HRANICE LÁSKY |
HRANICE LÁSKY |
Stereotyp lásku zabíja. No nevera tiež. Čo však, ak sa partneri dohodnú na tom, že si vzájomne doprajú slobodu? Môže to naozaj fungovať? Nový česko-poľský film Hranice lásky takejto záťažovej skúške podrobuje vzťah Hanky (Hana Vágnerová) a Petra (Matyáš Řezníček), ktorí sa rozhodnú okoreniť si spoločný život tolerovanou promiskuitou. Nie je však ťažké domyslieť si, že všetko nepôjde celkom podľa plánu. Film režiséra Tomasza Wińského, ktorý sa môže popýšiť Cenou medzinárodnej kritiky FIPRESCI z Karlových Varov, teraz môžete vidieť aj v slovenských kinách.
Hanka a Petr vyzerajú ako dokonalý pár. Sú mladí, krásni, úspešní vo svojich profesiách. Zdá sa tiež, že majú celkom vyrovnaný a láskyplný vzťah, v ktorom funguje všetko, ako má – vrátane sexu. Čert však nikdy nespí. Po zistení, že jedného z ich spoločných priateľov podvádza manželka a druhý s partnerkou bez zábran navštevujú swingers party, začínajú aj dosiaľ spokojní Hanka s Petrom prehodnocovať svoju monogamiu. Nebol by ich vzťah ešte lepší, ak by si navzájom dovolili naplniť aj tie najpikantnejšie fantázie?
To, čo sa najskôr začne len ako vtip či hravá provokácia rýchlo naberá reálne kontúry. Hanka aj Petr si začínajú hľadať príležitostné bokovky a užívať si novonadobudnutú slobodu plnými dúškami. Jediným pravidlom je nestretnúť sa s nikým zo svojich známostí viac než raz – a všetko vždy doma tomu druhému dopodrobna vyrozprávať. Ako sa však čoskoro ukáže, dodržať to nebude až také jednoduché...
Hranice lásky rozohrávajú celkom šťavnatú, ale zároveň predvídateľnú drámu o tom, ako ľahko sa dá pokaziť jeden funkčný vzťah, keď dvaja nevedia čo od dobroty. Postavy Petra a Hanky sa snažia pôsobiť civilne a uveriteľne. O skutočnej láske medzi nimi nás presviedčajú nezáväznými konverzáciami o svojich snoch a túžbach, ktoré si na pamiatku nahrávajú na mobil, ale aj na tuzemské pomery vcelku explicitnými milostnými scénami.
Aj keď ani jedna z týchto postáv nedostane príležitosť prejaviť sa vo väčšej hĺbke či detailoch, aj vďaka schopným hercom s celkom slušnou chémiou nie sú úplne márne. No keď príde na „lámanie chleba”, teda na tie povestné bokovky, pôsobí celá ich dohoda odrazu akosi rýchlokvasene a neuveriteľne. Naozaj sa od „chcem mať s tebou rodinu” dá k „choď a zbaľ ho” posunúť tak rýchlo a hladko, ako to vo filme predvádza zdržanlivo pôsobiaci Petr? Spôsob, akým to film podáva, vyzerá skôr ako bezhlavá snaha naplniť vopred danú scenáristickú mustru než prirodzený vývoj situácie.
Film sa pokúša byť akousi štúdiou toho, ako sa vzťah Hanky a Petra bude pod tlakom bezmedznej sexuálnej slobody vyvíjať. Je celkom sympatické, že sa pritom snaží prekonávať zažité rodové stereotypy a nevyhýba sa ani naturálnejším aspektom sexuálnych vzťahov. No z retrospektívneho pohľadu vlastne v príbehu žiadny veľký vývoj nenastáva – od začiatku je zreteľné, komu je situácia viac a komu menej po vôli a kam to celé smeruje. Divák tak veľkú časť filmu len čaká, kedy to dôjde aj Hanke a Petrovi.
Napriek proklamovanej kontroverzii a odvážnemu prístupu k téme otvorených vzťahov či dokonca polyamorie, ktorá sa ku koncu tiež skloňuje (táto scéna je, mimochodom, z celého filmu asi najkostrbatejšia), sa film napokon tiež nevyhne konvenčnému moralizovaniu a poučke na záver. V princípe sa tak vlastne pozeráme na klasickú vzťahovú drámu okorenenú erotikou.
Hranice lásky určite nie sú vyslovene hlúpym ani nevydareným filmom. Pozerajú sa s ľahkosťou, dokážu do deja aj intimity svojich postáv celkom slušne vtiahnuť a nenudia. Ich pikantná téma (no predsa len už viac krát spracovaná – a lepšie) však sama o sebe film neutiahne a druhý plán, skrátka, chýba.
Hranice lásky (Česká republika / Poľsko, 2022, 95 min.)
Réžia: Tomasz Wiński. Scenár: Kasha Jandáčková, Hana Vagnerová, Petra Hůlová, Tomasz Wiński. Hrajú: Hana Vagnerová, Matyáš Řezníček, Martin Hofmann, Eliška Křenková, Antonie Formanová, Hynek Čermák, Lenka Krobotová