PRÍPAD GOLDMAN |
PRÍPAD GOLDMAN |
Píše sa rok 1975 a pred parížsky súd sa po odvolaní vracia Pierre Goldman, krajne ľavicový židovský aktivista odsúdený pred šiestimi rokmi na doživotie za smrť dvoch nevinných žien. Hoci nepopiera podiel na viacerých lúpežiach a ďalších výčinoch, vytrvalo odmieta, že by mal čokoľvek spoločné s dvojitou vraždou v lekárni, za ktorú si odpykáva svoj trest. Jeho súd je však viac než len procedurálnym hľadaním spravodlivosti.
Z výrečného, ostro vyhraneného a charizmatického Pierra Goldmana sa stal medzičasom ľudový hrdina a ikona utláčaných. Viac než on sám tak bude súdená francúzska spoločnosť – jej xenofóbia, rasizmus, ale aj schopnosť či neschopnosť odolať manipulácii s verejnou mienkou. Prípad Goldman je dôsledná súdna dráma mapujúca jeden z najzaujímavejších aj najsledovanejších procesov v moderných francúzskych dejinách. Práve teraz film, ocenený napríklad aj francúzskou národnou cenou César pre Najlepšieho herca (Arieh Worthalter), môžete vidieť v našich kinách.
Pierre Goldman (Arieh Worthalter) sa narodil v roku 1944 v Lyone ako dieťa Altera Mojzeho Goldmana and Janiny Sochaczewskej – poľských Židov a členov hnutia odporu za 2. svetovej vojny. Hoci sa veľmi túžil vydať v šľapajach svojich hrdinských rodičov, stal sa z neho napokon skôr povaľač a krčmový filozof. Ako Pierre priznáva aj v autobiografickej knihe, ktorú počas pobytu vo väzení napísal, v živote predovšetkým veľa pil a hýril. No pri rôznych príležitostiach sa tiež tak trochu zapájal do chodu dejín prostredníctvom povstaleckých aktivít v Karibiku či Južnej Amerike, kde bol ako doma práve v časoch Che Guevaru či partizánskych vojen vo Venezuele.
No 19. decembra 1969 Pierre v žiadnom z týchto ďalekých krajov nebol. Bol v Paríži, práve tam, kde sa toho osudového dňa odohralo aj lúpežné prepadnutie lekárne na Boulevard Richard-Lenoir, pri ktorom boli zavraždené dve lekárničky. Lupič napadol ešte niekoľko ďalších osôb, vrátane policajta v civile. Všetci očití svedkovia počas vyšetrovania za páchateľa označili práve Pierra Goldmana.
Vo filme režiséra Cédrica Kahna (Rodinná oslava, Modlitba) sa však na túto drámu nepozrieme priamo. Do deja vstupujeme až v okamihu odvolacieho súdu, kedy má za sebou Pierre už šesť rokov vo väzení. Jeho obhajobu pripravuje mladý právnik Georges Kiejman (Arthur Harari), no nemá to vôbec ľahké. Z prchkého a nesmierne výrečného Pierra sa totiž medzi časom stala hotová kultúrna ikona, pasujúca sa aj prostredníctvom svojej knihy do role obete policajnej konšpirácie s rasistickým a antisemitistickým motívom.
Zo súdnej siene nás film počas bezmála dvojhodinovej stopáže prakticky nepustí. Stojí na konverzáciách a výpovediach rôznych aktérov, medzi ktorými okrem Pierra nechýbajú ani jeho otec, priateľka, svedkovia obžaloby či zástupcovia polície. Dialógy diváka oboznamujú so životným príbehom a osobnosťou Pierra Goldmana, ale pohrávajú sa aj s naším uhlom pohľadu na jeho vinu či nevinu. Vďaka výborným hereckým výkonom si na jeho slovných prestrelkách divák môže naozaj zgustnúť. Nie je tu tiež rozhodne núdza o témy hodné diskusie či zamyslenia. No dĺžka filmu v kombinácii s jeho monotónnym prostredím predsa len nesadnú každému.
Okrem Goldmanovho prípadu film hovorí aj o všeobecných princípoch spravodlivosti a preukazovania niečej viny či neviny. Pierre, napríklad, trvá na rýdzo faktickej obhajobe, odmieta predvolať svojich blízkych, aby mu pomohli výpoveďou o jeho charaktere a pre akúsi gangsterskú hrdosť a lojalitu neodhalí ani totožnosť osoby, ktorá vraj proti nemu krivo svedčí.
Celkom nás, zvyknutých vo filmoch predsa len skôr na charakteristiky anglosaského súdneho systému, prekvapí svojské pojednávanie v štýle voľnej diskusie. Obžalovaný a svedkovia sa chvíľami bez zásahov doslova prekrikujú, atmosféru umocňujú aj hlučne skandujúci diváci z radov Pierrových prívržencov. Goldmanov prípad je, okrem iného, aj zaujímavou sondou do doby a spoločenskej atmosféry, v ktorých sa tento skutočný príbeh odohral. Žiaľ, pre diváka nie celkom znalého reálií môžu byť hĺbkové debaty na dané témy celkom únavné a ťažko tiež povedať, či a kam vopred jasne daný dej filmu vlastne posúvajú.
Najväčším zážitkom tak Goldmanov prípad asi bude pre diváka s bližším vzťahom k frankofónnemu svetu alebo priamou záľubou v inteligentných, hoci aj trošku rozťahaných súdnych drámach.
Le procès Goldman (Francúzsko, 2023, 115 min.)
Réžia: Cédric Kahn. Scenár: Nathalie Hertzberg, Cédric Kahn. Hrajú: Arieh Worthalter, Arthur Harari, Stéphan Guérin-Tillié, Nicolas Briançon, Aurélien Chaussade, Christian Mazzuchini, Jeremy Lewin, Jerzy Radziwilowicz ...