča. Spletitosť príbehov láka aj množstvo mužských divákov. Títo sa síce za svoj vkus často hanbia, napriek tomu ale shoujo sledujú.

Mimo príbehov, láka shoujo roztomilými dievčatkami, ktorým sa hovorí kawaii. V japončine označuje (vyjadruje)  slovo kawaii niečo krásne. Nemusí to byť nutne dievča, ale aj miesto, predmet, zviera. Vo fanúšikovskom vnímaní sa niekedy vzťahuje  iba na bezbranné dievča s veľkými očami, vzbudzujúce túžbu ochraňovať ju. Moe - trend posledných rokov privádza fenomén kawaii do ešte extrémnejších podôb ( priam neznesiteľná roztomilosť ).

Manga sa od konca sedemdesiatych rokov rozvetvilo a netvorí uniformný blok. Najdôležitejšie prúdy sú mahou shoujo a yaoj. Na západe je mahou shoujo známa ako magical girls. Kombinuje dobrodružné, romantické a školské témy. Príbeh pojednáva o skrytých magických a nadprirodzených schopnostiach. Muži, usilujúci sa o magical girls, sú mladí, sexuálni analfabeti. Nakoľko neprerastie v sex, je tu umožnená romantická láska.  Západ túto formu prijal ako formu nostalgie. Anime týmto spôsobom umožňuje generáciám po sexuálnej revolúcií únik zo sexualizovanej,  mediálnej spoločnosti dneška.

V Japonsku shoujo umožnil vznik novému špeciálnemu žánru - rabukome.  Cieľovú skupinu tvoria chlapci, popularita najznámejších titulov však prekračuje všetky rodové a vekové hranice.

Úplný prevrat tvorí shounen-ai a yaoi. Shounen-ai je manga a anime pre dievčatá a ženy. Od zvyšku shoujo sa odlišuje príbehom - romantickým vzťahom medzi dvoma chlapcami. Japonci považujú homosexuálny vzťah za veľmi romantický (pokiaľ je podaný esteticky ). Nakoľko existujú shounen-ai určené vekovej skupine od 11 rokov, nemusí byť dej nutne pornografický. Yaoi sú fanúšikovské verzie shounen-ai. Rozoberajú sa tu homosexuálne vzťahy postáv zo známych máng a anime, pričom nieje nutné aby bol v pôvodnej verzií takýto vzťah čo i len naznačený. Zásadný rozdiel spočíva v tom, že yaoi je "tvrdší". Píšu ho ženy stredného veku pre svoje vrstovníčky. Yaoi slúži  k tomu aby sa ženy mohli vynadívať na pekných mládencov a zároveň si vychutnať umeleckú kresbu. Existuje samozrejme aj lesbická podoba, ktorá sa nazýva yuri.

Ďalším druhom mangy a anime je mecha (meka ). Spája sa tu niekoľko generácií sci-fi žánrov. Možno sa stretnúť aj s označením otaku, nakoľko väčšina otaku sú doslova maniaci do techniky. Mecha sa delí na dva hlavné prúdy, ktoré sa samozrejme môžu prelínať. Jeden tvoria gigantický roboti v najrôznejších formách a podobách ( bojové obleky, transformery...). Druhý je kyberpunk - génová manipulácia, technológia vo vnútri tela, život vo virtuálnej realite.  Parí sem aj sentai - žáner venovaný špeciálnym jednotkám ( v hranej podobe sa za sentai označujú Power Rangers ). Príbehy sa zaoberajú hľadaním miesta človeka na zemi, sú založené na akčnosti. Obľúbeným miestom deja je fiktívne Neo- Tokyo. Zaujímavosťou je, že popri režisérovi a scenáristovi sú neuveriteľne dôležití návrhári zbraní a bojových systémov.

Mecha vytvára akýsi techno- orientalizmus, v ktorom je Japonsko metaforou technologického pokroku.

