6 UNDERGROUND |
6 UNDERGROUND |
Varovanie ministerstva „dobrého“ vkusu a vysokého umenia: Autor recenzie je veľký fanúšik Michaela Baya.
Michael Bay je zjav. Jedna skupina divákov jeho filmy miluje, tá druhá nenávidí. Po nie úplne šťastných a zbytočných pokračovaniach Transformerov, ktorými zabil veľkú časť svojho aktívneho kariérneho života, sa však prvá skupina o dosť zmenšila. Jeho bočné projekty Pain and Gain a 13 hodín: Tajní vojaci v Benghází sa síce vydarili, no mnoho divákov do kina neprišlo. Práve v nich sa ale ukázalo, že tento megaloman to v sebe stále má. Vďaka svojmu nezameniteľnému rukopisu (zvaného Bayham) a podivnému vnímaniu sveta by som sa ho nezdráhal označiť (nech to znie akokoľvek divoko) za autorského režiséra. V čisto komerčnej kinematografii za jedného z posledných.
Opäť sa však ukázalo, že aj tí najvýraznejší autori potrebujú producentský dohľad. A u Baya sa to ukazuje veľmi intenzívne. Ak ho nemá kto krotiť, tak kosa dopadá kruto na kameň. Aj napriek tomu som ale dúfal, že jeho spolupráca s Netflixom dopadne na výbornú. To o čom pojednáva je totiž dosť šialené aby sa mohol naplno realizovať.
Svetom sklamaný miliardár (Ryan Reynolds) si najmä ďalších päť ľudí z rôzneho oboru aby zvrhol jedného diktátora a bojoval proti nepravostiam. A viac sa o deji asi skutočne nedá napísať. Scenár totiž nepatrí k najlepším veciam na tomto filme a je jednou z hlavných príčin mierneho sklamania.
6 Undeground má fantastický rozjazd. Takmer 20 minútová naháňačka vo Florencii má všetko, čo potrebuje fanúšik Bayhamu k zdravému dospievaniu. Nezameniteľné snímanie, efektné spomaľovačky, divoký strih, infantilný humor, neúctu k ľudskému životu aj roztomilé psíky. Majster je späť!
Už v tejto údernej expozícii je ale naznačená aj štruktúra rozprávania a tu sa opäť ukázala Achillova päta Bayovej tvorby. Nech má totiž akokoľvek vycibrené audiovizuálne vnímanie a cynickú povahu, tak dobrým rozprávačom nikdy nebol. Keď utíchnu motory, tak sa začne odvíjať niečo, čo má byť príbehom. A tu sa najviac ukazuje ako veľmi tu chýba pevná producentsko dramaturgická ruka. Preskakovanie v čase je dosť neprehľadné a navyše sa mu nedarí zakryť fakt, že hlavná zápletka je variáciou miliónkrát videného.
Samozrejme sa aj tu nájdu roztomilé maličkosti, ale na to, aby potiahli dvojhodinový film, nemajú dostatočnú oporu v deji. Príliš nepomáhajú ani nevýrazné charaktery, ktoré herci nemali priestor rozpracovať a spraviť z nich plnohodnotné postavy. Sú tak iba bábkami v rukách zmäteného rozprávača, ktorý dostal absolútne voľnú ruku a nevie, čo si s ňou počať. Skvelé nápady sú tak na seba naskladané mechanicky bez ľadu a skladu. Spomeňme si na Spielbergov 1941, Burtonov Mars útočí! alebo Jacksonovho King Konga.
6 Underground tak najlepšie funguje ako sled videoklipov. Tie sú našťastie natočené s chuťou a sami o sebe sú veľmi zábavné. Bay totiž stále nezabudol ako má vyzerať divácky atraktívna filmárčina a snaží sa ohurovať v každom jednom zábere. Fanúšikovia sa dočkajú takmer všetkých jeho trademarkov a remeselnej stránke sa tak dá vytknúť hlavne iba slabučká hudba (aj keď remix Carminy Burany je roztomilý) a občasná nekontinuita strihu (zázračne opravované auto z Komanda je prekonané). Na niekoho to môže pôsobiť ako únavná exhibícia, no ja som sa bavil veľmi dobre. Najmä v momentoch, keď sa ukazovalo, že Bay skutočne nepozná mieru. V ohľade detinských nápadov, zobrazovaní násilia ani prvoplánovosti humoru.
