HLAS NAŠICH PREDKOV |
HLAS NAŠICH PREDKOV |
Kanadská spisovateľka Naomi Fontaine vydala už ako 23-ročná meditatívnu novelu Kuessipan vypovedajúcu o neľahkom živote Inuitov v severovýchodnom Québecu. Jej filmová adaptácia po nás aktuálne žmurká zo sekcie čerstvo pridaných snímok na HBO GO. Myriam Verrealut už v minulosti spolurežírovala jednu drámu orientujúcu sa na dospievajúcich tínedžerov s názvom À l'ouest de Pluton / Na západ od Pluta.
Kuessipan / Hlas našich predkov je však jej režisérskym solo debutom a na scenári spolupracovala práve so samotnou autorkou knihy. Snímka mala svetovú premiéru na Medzinárodnom filmovom festivale v Toronte a ponúka náhľad do pomerne stále neprebádanej kultúry, ktorá sa vyznačuje hrdosťou na svoj pôvod, no zároveň musí denne čeliť nekomfortným životným podmienkam v uzavretej rezervácii.
Mikuan (Sharon Ishpatao Fontaine) a Shaniss (Yamie Grégoire) sú nerozlučné kamarátky a už od ranného detstva všade cupitajú jedna druhej bok po boku. Smer ich budúcnosti udáva nielen vplyv inuitskej komunity, ale aj odlišná výchova. Zatiaľ, čo Mikuan môže byť vďačná za svoju početnú usporiadanú rodinu a teplo domova, Shaniss sa doma potkýna o prázdne fľaše od piva a dennú dávku lásky musí hľadať mimo tohto teritória.
Roky ubiehajú, no život v komunite sa zásadne nemení. Blížia sa ich sedemnáste narodeniny a aj keď sú obe stále spolu, ich sprvu nenápadné nezhody postupne začínajú smerovať k častejším konfliktom. Shaniss má malé dieťa, no otcom je výtržník, ktorý sa neustále zapletie do nových problémov. Z Mikuan zas vyrástla intelektuálka s ambíciami a uvažuje o štúdiu v Québecu. Keď do jej života prichádza biely chlapec Francis (Étienne Galloy) a stáva sa jej prvou láskou, dlhoročné priateľstvo sa ocitá v bode zlomu.
Život v inuitskom spoločenstve so sebou prináša častý náraz o mantinely a obmedzené podmienky. Tie bránia kvalitnému životu s príchuťou modernej doby, na ktorý by mal mať každý mladý človeka právo. Hľadanie balansu medzi zachovaním tradícií a súčasným začlenením sa do sveta neobmedzených možností, je pre dospievajúce dievča, ktoré súčasne hľadá aj samú seba, celkom náročnou úlohou.
Zatiaľ čo ohraničený svet rezervácie Mikuan v detstve dokonal stačil, dnes jej je v ňom odrazu tesno. Nový vzťah s Francisom (patriacim ku Quebečanov, ktorí im kedysi vzali územie) a jej túžba vykročiť kamsi ďalej, zostáva zo strany kamarátky nepochopená. Napriek tomu, že väčšina okolia Francisa prijíma, v rôznych situáciách sa cíti akosi navyše. Pri bežných rodinných rituáloch iba mĺkvo sedí v kúte a tak sa ho prirodzene zmocňujú obavy z neschopnosti prekonania kultúrnych rozdielov.
Sympatický je postoj režisérky, ktorá sa neprikláňa na žiadnu stranu. Nesúdi, iba podáva reálny obraz so zachytením každodenných problémov týchto obyvateľov. Na jednej strane sledujeme tých, ktorí sa pevne držia svojej kultúry, obetou za stratu poznania nového. Tí druhí naopak riskujú odvrhnutie či odraz sklamania v očiach svojich blízkych.
Kuessipan je postavený najmä na vzťahoch a silných dialógoch. Ťaží z emócií a z vybudovanej osobitej atmosféry, na ktorú sa divák pomerne ľahko napojí cez poetické zábery zachytávajúce pestrú škálu inuitských tradícií a zvykov od vyrábania šperkov z korálikov, cez poľovníctvo, rybolov a špecifický akt pohrebu. Toto miesto zasnežené šesť mesiacov v roku je bublinou, v ktorej si deti pobehujú, kam sa im len zachce a v ktorej kľúč od domu nemá svoj význam. Pocit dokonalej voľnosti je však klamlivý a ide skôr o veľmi špecifickú podobu slobody s pristrihnutými krídlami.
Vývoj deja je do istej miery predvídateľný, no jeho cieľom ani nie je prinášať šokujúce momenty či výrazne zvraty. Tak ako život našich postáv, aj on si iba tak plynie, v rytme tečúceho potoka obďaleč ich domovov. Sympatické postavy a ich prirodzené výkony (väčšinou ide o nehercov) iba prispievajú k autenticite celkovej atmosféry.
Snímka ponúka niekoľko symbolických scén odkazujúcich na silu priateľstva, vzácnosť slobody či napriek snahe aj istú náročnosť procesu prepájania dvoch odlišných kultúr. Príjemnú, prevažne meditatívnu hudbu miestami v pozadí dopĺňajú hlučné čajky a šum mora z okolitej prírody. Práve možno jej prítomnosť tu vzhľadom na tematiku mierne absentuje a z jej krás sa pokojne mohlo ťažiť o čosi viac. Kuessipan je cestou nazretia do inej kultúry, ktorá v cene lístka zahŕňa miestami dojemné a miestami aj prekvapivo vtipné momenty, s dôrazom na hrdosť pôvodu.
Kuessipan (Kanada, 2019, 117 min.)
Réžia: Myriam Verreault. Scenár: Naomi Fontaine, Myriam Verreault. Hrajú: Brigitte Poupart, Étienne Galloy, Yamie Grégoire, Sharon Ishpatao Fontaine, Roselyn Fontaine, Cédrick Ambroise, Mike Innu Papu Mckenzie ...