VIDÍŠ MESIAC, DANIEL |
VIDÍŠ MESIAC, DANIEL |
Teroristický charakter Islamského štátu začal naberať na medzinárodných obrátkach v roku 2014, kedy militanti dobili okrem iného aj iracký Mosul. Skôr než vyhlásili na území Iraku a Sýrie kalifát, dopustili sa fatálneho zločinu v podobe popravy amerického novinára Jamesa W. Foleyho. Väznili ho už od novembra 2012, kedy bol zajatý práve na území Sýrie. V spoločnej cele sa ocitol aj s dánskym fotoreportérom Danielom Ryem. Vytvorilo sa medzi nimi priateľstvo na mieste, ktoré šťastlivci opustia s traumatizujúcou životnou skúsenosťou a tí smolní sa už bohužiaľ domov nedostanú nikdy.
Spoločenský význam filmu Vidíš mesiac, Daniel sa zaobíde bez potreby hlbšej diskusie, nielen v rámci svetového meradla, ale aj v zornom poli tunajšieho diváka. Aj my sme zažili nezmyslenú popravu novinára a jeho priateľky, pričom vzrastajúce spoločenské násilie je badať každým dňom. Dúfajme, že do podobných extrémov, aké zažívajú či už súčasní obyvatelia Sýrie a Iraku alebo aj tí, ktorí sa vydali na migrantskú púť, sa v našich končinách nikdy nedopracujeme. Dánska snímka pod taktovkou známeho režiséra Nielsa A. Opleva a renomovaného herca Andersa Berthelsena je umnou ukážkou násilia na pokraji vzniku nezmyselného konfliktu.
Tvorcovia pritom nezaujímajú jednoznačné stanovisko, respektíve sa nestavajú do pozície sudcov, ale skôr pozorovateľov. Postupne nám prezentujú postavu Daniela, ktorý po nešťastnej nehode zanecháva sľubnú kariéru atléta a volí slobodné povolanie fotoreportéra. Sympatický mladík sa dostáva do stredobodu mocenských síl na Blízkom Východe, ktoré v prípade ISIS znamená unášanie cudzincov a postupné vymáhanie výkupného od jednotlivých vlád.
Politiky jednotlivých krajín sú však odlišné a práve v tomto bode režiséri nastoľujú zrkadlo aj druhej strane, tej „dobrej“. Tragédia z roku 2014 mala enormný svetový ohlas a odsúdeniu militantov sa dostalo takmer z každej svetovej strany. Neústupčivá, ba až arogantná mocenská politika však prispela k eskalácii konfliktu, takže ani jednotlivé krajiny (vo filme najmä Dánsko alebo USA), neochotné vyjednávať s teroristami na štýl amerických akčných filmov 80. a 90. rokov, teda nie sú samé o sebe bez viny.
Najlepšie je tento názorový rozkol vidno na Danielovej rodine, ktorá bojuje všetkými prostriedkami za jeho oslobodenie a lavíruje na hranici zákona, kedy je aj verejná zbierka vnímaná ako nezákonné podporovanie terorizmu. Na opačnom spektre filmového rozprávania vidíme veľmi intenzívne utrpenie, ktoré zažíva Daniel v zajatí.
Štruktúra deja v Sýrii je mierne klasická. Danielovi sa aj podarí utiecť, len aby ho po chvíli znova zajali a ešte viac mučili, či psychicky týrali. Výrazné oddychové pasáže vo filme nehľadajte, buď ide o fyzicko-psychický boj o prežitie s dávkou silnej neistoty, alebo strach a boj na domácej pôde proti vládnemu aparátu so snahou o stmelenie komunity.
Okrem veľmi citlivej a realistickej kamery, typickej pre severskú kinematografiu, sa film vyznačuje aj skvele použitou hudobnou zložkou, ktorá dofarbuje emočné nálady jednotlivých scén. Ešte pozoruhodnejšie je presné a úderné herectvo celého kastingu. Keď je treba vrú emócie, hraničiace s afektovaným upriamením pozornosti na danú postavu (napríklad Danielova sestra).
Pri znázornení utrpenia s pohľadom na štruktúru fungovania ISIS v prvopočiatkoch je Esben Smed precízny a ustráchaného Daniela podáva celým telom a dušou. Skvelý part zohral druhý z dvojice menovaných režisérov Anders Berthelsen. Jeho postava Artura sama osciluje na hranici života a smrti. Ako jediná nádej a želiezko v ohni pre unesených musí presne vedieť ako sa správať, zatváriť a aj kedy držať jazyk za zubami. Tlmený herecký výkon vykazuje silné realistické prvky bez pátosu, čo je nesmierne cenné obohatenie snímky. Netreba samozrejme zabúdať ani na Tobyho Kebbella (známy skôr z filmu RocknRolla), i keď jeho James Foley nedostáva toľko priestoru, nakoľko príbeh je zameraný hlavne na Daniela.
V závere dokáže film nesmierne emočne strhnúť, no celkovo ide o atmosféricky výborne vystavanú drámu s podporou thrilleru či napínavého psychologického boja na dvoch odlišných frontoch. Dokáže vás obohatiť aj o kus človečiny a dojímavý pohľad na každodenný život obyvateľov ťažko skúšaných oblastí. Treba sa však poriadne obrniť, nakoľko ako celok nie je ľahkým sústom, ktoré by vás nechalo chladnými.
Daniel (Dánsko, 2019, 135 min.)
Réžia: Niels Arden Oplev. Scenár: Anders Thomas Jensen. Hrajú: Esben Smed, Anders W. Berthelsen, Toby Kebbell, Ardalan Esmaili, Sofie Torp, Sara Hjort Ditlevsen...