Sector.sk
Kinema.sk
Onlinehry.sk
Plnehry.sk
Funny.sk
Pikosky.sk
Rozpravky.sk
Prihlásiť sa
RSS
Profily > Profil: Sam Raimi
Synonymes
Gisaengchung
Yumorist
Systemsprenger

PROFIL: SAM RAIMI

Niekedy kráľ krvavých hororov, dnes režisér spidermanovskej trilógie. Kedysi nezávislý režisér nízkorozpočtových projektov, v súčasnosti ...
Niekedy kráľ krvavých hororov, dnes režisér spidermanovskej trilógie. Kedysi nezávislý režisér nízkorozpočtových projektov, v súčasnosti ...

Niekedy kráľ krvavých hororov, dnes režisér spidermanovskej trilógie. Kedysi nezávislý režisér nízkorozpočtových projektov, v súčasnosti platný člen Hollywoodu a tvorca vysokorozpočtových blockbusterov. A nepretieklo ani veľa krvi odvtedy, čo si konečne získal fanúšikov po celom svete. Sam Raimi.

Samuel Marshall Raimi prišiel na svet 23. októbra 1959 v americkom Michigane. Ničím vážnym nerušené detstvo, plné rodinných výletov a nakrúcania na domácu kameru malo za následok, že zachytávanie momentov oslovilo a fascinovalo malého Sama natoľko, že v svojich 13 rokoch dostal svoju prvú osem- milimetrovú kameru. Začal sa zrod slávneho režiséra.

Koncom 70. rokov, kedy už študoval na Michiganskej štátnej univerzite, stretol dvoch ľudí, ktorí úplne ovplyvnili jeho život – Roberta Taperta a Brucea Campbella. V študentských rokoch sa z nich vyformovala zohratá teenegerská partia, tráviaca svoj voľný čas netradične, amatérskym nakrúcaním filmov (predovšetkým v lesoch). 

Raimi svoju kariéru odštartoval pochopiteľne krátkometrážnymi dielami a jeho debutom sa stala hororová komédia It´s Murder! (1977), kde si hlavnú úlohu zahralo jeho alter ego Bruce Campbell a i sám Raimi si tu strihol malú rolu. O rok na to skončil so štúdiom a trojka Raimi-Tapert-Campbell si založila nezávislú spoločnosť Renaissance Pictures, ktorej prvým produktom sa stal 32-minútový horor Within the Woods (1978), ktorým Raimi položil základný kameň svojej nasledujúcej tvorby. Film bol snímaný na domácu kameru a sledoval štyroch teenagerov (v skutočnosti Raimiho štyria kamaráti zo školy, vrátane Campbella), víkendujúcich v krásnej prírode, obklopenej horami a lesmi. Svojou návštevou ale prebudili krvilačných démonov. Raimi si týmto experimentálnym počinom získal nielen priazeň svojej už bývalej školy, na ktorej svoj projekt premietol, ale i slušných 385 000 USD. Zacítil príležitosť a za pomoci svojich partnerov začal v blízkom okolí zháňať sponzorské príspevky. Pripravoval totiž svoj nový veľký počin.

Raimi si vybral svoj rodný žáner z prostého dôvodu – za málo peňazí sa dá vyprodukovať celkom slušná zábava a upozorniť na seba. Do karát mu hral neprehliadnuteľný špecifický vizuálny štýl, oplývajúci najrôznejšími kamerovými uhlami a rýchlymi nájazdmi kamery. Čo si sa za mlada naučil, v dospelosti ako by si našiel a detské „bavkanie“ sa s kamerou sa nádherne zúročilo. V roku 1981 prišiel Raimiho prvý celovečerný film, dnes už kultový, tzv. „splatterový“ horor The Evil Dead (Smrteľné zlo), v ktorom bolo opäť najčastejšie vidieť jeho najbližšieho priateľa Campbella v úlohe Asha. Scenár je podobný krátkometrážnemu predkrmu – skupinka mladých ľudí sa vyberá do od sveta odrezanej opustenej chaty, v pivnici ktorej nachádzajú Knihu mŕtvych („Book of Death“ presne tak sa volal aj celý projekt, avšak pred uvedením do kín zmenil Raimi názov na Smrteľné zlo, čiže The Evil Dead), a prebudia tak lesných démonov. Trasľavá, priam šialená kamera, desivá atmosféra a potoky krvi mali za výsledok, že Raimiho tím (zložený z jeho kamarátov) dosiahol neuveriteľné – film sa dostal až na MFF v Cannes, kde ho samotný Stephen King označil za najlepší horor 80. rokov, čím vtedy iba 23-ročnému Raimimu zložil obrovskú poklonu. Raimimu sa podarilo to, čo si od tohto (sub)žánru sľuboval – všimli si ho hollywoodski producenti. V tomto prípade, bohužiaľ, nanešťastie.

