TURNAJ SNOV |
TURNAJ SNOV |
Najzaujímavejšie filmy o športe sú tie, ktoré dokážu načrtnúť nevidené problémy a odhrnúť záves do pochybného či útrpného zákulisia hry. Nedávno sme tento prístup mohli vidieť v snímke Tigre, ktorá nás priviedla do sveta vrcholového futbalu a kriticky nahliadla na neľudské podmienky etiky výkonu, ktoré sa za týmto športom skrývajú.
Z iného konca sa na futbal díva rumunsko-slovenská dokumentárna tragikomédia Turnaj snov. V centre diania sa tu neocitá vzorka tých najlepších, ale naopak najnižšia dedinská liga. Film mapuje ilúzie mužstva z jednej rumunskej dediny, ktoré už niekoľko rokov nevyhralo žiadny zápas. Mladícke sny o kariére profesionálnych futbalistov začnú byť nádejnými až vo chvíli, keď na rumunskú perifériu dorazí pozývací list na Slovensko.
Komediálnu snímku režírovala dvojica rumunských tvorcov Adina Popescu a Iulian Manuel Ghervas; do scenára sa zapojila slovenská autorka Paula Maľárová. Nakrúcanie okrem iného prebehlo v Čiernom Balogu, kde medzi trávnatou plochou futbalového ihriska a tribúnou prechádza železnica.
Turnaj snov je ojedinelým pohľadom na prehliadaný okraj populárneho športu. Zároveň je však skôr lokálnou záležitosťou, ktorá zrejme nebude mať dopad na širšie medzinárodné publikum a zaujme predovšetkým slovenských a rumunských divákov.
Futbalové mužstvo Orol vykazuje v odľahlej obci Taga jedinú športovú aktivitu. Nedá sa však hovoriť o všeobecnom nadšení či vyšších ambíciách – tím je už dlhšiu dobu na spodných priečkach ligovej tabuľky; niektorí hráči vynechávajú tréningy, pretože uprednostňujú radšej diskotéky, či iné aktivity. Napriek všetkým apatiám manažér tímu – Nelu – usiluje o záchranu miestnej futbalovej kultúru pred jej krachom.
Duch futbalu prestupuje celým životom Nelu. Keď už sa mu nedarí namotivovať hráčov, pokúša sa disciplinovať vlastnú manželku. Pri orbe ju karhá za to, že koňa vedie na smiech krivo. On sám sa však neúspešne pokúša nakresliť rovnú bielu čiaru na trávnatom poraste hracej plochy.
Nelu znervózňujú futbalové úspechy susednej dediny, ktorej mužstvo sa drží na špici už niekoľko rokov. Podľa jeho slov tam hráči majú konexie na Ministerstve vnútra. Futbalisti, ktorým sa nikto neodváži postaviť do cesty, nerešpektujú pravidlá športu a posúvajú svoj tím na vrchol rebríčku.
Je však otázkou, nakoľko táto spoločenská analýza odpovedá realite. Hoci je film v úvodnej titulkovej sekvencii charakterizovaný ako dokumentárny, patričná miera inscenovania zo strany tvorcov je zjavná. Pre diváka je preto ťažké odhadnúť či poznámky okolo korupcie dedinského futbalu majú svoj pôvod v skutočnosti, alebo ide o mystifikáciu tvorcov.
Každopádne snímka vďaka observačnej poetike zanechá značný dojem autenticity. Tvorcovia do diania nevstupujú a v nezaujatých záberoch sociálnych aktérov pozorujú. Snímka funguje ako dokumentárny portrét rumunskej dediny, ktorú obišla modernizácia a ľudia sa v nej spoliehajú viac na kone a kravy, než na traktory.
V tejto snahe o sociálny exkurz sa tvorcovia sústredia na náčrt psychológie aj fyziognómie dedinských športovcov. Niektorí hráči sú päťdesiatnici s veľkými bruchami, ktorí si radšej pozrú futbal na televízore v krčme. Snímka odhaľuje demografický problém spoločnosti, v ktorej je úbytok mladých a starým nezostáva nič iné, než nostalgicky spomínať na svoje dávne futbalové úspechy.
Futbaloví nadšenci sú si dobre vedomí stratenej mladosti, neradi si to však priznávajú. Jeden starý hráč spomína, ako kedysi behal do kopca. Dnes však osamotenému mužovi zostávajú len staromódne náboženské obrazy, sporák na drevo a niekoľko cigariet. Tvár si zo všetkých dokáže zachovať predovšetkým Nelu, a to vďaka svojmu kľúčovému manažérskemu postaveniu.
Túžby hráčov sa začnú plniť až pozvaním na medzinárodný šampionát na Slovensko. V obci Snežnica pri Žiline sa okrem slovenských a rumunských hráčov utkajú tímy z Poľska a Česka. Hrdinovia z rumunskej Tagy však rýchlo spoznajú, že nezavítali do krajiny, ktorá by sa výrazne odlišovala od ich rodného kraja. Slovenské kuríny voči rumunským nijak špecificky nevynikajú.
Oddych v kúpeľoch v Rajeckých Tepliciach či snaha komunikovať s obmedzenou znalosťou angličtiny pôsobí len ako chvíľková ilúzia progresu. Prvé slovenské slová, ktoré sa Rumuni naučia sú vulgarizmy. To však na prienik do veľkého sveta ani zďaleka nestačí.
Turnaj snov (Slovensko / Rumunsko, 2022, 72 min.)
Réžia: Adina Popescu, Iulian Manuel Ghervas. Scenár: Adina Popescu, Paula Maľárová. Dramaturgia SK verzie filmu: Andrej Kolenčík. Dramaturgia RTVS: Miroslava Tomaníková. Účinkujú obyvatelia obcí Taga, Snežnica, Čierny Balog, Slanská Huta.