NÁVRATY: ŠŤASTIE PRÍDE V NEDEĽU

NÁVRATY: ŠŤASTIE PRÍDE V NEDEĽU

článok



V slovenskej kinematografii päťdesiatych rokov bola prvoradá religiózna straníckosť a triedna nekompromisnosť. K týmto cieľom bol film, ako atraktívna forma ľudovej zábavy, vedený a svojim spôsobom zneužívaný. "Ústredný výbor Komunistickej strany Slovenska kládol popri tvorbe umeleckých filmových diel, veľký dôraz na  rozvoj veselohry, ktorá mala humorom a vtipom nebadane šíriť revolučné idey novej moci."1 Tvorba zábavných snímok sa sústredila na veselohry zo súčasnosti.

Jedným zo zástupcov tvorcov tzv. "ľahkého žánru" bol režisér Ján Lacko. Ako dokumentarista nepresahoval priemer aktuálnej dobovej produkcie až kým na seba v roku 1956 neupozornil spoločensky kritickou snímkou Príbetská jar. Ešte v tom istom roku sa stal režisérom v hranom filme a roku 1958 debutoval dielom Statočný zlodej, nakrútenom podľa divadelnej hry Ivana Stodolu - Jožko Púčik a jeho kariéra. Lacko naplno prejavil svoje filmovo-remeselné kvality, podarilo sa mu uchopiť komediálny aspekt témy a v sérii situácii využil najmä komické herectvo Jozefa Kronera. Svoj film taktiež postavil na vytvorení čo najvernejšej ilúzii starej Bratislavy, ktorá sa ešte v tom istom roku stala dejiskom aj jeho druhého filmu. Tentoraz však naplno ožila vo svojej súčasnosti. Témou jeho ďalšej veselohry sa totiž stal príbeh o trojici športkárov - Šťastie príde v nedeľu.

"Celý týždeň čakali na túto chvíľu. Po celý týždeň čakali ... že v nedeľu ... príde šťastie. Aj títo traja čakajú. Ak vyhrajú ... Emil si kúpi Jawu 250, Vrabcovi by stačil aj malý Pionier ... a Miško ... Miško, ak vyhrajú, vyberie sa na svoju veľkú cestu. Prečo by aj oni nevyhrali? Určite raz vyhrajú! Musia vyhrať! A možno to bude práve dnes, práve teraz ... v tejto chvíli ... hneď!"

Toľko úvodný expozičný komentár filmu, ktorý jasne predznamenáva charaktery trojice hlavných hrdinov, ich motivácie a komediálny režisérsky nadhľad. Skúsený scenárista Ivan Bukovčan, ktorý s Lackom pracoval aj na Statočnom zlodejovi, sa upriamil na veseloherné zobrazenie pochabej túžby po rýchlom zbohatnutí a bezprácnom pohodlnom zisku. Ako autor námetu zároveň nastavuje kritické zrkadlo spoločnosti, upozorňuje a presviedča diváka o pravdivosti starej ľudovej múdrosti, že bez práce nie sú koláče. Hlavnou myšlienkou filmu je téza, že iba poctivá práca, je v našej spoločnosti zárukou pre každého, ako si môže splniť rozličné osobné túžby a potreby. Šírenie revolučných idey novej moci dostávalo zelenú.

Šťastím sa v Lackovom filme ironicky myslí výhra v športke, na ktorú každú nedeľu čaká niekoľko miliónov športkárov. Aj naši traja hrdinovia Emil (Marián Kleis), Miško (Ivan Mistrík) a Števko Vrabec (Anton Mrvečka) čakajú na svoje šťastie. Sú to traja mládenci, nerozluční kamaráti, hrdinovia tohto veseloherného príbehu. Všetkých troch spája neprekonateľná túžba vyhrať v športke a bez námahy prísť k peniazom. Z nevinnej trojkorunovej zábavy sa stáva vypočítavá špekulácia a hráčska vášeň. Podarená trojica z týždňa na týždeň zvyšuje svoje stávkové vklady, celkom neúmerne k vlastným zárobkovým možnostiam. 

Aj z toho dôvodu hľadajú možnosti získať peniaze rozličnými spôsobmi, počínajúc od celkovo nevinných a dôvtipných možností príležitostného zárobku, až po snahu o podvod. Jeden z nich sa totiž v električke preukáže revizorským odznakom a chce vymáhať od cestujúcich peniaze. To sa mu však nevyplatí a čoskoro sa dostanú všetci traja pred verejnú bezpečnosť. Ako správni hrdinovia ideovo zameraného filmu však ešte zavčasu vytriezvejú zo svojej naháňačky za šťastím a za peniazmi a pochopia staré známe "bez práce nie sú koláče".

Návraty: Šťastie príde v nedeľu

Ako súčasní diváci máme vždy viac zhovievavosti k filmom, od vzniku ktorých nás delí pomerne dlhý čas, než k filmom nakrúteným pomerne nedávno, či priamo v aktuálnom roku. Pravdepodobne dôsledkom tohto javu, som vnímal Lackov film veľmi pozitívnym pohľadom a dokonca som nemal výčitky k zábavnosti, hereckým výkonom či k jeho formálnej stránke. Lacko si ako terč svojej kritiky zvolil dobový obrovský záujem o športkovanie a veľmi nenásilnou formou polemizoval nad jednostrannou predstavou bezpracného nadobudnutia finančných prostriedkov, respektíve poukazoval na vidinu ľahko získateľného šťastia. Téma "športkovania" je stále aktuálnym fenoménom, ktorý prešiel vývojom a napriek tomu mu zostali všetky základné vlastnosti. Ľudia sa však zmenili a kolektívne tipovanie je už prakticky neznámym pojmom. Aj pri akceptácii tohto faktu, si ale myslím, že pohotovo a dynamicky nakrútená veselohra využívajúca rôzne formy filmového vyjadrenia -  má čo povedať aj dnešnému divákovi. Rozhodne je totiž aj napriek svojmu ideovému zameraniu, zábavnejšia a vkusnejšia, než ktorákoľvek porevolučná Československá a neskôr Slovenská komédia.

