FILMOVÉ KLUBY ČAKÁ NÁVAL SKVELÝCH FILMOV

FILMOVÉ KLUBY ČAKÁ NÁVAL SKVELÝCH FILMOV

článok



Proklamovaná katastrofa za nami a pred nami rok 2013. Na všetkých ktorí „apokalypsu“ (na Slovensku) v zdraví prežili čaká v novom roku nejeden prvotriedny filmový zážitok pod taktovkou Asociácia slovenských filmových klubov. Milovníci pohyblivých obrázkov sa môžu tešiť na diela popredných európskych režisérov (Haneke, Carax, Vintenberg...), či na snímky kombinujúce prostredie reálneho a fantazijného sveta. Na svoje si prídu i podporovatelia domácej, slovenskej produkcia. V súčasnosti na Slovensku aktívne fungujú viac ako štyridsať filmových klubov. Z toho len sedem ich nájdete v hlavnom meste.

Mimo Bratislavy má svoje klubové zázemie Prešov, Košice, Martin, Banská Bystrica, Trnava, Levice, Kremnica, Modra, Rimavská Sobota, Trenčín, Nitra, Ružomberok, Levoča, Šaľa, Kežmarok, Dolný Kubín, Pezinok, Banská Štiavnica, Prievidza, Spišská nová Ves, Trstené, Piešťany, Bánovce nad Bebravou, Sereď, Nové Zámky, Handlová, Považská Bystrica, Lučenec, Bytča a Poltár. Najsevernejší filmový klub na Slovensku sa nachádza v Námestove, najjužnejším je FK Danubias v Štúrove. Najbližšie k naším východným susedom to majú v Humennom a do Čiech zase priaznivci Filmového klubu MCK Malacky.

10.1. Krehká identita
Investigatívna, pre niekoho kontroverzná dokumentaristka Zuzana Piuusi sa vo svojom ostatnom autorskom filme zameriava na identitu slovenského národa. Pomocou neštylizovaných, dokumentárnych záberov pátra po otázkach národnej hrdosti, po príčinách jej nesúdržnosti a objavuje jej súčasné formy pretrvávajúce v spoločnosti. Cez konflikt v mestskom zastupiteľstve, vzdávanie pocty dejateľom minulosti, či prejavmi (extrémneho) národného nacionalizmu nám Piussi predstavuje nás samých. Slovákov stratených vo vlastnom svete s absentujúcou národnou hrdosťou. (prečítajte si recenziu filmu)

Filmové kluby čaká nával skvelých filmov Filmové kluby čaká nával skvelých filmov Filmové kluby čaká nával skvelých filmov

17.1. Kráľovská aféra (En Kongelig Affære)
Po baletnej a opernej verzii sa nelichotivá časť dánskych dejín dostáva i na veľké plátno. Milostná aféra dánskej kráľovny Karolini Matyldi Hannoverskej a nemeckého lekára Johana Struensea, nezničila len niekoľko ľudských osudov, mala dopad i na dejiny samotného Dánska. Dobová, kostýmová dráma v réžii Nikolaja Arcela ukazuje odvrátenú stránku života na zámku. V hlavnej úlohe sa predstaví výborný Mads Mikkelsen, ktorý popletie hlavú nielen kráľovnej, ale aj jej manželovi, kráľovi Kristiánovi VII „Príbeh filmu Kráľovská aféra je založený na jednej z najdramatickejších udalostí dánskych dejín. Vždy, keď som predstavoval film zahraničným investorom, cítil som, že nikto neverí, že sa niečo také mohlo skutočne odohrať.“ (prečítajte si recenziu filmu)
(NIKOLAJ ARCEL, zdroj: ASFK, dostupne na: https://www.asfk.sk/film/kralovska-afera)

