PREDTÝM, TERAZ A POTOM |
PREDTÝM, TERAZ A POTOM |
Exotika, nostalgia, romantika, ale aj malá lekcia z histórie – a k tomu krásna výprava a hudba, tropické exteriéry a elegantné herecké výkony. Na to všetko do kín láka indonézsky film Predtým, teraz a potom. Krehká dráma režisérky a scenáristky Kamily Andini vyniesla na Berlinale Strieborného medveďa herečke Laure Basuki. Hlavnou hrdinkou je však jej o čosi staršia kolegyňa Happy Salma. Stvárňuje ženu, ktorej politické zmeny v krajine obrátili život hore nohami.
Krásna Nana (Happy Salma) kedysi žila skromný, ale pokojný život s manželom, malým synom, starostlivým otcom a sestrou. Potom však jej muža uniesli a otca zabili ozbrojenci ukrývajúci sa v džungli. Nana podobnému koncu o vlások unikla. Musela však začať odznova a bez ničoho.
Od bezútešného osudu utečenkine ju napokon zachránil pán Darga (Arswendy Bening Swara) – starší bohatý statkár, ktorý sa onedlho stal jej druhým manželom. Ani po pätnástich rokoch pohodlného a spokojného života v tomto zväzku však Nanu jej minulosť neprestáva mátať. V snoch sa jej zjavujú nejasné kontúry stále nezvestnej prvej lásky a zabrať jej dajú aj predsudky okolia, ktoré jej tu a tam nezabúda pripomínať jej pôvod.
Nana sa však nesťažuje. So cťou a pokorou si v tichosti nesie svoj údel životom ďalej. Tajomstvá svojho srdca a minulosti symbolicky uzamyká ozdobnou ihlicou do drdolu havraních vlasov. Keď však nachádza stále viac indícii o manželovej nevere, začína svoju odovzdanosť osudu predsa len spochybňovať.
Ak o kultúre, ale najmä histórii prostredia, v ktorom sa film Predtým, teraz a potom odohráva vôbec nič neviete, budete možno pri jeho sledovaní trochu tápať. Dej je totiž zasadený do veľmi špecifického (a pre dejiny Indonézie zásadného) obdobia 50. a 60. rokov 20. storočia. Charakterizujú ho pretrhávanie väzieb na niekdajších holandských kolonizátorov, politické prevraty a prenasledovanie komunistov.
Hoci film nejde do faktografických detailov, všetky tieto udalosti sú na pozadí jeho príbehu neustále prítomné. Divákovi zároveň dáva okúsiť esenciu tejto éry prostredníctvom nápaditej hudby, dobových rekvizít, ale napríklad aj všadeprítomných cigariet (pre dámy sú vyslovene módnou záležitosťou).
Život jávskej smotánky v ére opojných šesťdesiatok je príjemne pomalý, nečakane moderný a uvoľnený. Pikniky striedajú večierky, tradičný folklór sa mieša s dobovou pop music, nad poobedným čajom zo zdobeného porcelánu sa vymieňajú pikantné klebety. Pre diváka je táto exkurzia vďačným a hádam aj v mnohom prekvapivým zážitkom.
Tým najdôležitejším však ostáva osud hlavnej hrdinky, ktorý vychádza zo skutočného príbehu ženy menom Raden Nana Suhani a literárnej predlohy filmu. Je to jemná melancholická dráma, ktorá sa odvíja v náznakoch, snových výjavoch a ľahkom symbolizme. V centre stoja nezlomné ženské hrdinky, ktoré aj napriek hrošej koži neprestávajú byť nežné a citlivé, snažiac sa skĺbiť nevyhnutný pragmatizmus s túžbou po láske a naplnení.
I keď film nie je veľmi dlhý, pocitovo sa pre pomalé tempo rozprávania trochu vlečie. Veľa zvratov sa v ňom, napokon, neudeje – akoby sa, parafrázujúc titul filmu, všetko naozaj dôležité už stalo „predtým” alebo stane až „potom”. Aj tých pár hmatateľných míľnikov ostáva bez jednoznačného vysvetlenia. Hoci, napríklad, neustále vnímame odkazy na turbulentné dianie v krajine, nikdy sa presne nedozvieme, v akom vzťahu sú k stranám sporu hrdinovia snímky. I keď to pre ich osobné príbehy asi nie je najdôležitejšie, stále tak máme pocit, že nám niečo uniká.
Celkom zaujímavá je tiež absencia akéhokoľvek otvoreného konfliktu vo filme. Nie len Nana, ale aj jej manžel či sokyňa v láske (z ktorej sa, paradoxne, stáva jej dôverníčka) prechádzajú krivdy a podpásovky s dokonalou sebakontrolou, v tichosti a maximálnej empatii k druhým. Väčšie emocionálne uvoľnenie nastáva až v závere filmu a týka sa Naniných detí. Ich zvláštny vzťah k rodičom taktiež ostáva enigmou, hoci ho aj Nana ako-tak vysvetlí.
Svojská rezervovanosť robí film určite zaujímavým a nevšedným, obzvlášť pre divákov, ktorých prehrávané emócie a ukričané scény zvyknú iritovať. Na druhej strane, iste sa nájdu aj takí, pre ktorých bude táto utlmená kostýmová dráma so štipkou romantického pátosu jednoducho ušľachtilou nudou.
Tak či onak, Predtým, teraz a potom je originálnym a pôvabným filmom, v ktorom si snáď každý pre seba nájde aspoň kúsok diváckeho pôžitku.
Nana (Indonézia, 2022, 103 min.)
Réžia: Kamila Andini. Scenár: Kamila Andini, Ahda Imran. Hrajú: Happy Salma, Laura Basuki, Arswendy Bening Swara, Ibnu Jamil, Rieke Diah Pitaloka, Chempa Puteri, Arawinda Kirana ...