ĎALEKÝ VÝCHOD POD ALPAMI

ĎALEKÝ VÝCHOD POD ALPAMI

článok



Dvanásty Far East Film Fest v talianskom Udine je úspešne za nami, organizátori sa pripravujú na ďalší ročník. Veď tento navštívilo vyše 50.000 divákov, ktorí sa denno-denne rozptyľovali medzi Teatro Visionario, vyhradené pre špeciálne retrospektívy, a Teatro Nuovo. Napriek islandskej sopke Eyjafjallajökul sa podarilo docestovať návštevníkom a hosťom z Ázie, problémy mali skôr tí zo Spojených štátov a severnej Európy.

Mimo retrospektív hongkongského režiséra Patrika Lung Konga, ktorého filmy sa stali inšpiráciou pre filmárov hongkongskej novej vlny (John Woo, Tsui Hark, Ann Hui), a produkcie japonského Shintoho z prelomu 1950tych a 1960tych rokov, zameraného na žánrové filmy (ducharské horory, noirovo ladené krimi, gangsterky a pod.), výber filmov nezodpovedal žiadnemu žánrovému kľúču. Jednoducho, účelom bolo predstaviť čo najpestrejší výber z východoázijskej produkcie. 

Ďaleký východ pod Alpami

Typicky festivalové filmy sa tak striedali s bežne distribuovanými filmami. A tak ste jeden deň mohli vidieť novú mlátičku z Vietnamu The Legend Is Alive o mentálne zaostalom mladíkovi, ktorý verí, že jeho otec je Bruce Lee, filipínsky film The Arrival o mužovi v stredných rokoch, ktorý sa na podnet vlastného sna rozhodne odísť z Manilly do malého mestečka, alebo kórejskú politickú špionážnu drámu Secret Reunion (Pokrvní bratia) režiséra Jang Huna, ktorý bol prekvapil už svojou prvotinou Rough Cut.

V rámci zámeru predstaviť počas desiatich dní reprezentatívny výber hlavnej produkcie Japonska, Južnej Kórey, Číny, Tchajwanu, Hong Kongu, Indonézie, Filipín, Singapuru a Thajska nemožno uzavrieť inak, než že sa podarilo. V regióne sa situácia mení z roka na rok. Južná Kórea sa ako-tak stabilizuje, Hong Kong sa vyrovnáva s čoraz výraznejšie sa prejavujúcim začleňovaním k Číne. Thajsko sa snaží zbaviť medzinárodnej nálepky krajiny hororov a muay thai, Čína oslavuje od olympiády po založenie republiky, ktoré oslávila v októbri (spolu so sviatkom stredu jesene) vo všetkých žánroch.

Ďaleký východ pod Alpami Ďaleký východ pod Alpami Ďaleký východ pod Alpami

Z môjho hľadiska kvalitatívne viedla Južná Kórea, ale špecifickým spôsobom ma zaujala Čína. Nebol to však žiaden z uvedených historických (veľko)filmov (Foundation of the Republic, The Message či Ip Man2), ale malý, undergroundovo vyzerajúci filmík Quick Quick Slow o účastníkoch kultúrnej revolúcie, ktorí sa rozhodnú zúčastniť sa na tanečnej súťaže, aby mohli byť súčasťou otvorenia Olympijských hier v Pekingu. Snímaním na HD Cam evokuje štýl typický pre čínsky underground, no v konečnom dôsledku sa aj prostredníctvom nastrihávaných „hovoriacich hláv“ spomínajúcich na revolúciu ukazuje ako úžasná oslava Čínskej ľudovodemokratickej republiky a nielen generácie, ktorá si kultúrnu revolúciu zažila, ale aj kultúrnej revolúcie ako takej.

Záujemcovia s akreditáciou White Tiger alebo nebodaj Black Dragon, túžiaci zistiť o svojej A niečo viac, mali šancu spýtať sa priamo na panelových diskusiách. Hoci väčšina z nich sa zameriavala na „najväčšie“ z prezentovaných produkcií: Južnú Kóreu, Čínu a Hong Kong, organizátori vytvorili priestor pre Japonsko a krajiny juhovýchodnej Ázie (Filipíny, Indonézia a Thajsko). Vďaka uvoľnenej atmosfére však nebol problém osloviť tvorcov osobne v priestoroch baru alebo pred kinom.

Ďaleký východ pod Alpami Ďaleký východ pod Alpami Ďaleký východ pod Alpami

Hoci je Far East Film Festival nesúťažný, predsalen sa oceňovalo. Jednu porotu tvorili diváci, druhú diváci s akreditáciou Black Dragon a tretiu návštevníci a čitatelia stránky Mymovies.it. Cenu divákov (Audience Award) získala kórejská komédia Castaway on the Moon (Lee Hey-jun) o chlapíkovi, ktorý sa  pokúsi o samovraždu skokom do rieky Han a skončí na jednom z jej malých ostrovčekov, uprostred Soulu, odrezaný od civilizácie. Z 5 možných bodov získal v priemere 4,70 bodu. Druhé a tretie miesto obsadili s tesným rozdielom stotiny bodu japonský Accidental Kidnapper (Hideo Sakaki; 4,34 bodu) a indonézsky The Dreamer (Riri Riza, ktorého Rainbow Troops z 2009 skončil rovnako tretí na minulom ročníku festivalu; 4,33 bodu). Akreditovaní Čierni draci (Black Dragon) sa ohľadom najlepšieho filmu zhodli s ostatnými divákmi. Čitatelia Mymovies.it hlasovali trochu inak, ich favoritom sa stal japonský film Bandage (Kobayashi Takeshi).

Prvý v línii veľkých medzinárodných podujatí už pokračuje v práci na 13.ročníku poháňaný vášňou pre popkultúru Ďalekého východu. Nám ostáva len trpezlivo prečkať nasledujúcich necelých 11 mesiacov a dúfať, že vyjde počasie. A tiež, že východná Ázia neprestane vyrábať dobré filmy. Teším.


Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 6379
02 |
návšt. 3868
03 |
návšt. 3865
04 |
návšt. 3518
05 |
návšt. 2098
06 |
návšt. 1798
07 |
návšt. 2057
08 |
návšt. 1557
09 |
návšt. 764
10 |
návšt. 551
REBRÍČEK US
01 |
$80,0 mil.
02 |
$16,0 mil.
03 |
$11,0 mil.
04 |
$10,0 mil.
05 |
$3,3 mil.
06 |
$2,4 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$1,9 mil.
09 |
$1,5 mil.
10 |
$1,4 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.