24.1. Cézar musí zomrieť (Cesare deve morire)
V prísne stráženej rímskej väznici Rebibbia predstupuje pred publikum skupina väzňov, aby odohrala klasickú tragédiu – Július Cézar Williama Shakespeara – o zavraždení samozvaného vládcu jeho odporcami, ktorí na začiatku patrili k jeho priateľom. Po silnom aplauze sa „herci" vracajú do svojich ciel, aby si ďalej odpykávali mimoriadne tresty. Víťazný film MFF Berlinale 2012 nie je len filmovým záznamom divadelnej inscenácie. V autentickom prostredí väznice – v tmavých celách, v úzkych chodbách a medzi dobre stráženými múrmi sa vďaka univerzálnemu Shakespearovmu jazyku prelínajú dávne intrigy, výhodné koalície i skutočné priateľstvá s životom miestnych väzňov, ktorí mali v mnohých prípadoch dočinenia s talianskou mafiou. Matadori svetovej kinematografie bratia Tavianiovci strávili šesť mesiacov v jednej z najtvrdších talianskych väzníc, aby zaznamenali, ako sa niekoľko mužov pokúša aspoň čiastočne prekročiť tieň väznice. Režiséri klasickú hru skrátili a niektoré scény a dialógy prispôsobili dialektom väzňov. Ich väzenská dokudráma ukazuje odsúdencov cez protipóly ako sloboda v umení a život v celách, či Shakespearov literárny jazyk v kontraste so zmesou talianskych nárečí a vulgárneho slangu. Po celý čas úzko spolupracovali s Fabiom Cavallim, ktorý v Rebibbia pôsobí ako režisér amatérskeho divadla. Výrazné herecké prejavy a dramatická hudba kontrastujú so striedmou obrazovou stránkou filmu. Atmosféra pulzuje pátosom Shakespearových nadčasových diel a zároveň tvrdými osudmi väzňov. (prečítajte si recenziu filmu)

31.1. Kura na slivkách (Poulet aux prunes)
Po piatich rokoch od čiernobielej adaptácii komiksu Perespolis sa Marjane Satrapi a Vincent Paronnaud vracajú na veľké plátno s ďalším obrazovým románom, Kura na slivkách. Tentoraz však dvojrozmerný príbeh previedli do hranej polohy. Husle Nasíra Aliho Khana sú rozbitá a talentovaný hudobník sa preto rozhodne zomrieť. Rád by tento svet opustil dôstojne, a tak sa uloží do postele. Počas čakania na Smrť spomína na minulosť a pomocou úlomkovitých reminiscencií vysvetľuje svoje rozhodnutie opustiť tento svet. Satrapi a Paronnaud nápadito a v plnom rozsahu využívajú potenciál, ktorý ponúka filmové umenie. Divák tak sleduje oku lahodiaci svet presýtený farbami v ktorom sa realita a fikcia vzájomne prepájajú.

Filmové kluby čaká nával skvelých filmov Filmové kluby čaká nával skvelých filmov Filmové kluby čaká nával skvelých filmov

7.2. Láska (Amour)
Po znepokojivej dráme z vidieckeho rodinného prostredia (Biela stuha) siahol Michael Haneke po komornejšej téme prestúpenej tým najjemnejším a zároveň najsilnejším ľudským citom- láskou. Postarší manželský pár Georgea a Anne zasiahne nečakaná rana. Smrť klopkajúca na dvere začína pomalými krokmi ohlasovať svoj príchod a život manželov i ostatných členov rodiny sa pod náporom tejto neodvratnej skutočností začína meniť. I napriek tomu, že snímke predchádza označenie „Hanekeho najláskavejší film“, autorov prístup k téme lásky v pokročilom veku, je citlivý a zároveň (typicky) nezaujate chladný.

14.2. Klip
Maja Miloš svoju odvážnu, miestami explicitnou sondu zo života súčasnej (nie len) srbskej mládeže šokovala odbornú i laickú verejnosť. Šestnásťročnú Jasnu podobne ako jej vrstovníkov, nezaujíma rodina či škola prednosť má nespútaná zábava s priateľmi prestúpená alkoholom a drogami, starosť o vlastnú vizáž či záujem potenciálneho frajera Djoleho. Na svoj mobilný telefón si Jasna nahráva všetko, jej život (podobne ako ostatných) sa odohráva viac na displeyi ako v realite. Mlada srbská režisérka vo svojom debute siahla po ľahko dostupnej a dnes veľmi obľúbenej forme záznamu, aby tak poukázala na silne prítomný prehliadaný obraz života dnešnej „modernej mládeže“. „Natočiť Klip mě napadlo, když jsem na internetu sledovala scény, kde se kluci vzájomně šikanují, když jsem viděla všechna ta domáci videa, pornovidea, záběry fetovaní na mejdanech...“
(zdroj: Cinepure č.84,r.2012 s.28)

21.2. Holy motors
Enfant terrible francúzskeho filmu Leos Carax svoju snímkou Holy motors rozdelil návštevníkov MFF Cannes na dva tábory. Na jednej strane diváci s nadšením obdivovali Caraxovu tvorivosť a nápaditosť na druhej strane sa snímka stretla s nepochopením a odporom. Zámožný Oscar je doslova človek chameleón. Vo svojej bielej limuzíne sa preváža po parížskych uliciach a berie na seba rozmanité identity. Z fiktívneho otca rodiny sa na nepoznanie zmení na odpudivého moniesur Merde (Caraxova postava z poviedkového filmu Tokio!). Carax filmom Holy motors vzdal hold filmovému umeniu nie len tým že do príbehu zakomponoval niekoľko hyperfilmových odkazov ale i posunom v divákovom vnímaní.