Najnižší (ale na internete najrozšírenejší) zástupca mangy a anime sú hentai a ecchi. Ide o sex spojený s násilím, morbiditu, pedofíliu. Veľké percento ľudí používajúcich internet sa už určite preklikalo až na stránku ponúkajúcu hentai. Nieje to žiaden problém, skončíte na nich rovnako rýchlo a nezámerne, ako to býva na klasických porno stránkach. Títo zblúdenci si potom na základe svojho prvého kontaktu vytvoria na anime negatívny  názor, pretože si ho zamieňa s hentai. Tento fakt natoľko rozhorčuje otaku, ale i niektorých menej extrémnych priaznivcov, že na svojich stránkach neuvádzajú v registri žiadne hentai diela. Nie je to výsledkom prudérie, alebo  svätuškárstva, ale  snaha očistiť pojmy manga a anime od asociácií na kreslené porno. Nejde o snahu poprieť existenciu japonského animovaného porna ( veď nakoniec mnoho titulov yaoi a dokonca aj jemnejšieho shoujo má na západe značné problémy s cenzúrou), ale o snahu ukázať aj zvyšný, pestrý výber.

Hentai - pôvodne zmena stavu, transformácia, abnormalita. V modernej  Japončine  "perverzita, úchyl, sexuálny deviant".  Slovo má silne negatívny nádych a rozhodne ho v slušnej spoločnosti ani na verejnosti počuť nebudete.  Keď sú v anime ženy napadnuté mužmi používajú sa tri termíny: hentai, ecchi a subeke. Subeke znamená nadržaný, ecchi (jemnejší ako hentai) je obscénny, drzý. Všetky tri termíny sa však používajú veľmi zameniteľne. Poznáme ešte slovo (o)kama - odkazuje na transvestizmus, alebo iné sklony smerujúce k homosexualite. Žánrovo by sa  vzťah ecchi a hentai dal prirovnať k "soft porno" a "hard core". Ecchi je však zároveň zápis japonskej výslovnosti anglického písmena H.

Hentai býva označovaný aj ako H- anime. Rozdiely sú aj v samotnom hentai. Zatiaľ čo oficiálne produkované hentai manga  neukazuje roztvorené ženské pohlavné orgány, hentai anime to činia s obrovskou obľubou a veľmi detailne (rovnako ako zábery erekcie). Výnimkou nieje ani styk s neplnoletými osobami. Sex bol totiž v Japonsku po dlhú dobu dovolený už od veku 13 rokov.

Tak ako každý žáner anime, má aj hentai niekoľko schém. Časté a pravdepodobne najznámejšie sú vesmírne príšery znásilňujúce školáčky svojimi ôsmimi chápadlami (najlepšie v tvare penisu).  Japonci si (čo do vynaliezavosti ) medze nekladú a tak môžeme vidieť aj hmyz, znásilňujúci malé víly a iné podivuhodnosti. Nasleduje relatívne klasické porno s ľudskými predstaviteľmi, ktoré býva spravidla veľmi vynaliezavé v zápletkách. A neautorizované porno spracovania slávnych titulov manga a anime.  Nakoľko je japonská porno scéna komplikovaná bývajú komiksy prepojené aj s hranými filmami, najmä s odnožou pink eiga - z nich sa vytvorila japonská technika erotického zväzovania - bondage.

Japonská animácia a manga Japonská animácia a manga

Ďalej by som rád uviedol stručný prehľad najdôležitejších autorov a diel

Hayao Miyazaki
najslávnejší autor anime všetkých čias tvorí od konca 70. rokov. Zviditeľnil sa dielom Naushika z veterného údolia, vďaka ktorému bolo v štúdiách Ghibli založené nové animačné štúdio pre Miyazakiho a jeho priateľa Isao Takahatu. Všetky filmy, ktoré tu natočil boli úspešné u kritiky aj komerčne. Princezná Mononoke, posledný Miyazakiho film, bola v dobe uvedenia (1997) komerčne najúspešnejším filmom vôbec, keď tržby presiahli príjmy E. T. mimozemšťana. Miyazakiho filmy sú zrozumiteľné aj pre západných divákov, nakoľko sa podstatná časť z nich odohráva v Európe, prípadne z európskeho prostredia čerpá.

