ZBOHOM, SYNU |
ZBOHOM, SYNU |
Jesenná filmová prehliadka Be2Can sa už síce skončila, ale v distribučnej ponuke Film Europe je stále jeden mimoriadne silný titul, ktorý by si priaznivci náročného kina iste nemali nechať ujsť. Čínsky režisér Xiaoshuai Wang rozoberá vo veľmi precíznom duchu neľahký životný údel jednoduchých obyvateľov na pozadí turbulentných zmien rozmanitej čínskej histórie posledných dekád.
Príbeh filmu Zbohom synu sa zameriava na dve spriatelené rodiny, ktorých malí synovia sú najlepšími kamarátmi, keďže sa narodili aj v rovnaký deň. Po tragickom úmrtí jedného z nich sa jeho rodičia Yaojun a Liyun rozhodnú odsťahovať z provincie. Počas rokov sa ich rodinná situácia mení spolu s meniacou sa štruktúrou čínskej spoločnosti. Žiadne silené gestá, len úprimný cit a túžobná náklonnosť k blížnym.
Hnacím motorom filmu sú najmä udalosti, ktoré vyplývali z komunistického podhubia v Číne. Na poli niekoľkých dekád nám tvorcovia prezentujú politiku jedného dieťaťa a jej vplyv na radových obyvateľov. Pridávajú sa k tomu aj ideové perzekúcie či proletárske nálady. Počas desiatok rokov je tragédia rodiny prežívaná ruka v ruke s významnými udalosťami až smerom k dnešnému turbokapitalizmu.
A pritom si Yaojun a Liyun zachovávajú spomienky na svojho jediného syna. Skromné žitie v prítmí chudoby s buchtami a jednoduchými jedlami je dokresľované prvkami spravodlivosti, viny a narušenia rodinnej cti, ktoré sú v týchto končinách zásadnými hodnotami. Vzlety a pády nám ukazujú, aký krehký je život so svojou prostotou a že niektoré stretnutia sú na celý život, i keď si to človek nemusí uvedomovať.
Spracovanie má výraznú drobnokresbu postáv a so zreteľom na kroniku bytia ponúka epický príbehový rámec s katarznou podstatou. Skrátka ten typ snímky, po ktorej človek nevychádza z kina rovnaký, ako keď si kupoval vstupenku. Kameňom úrazu však môže byť formálna rovina a zrejme aj pocitová dĺžka filmu.
Silný príbeh je vyrozprávaný na poli troch hodín. To by samé o sebe ešte nemuselo byť na škodu, ak má film čo ponúknuť. Keď pozeráte film v kine, tak je rušivých elementov menej, nie ako napríklad v prípade nedávneho Írčana. Zbohom synu však dáva divákovi zabrať pomalým rozprávaním a voyeurskou kamerou. V strihovom naratíve je to ešte o čosi pestrejšie.
Rafinovaný sled scén s nelineárnym rozprávaním Vás prinúti dávať extrémny pozor na detaily jednotlivých mizanscén, aby ste odhadli, v ktorom časovom období sa nachádzame, čo sa vlastne na plátne deje a aj na koho sa práve pozeráte. Beztak sú informácie podávané skromnejšie a mozaiku osudov oboch rodín si budete skladať postupne. Je tu však aj riziko, že si divák nedokáže poriadne vychutnať herectvo ústrednej dvojice, nakoľko je strihový hokej miestami mätúci.
Akceptovaním týchto pravidiel eliminujete nudu alebo výrazné tápanie v príbehu, chce to však konskú dávku trpezlivosti, ktorou neoplýva bežný divák. Zbohom synu ponúka zaujímavý pohľad na bežný život v súbehu náhľadu do útrob čínskej spoločnosti. Vo svojom jadre je precízny a veľmi bohatý. K tejto odmene a zadosťučineniu sa však treba prepracovať cez zložitosť formy a extrémnu minutáž. Dostane sa tak katarzia v podobe skutočne kvalitného filmu.
Di jiu tian chang (Čína, 2019, 185 min.)
Réžia: Xiaoshuai Wang. Scenár: Mei Ah, Xiaoshuai Wang. Hrajú: Liya Ai, Jiang Du, Zhao-Yan Guo-Zhang, Jingjing Li, Xi Qi, Jingchun Wang, Roy Wang...