28.2. Nový život
Snímka Nový život je magisterskou prácou Adama Oľhou. Absolvent dokumentárnej tvorby na pražskej FAMU pátra po príčinách rozpadu manželstva svojich rodičov- poprednej herečky martinského divadla Jany Oľhovej a režiséra Matúša Oľhu. Otcov odchod sleduje cez rodinné fotografie i výpovede svojich piatych sestier. Intímny rodinný portrét Nový život získal roku 2012 cenu divákov na Medzinárodnom festivale dokumentárnych filmov v Jihlave.

7.3. Najväčšie prianie
Po vzore svojho otca kameramana a dokumentaristu Jana Špátu vytvorila Olga Špátová autorský dokument vypovedajúci o hodnotách a prioritách dnešnej spoločnosti. Autorka pokladá prostú otázku širokej skupine ľudí rôzneho postavenia i povolania. Odpovede zároveň radí do jednotného kontextu s prianiami respondentov otcových dokumentov zo šesťdesiatych a deväťdesiatych rokov. Kameramanská zručnosť a zvedavosť rodiny Špátovýc v sebe skrýva viac ako len generačne posolstvo jedného rodu. Každá zo snímok vypovedá o ľuďoch a prianiach danej doby.

 

Filmové kluby čaká nával skvelých filmov Filmové kluby čaká nával skvelých filmov Filmové kluby čaká nával skvelých filmov

14.3. Hon (Jegten)
Od časov kedy Tomas Vinterberg spoločne s Larsom von Trierom spisovali body svojho manifestu uplynulo už niekoľko rokov. Vo svojej ostatnej snímke Hon sa Vinterberg nepridŕža pravidiel Dogmy tak striktne ako v deväťdesiatych rokoch. Niektorým z postupov, ale zostáva verný i naďalej. Neuvážená detská lož vyvolá v malom mestečku katastrofu nevídaných rozmerov. Život zasiahnutého učiteľa Lukasa sa rúca. Prichádza o prácu, česť i priateľov. Z lovca sa stáva lovná zver. Vinterberg silnou severskou drámou rozohráva napínavú hru prestúpenú neviditeľným zlom, ktoré diváka nenechá pokojným. Hlavný predstaviteľ Mads Mikkelsen získal za postavu Lukasa cenu pre najlepšieho herca na MFF Cannes.

21.3. Je to iba vietor (Csak a Szél)
V roku 2008 sa v Maďarsku odohrala séria desivých rasových útokov na miestnu rómsku komunitu. Vyžiadala si šesť mŕtvych vrátane dvoch malých detí a desiatky zranených. Útočníci podpaľovali domy a strieľali brokovnicami na rodiny, ktoré sa snažili zachrániť útokom z horiacich budov. Zadržanie páchateľov trvalo vyše roka a súd s nimi sa vlečie dodnes. Na základe tejto udalosti nakrútil výnimočný maďarský režisér Bence Fliegauf (Húština, Mliečna dráha, Dealer, Lono) film, ktorý si z MFF Berlinale 2012 odniesol druhú najvyššiu cenu z hlavnej súťaže – Strieborného medveďa. Film zachytáva jeden deň v živote rómskej rodiny na okraji malého mestečka. Otec odišiel za prácou do Kanady a matka má dve zamestnania a stará sa o svojho chorého otca. Dcéra chodí do školy a syn sa túla po okolí. S kamerou, ktorá po celý čas vyvoláva pocit, akoby boli postavy sledované, či prenasledované, až lovené, sa dostávame niekam na maďarský vidiek, do rómskeho geta. Deň po útokoch na susedov trávi každý vlastnými rutinnými činnosťami, za ktorými však maskuje strach. Iba Rio sa ako obvykle potuluje po okolí. Chlapec trávi čas zdanlivo bezcieľne, no práve ako jediný prezieravo a vecne čaká možný útok. Stmieva sa a strach mocnie. Je to iba vietor, čo obchádza ich dom? Fliegauf radikálne vyvracia to, ako sme zvyknutí vnímať vo filmoch rómske etnikum. Naopak, sústredí sa na vykreslenie napätia, ktoré ovláda spoločnosť a na fakt, že ohrození sú všetci bez ohľadu na to, či pracujú a nevyvolávajú konflikty alebo zneužívajú sociálny systém a nechcú sa prispôsobiť. Sústredí sa najmä na pocit človeka, ktorému hrozí bezprostredné nebezpečenstvo a jeho jediným dôvodom je nenávisť.