Dobová kritika sa ako to už pri tzv. "ľahšom filmovom žánri" býva, rozdelila na dva, či dokonca tri názorové tábory. Do toho prvého by som zaradil absolútne nekritické pochvalné postoje: "Režisér Ján Lacko vyrozprával nenáročný námet skúseného scenáristu Ivana Bukovčana plynulou filmovou rečou, ktorá na mnohých miestach isto srdečne rozosmeje diváka. Základný námet troch zúrivých športkárov, ktorým sa zdala byť hlavná výhra už-už v hrsti, by iste poskytol aj príležitosť pre ostrú satiru. No Šťastie príde v nedeľu ňou nie je. Je to skôr úsmev nad ľudskými slabôstkami ako ironizujúci výsmech."3

Druhá skupina recenzentov, ktorej názor zdieľam aj ja, sa na film zamerala oveľa dôkladnejšie, kriticky pripustila jeho nedostatky ale zároveň uznala divácke zameranie a možno nie príliš výrazne, ale predsa len prítomné výpovedné hodnoty: "Ide o komerčný, s profesionálnou rutinou urobený film. Obecenstvu, ktoré si ho obľúbi, prinesie dve hodiny striedavo vkusnej a vtipnej zábavy. Vo veselohernej tvorbe, ktorá nie je príliš na výške, neurobí síce prevrat, ale v týchto hraniciach ho môžeme považovať za pomerný úspech".4

V treťom tábore sa vyskytli názory úplne opačné a častokrát až, podľa môjho názoru extrémne kritické. "Tragédia niektorých filmov - a žiaľ, bývajú to práve veselohry alebo filmy, ktoré označujeme ako tzv. "ľahšie žánre" - je v tom, že vychádzajúc v ústrety filmovému publiku, neplnia ani tie najzákladnejšie ideovo-umelecké funkcie filmu ako umeleckej disciplíny. Film Šťastie príde v nedeľu patrí práve do kategórie takýchto diel. A v tom spočíva aj rozpor medzi názorom diváka na tieto filmy a medzi požiadavkami, ktoré na film vôbec, a teda aj na "ľahké žánre" kladieme. Aj v súčasnej nie najradostnejšej situácii v oblasti filmovej veselohry, ba vari práve v nej, to musím tak tvrdo povedať: žiaľ, obecenstvu sa bude Šťastie nesporne páčiť, diváci sa na ňom budú smiať."5

Film Šťastie príde v nedeľu patrí do skupiny príjemných, vtipných a svižne filmársky zvládnutých veseloherných diel. Jeho výpovedný presah korešponduje s komikou a ponúka uvoľnenie smiechom na samom sebe a to aj napriek dramaturgickej a realizačnej rozdrobenosti. Anna Kalinová vo svojom filmovom zápisníku v Kultúrnom živote zo dňa 14.3. 1959 píše: "No ani pre našu filmovú veselohru šťastie neprichádza len v nedeľu, ale cez rad všedných dní, a preto sa môžeme na tento film dívať ako na prísľub i správne vykročenie za ľahšou formou zábavnej veselohry, ktorú náš film, popri iných závažnejších úlohách, iste tiež nemusí obchádzať".6 


Šťastie príde v nedeľu (1958, 87 min.)
Réžia: Ján Lacko. Scenár: Ivan Bukovčan. Kamera: Vladimír Ješina. Hudba: Milan Novák. Hrajú: Anton Mrvečka, Marián Kleis, Ivan Mistrík, Renáta Dočolomanská.
 

Citácie
 
1 Macek V., Paštéková J.: Dejiny slovenskej kinematografie. Osveta, Martin, 1997. s. 174
2 Úvodný komentár z dialógovej listiny. Hraný film Bratislava - Koliba, 1958. s. 2
3 Š: Šťastie príde v nedeľu - Slovenka 16.2. 1959
4 Abrhámová, B: Na scéne sú športkári - Práca 5.3. 1959
5 Janek, Miroslav: V očakávaní šťastia - Život 12.3. 1959
6 Kalinová, Anna: Šťastie nie je náhoda - Kultúrny život 14.3. 1959


autor Peter Konečný 27.6.2005
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 6379
02 |
návšt. 3868
03 |
návšt. 3865
04 |
návšt. 3518
05 |
návšt. 2098
06 |
návšt. 1798
07 |
návšt. 2057
08 |
návšt. 1557
09 |
návšt. 764
10 |
návšt. 551
REBRÍČEK US
01 |
$80,0 mil.
02 |
$16,0 mil.
03 |
$11,0 mil.
04 |
$10,0 mil.
05 |
$3,3 mil.
06 |
$2,4 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$1,9 mil.
09 |
$1,5 mil.
10 |
$1,4 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.