MIR NAM |
MIR NAM |
Vo štvrtok 2. mája 2024 uplynulo už 798 dní od začiatku ruskej invázie na územie Ukrajiny. Konflikt, ktorého koniec je stále v nedohľadne, je aj témou nového dokumentárneho filmu Mir nam, ktorý ako mozaiku osobných príbehov či portrétov ľudí, ktorých sa vojna priamo dotkla, nakrútil vojnový fotograf Juraj Mravec. Do kín vstúpil práve v tento deň.
Juraj Mravec sa fotografovaniu svedectiev z vojnových konfliktov venuje už roky, viackrát bol v minulosti aj na Ukrajine. Keď vo februári 2022 ukrajinské hranice prekročilo ruské vojsko, neváhal a ešte toho dňa vyrazil priamo na miesto. V nasledujúcich mesiacoch po celej krajine zbieral príbehy, skúsenosti a portréty mužov, žien a detí, ktorých sa vojna bezprostredne dotkla. Rozprávajú mu o nočných náletoch, streľbe do okien, smrti či vážnych zraneniach svojich blízkych. Ukazujú mu svoje vybombardované byty či zdevastované domy, ktoré týždne okupovali nepriateľskí vojaci, kým oni sami v hrôze živorili v neďalekých krytoch a pivniciach. Sprevádzajú ho po improvizovaných prístreškoch, vysvetľujú, ako sa zásobujú vodou a potravinami, zdôvodňujú, prečo napriek vysokým rizikám neplánujú opustiť svoje mestá a domovy.
Väčšina z tvárí a postáv, ktoré sa vo filme objavia, sú civilisti. Dôchodcovia, mladé mamičky, ženy starajúce sa o svojich starých rodičov, zatiaľ čo ich deti ušli do bezpečia za hranicami okolitých krajín. Sú to ľudské príbehy o čírom strachu, bolesti, ale aj vytrvalosti, nádeji a odvahe, ktorým nejde nerozumieť. Juraj Mravec však navštívil s kamerou aj vojakov a do filmu sa vďaka tomu dostali aj niektoré vskutku brutálne zábery a rozprávania, ktoré ilustrujú dianie na fronte.
Hoci ide o voľnú mozaiku vzájomne nesúvisiacich mikropríbehov, sú vždy jasne a prehľadne zarámcované dátumom, miestom aj aktuálnym stavom na bojiskách pomocou grafiky a titulkov.
Film má zároveň svoju atmosféru. Nie je len listovaním v náhodne zoradených obrázkoch hrôz, ale starostlivou dramaturgiou, vypätým zvukom a napokon aj kompozíciou a usporiadaním jednotlivých záberov a fotografií tvorí celistvý divácky zážitok, ktorý vtiahne, pohltí a zasiahne.
Samotný Juraj nie je len neviditeľnou rukou za kamerou, ale do deja osobne vstupuje, keď s jednotlivými aktérmi nadväzuje priateľstvá, pomáha im, prihýna si s nimi zo skromných zásob samohonky v prítmí ich zničených domovov. Okrem obrazu samotnej vojnovej krajiny a jej obyvateľov tak divák má možnosť nahliadnuť aj do reality práce vojnového fotografa, ktorý sa vlastne stáva asi jediným dobrovoľným účastníkom celého toho vojnového marazmu.
Hoci dnes, po viac než dvoch rokoch od začiatku ukrajinskej vojny, už môžeme mať zábery z Charkova, Buče, predmestí Kyjeva a desiatok ďalších zasiahnutých (alebo komplete zdevastovaných) miest trochu opozerané a zbavené počiatočného šokového efektu, film Mir nam rozhodne nepôsobí ako rekapitulácia bez pridanej hodnoty či výpovednej sily. Rozrúšať otupenosť, pripomínať nespochybniteľnú realitu a apelovať na našu ľudskosť, empatiu a spolupatričnosť je, napokon, nepochybne jedným z hlavných motívov jeho autora – a niet mu v tomto smere čo vytknúť.
Mir nam (SR, 2024, 70 min.)
Réžia: Juraj Mravec. Kamera: Juraj Mravec. Zvuk: Juraj Mravec, Boris Vereš. Hudba: Boris Vereš, Marek Hradský. Produkcia: Peacemaker films, RTVS