Jeho nasledujúcim počinom sa stala bláznivá komédia Vlna zločinu (Crimewave, 1985), ktorú napísali jeho kamaráti, bratia Joel a Ethan Coenovci (Fargo; Braček, kde si?). Prvá skúsenosť so štúdiom mala ale priveľmi horkú príchuť. Štúdio Columbia Pictures totiž liezlo Raimimu do kapusty až natoľko, že Campbell sa musel svojej hlavnej úlohy vzdať. Raimiho réžia bola ohromne limitovaná a dnes už na toto dielo len s krútením hlavy poznamenáva, že keby vedel do čoho ide, nikdy by sa tomuto projektu neupísal. Z filmu sa stal prepadák a to bol pre Raimiho zdvihnutý palec – vrátiť sa tam, kde začal. 

Evil Dead II. (Smrteľné zlo II., 1987) si už pod svoje ochranné krídla kompletne zobralo trio Raimi-Tapert-Campbell a film, pohybujúci sa na hranici pokračovania a remaku The Evil Dead, produkčne zastrešila ich už vyššie spomínaná spoločnosť. Jednalo sa o takmer identickú fabulu ako v jednotke s výnimkou pár maličkostí. Opäť prázdnotou zívajúca lesná chata, lesní demóni, skupinka teenagerov, krvavé hody a svojský ultrakinetický vizuálny štýl. To všetko len za oveľa viac peňažných prostriedkov (3 milióny). Kopcovitá komediálno-hororová zábava sa podobne, ako jej predchodca stala v krátkom čase kultovou záležitosťou. Druhé Smrteľné zlo sa v Amerike stalo komerčným hitom. Kráľovský úspech filmu bol však spečatený až potom, čo sa o neho ľudia vo videopožičovniach išli doslova pobiť. Raimi sa stal kráľom tejto éry splatterových hororov a jeho dvorný herec Campbell symbolom týchto krvákov. Svoj status korunoval slávnou scénou, v ktorej si odreže zlým duchom posadnutú ruku a chopí sa motorovej píly. Nezabudnuteľné sú i pamätné hlášky jeho životnej postavy Asha („Got you. Goodnight, you little sucker!“; „Swallow it!“).

Do ďalšieho projektu sa mu však aj napriek Raimiho veľkej snahe už dostať nepodarilo. Po rade krvákov sa rozhodol Sam presedlať na nejaké komiksové spracovanie, ktoré ho vždy lákalo. Nakoľko mu štúdio Universal nezverilo réžiu pripravovaného komiksu Shadow, vytvoril si Raimi vlastného komiksového hrdinu  - Darkmana (1990) v hlavnej úlohe s Liamom Neesonom. Darkman znamenal pre Raimiho tvorbu prvý veľký hollywoodsky projekt. Na motívy tohto diela dokonca vznikol komiks a to už je čo povedať.

Po krátkej absencii spolupráce s Campbellom na Smrteľnom zle, prišla ponuka na tretie pokračovanie krvavej série. Ani Raimi ani Campbell neváhali čo len sekundu, a svetlo sveta onedlho uzrela Army of Darkness (Armáda temnôt, 1993), ktorá sa ale už niesla v inom duchu. K záberu doterajších žánrov (horor, čierna komédia) pribrala i fantasy. Tentoraz žiadna chata ani lesy. Campbellov Ash totiž cestuje do minulosti, presnejšie do 13. storočia – do rytierskej doby, aby našiel legendárnu Knihu mŕtvych. Nechtiac však vyvoláva Armádu temnôt... Riskantný odklon od predošlých dvoch častí zapríčinil, že sa z filmu stal svojho času prepadák.

Po zavŕšení svojej bujarej splatterovej trilógie ukotvil v komerčných hollywoodských vodách a predstavil sa s vymierajúcim americkým žánrom – westernom. Superhviezdami (Sharon Stone, Leonardo DiCaprio, Russel Crowe, Gene Hackman) nabitý The Quick and the Dead (Rýchlejší ako smrť, 1995) však žáner nevzkriesil a pre neho mal odvykací charakter, nakoľko tu už nemohol aplikovať svoj bleskurýchly kamerový štýl. 

