DARKLAND: NÁVRAT |
DARKLAND: NÁVRAT |
Keď pred siedmimi rokmi uviedol brnenský rodák irackého pôvodu Fenar Rahmad svoj dánsky počin Darkland (Underverden), bolo z toho 14 nominácií na lokálne výročné ceny. O projekte sa celkom hovorilo a dočkal sa aj uvedenia v našej distribúcii. Ja som ho bohužiaľ nevidel, no odvážim sa tvrdiť, že išlo určite lepší kúsok než jeho aktuálne pokračovanie. A ak nie, musela niekde v Matrixe nastať chyba.
Zaid (Dar Salim) trávi po vykonanej pomste čas vo väzení. Jeho rutinu naruší tajná agentka (Birgitte Hjort Sørensen). Bývalému doktorovi predostrie ponuku, ktorú sa neodmieta. Dostane ho na slobodu, no ako protislužbu žiada infiltráciu gangu. Zaid sa dostane ako informátor medzi partiu gangstrov, no slučka sa pomaly začína sťahovať.
Darkland: Návrat má podľa popisu úplne tuctový námet, ktorý sme mohli vidieť na plátnach mnohokrát. Čo by nevadilo. Už dávno vieme, že najdôležitejšie je to ako dokážu tvorcovia fádne príbehy predať divákovi. Problémom je, že nový Rahmadov kúsok neprináša nič zaujímavé. A ani osvedčené postupy nefungujú poriadne.
Scenár by sa pokojne mohol stať predlohou pre nejaký opus Van Damma alebo Seagala (schválne som nenapísal Stathama alebo Butlera, pretože tí kopú kreatívne vyššiu ligu). Všetko ide podľa zaužívaných postupov a nemá čím prekvapiť a vlastne ani zaujať. S týmto prekliatím sa stretávajú tvorcovia žánroviek bežne. No už mnohokrát sme videli, že aj napriek tomuto handicapu sa dá bičom poriadne zapráskať.
Do diváka je však potrebné napumpovať emócie, adrenalín kreativne prevedenie alebo aspoň nejaké silné posolstvo. Ani tu to nie je žiadna sláva. Teda pokiaľ vidíte viac než desať filmov ročne. Výsledok pôsobí ako by sa Rahmad spoliehal na to, že jeho publikum buď žánrové filmy nepozná alebo nedokáže na plátno preniesť potrebnú energiu.
Stačí si spomenúť na Bod zlomu, Volavku s jej oscarovým remakom Skrytá identita, druhý Raid, Donnie Brasca, Miami Vice alebo Stav milosti. Všetky tieto kúsky pracujúce s infiltráciou gangu majú v sebe napätie, úžasné scény aj pôsobivý filmársky štýl. Tu sa ničoho podobného nedočkáme. Nestačí totiž iba previesť žánrovú škatuľku do Dánska.
Darkland: Návrat sa navyše strašne vlečie. Pomalé tempo nemusí byť na škodu, pokiaľ má zmysel a darí sa mu vo vrcholných pasážach chytiť poriadne pod krkom. Márna lásky snaha. Akčné scény sú slabučké, zvraty predvídateľné a emotívne momenty stoja maximálne za pokrčenie ramenami.
Po technickej stránke nie je síce čo vytknúť (teda okrem hudby príšerne vykrádajúcej Tenet), no takisto nejde o nič výnimočné. Proste tradičný severský štandard. Kamera sníma v studených farbách, tempo je pomalé, strih lenivý a atmosféra civilná. Poznáte to z kvánt severských filmov a seriálov.
Herci sa snažia, no ich postavy sú takisto zbierkou klišé (v lepšom prípade) alebo úplne nudné postavičky (v horšom prípade). Tu je pravdepodobne problém aj vo mne, keďže som nevidel prvý diel. Ale neverím, že by sa môj vzťah k protagonistom nejako výrazne zmenil.
Dar Salim má aspoň slušnú charizmu a jeho štylizácia je celkom zaujímavá. Kde inde uvidíte rodinne založeného chirurga s vizážou a schopnosťami bojovníka MMA? S podobne štýlovo vymysleným hrdinom sa mohla zahrať omnoho zábavnejšia liga. Stávka na civilnosť tu nebol úplne najšťastnejší ťah.
Aj napriek predchádzajúcim riadkom ale určite nejde o divácky teror. Má to svoje malé momenty a svojho diváka si to určite nájde. Ideálne takého, ktorý nepozerá veľa filmov a bude mať pri európskom filme pocit, že ide automaticky o veľké umenie. Aj tak sa však neviem zbaviť dojmu, že filmu by v našich končinách bolo lepšie na Netflixe než v kinodistribúcii.
Darkland: Návrat je tuctovým thrillerom s tuctovým námetom a tuctovým prevedením. Ide o obyčajný priemer, akých sú na streamovacích službách mraky. Môže na vás zapôsobiť, pokiaľ ste žiadny severský film nevideli alebo paradoxne ak ste jeho nekritickým obdivovateľom. Tieto skupiny si pokojne môžu nejaké bodíky pripočítať.
Underverden II (Dánsko, 2023, 110 min.)
Réžia: Fenar Ahmad. Scenár: Fenar Ahmad, Behrouz Bigdeli. Hrajú: Dar Salim, Birgitte Hjort Sørensen, Stine Fischer Christensen, Abud Mustafa ...