NÁDYCH PRE LÁSKU |
NÁDYCH PRE LÁSKU |
Ako filmovým fanúšikom vám určite hovorí čosi meno Andy Serkis. Majster herectva s technológiou screen capture stojaci za Gollumom, King Kongom od Petra Jacksona či Caesarom v trilógii Zrodenie-Úsvit-Vojna o planétu opíc. Britský chlapík sa po päťdesiatke odhodlal k réžii: vybral si silný námet o chlapíkovi s obrnou, ktorý zmenil pohľad na život paralyzovaných. Klasická životopisná dráma, kde sa nedá veľa pokaziť a súčasne treba skúsiť niečím zaujať.
V žánri sú dané viaceré fakty a pretavujú sa do scenára i štruktúry. Nedajú sa označiť ani za spoilery, prirodzene ich čakáte v istých momentoch, akurát netušíte kedy prídu a či tvorcovia dajú prednosť napríklad lineárnemu rozprávaniu alebo sa priklonia k flashbackom. Voľby má na starosti režisér (eventuálne vypísaný scenárista), preto je pri Nádychu pre lásku pútavé sledovať ako sa s výzvami vysporiadal práve herec, ktorý veľa odohral – no skôr iných žánroch plných efektov.
Expozícia trvá 20 minút a predstaví elánom naplneného hrdinu, ktorý poškuľuje po britskej krásavici. Odletia do Afriky, kde začínajú mladomanželský život – a rana osudu priletí tesne po tenisovej hre. Rezultát prichádza rýchlo – Robin je pripútaný k lôžku a Diana sa začína neuveriteľne snažiť držať ho pri živote. Entuziazmus vyprchá pomerne rýchlo a myšlienky okolo smrti sa točia čoraz častejšie. No pár čaká dlhá cesta plná víťazstiev, prehier, výletov i výchovy, ba čo viac aj veľký potenciál zmeniť svojím konaním neskôr aj životy iných.
Zámerne nepíšem o tom, čo sa kedy stane, hoci si možno budete chcieť veľa faktov domyslieť a určite položíte otázku, kedy/ako hrdina zomrie, čo po ňom vo filme i vo vás ostane a do akej miery je príbeh originálny. Andy Serkis (ne)prekvapivo veľmi neexperimentuje, drží sa mustry ako natočiť dobrý životopis a meniť nálady ako na hojdačke: grandiózne zábery mieša s malými intímnymi chvíľami smútku, letargie, depresie či beznádeje. Do variabilného životopisu sa zmestili aj dobré scény, no súčasne aj povinné momenty, ktorým by bez problémov neuškodil ani lepší strih. Celá stopáž by mohla stratiť 15 minút a nič by sa nestalo. I to je Serkisova úvodná režisérska vizitka – ťažko sa vzdáva natočeného materiálu a radšej nechá momenty dlhšie vyznievať ako ich rázne uťať.
Výsledkom sú pomerne dlhé scény najmä v prvej hodine. Dobre viete, kam film smeruje a v momente padajúcej nádeje či črtajúcej sa záchrany prichádzajú osvedčené chvíle, kedy držíte palce alebo naopak sa nadchnete nad dramatickými zvratmi. V druhej polovici sa dynamika zlepší, prídu aj filmové chvíle namierené na cynikov a Andrew Garfield si získava prvé sympatie ako nehybný bojovník.
Prekvapivo sa dostaneme aj na iné miesta ako iba nemocnice či liečebné domy, môžete sa tešiť na solídnu výpravu v Afrike či Európe, kde Andy Serkis rád servíruje slnkom zaliate zábery, pre ktoré sa oplatí žiť. Výprava, dobrá kamera, občas hudba a najmä dobová atmosféra prispievajú ku kvalite.
Hoci najväčším triumfom nie je ani tak šťastie začiatočníka pri réžii ako duo silných hercov. Andrew Garfield po vlaňajšom páre Hacksaw Ridge-Mlčanie núka ďalšiu výborne zahranú postavu. Na ceny to tento rok nebude, lebo konkurencia na Oscaroch a inde bude silná, no v tomto filme hrá spoľahlivo aj pri malom repertoári možností (v podstate stavil na mimiku a rečový prejav). Aj Claire Foy má dobré momenty – určite jej budú odovzdanú manželku veriť mnohí.
Ako celok je Nádych pre lásku taká životopisná klasika. Veľa sa dozvieme o dvoch ľuďoch, je to silný herecký film – scenár a réžia idú podľa známych pravidiel, takže v 117-minútovke vás prekvapí málo. Debut Andyho Serkisa nebudí príliš obrovské ambície, no poteší hladných divákov tohto podžánru.
Breathe (UK, 2017, 118 min.)
Réžia: Andy Serkis. Scenár: William Nicholson. Hrajú: Andrew Garfield, Claire Foy, Hugh Bonneville, Ed Speleers, Tom Hollander...