Transformácia z nezávislého režiséra na režiséra hollywoodskeho ho mierne deprimovala, o čom svedčí aj trojročná pauza, počas ktorej upriamil svoju pozornosť na produkciu prekvapujúco úspešných televíznych seriálov Hercules Xena.

Po odmlke sa prihlásil s mrazivým krimi-thrillerom A Simple Plan (Jednoduchý plán, 1998) o priateľoch, ktorí vo vraku havarovaného lietadla nájdu kufor plný peňazí a rozhodnú si ho nechať. Kolotoč poriadnych problémov na seba nenechá dlho čakať. Napínavý thriller predstavuje v svojom podžánri najmä vďaka atmosfére a umnej zápletke majstrovský kúsok.

Vo filme For Love of the Game (Hra snov, 1999) sa nám Raimi ukázal tak, ako sme ho dovtedy ešte vôbec nevideli. Nakrútil totiž romantickú drámu muža (Kevin Costner) – slávneho bassebalového nadhadzovača, ktorý sa ocitol na pokraji svojho pracovného a osobného života. Rok na to ale prišiel oveľa vydarenejší kúsok – hviezdny mysteriózny thriller s prvkami hororu The Gift (Takmer dokonalý zločin, 2000), kde hlavnú úlohu stvárnila Cate Blanchett.  

S príchodom nového milénia sa s veľkou zodpovednosťou rozhodol priviesť na strieborné plátno jedného z najlegendárnejších komiksových hrdinov – Spidermana. Jednotka sa stretla s celkom kladným prijatým, komerčne sa stala megaúspešnou, a logicky prišlo na rad pokračovanie. Dvojka však svojho predchodcu prevýšila o rovných pár desiatok metrov a mnohí kritici ju označili za jedno z najlepších komiksových spracovaní všetkých dôb. Presne o polnoci zo stredy na štvrtok vtrhol do slovenských kín pavúči muž po tretí krát...Venovať sa celej megalomanskej trilógii, jej kvalitám, rozpočtom a zárobkom je úplne zbytočné, lebo pre všetko to, čo súvisí s fenoménom Spiderman máme vyčlenenú samostatnú sekciu

Sam Raimi je šťastne ženatý, má dve deti a je známy povesťou milého, trpezlivého a ohľaduplného človeka. Je tiež hrdým vlastníkom legendárneho krikľavo-žltého Oldsmobilu Delta 88 z roku 1973, ktorý sa pravidelne objavuje v každom jeho filme. Keby som mal jeho tvorbu prirovnať k tvorbe niektorého jeho slávneho kolegu, bol by ním bezpochyby o čosi slávnejší, oscarový Peter Jackson, ktorý podobne ako Raimi, začínal s nízkorozpočtovými (avšak menej brutálnymi) horormi a vypracoval sa na uznávaného stvoriteľa megalomanských blockbusterov. Jacksona avšak nespomínam len kvôli tejto paralele. Totiž ešte stále nie je definitívne isté, kto sa nakoniec ujme réžie filmového spracovania tolkienovskej knižnej predlohy – Hobit. V tomto začarovanom kruhu sa rysuje vyrovnaný súboj Jackson vs. Raimi. Meno režiséra projektu sa obmieňa týždeň, čo týždeň, na povrch vychádzajú stále nové a nové, resp. staré a staré verzie. Najbližšie dni, hádam, definitívne rozhodnú. K „víťazstvu“ mu možno pomôže práve jeho najčerstvejšia popcornovo-komiksová zábava Spider-man 3.  

2007-05-088.5.2007 | Michal Šmajda




login facebok
Fotogaléria k článku
Akcia/Dobrodružný
140 min
USA
2007
3.5. 2007
4.5. 2007
9 z 10
Mám v zbierke
0 z 10
7 z 10


Súvisiace články
Súvisiace články
Kinema na Facebooku
Kinema na Facebooku
Prichádza do kín
Prichádza do kín
Anketa
Anketa
Vaše názory
Vaše názory
Mne sa to páčilo viac ako prvý diel. Kopec popkultúrnych odkazov a zaujímavé spracovanie celého internetu. Pripomína to ... >
Stevefooth | Beowulf
>
Krasny film,vrelo odporučam. >
výborný film >