UDALOSŤ |
UDALOSŤ |
Nádejná študentka literatúry Anne má bystrý pohľad na svet a pred sebou svetlejšie odtiene budúcnosti, než zvykne vrhať jej okolie. Dievčinu láka aj odhaľovanie tajov fyzickej príťažlivosti, čo je v spoločnosti tabu. Žena má byť totiž poctivá, nájsť si muža, s ktorým splodí potomkov a naviaže intímne priateľstvo s kuchyňou.
Po neočakávanom otehotnení sa však Anne dostáva do neľahkej situácie. Ohrozuje dokončenie svojho štúdia a možnosť životného posunu od zachovaných klišé schém. Následnými úvahami o interrupcii testuje hranice ako slobody, tak aj života. Píše sa rok 1962 a potraty sú nielen nelegálne, ale z medicínskeho hľadiska aj nesmierne nebezpečné.
Výpočet snímok, ktorých jadrom sa stali potraty je za posledných zhruba dvadsať rokov bohatý. Patrí sem napríklad film Dve tváre Very Drake (2004), indie počin Never Rarely Sometimes Always (2020) alebo kultová záležitosť 4 mesiace, 3 týždne a 2 dni (2007). Najmä s posledným má francúzska Udalosť, novinka od režisérky Audrey Diwan, viacero spoločných čŕt. Neprichádza teda na poli danej problematiky s ničím prevratným, no predsa si zachováva špecifický pohľad na kontroverznú tému.
Na Udalosti zaujme najmä element naliehavosti a aktuálnosti. V našej krajine je v posledných rokoch otázka reprodukcie a vlastného rozhodovania nesmierne živá, pričom v pravidelných intervaloch rozdúchava spoločenské vášne. Režisérka zasadila príbeh priam do historického rámca, v ktorom bolo postavenie žien úplne odlišné ako dnes, čím zvýrazňuje rebelské, ale aj ustráchané správanie hlavnej predstaviteľky.
Anne je ústredným elementom snímky a doslova symbolom vnútorného boja medzi kariérnou ctižiadosťou a chuťou založiť si rodinu. V jej prípade je prvoradá túžba dosiahnuť v živote viac, než len sa postaviť do radu žien v domácnosti. Myšlienky na rodinu nezatracuje, ale chce sa nimi zaoberať až v budúcnosti. Snáď, niekedy, avšak nie teraz.
Atmosféra snímky Udalosť je od úvodu skôr krémová, najmä ak dáme titul do priamej protiváhy voči Mungiovmu opusu z roku 2007. Ručná kamera ale postupne diváka púta čoraz silnejšie k dianiu na plátne. V neskoršom slede udalostí a vyobrazení drsných scén sa práve toto ukáže ako rozhodujúci prvok v zatrasení pevných základov nielen diváčok, ale pokojne aj zdanlivo „drsnejšej“ časti publika.
Sám som bol prekvapený silou, akou udiera režisérka na moju empatickú strunu. Stroho, priam dokumentárne, mapuje dianie v živote hlavnej protagonistky a nezabúda zapojiť do trpiaceho procesu aj diváka – samozrejme v nepríjemných pasážach. Šoková terapia sa podobná na Trierovu Nymfomanku, no s náhlivejším podtónom a s pragmatickejšími dôvodmi.
Anamaria Vartolomei predviedla prenikavý typ herectva s emočnou paletou vnútorných bojov, hutnou dávkou neistoty, presvedčivého strachu a búrenia sa voči establišmentu. Na plátne je takmer stále a zvyšok hereckého osadenstva dotvára kolorit priam totalitnej spoločnosti, v ktorej hlavná predstaviteľka hľadá porozumenie svojho presvedčenia a existencie.
Udalosť nie je vôbec typ filmu s originálnou témou, ale výsledný efekt a celková štruktúra filmu je nadpriemer. Intencie historického rámca vrhajú na stále aktuálnu debatu o interrupciách a vlastného rozhodovania žien iný pohľad. Dobový nádych snímky a realistické spracovanie s ručnou kamerou zaryjú do vás pazúry a len tak bez zanechania stôp nepustia.
L'événement (Francúzsko, 2021, 100 min.)
Réžia: Audrey Diwan. Scenár: Marcia Romano, Audrey Diwan, Annie Ernaux. Hrajú: Anamaria Vartolomei, Kacey Mottet Klein, Luàna Bajrami, Louise Orry-Diquéro, Louise Chevillotte, Pio Marmaï, Sandrine Bonnaire ...