RICHARD JEWELL

RICHARD JEWELL

7.0

Filmová recenzia



Najnovší film Clinta Eastwooda sa snaží spracovať opäť skutočnú postavu i udalosti. V roku 1996 počas letnej olympiády v Atlante v Centennial Parku, počas koncertu vybuchla bomba: dve osoby zomreli, viac ako sto bolo zranených. Ochrankár Richard Jewell našiel výbušninu a varoval všetkých ľudí naokolo. Spočiatku mu nik neveril, neskoršia identifikácia sa priklonila k jeho úsudku a veľká časť divákov bola evakuovaná. Richard Jewell sa zo dňa na deň stal hrdinom a získal slušnú popularitu.

Bol to jeho vrchol života po nie príliš úspešnej kariére ochrankára túžiaceho stať sa raz policajtom. No FBI sa po troch dňoch rozhodla pracovať s teóriou, že Jewell spadá do profilu osamelého atentátnika túžiaceho po pozornosti. Podľa nich nastražil bombu a vzápätí ju našiel. Tip unikol do médií, Atlanta Journal-Constitution získal sólokapra a začala štvanica na Jewella, ktorá trvala niekoľko mesiacov.

Keď sa do vášho života raz zahryznú médiá, je im ťažko uniknúť. A táto teória sa vzťahuje na klasické printy či telky v roku 1996 a možno ešte viac je znásobená v súčasnosti kvôli sociálnym médiám alebo výdobytkom internetovej doby. Pred 24 rokmi sa ešte naháňali poctivé uzávierky a stepovalo na rôznych podujatiach, kde novinári čakali doslova na dáku bombu či škandál – a potom ju už nepustili.

Eastwood sa pred pár rokmi pokúsil spracovať príbeh teroristov vo francúzskom TGV (15:17 Paríž), kde s výnimkou cca 20 minút, kedy reálne riešil potenciálnu tragédiu, diváka skôr nudil. Dobrá správa je, že Richard Jewell je lepšie spracovaný, hoci môže mať tiež rozpoltené vnímanie u divákov: niekto bude viac spokojný s napínavou retrospektívou a iný s mediálnou štvanicou. Pokojný prológ nás vtiahne k chápaniu postave Richarda Jewella – je to dobromyselný truľko s vlastným názorom na svet, ale nikdy neprejaví zákernosť či inú negatívnu vlastnosť vo vzťahu k iným ľuďom, tobôž vtedy ak mu pomáhajú. Jeho pracovný život nie je ľahký, mení džoby a niekedy odchádza v dobrom, inokedy ho skôr vyštvú.

Richard Jewell

Setup k jeho charakteru funguje veľmi dobre a vrcholnými sekvenciami sú napínavé momenty čakania na výbuch. Doslova. Eastwood vás napína, kým to skutočne buchne a uvedomíte si, že film sa prehupne do druhej časti, kde sa zvrtne mediálne vnímanie: po fajnových rozhovoroch, kedy s Jewellom slávime jeho úspech prichádza razantná otočka. A po prekročení hranice sa tlak médií i FBI stupňuje. Pretŕčanie sa pred domom, dvojnásobné prehliadky a ďalšie, ďalšie články. Keď vám berú nádoby na jedlo, pýtate sa možno už, či to nie je príliš. FBI zachádza ešte ďalej a v snahe uzavrieť prípad narafičia na Jewella aj finty typu fingované natáčanie inštruktážneho videa za účelom získania výpovede či hlasovej vzorky.

Osobne však vnímam druhú časť ako pomerne zdĺhavú, kde by sa mohli vystrihnúť niektoré scény, resp. isté motívy sa už opakujú. Ďalšia návnada, ďalší vpád, ďalšia prehliadka. Do toho sa miešajú očakávané momenty prepojené s vedľajšími postavami. Mama v podaní Kathy Bates ťažko nesie FBI invázie do domu a právnik Sam Rockwell je ďalší dobrák, ktorý sa snaží vysekať Jewella zo šlamastiky, ale ten mu veľmi nepomáha. Lebo hoci je jeho klient dobrosrdečný, neraz mu sťaží proces vyšetrovania úsmevnými (zbrane na posteli ako z veľkého obchodu) alebo tvrdohlavými momentmi (hovorí, keď nemá).

Richard Jewell

Najväčšia výzva pre divákov čaká v spracovaní: je zrejmé, že Eastwood si niektoré veci dokreslil sám, o čom svedčí aj publicita okolo novinárky, ktorá sa mala poskytovať sex za informácie. Scén, ktoré sú filmársky síce dobré a dramaticky vypointované, no v skutočnosti asi tak neprebehli (finálny výsluch), je viac. Neberte preto film ako úplnú rekonštrukciu – na druhej strane veľa údajov po kontrole článkov z minulosti sedí (spomínané inštruktážne video či iné ťahy).

Pre takmer 90-ročného Eastwooda ide o jeden z lepších filmov. A pre cieľového diváka tiež, akurát si treba uvedomiť, že sa pozeráte na drámu inšpirovanú známymi udalosťami a nie verný prepis. Odkaz, že médiá nám môžu zničiť život, však ostáva pálčivý doteraz a vo filme je dobre vykreslený.


Richard Jewell (USA, 2019, 131 min.)
Réžia: Clint Eastwood. Scenár: Billy Ray, Marie Brenner, Kent Alexander, Kevin Salwen. Hrajú: Paul Walter Hauser, Sam Rockwell, Brandon Stanley, Olivia Wilde, Kathy Bates, Alex Collins ...


autor Michal Korec 26.1.2020
Kinema
7.0
Metascore
6.9
Diváci
6.5
Ohodnotiť

Žner: Dráma/Krimi
Minutáž˝: 129 min
Krajina: USA
Rok výroby: 2019

Premiéra: 20.11. 2019
Premiéra SK: 23.1. 2020
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Metascore
6.9
Diváci
6.5
Ohodnotiť

Žáner: Dráma/Krimi
Minutáż˝: 129 min
Krajina: USA
Rok výroby: 2019

Premiéra: 20.11. 2019
Premiéra SK: 23.1. 2020
0 z 10
0 z 10
7 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|LÓVE 2
4
hodnotenie 4/10
|PREZIDENTKA
1
hodnotenie 8/10
|GLADIÁTOR II
2
hodnotenie 6/10
|ANORA
2
hodnotenie 9/10
|TATAMI
0
hodnotenie 9/10
|KONKLÁVE
0
hodnotenie 8/10
|ÚSMEV 2
1
hodnotenie 6/10
|RED ONE
0
hodnotenie 6/10
|VENOM: POSLEDNÝ TANEC
1
hodnotenie 6/10
|TEÓRIA VŠETKÉHO
0
hodnotenie 7/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 16783
02 |
návšt. 7785
03 |
návšt. 5694
04 |
návšt. 5212
05 |
návšt. 4363
06 |
návšt. 3408
07 |
návšt. 3719
08 |
návšt. 3520
09 |
návšt. 1868
10 |
návšt. 1680
REBRÍČEK US
01 |
$26,0 mil.
02 |
$7,6 mil.
03 |
$6,8 mil.
04 |
$5,3 mil.
05 |
$5,0 mil.
06 |
$3,5 mil.
07 |
$3,2 mil.
08 |
$2,2 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$2,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.