TRAFFIC |
TRAFFIC |
Miesto: americko - mexická hranica. Z oboch strán. Čas: teraz. Vec: Drogy. Veľa drog. Vyhlásiť vojnu je ľahké, ale vyhrať ju je niečo iné. Najmä ak nepriateľ môže byť úplne všade. Aj u vás v kúpelni.
Mexický policajt Javier Rodriguez /Benicio Del Toro/ bojuje s všemocným drogovým kartelom v Tiujane. Dostáva sa do vplyvnej skupiny tvrdého generála Salazara, ale pravda a víťazstvo sa strácajú v pavučinách korupcie.
Helena /Catherine Zeta-Jones/ si žije bezstarostný život smotánky v San Diegu. Pravda, len do dňa, keď policajná razia zatkne jej manžela a obviní ho z vodcovstva drogových priekupníkov. Pre naivnú husičku nastáva tvrdá zmena. Musí po manželovi prevziať biznis.
Prezident USA vymenuje konzervatívneho sudcu Wakefielda /Michael Douglas/ do čela boja s drogami. Nekompromisný sudca zbiera vedomosti a dôkazy, ktoré mu majú pomôcť do vládnej ofenzívy. Netuší, že jedným z narkomanov je aj jeho dcéra.
Film Traffic umne a remeselne veľmi zručne spája tri napínavé príbehy do mozaiky, ktorá sa skladá len veľmi pomaly. Osudy hlavných hrdinov i ďalších postáv sa priamo nespájajú, no napriek tomu ovplyvňujú celú realitu. Réžia sa s divákom občas doslova pohrá. Nechá protagonistov odlišných príbehov prejsť povedľa seba a diváka pošteklí myšlienkou na nový uzol v prepletenci.
Tých šteklení je vo filme niekoľko, ale žiaľ musím povedať, že mnohé /povedané slovami básnika/ zostalo „nevyrčené." Film je skutočne brilantne natočený, pri svojom rozsahu /147 min./ dostatočne dynamický, a keby ho nepredchádzala Oscarova sláva, povedal by som, že ide o veľmi podarené dielo.
Čo mi teda vadí? Kde vidím medzeru medzi dobrým filmom, ktorý je a skvelým, ktorý mohol byť? Film mi skôr pripomína americký knižný bestseller ako serióznu a dokonca novátorskú sondu do problematiky boja s drogami. Príbehy sú skutočne dobre postavené, ale sú to len epizódy. Útržky deja postáv, ktoré síce konajú, ale my vôbec nevieme prečo tak konajú. Tomuto filmu chýba väčšia dramaturgizácia postáv. Vieme, že poliš bojuje proti všemocnej mafii v Mexiku i v USA. Čo s ním však robí jeho márny boj? Prečo odoláva korupcii? Tieto otázky vo filme zostali nezodpovedané a to je veľká, veľká škoda. Keď práskač Ruiz provokuje policajta: „Dostali ste ma len preto, lebo ma podrazila konkurencia. Ničíte jeden kartel, ale tým len uvoľňujete cestu silnejšiemu. Tým, že ste policajti, vlastne pracujete pre kartel...," policajt zostáva ticho. Nevysvetľuje mu svoje konanie, a keďže film ukazuje, že v mnohom mal Ruiz pravdu a policajti /aj tí dobrí/ to vedia, musia mať nejakú motiváciu pre svoje konanie.
Povedal by som, že na tomto filme je veľmi cítiť, že vznikol na pôdoryse seriálu z osemdesiatych rokov v Británii. To čo bolo vtedy šokujúco objavné /sila a rozbujnenosť drogovej mafie/ je dnes už dávno jasné. Filmov o tom, že mafia /nielen drogová/ je všemocná, bolo mnoho. Chcelo by to niečo viac. Chcelo by to hľadať nové otázky a nové odpovede.
Záverečné odpovede, ktoré režisér ponúkol divákovi nemôžu úplne uspokojiť. Wakefield opúšťa vládny úrad a bojuje s drogami vo svojej rodine cestou lásky a porozumenia, Rodriguez stavia za svoju odmenu osvetlenia na detské ihriská. Film naznačuje, že je čas prestať bojovať márny boj represií a ísť cestou /alebo aj cestou/ prevencie a liečby. Len takéto happyendové posunutie vnútorného chápania hlavných hrdinov je však podľa mňa málo. Výpovednejším by bol márny atak rozzúreného policajta proti oslobodenému bossovi priekupníkov drog. Pravda bez hollywoodskeho pripnutia ploštice pod stôl.
Zopakujem však ešte raz, ide o veľmi dobre a veľmi pekne urobený film /Soderbergh/ s výborným hereckým obsadením, ktorému skutočne dominuje Benicio Del Toro. Ak máte radi boj s podsvetím kľudne bežte do kín. Chobotnica totiž neuviazne ani v dopravnej zápche. Jej chápadla môžu byť všade.
Traffic (USA, Nemecko, 2000, 143 min.)
Réžia: Steven Soderbergh. Scenár: Stephen Gaghan. Kamera: Peter Andrews (Soderberghov pseudonym). Hudba: Cliff Martinez. Hrajú: Michael Douglas, Don Cheadle Benicio Del Toro, Luis Gutmán, Dennis Quaid, Catherine Zeta-Jones.