Začínal ako animátor v Toei Doga v roku 1963. V roku 1978 režíroval svoj prví Tv seriál (Mirai Shonen Conan) a v roku 1979 prví film (Lupin III: The Castle of Cagliostro). V štúdiu Ghibli natočil ešte filmy Laputa: The Castle in the Sky (1986), My Neighbour Totoro (1988), Kikis Delivery Service (1989), Porco Rosso (1992) a Princess Mononoke (1997). Zaujímavosťou jeho filmov je absencia záporného hrdinu ( jednotlivé postavy sa síce snažia presadiť svoju myšlienku, ibaže o žiadnej nemožno povedať, že je Zlo).  Vo všetkých filmoch udržuje vysokú kvalitu animácie. I keď počet framov za sekundu má menší a Disney, mimika postáv to neprezrádza. Nakrútil aj niekoľko detských filmov ( Panda, Sherlock Hound, My Neighbor Totoro...)  a niekoľko dobrodružných filmov pre staršie deti ( Castle of Cagliostro, Naushica of the Valley of Wind...).


Isao Takahata
Miyazakiho dlhoročný spolupracovník. Vytvoril uplakaný film o tragickom osude japonskej rodiny Grave of Fireflies (1988). Rovnako slávny je tiež Barefoot gen (1983). Za zmienku stojí road movie Only Yesterday (1991).


Osamu Tezuka
Označovaný za boha mangy. Bol jedným z najoslavovanejších tvorcov mangy a anime. Často porovnávaný s Waltom  Disneym, napriek jeho známym námietkam proti Disneyho spoločnosti i keď neskôr priznal vplyv disneyoviek na jeho tvorbu (učaroval mu najmä Bambi). Viac ako ktokoľvek iný sa zaslúžil o charakteristický vzhľad mangy. Jeho pravdepodobne najznámejším výtvorom je Tetsuwan Atom, ktorý sa vo svete preslávil pod názvom Astro boy. Americká NBC odvysielala jeho tri televízne seriály: Astro boy, Kimba the white lion ( poslúžil ako predloha pre Kráľa levov) a Princess Knight. Prvú spoločnosť založil v roku 1961. Názov Mushi Production v roku1968 nahradil názov Tezuka Production. Tezuka sa zaoberal aj experimentálnou animáciou a bol ocenený viacerými medzinárodnými cenami.

Pokiaľ ide o hentai tak pravdepodobne najslávnejším mimozemským przniteľom je cyklus Urotsukidoji - Legend Of Overfiend (1989-95). Za ním nasleduje mnoho diel a dielok s veľavravnými názvami  Nightmare Campus, Alien From The Darkness, Demon Beast Invasion. Príkladom hentai, ktoré sa dočkalo hraného spracovania je La Blue Girl.  Internetom sa šíria masy diel s názvami typu Sexorcist, Twin Andels, Black Bible...

K najznámejším fanúšikom a zároveň popularizátorom anime patria Larry a Andy Wachowski. Tvorcovia Matrixu sa nielenže inšpirovali mnohými (pravdepodobne stovkami) vzhliadnutými filmami. Zachádzajú o krok ďalej keď v prípade Ghost In The Shell priam kopírovali zábery. Taktiež slávny bullet time sa zakladá na spôsobe animovania živých hercov. Bratia dokonca iniciovali vznik deväťdielneho filmu Animatrix. Angažovali slávnych autorov, k štyrom dielom sami napísali scenáre. Jednotlivé epizódy majú vyplniť niektoré medzery hranej matrix trilógie.


Akira (1989) - komiksový sci-fi epos. Zrežírovaný vlastným tvorcom komiksovej verzie Katsuhirom Otomom. Získal hlavnú cenu poroty v Cannes.  Skupina motorkárov sa omylom zapletie do vládneho programu pre výskum ľudských psychických schopností. Teenagerská vzbura prerastie v novodobý armageddon- malý chlapec Tetsuo nadobudne telekinetické schopnosti a rozpúta boj  s armádou aj s bývalým priateľom Kanedom. Apokalyptický príbeh vrcholí bitkou a ťažko pochopiteľným symbolickým koncom. Akirovi sa skúsili vyrovnať veľkofilmy Spriggan (1998) a Metropolis (2001) podľa komiksov Osamu Tezuka.

