PRVÉ ZNAMENIE: PRICHÁDZA SATAN |
PRVÉ ZNAMENIE: PRICHÁDZA SATAN |
Prichádza Satan! (The Omen) je pre mnohých divákov modlou. A pre mňa najlepší horor histórie. To aby sme si hneď na začiatku vyjasnili môj pohľad na vec. Richardovi Donnerovi sa v roku 1976 podarilo natočiť nadčasový a znepokojivý kúsok s geniálnym stupňovaním napätia, nezabudnuteľnou hudbou a úžasným finále . Na úrodnú pôdu padlo aj (veľmi nedocenené) pokračovanie. Pri trojke sa však išlo kvalitatívne rapídne dole a o štvorke sa v dobrej spoločnosti radšej nerozpráva.
Trochu bokom potom stojí priamy remake Johna Moora Satan prichádza z roku 2006. Ten síce nebol úplne zlý, no ostala po ňom hlavne pachuť úplnej zbytočnosti. Po takmer dvoch dekádach sa producenti vyskúšali slávnu značku zase oživiť. Tentoraz prequelom.
Mladá američanka Margaret je poslaná do Ríma, aby slúžila cirkvi. V kláštore však zisťuje, že nie všetko je tu s kostolným poriadkom. A ďalej nebudem pokračovať, pretože ak ste nevideli originál bude vás čakať niekoľko zaujímavých zvratov.
Prvé znamenie: Prichádza Satan! Je veľmi príjemným prekvapením. Na kvalitu originálu sa samozrejme nedoťahuje ani náhodou, no rozhodne mu nerobí hanbu. Čo je v tieni nových verzií Exorcistov, Halloweenov, Krotiteľov duchov alebo podobných oživovaní legiend malý zázrak.
Debutujúca režisérka Arkasha Stevenson sa nesnaží byť za každú cenu modernou. Viac než na otravné ľakačky sa sústredí na pomalé rozkrývanie deja a atmosféru. Inšpiráciu si našla v klasikách typu Teraz sa nepozeraj, Rosemarino dieťa alebo Matka Johana Anjelov. A tiež v citáciách originálu (scéna s obesením).
Chodby kláštora pôsobia z počiatku znepokojivo a následne nepríjemne. V mnohom pomáha kamera Aarona Mortona (remake The Evil Dead). Pôsobivo nasnímané scény vzbudzujú patričný rešpekt a občas sa blysne milým nápadom alebo dlhou sekvenciou bez strihu.
Pokojný kláštor postupne odhaľuje svoje tajomstvá až k intenzívnemu vyvrcholeniu plného fyzického aj psychického teroru. Občas sa tak podarí podráždiť žalúdok aj nervy. Po filme vám rozhodne nebude úplne dobre.
Potešujúce je tiež, že nejde o výlučne prvoplánovú záležitosť. Ženský režisérsky dohľad otvára niekoľko zaujímavých otázok. A nie iba ohľadom fungovania cirkvi. Ale aj ohľadom ženského tela. Podarilo sa tak napríklad predviesť najnepríjemnejšiu scénu pôrodu v histórii Hollywoodskeho mainstreamu.
V niekoľkých pasážach sa dostávame až na pole body hororu, z ktorého musí mať napríklad David Cronenberg veľkú radosť. Pokiaľ vás šokovalo finále Garlandovho Men, tak tu ide o omnoho silnejšiu kávu.
Slávu pôvodnej série má do značnej mieri na svedomí aj oscarová hudba Jerryho Goldsmitha. Kompozícia Marka Korvena (Maják) sa síce do histórie nezapíše, no ide o veľmi kreatívny počin. Anjelské zbory postupne temnejú a celá kompozícia smeruje k slávnemu motívu z originálu.
Vyzdvihnúť treba takisto herecké výkony. Nell Tiger Free (Game of Thrones) odohrala svoj part vynikajúco. Veríme jej potláčanú sexualitu, odhodlanie, vieru a nakoniec aj osudové precitnutie. Najväčšie hviezdy Bill Nighy a Charles Dance majú iba cameá.
Čo negatíva? Tým najväčším samozrejme je porovnanie s originálom. Tam sa predsa len hrala úplne iná liga. Film tak čaká podobný osud ako napríklad dvojky Psycha, Čeľustí, Planéty opíc, Vesmírnej odysei alebo vlastne aj Prichádza satan!. Ide o veľmi solídnu žánrovku, no originál sa radí k absolútnym vrcholom kinematografie. Tým pádom si pravdepodobne časom získa povesť zbytočného príspevku k už povedanému. Čo je vlastne fér.
Takisto sa tu stretávame s klasickým neduhom prequelov. A tým je, že všetci vieme ako to celé musí dopadnúť. Scenáristi sa tu síce pokúsili o zásadný twist, ale ten smrdí trochu samoúčelnosťou a snahou o naštartovanie súbežnej série. Logika si občas berie dovolenku a často vidieť, že formálna kvalita prevyšuje obsah.
Tempo je takisto miestami až príliš pomalé a nie všetky scény majú potrebnú pôsobivosť. Autorská vízia nie je dostatočne sebavedomá a je jasné kedy producenti písali pripomienku o zatlačení na pílu pre moderné publikum.
Stále však platí, že občas som mal pocit, že sledujem projekt A24 skôr než od veľkého štúdia. Čo je iba dobre. Nenechajte sa ale pomýliť. Nejde o žiadny artfilm, ale o čistý mainstream. Aj keď táto rozkročenosť može teenagerov zvyknutých na rapový baf baf baf rytmus súčasnej hororovej produkcie trochu rozhodiť.
Horor Prvé znamenie: Prichádza Satan! je na tom kvalitatívne oveľa lepšie, než som si pred návštevovu kina predstavoval. Aj tak však nedosahuje vrcholov žánru a ostane pravdepodobne zabudnutý v spleti hororového balastu. Napriek dielčim kvalitám a ambicióznosti nie je totiž úplne vyladený. V rámci mainstreamovej žánrovej produkcie však ide o silný nadpriemer. A ako prequel jedného úžasného filmu ide o viac než solídny kúsok. Niekde na úrovni dvojky.
The First Omen (USA/Taliansko/Srbsko/Kanada, 2024, 120 min.)
Réžia: Arkasha Stevenson. Scenár: Tim Smith, Arkasha Stevenson, Keith Thomas. Hrajú: Nell Tiger Free, Ralph Ineson, Sonia Braga, Tawfeek Barhom, Maria Caballero, Charles Dance, Bill Nighy, Nicole Sorace, Ishtar Currie-Wilson ...