THE WITCHES |
THE WITCHES |
Knihy Roalda Dahla sú v anglofónnych krajinách považované za obrovské klasiky. Každé dieťa s nimi príde do styku a patria k výraznému popkultúrnemu dedičstvu. Svojou špecifickou poetikou ale nie sú úplne vhodné pre filmové plátna. To však nebráni producentom raz za čas skúsiť šťastie a britského klasika adaptovať. Bohužiaľ sa to málokedy podarí kvalitne a na týchto projektoch sa spálil nejeden výrazný tvorca (naposledy Steven Spielberg s Kamošom obrom / The BFG).
Čarodejnice sa sa už pritom jednej verzie dočkali v roku 1990. Rovnomenný kúsok Nicolasa Roega (Don´t Look Now) má v určitej skupine kultový status, no domnievam sa že ide skôr o nostalgickú záležitosť. Navyše do značnej miery upravuje temný knižný koniec. Po tridsiatich rokoch dvíha hodenú rukavicu ďalšia legenda. Robert Zemeckis (Návrat do budúcnosti, Forrest Gump) sa však kvôli pandémii premiéry svojho projektu v kinách nedočkal a prichádza na VOD.
Píše sa rok 1967. Osirelý chlapec (Jahtir Bruno) sa presťahuje k svojej starkej (Octavia Spencer). Na vidieku zistí, že svet je predsa len iný ako pozná. A zďaleka nejde iba o rozdielnosť veľkosti obce. Na svete totiž existuje tajný spolok čarodejníc, ktoré neznášajú deti. Ich vodkyňa má navyše diabolský plán. Chce všetky deti premeniť na myši.
Čarodejnice sa opäť dočkali obmien. Dej je z Európy presunutý za veľkú mláku. Hlavné postavy sú chudobní Afroameričania a zlé čarodejnice biele aristokratky. Toto môže vyvolávať rôzne spoločenské debaty alebo pridávať filmu na aktuálnosti. No kvôli tomu ho nikto pozerať nebude. Hlavná je pri podobných tituloch zábava. No aj tu je to s prihliadnutím na režiséra trochu problematické. Čím ale nechcem povedať, že výsledok je zlý. Iba nie je tak dobrý ako by sa dalo papierovo očakávať.
Osobne totiž nesúhlasím s tým, že je Zemeckis za zenitom. Jeho posledné filmy (Let, Na lane, Spojenci) sa síce nedočkali úplne nadšeného prijatia, no stále ide o silne nadpriemerné záležitosti. Chýba im akurát dojem akejsi výnimočnosti. Teda niečo, čím Zemeckis ohuroval takmer dve dekády. Otec niekoľkých nesmrteľných klasík má však remeselný aj rozprávačský talent stále v ruke.
Jedno je potrebné si pri optike sledovania jeho najnovšieho počinu ujasniť hneď na začiatku. Ide o rozprávku. Síce trochu temnejšiu, strašidelnejšiu a drsnejšiu. No stále sa pohybujeme na poli detského filmu. V podobných prípadoch nie je na mieste kritizovať infantilitu alebo jednorozmernosť postáv. Problém tkvie inde. A ten je opäť v predlohe. Dahlova práca je mimoriadne špecifická, no nepreslávila sa kvôli hutnosti zápletiek. A to sa podobne ako pri vyššie zmienenom The BFG odzrkadľuje aj tu.
Príbeh je proste príliš jednoduchý aby dokázal byť naozaj strhujúci. A pri “realistickom” uchopení stráca značnú časť svojho čara. Preto sú možno najlepšími adaptáciami klasiky preštylizované Charlie a továreň na čokoládu (Charlie and the Chocolate Factory) od Burtona alebo Fantastický pán Lišiak (Fantastic Mr, Fox) od Andersona. Formálna divočina je pre tieto príbehy vhodnejšia. Ale Zemeckis sa snaží a ponúka mnoho výborného.