Ghost in the Shell (1995) - najlepší filmový kyberpunk všetkých čias. Komiks Masamunea Shirowa pre film adaptoval Mamoru Oshii- odborník žánru mecha. Meditácia nad vzťahom duše a tela. Oslňuje vizuálnou aj hudobnou stránkou. "toto je film aký by natočil Cameron, keby ho u Disneyho pustili do štúdia.


Záver

Pokiaľ vás tematika mangy a anime zaujala a chceli by ste sa dozvedieť viac, uvediem na nasledovných riadkoch niekoľko možností ako sa k týmto médiám na Slovensku dostať. V prvom rade je to formou internetu. Ten ponúka suverénne najväčšie možnosti. Majoritný podiel na nete tvoria stránky v angličtine, nemčine, francúzštine a španielčine. Našťastie na Slovensku funguje webová stránka, venujúca sa mange a anime. Na www.manga.sk nájdete okrem základných informácií aj recenzie na jednotlivé tituly, diskusie a správy o dianí na scéne, prípadne upozornenia na pripravované akcie a stretnutia fanúšikov a tých, ktorí sa nimi chcú stať. Je to zároveň najľahšia cesta ako sa dostať ku filmom- fanúšikovia si ich medzi sebou vymieňajú a požičiavajú (nieje to celkom legálne, ale ani nelegálne a tak, pokiaľ sa nevytvorí trh, bude sa to diať naďalej týmto spôsobom).

V prípade záujmu o manga komiks musíte navštíviť jedinú predajňu na Slovensku, ktorá ponúka tento druh literatúry. Tou je bratislavský Brloh. V iných mestách je to už ťažšie, postupne sa však situácia mení k lepšiemu.

Pokiaľ by ste chceli zainvestovať je tu možnosť kúpy cez internet. Príkladom je Amazon.com a podobné elektronické obchody. Kvalita tu zakúpených diel je vysoká, až na občasnú cenzúru, najmä zo strany amerických vydavateľov.

Možnosti ponúka aj fansubová internetová scéna (fansuby vznikli ako reakcia na prístup amerických vydavateľov k nákupu licencií). Súčasný stav vyzerá tak, že niekoľko dní po premiére v Japonsku, sa anime (ošetrené titulkami) objaví na internete. Ak máte obavy z takéhoto počínania vedzte, že opatrením filmu titulkami, stiahnutím z verejne prístupného serveru a sledovaním pre vlastnú potrebu sa nedopúšťate trestného činu.

Na adrese www.anime.cz (login: guest, heslo: guest) nájdete hrubý zoznam titulov, ktoré sa dajú zohnať.


Čo prinesie budúcnosť?

To sa nedá povedať (hlavne ak prihliadneme na tempo vývoju výpočtovej techniky), zaniknutia sa však v najbližších rokoch báť netreba. Japonské štúdiá naďalej chŕlia nové filmy, americké distribučné spoločnosti sa vracajú k straším titulom a vydávajú ich na DVD. Je pravdepodobné že anime, ako forma nevyhynie, pokiaľ budú naďalej živí japonskí umelci.  


Použitá literatúra:

Rychlokurz o japonské animaci, Kamil Fila, cinepur, č.27/28, máj/jún 2003

www.manga.sk
www.manga.cz
www.anime.cz
www.yaoi.sk
www.anime-tourist.com
www.ja-f.tezuka.co.jp
www.dnp.co.jp/museum
www.animesekai.net
https://clioseeye.sfasu.etu

Databáza akademických textov o anime
www.animeresearch.com
www.corneredangel.com

 


autor Tomáš Daneček 22.11.2004
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 6379
02 |
návšt. 3868
03 |
návšt. 3865
04 |
návšt. 3518
05 |
návšt. 2098
06 |
návšt. 1798
07 |
návšt. 2057
08 |
návšt. 1557
09 |
návšt. 764
10 |
návšt. 551
REBRÍČEK US
01 |
$80,0 mil.
02 |
$16,0 mil.
03 |
$11,0 mil.
04 |
$10,0 mil.
05 |
$3,3 mil.
06 |
$2,4 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$1,9 mil.
09 |
$1,5 mil.
10 |
$1,4 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.