FABIAN - PRÍBEH MORALISTU |
FABIAN - PRÍBEH MORALISTU |
Nemecký režisér Dominik Graf nie je pre našinca známou tvárou. V kinematografii pôsobí už cez štyridsať rokov, jeho tvorba však bola vo väčšine prípadov sústredená na televízne projekty. Do širšieho medzinárodného povedomia sa dostal až minulý rok, kedy bola na Berlinale uvedená jeho snímka Fabian – Príbeh moralistu.
Graf adaptoval literárnu predlohu Ericha Kästnera – spisovateľa, ktorý tvoril v období Weimarskej republiky a vymedzoval sa voči vtedajšej vlne nastupujúceho nacizmus. Grafovo prevedenie literatúry sa v mnohých momentoch búri proti konvenciám uhrančivej estetiky, a to až do takej miery, že možno aj skúsený divák zostane bezmocný.
Režisér vo svojej anachronickej snímke zlučuje rôzne historické etapy do jedného celku. Film sa začína v súčasnosti, v jednej stanici berlínskeho metra. Kamera následne plynulo prejde skrz schodisko až na povrch. Do zorného uhla sa dostane nápadný nacistický plagát a dobové oblečenie z tridsiatych rokov. Extravagantný titulok ohlasuje rok 1931.
Nemecko ponorené do chaosu sa spamätáva z otrasov prvej svetovej vojny. Fabian (Tom Schilling) má literárne vzdelanie aj nadanie. Jeho intelektuálny potenciál však nemá žiadne praktické využitie v zemi, ktorá je na pokraji sociálneho kolapsu. Literát ponížene pracuje v reklamnej agentúre, kde bezhlavo vymýšľa slogany na plagáty s cigaretami.
Absurdita vládne na každom kroku. Fabianova bujará návšteva nevestinca končí v byte jednej staršej ženy. Prerušenie aktu jej manželom vyústi do podivne úradníckej debaty, v ktorej nie je ani štipka žiarlivosti. Fabian je na absurditu zvyknutý. Keď ho jeho šéf požiada, aby mu premazal a previazať ohavnú jazvu, ujme sa toho bez väčšieho počudovania. Z miery ho vyvedie až následný nepríjemný verdikt, ktorý si od nadriadeného vypočuje.
Narastajúca inflácia sa stáva zvykom a nezamestnanosť normou. Nastupujúci nacizmus sľubuje národné prebudenie, koniec s povojnovým chaosom a znovuobjavenie strateného zmyslu dejín. Fabianovi a jeho najbližšiemu spoločníkovi Labudovi (Albrecht Schuch) sú však tieto myšlienky od začiatku cudzie. Hoci je jeden z chudobných a druhý z bohatých pomerov, spriaznenosť s ľavicovou tvárou humanizmu ich nerozlučne zbližuje.
Spoločenský neporiadok sa odzrkadľuje aj v bujarých štylistických prostriedkoch, ktorými Graf testuje divákovu trpezlivosť. Filmu vládne video-estetika, a to vrátane množstva obrazových „chýb“, ktoré režisér priznane používa. Nevkusný font úvodných titulkov alebo proti-svetlo znemožňujúce výhľad na tvár jednej z postáv, pripomenú technickú nevyspelosť amatérskych filmov.
Estetický nevkus vrcholí v jednom kabarete. Nič nehovoriaca herecká estráda a posmešky publika prechádzajú do ešte nezmyselnejšej šarvátky, ktorá je zaznamenaná v neznesiteľne rozsekanom obraze do niekoľkých rámov.
Snímka však pomerne rýchlo ustúpi od týchto iritujúcich prostriedkov. Počas šarvátky sa s Fabian náhodou stretne s Corneliou (Saskia Rosendahl) a postavy sa okamžite do seba zamilujú. Láska tu k počudovaniu nemá ironický podtext. Cornelia je koncipienta, ktorá sa pokúša presadiť vo filmovom priemysle. Rovnako ako Fabian poznáva, že aj jej potenciál nájde využitie len vtedy, ak odhodí svoje čisté úmysly.
Graf dokazuje, že vedľa neznesiteľnej estetiky dokáže uhranúť presvedčivosťou milostných scén či pôsobivosťou niektorých strihových sekvencií. Táto zmena k príjemnejšej forme pretrvá a divák pravdepodobne zabudne na úvodný chaos.
Dvojznačná je postava Fabianovho intelektuálneho spoločníka Labudu. Tento socialista volá po aktívnom občianstve a po spoločenskej zodpovednosti. Požaduje zníženie súkromného zisku a zvýšenie sociálnych dávok. Nahlas odmieta strach a nenávisť nastupujúceho nacizmu.
Keď však prenikneme do bohatých pomerov jeho rodinného zázemia, pochopíme, že rečniť o ideáloch je vždy jednoduchšie než skutočne vykročiť za hlasom svojho srdca. Buržoázna zábava v podobe streľby do letiacich kotúčov odhalí skrytú agresiu, ktorá sa onedlho stane hnacou energiou nacizmu.
Fabian – Príbeh moralistu nás privádza do medzivojnového Nemecka a načrtáva stav spoločnosti pred vzplanutím nenávistnej smršti. Zároveň mosadzné kocky s menami Židov, ktoré sú zasadené v jednom chodníku, naznačia, že holokaust už dávno prebehol. Tento anachronizmus nemá diváka bezúčelne zmiasť, ale posunúť historickú výpoveď do nadčasovej roviny.
Fabian oder Der Gang vor die Hunde (Nemecko, 2021, 175 min.)
Réžia: Dominik Graf. Scenár: Erich Kästner, Constantin Lieb, Dominik Graf. Hrajú: Tom Schilling, Albrecht Schuch, Saskia Rosendahl, Michael Wittenborn, Petra Kalkutschke, Elmar Gutmann, Aljoscha Stadelmann, Anne Bennent, Meret Becker, Eva Medusa Gühne ...