Obzvlášť vypečené je tak finále s obrovským magnetom, ktoré je absolútne cez čiaru fyziky, žánru aj zdravého rozumu. Čo myslím ako pochvalu. Z analytického hľadiska ale opäť najviac fascinuje/znechutí Bayove videnie sveta. Pokiaľ bolo pri Bad Boys 2 pochybné posolstvo „dobrý policajt sa stane dobrým policajtom, keď začne ľudí miesto zatýkanie strieľať“, tu sa dostávame ešte ďalej. Hrdinovia tak bez mrknutia oka a hláškami na perách likvidujú nevinné obete, morálky ani súcitu príliš nepobrali a vo väčšine politicky korektných filmov by z nich mohli byť bez akýchkoľvek zmien hlavní záporáci.
Všetko je podriadené najväčšej efektnosti diania na plátne a nejakou morálkou nie je potrebné sa zaoberať. Bay už tieto svoje úchylky občas pašoval aj do Transformerov (pripomeňte si likvidáciu Megatrona v trojke), no až v mládeží neprístupnom Pain and Gain im dal voľný priechod. Tam však na rozdiel od aktuálneho projektu stále nešlo o postavy, ktorým by sa malo fandiť (teda aspoň dúfam). Je to zvrhlé? Určite. Zábavné? Takisto!
Netreba ale za to nikoho bičovať. Keď môže mať Almodovár za hlavné postavy homosexuálov, Jarmusch intelektuálov alebo Dolan intelektuálnych homosexuálov, môže mať Bay vo svojich filmoch sadistov. Týmto by som aj rád varoval fanúšikov spomenutých režisérov, nech na jeho nový počin nepozerajú, lebo v lepšom prípade dostanú... dosaďte si tú najhoršiu možnosť podľa vlastných preferencií.
Pri spätnom ohliadnutí za Bayovou tvorbou celkom prekvapia silné ženské hrdinky. Tie sú síce opäť snímané najmä ako sexuálne objekty, no dokážu byť v správnom momente dostatočne emancipované. Aj keď k vyobrazeniu žien po metoo majú stále ďaleko, tak je tu vidieť určitý posun.
Toto sú ale veci, ktoré sa v recenzii na film režiséra Skaly, Armageddonu alebo Transformerov príliš nepatrí rozoberať a pitvať sa v nich. Hlavné je prvotriedne akčné remeslo a to zvláda Bay stále na jednotku. Jednotlivé momenty sú veľkým zdvihnutým prostredníkom konkurencii a ukazujú, kto je stále kráľom.
David Leitch sa tak po podobne prepálenom a o dosť slabšom Hobbsovi a Shawovi môže zahanbene krčiť v kúte, Edgar Wright dostal krásnu ukážku toho, že Baby Driver skutočne nie je dokonalým prípadom rytmizovania na ruchy a hudbu a John Wick spätne pripomína komorný nezávislý kúsok bez rozpočtu. O to viac zamrzí, že ani tentoraz sa Bayov remeselný um nestretol s príbehom, ktorý by stálo za to rozprávať a dokázal by udržať pozornosť po celú dobu sledovania.
6 Underground je v jednotlivostiach výborný, bohužiaľ je ale ďalším príkladom, že aj k Bayhamu je potrebný funkčný dej. Ten je v tomto prípade až príliš mdlý a podkopáva tak snahu o zrod ďalšej klasiky, ku ktorej sa bude mnoho divákov opakovane vracať a spomínať na ňu. Alebo jej nadávať za prílišnú tupotu a nezmyselnosť. Stále je však šanca, že sa tu urodí pre istú skupinu ľudí menší kult. Podobne prepálených, politicky nekorektných a rozpočtovo štedro ošetrených akčňákov je predsa len málo.
6 Underground (USA, 2019, 127 min.)
Réžia: Michael Bay. Scenár: Paul Wernick, Rhett Reese. Hrajú: Ryan Reynolds, Mélanie Laurent, Manuel Garcia-Rulfo, Ben Hardy, Adria Arjona, Dave Franco, Corey Hawkins, Lior Raz, Payman Maadi ...