28.3. Kauza Cervanová
Producent a režisér Robert Krichhoff sa v snímke Kauza Cervanová vracia k ohavnej vražde mladej študentky medicíny zo sedemdesiatych rokov. Na popud matky zavraždenej, ktorá sa domáhala spravodlivosti u prezidenta Husáka sa dalo do pohybu vyšetrovanie slovenskou políciou považované za nevyriešiteľné. Po rokoch obštrukcii a nezmyselných súdnych úskokov sa vražda Ľudmili Cervanovej stala synonymom nespravodlivosti a nespoľahlivosti slovenskej justície. „Nepokúšal som sa rekonštruovať kriminálny prípad. Išlo mi o univerzálny obraz „zločinu a trestu" s výrazným politickým podtextom. Film teda nemá byť apriórnou správou, ale otvoreným konceptom o svedomí, justícii a spravodlivosti. Tak som po tom začal pátrať..."
(zdroj ASFK, dostupné na: https://www.asfk.sk/film/kauza-cervanova)

4.4. Anjelsky podiel (The Angels´s Share)
Robbie má okolo dvadsať, je bez práce a s priateľkou Leonie čaká syna. Za napadnutie podobného mladíka je odsúdený na verejné práce. Rodina jeho frajerky ho navyše tiež nemá veľmi v láske. V tejto situácii sa však Robbie vynájde. Východisko nájde tam, kde by ho najmenej čakal – v škótskej whisky. Keď si Robbie odpracúva trest, zoznámi sa s partiou podarených existencií na čele s Rhinom, kleptomankou Mo a očarujúco tupým Albertom. Vedúci tejto pracovnej skupiny, Harry, má vášeň pre whisky a keď všetkých zoberie na degustáciu ušľachtilého nápoja, Robbie v sebe objaví talent pre rozpoznávanie tých najjemnejších chutí. Keď sa ešte navyše dozvie, že sa chystá dražba náhodne objaveného súdka tej najlepšej whisky na svete, vycíti príležitosť ako zabezpečiť seba a svoju rodinu raz a navždy. Ken Loach nakrútil mimoriadne vydarenú komédiu v tej najlepšej britskej tradícii, no ostal pritom verný svojmu obľúbenému žánru sociálnej drámy. Výsledok je viac ako zaujímavý.

Filmové kluby čaká nával skvelých filmov Filmové kluby čaká nával skvelých filmov Filmové kluby čaká nával skvelých filmov

11.4. Medvedík (10 timer til Paradis)
Dánsky režisér Mads Matthiesen v celovečernom debute Medvedík rozvinul príbeh Denisa z rovnomenného krátkometrážneho snímku, ktorým v roku 2008 zabodoval na festivale nezávislého filmu Sundance. Denis je typ človeka, budiaci objemnými bicepsmi strach a rešpekt. Pod stavaným zovňajškom sa však skrýva citlivá osamelá duša túžiaca po láske. Po vzore svojho strýka sa Denis rozhodne nájsť lásku v sexbiznisom prekvitajúcom Thajsku. Postavu Denisa stvárnil Kim Kold, dánsky národný šampión v kulturistike a režisérov blízky priateľ. „Macík je film o láske a o hľadaní šťastia, o putách zdravých i tých nezdravých."
(zdroj ASFK, dostupné na: https://www.asfk.sk/film/medvedik)

11.4. Exponáty alebo príbehy z kaštieľa
Dokumentarista a režisér Paľo Korec niekoľko týždňov navštevoval Domov sociálnych služieb, aby zaznamenal životy jeho obyvateľov. Príbehy ľudí, ktorí sa v domove ocitli nepriaznivým riadením osudu, alebo vlastným tvorivým pričinením, Korec neprezentuje v žiadnom prípade tragicky, ale s  porozumením. „Exponáty, alebo príbehy z kaštieľa zobrazujú zastavený svet, svet ktorý prešiel a už sa nevyvíja. Pripomínajú nám, že aj oni existujú, aby sme nezabudli. Zároveň sú svedectvom doby. Naše exponáty sú reálni ľudia, ktorí už iba vegetujú."

