PREKLIATY OSTROV |
PREKLIATY OSTROV |
O Prekliatom ostrove sa na kineme diskutuje už dlhšie. Rozhodli sme sa preto pre trocha inú recenziu. O novom filme Martina Scorseseho a jeho možných interpretáciách, som sa porozprával s dlhoročným spolupracovníkom kinemy a zamestnancom Slovenského filmového ústavu - Michalom Michalovičom. Pozor, text obsahuje SPOILERY.
Nie som znalec celého Scorseseho diela, no jeho najslávnejšie filmy som videl asi všetky a niektoré z nich považujem za skvelé. Prekliaty ostrov nie je krokom späť, ale ani vpred, skôr je prešľapovaním na mieste.
K akému filmu Martina Scorseseho by si jeho novinku prirovnal?
Atmosférou mi to asi najviac evokovalo Mys hrôzy; aj keď je toto prirovnanie nie celkom šťastné, nič lepšie ma momentálne nenapadá.
Ako vnímaš analógie k Hitchcockovej réžii?
Môže byť, áno, Scorsese sa napríklad v už spomenutom Myse hrôzy svojim spôsobom vyznáva z obdivu k režisérskej legende. Nemalo by to však byť kritériom kvality, ani jedným smerom, ani druhým. Môžeme hrať hru – nájdi viac odkazov, ale Prekliaty ostrov vďaka tomu lepším filmom nebude, myslím si. Na druhej strane – ani horším. Je to proste súčasť filmu, nič viac, nič menej.
SPOILER! Môžeš v bodoch ponúknuť možnosti interpretácie, ktoré sa týkajú hlavnej postavy a záverečnej pointy?
Som ochotný pripustiť si dve, aj keď ich asi môže byť viac. V každom prípade pointou je, že nedokáže uniesť vinu. Či už si to uvedomuje od začiatku a pre lekárov hrá divadielko, aby ho uznali hodným zákroku, alebo ho oni „prinútili prezrieť“. Fakticky síce nedokážem vylúčiť možnosť, že je detektívom a nie pacientom, no tá mi po tom všetkom príde najviac pritiahnutá za vlasy.
Nemal si pocit, že DiCaprio nebol nijak výnimočný v hlavnej úlohe?
Mal, nepredviedol podľa môjho názoru nič, čo by sme už od neho nevideli. Jeho herectvo je miestami príliš silové, čo vynikne najmä v scénach s pokojným a vyrovnaným Kingsleym (iste, ide aj o odlišnosti v postavách, ale aj tak). Na druhej strane, keď sa stretne s postavou, ktorú stvárňuje Patricia Clarksonová, jeho prejav je v danom momente tým tlmenejším.
Súhlasíš s teóriou, že Scorsese sa pohral s filmovým klišé – záverečného odhalenia pointy ?
Do určitej miery áno, pretože ten twist znásobil. Nejde iba o to, že veci sa vyjasnia, že ich zrazu vidíme obrátene vzhľadom na dovtedy rozprávaný príbeh. Tu sa otvára viacero možných línií a môžeme kombinovať (takmer) podľa ľubovôle.
Myslíš si, že odvolávky na slávneho režiséra a práca s otvorenou pointou stačia na dobrý film?
Priemerne dobrý, teda nie výnimočné dobrý, ani výnimočné zlý, aspoň nie v rámci môjho hodnotového rebríčka.
Aké otázky/témy ponúka Prekliaty ostrov?
Vina, spása, vykúpenie.
Aké postavenie mu tipuješ v rámci dejín kinematografie?
Nejde ani zďaleka o taký významný film, ako boli povedzme Taxikár, Zúriaci býk, nedosahuje trebárs ani kvalít Špinavých ulíc, Mafiánov či Kasína. Iste, ide aj o kontext, tie filmy sa vpisovali do celkom inej doby ako dnes Prekliaty ostrov, čo nepochybne tiež zohráva svoju úlohu.
Patrí Prekliaty ostrov k titulom, ktoré treba na celkové pochopenie vidieť viac krát?
Ak áno, tak všetko, čo som doteraz povedal, je úplne irelevantné.
Čakal si viac?
Nie, viac-menej som dostal presne to, čo som čakal. B-čkový film s A-čkovým rozpočtom a hercami. Akurát ma to bavilo menej, než som dúfal.