POĎME KRADNÚŤ KONE

POĎME KRADNÚŤ KONE

8.0

Filmová recenzia



December 1999. Šesťdesiatnik Trond sa práve zabýval vo svojom skromnom novom domove, malej ošarpanej chatke kdesi na nórskom vidieku. Býva tu celkom sám - a inak to ani nechce. Pri tragickej autonehode prišiel o manželku a samota je, zdá sa, jeho dobrovoľným očistcom. Pred niektorými vecami sa ale nedá ujsť ani na koniec sveta. Sú to, napríklad, spomienky na starú záhadu zmiznutia Trondovho otca. Tie ho dobiehajú nie len obrazne, v jeho hlave, ale aj v podobe čudáckeho suseda Larsa, z ktorého sa vykľuje dávny “kamarát” z detstva.

Drsne poetickú škandinávsku drámu Poďme kradnúť kone s hviezdnym Stellanom Skårsgardom ocenila porota Berlinale Strieborným medveďom pre kameramana Rasmusa Videbæka. Určite však dokáže ponúknuť oveľa viac, než len krásne nasnímané exteriéry severskej prírody. Film do slovenských kín nedávno priniesol festival severských filmov Scandi.

Keď sa s hlavným hrdinom snímky Poďme kradnúť kone zoznamujeme, je to už morózny starý chlap, ktorý sa práve chystá prespať silvestrovský vstup do nového milénia. Gro filmového príbehu sa ale odohráva ešte dávno predtým, v roku 1948. Vtedy prežil 15-ročný Trond (v mladosti ho hrá Jon Ranes, v starobe Stellan Skårsgard) svoje osudové leto: Prvýkrát sa zamiloval do ženy a prvýkrát vzbúril proti vlastnému otcovi, ktorého zároveň onedlho za nejasných okolností stratil. V to leto Tronda jeho otec (Tobias Santelmann) zobral na chatu, aby mu pomohol s kálaním a splavovaním dreva. Mama so sestrou sem mali vstup zakázaný, otec vraj v ženskej spoločnosti “nemôže premýšľať”. Ale to, ako sa čoskoro ukáže, neplatí pre všetky ženy...

V idylickom horskom prostredí kartami osudu zamieša aj viacero ďalších vzájomne poprepletaných zvratov. Sedemnásťročný kamarát Jon tragicky prichádza o jedného z mladších súrodencov - a takmer aj o rozum, keď sa musí zmieriť s vlastným podielom viny na tomto nešťastí. Trond zase bojuje s dvojitou fraktúrou srdca, keď zistí, že so ženou, do ktorej sa zamiloval, v skutočnosti otec dávno podvádza jeho matku. Že mu bude trvať dlhých 50 rokov, aby sa s udalosťami tohto leta vyrovnal, samozrejme, ešte teraz ani netuší...

Poďme kradnúť kone

Ak máte slabosť pre severskú kinematografiu, no detektívky či sociálno-psychologické drámy zo súčasnosti máte už trošku opozerané, Poďme kradnúť kone by ste si určite nemali nechať ujsť. Je to výborne nakrútená mnohovrstvová dráma, ktorá hovorí zároveň o dospievaní aj starnutí, láske aj zrade, výčitkách aj sebectve - a tiež o tom, ako sa na svojich rodičov často podobáme viac, než sa nám môže páčiť.

No a to všetko so skvelými hercami, výbornou atmosférickou hudbou a v dokonale zachytenom, fotogenickom prostredí letnej aj zimnej Škandinávie. Scenár je adaptáciou rovnomennej novely Pera Pettersona, ktorá vyšla aj v slovenskom preklade, a tak možno aj nejeden tunajší divák bude môcť porovnávať. Aj bez jej prečítania je ale celkom zjavné, že film s komplexnosťou knižného príbehu pracuje umne a citlivo, i keď sa možno občas pocitu nahustenosti deja predsa len nevyhnete.

Poďme kradnúť kone

Režisér Hans Petter Moland, napokon, nie je žiadny zelenáč - na konte má aj mrazivú polárnu drámu Nula stupňov Kelvina (1995), výborný Boj snežného pluhu s mafiou (2014) či krimi drámu Odkaz vo fľaši (2016). Vo svojej novinke sa krásne pohral s výpravou aj gradáciou - jednotlivé zápletky pred divákom odkrýva trpezlivo a s presne takou mierou neistoty, ktorá príjemne dráždi, no nefrustruje. To, že na niektoré otázky vlastne odpovede vo filme vôbec nedostanete, napokon, tiež nepôsobí rušivo. Pomyselný kruh sa, totiž, uzavrie aj bez nich.

Jednou z trošku menej prehľadných línii deja je historická zápletka protifašistického odboja, ktorý osudovo zasiahol do životov postáv najmä v citovej rovine. Iste, faktografické detaily pre samotný príbeh nie sú naozaj podstatné, no pre pocit autenticity a celistvosti aj pred divákom, ktorý do dobových reálií vôbec nevidí, by hlbší záber nebol na škodu. Každopádne, ak máte radi komplexné príbehy “o živote”, v ktorých sa veľa premýšľa, koná aj cíti, film Poďme kradnúť kone by vám mal sadnúť ako uliaty.


Ut og stjæle hester (Nórsko / Švédsko / Dánsko, 2019, 123 min.)
Réžia: Hans Petter Moland. Scenár: Hans Petter Moland, Per Petterson (román). Hrajú: Stellan Skarsgård, Bjørn Floberg, Tobias Santelmann, Danica Curcic, Pål Sverre Hagen ...


autor Hana Lippová 14.2.2020
Kinema
8.0
Metascore
6.9
Diváci
9.0
Ohodnotiť

Žner: Dráma/Mysteriózny
Minutáž˝: 123 min
Krajina: Nórsko
Rok výroby: 2019

Premiéra: 9.2. 2019
Premiéra SK: 6.2. 2020
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Metascore
6.9
Diváci
9.0
Ohodnotiť

Žáner: Dráma/Mysteriózny
Minutáż˝: 123 min
Krajina: Nórsko
Rok výroby: 2019

Premiéra: 9.2. 2019
Premiéra SK: 6.2. 2020
0 z 10
0 z 10
7 z 10
FILMOVÉ PREMIÉRY
NAJČÍTANEŠIE
|DUNA: ČASŤ DRUHÁ
1
hodnotenie 9/10
|OHNIVÁ OBLOHA
0
hodnotenie 7/10
|DARKLAND: NÁVRAT
0
hodnotenie 4/10
|DOKONALÉ DNI
0
hodnotenie 9/10
|ŠTYRIA MALÍ DOSPELÍ
0
hodnotenie 7/10
|MILUJE MA, NEMILUJE MA
0
hodnotenie 6/10
|MAMACRUZ
0
hodnotenie 7/10
|IRON CLAW
0
hodnotenie 7/10
|NA CESTE S MAMOU
0
hodnotenie 8/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 50476
02 |
návšt. 11232
03 |
návšt. 6387
04 |
návšt. 5029
05 |
návšt. 4829
06 |
návšt. 3812
07 |
návšt. 4039
08 |
návšt. 2951
09 |
návšt. 1913
10 |
návšt. 1868
REBRÍČEK US
01 |
$82,0 mil.
02 |
$7,4 mil.
03 |
$3,9 mil.
04 |
$3,2 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,5 mil.
07 |
$2,1 mil.
08 |
$1,7 mil.
09 |
$1,4 mil.
10 |
$1,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.