18.4. Divoké bytosti južných krajín (Beasts of the Southern Wild)
Celovečerný debut Benha Zeitlina vychádza z jednoaktovej hry režisérovej priateľky, dramatičky Lucy Alibar. Zeitlin sa opäť vrátil k obyvateľom hurikánom zasiahnutých oblastí, podobne ako v krátkometrážnom filme Glory at Sea. Šesťročná Hushpuppy žije so svojim otcom v bohom zabudnutej osade za veľkou hrádzou na brehu rieky. Po búrke sa zdvihne storočná voda a zatopí veľkú časť osady. Odvážna Hushpuppy a ostatní obyvatelia sa pokúsia svoje životy vrátiť spať do rovnováhy. Snímka vytvára neopakovateľný svet kombinujúci skutočnosť s detskou predstavivosťou na mieste, kde sa život zastavil. Čas tu plynie na vlnách existencie s prírodou s malými zásahmi modernej civilizácie. Do hlavných úloh boli obsadení neherci. Pre vyzdvihnutie ich prirodzenosti Zeitlin poupravil pôvodný scenár.

25.4. Superclásico
Po Arcelovej Kráľovskej afére, Vinterbergovom Hone a Matthiesenovom Medvedíkovi ďalšia ochutnávka súčasnej dánskej produkcie. Ole Christian Madsen v minulosti koketoval s postupmi dánskeho manifestu Dogma 95, tentoraz však siahol po odľahčenom komediálnom žánre. Christian je na pokraji svojich síl. Žena ho opustila a spoločne so svojou novou láskou odišla do Argentíny. Christian sa však odmieta vzdať a rozhodne sa o srdce svojej vyvolenej zabojovať. Madsen vzájomne konfrontuje dve rozdielne kultúry a mentality. Európsky chlad a juhoamerický temperament vo vzájomnom strete rozohrávajú množstvo úsmevných momentov.



2.5. Hasta la vista!
Road movie troch handicapovaných priateľov za novými zážitkami, je v poradí piatou celovečernou snímkou flámskeho režiséra Geoffreyho Enthovena. Philip je od krku dole ochrnutý, Lars má tumor a Jozef skoro nevidí i tak sa mládenci rozhodnú prekonať svoje panictvo a vydajú sa na cestu do bezbariérového španielskeho bordelu. Napriek svojmu postihnutiu hrdinovia nestrácajú optimizmus a k neľahkým situáciám pristupujú s humorom. „Jde naprosto očividně o tzv. film divácký, o čemž nesvědčí jen Divácké ceny na MFF v Karlových Varech či Montrealu, ale i zvolený žánr (road movie) a především celé narativní schéma a forma díla.“
(zdroj: Cinepur, dostupne na: https://cinepur.cz/blog.php?article=215)

Jeseň 2013 - Zázrak
Dokumentarista Juraj Lehotský spoločne s producentmi Markom Škopom a Janom Melišom a scenáristom Marekom Leščákom nakrútili dlho očakávaný slovenský filmový Zázrak. Príbeh dospievajúcej Ely je plný problémov. Nerozumie si s otcom, chodí za školu, koketuje s drogami i prostitúciou a nakoniec skončí v polepšovni. Lehotský s Leščakom našli Michaelu Bendulovu (predstaviteľku Ely) v nápravnom ústave pre mladistvých. Na základe dievčininých životných skúsenosti sa ju rozhodli obsadiť. „Film by mal hovoriť o tom, že vzťahy medzi rodičmi a deťmi niekedy fungujú veľmi zle. Rodina sa rozpadá a vlastne ani neexistuje, alebo existuje v degenerovanej podobe. A vzniká samota a odcudzenie. Dieťa si hľadá svoju cestu z nešťastného kruhu von.“
(zdroj: Film.sk, dostupné na: https://www.filmsk.sk/show_article.php?id=6877)


autor Zuzana Štefunková 2.2.2013
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 6379
02 |
návšt. 3868
03 |
návšt. 3865
04 |
návšt. 3518
05 |
návšt. 2098
06 |
návšt. 1798
07 |
návšt. 2057
08 |
návšt. 1557
09 |
návšt. 764
10 |
návšt. 551
REBRÍČEK US
01 |
$80,0 mil.
02 |
$16,0 mil.
03 |
$11,0 mil.
04 |
$10,0 mil.
05 |
$3,3 mil.
06 |
$2,4 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$1,9 mil.
09 |
$1,5 mil.
10 |
$1,4 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.