Výprava, kostýmy, kamera, hudba alebo strih sú špičkové ako sa dalo predpokladať. Niektoré formálne fintičky zaujmú (havária) a občas sa podarí vyčarovať skutočne skvelú scénu (zraz čarodejníc). V týchto momentoch hrôza, zábava a atmosféra šlapú na jednotku. Pri takto drahom projekte akurát pôsobia podivne nie úplne dokonalé triky. Najmä pri zvieracích hrdinoch sú jednotky a nuly nemilosrdne cítiť. A je to prekvapivé najmä pri tvorcovi, ktorý vždy posúval technologické možnosti ďalej. Aj keď nie stále s úspechom (Beowulf).
Menšie zakopnutie pri technickej stránke ale vynahradzujú s nasadením hrajúci herci. Detské myši sú roztomilučké, Octavia Spencer (Farba citov/The Help) bola pre podobné role stvorená, Stanley Tucci (Spotlight) svoj malý priestor ovláda s gráciou sebe vlastnou, no najviac sa bude hovoriť o hlavnej hviezde.
Anne Hathaway (Oscar za Bedárov/Les Misérables) si svoju záporáčku užíva neskutočným spôsobom. Ruský prízvuk je síce možno už trochu cez čiaru, ale populárna herečka si nebrala zábrany. V hone, za čo najväčšou démoničnosťou, ide mimoriadne zábavne ďaleko za čiaru realistického herectva. Mnoho divákov bude mať možno s jej kreáciou problémy, ale práve ona je hlavným motorom filmu. Postavy sú totiž úplne jednorozmerné a podobná štylizácia sa k nim hodí.
Potešujúce tak isto je, že Zemeckis chce detského diváka naozaj postrašiť a verím tomu, že cieľovka bude mať občas po zhliadnutí nejakú tú nočnú moričku. Nie úplne rozprávkový koniec vychádzajúci z predlohy takisto potešil. Zo Zemeckisovej tvorby film tak svojou škodoradosťou najviac pripomína Smrť jej pristane (vo svojej dobe dosť neslávne prijatý projekt). Akurát je určený pre najmladšie obecenstvo.
Vzhľadom na tieto klady je preto veľká škoda, že sa jednotlivé kvalitné prvky nepodarilo pretaviť v rovnako kvalitný celok. Príbeh je skutočne iba nejaké základne torzo toho, na čo sú diváci bežnej produkcie zvyknutí. Tam, kde sa pri iných knižných adaptáciách nemilosrdne škrtá, tu by sa oplatilo trochu pridávať. Na rozdiel od úmorne pomalého Kamoša obra má však najnovšia Dahlovka výhodu vo veľmi svižnom tempe.
Akcie je dostatok a namiesto budovania atmosféry pri pomalých rozhovoroch sa ide vždy rovno na vec. Chýba vďaka tomu možno akási “poézia”, ktorej mal Spielbergov kúsok na rozdávanie, no v podobných prípadoch je toto lepšia cesta. Aj keď mohla byť trochu pestrejšia.
Charlieho alebo Lišiakove dobrodružstvá prekypovali nápaditosťou prostredí a vždy prinášali nejaké nové “wow” kulisy. Tu sa pohybujeme väčšinu času na jednom mieste a aj napriek kvalite výpravy sa trochu vkráda monotónnosť okolia. Celý film tak (aj napriek svojej svižnosti) pripomína nejaký kraťas roztiahnutý na celovečernú dĺžku. V rámci rozprávania aj jednorozmernosti postáv.
Čarodejnice sú hravou, vtipnou, občas strašidelnou detskou zábavou. Akurát zamrzí, že dospelému divákovi nemajú príliš čo ponúknuť. U Zemeckisa sme zvyknutí na vyššie méty.
The Witches (USA / Mexiko, 2020, 106 min.)
Réžia: Robert Zemeckis. Scenár: Robert Zemeckis, Kenya Barris, Guillermo del Toro, Roald Dahl. Hrajú: Anne Hathaway, Octavia Spencer, Stanley Tucci, Chris Rock, Jahzir Bruno, Josette Simon, Jonathan Livingstone, Miranda Sarfo Peprah ...