HRANICE EURÓPY

HRANICE EURÓPY

8.0

Filmová recenzia



České novinárky Apolena Rychlíková a Saša Uhlová opäť spojili sily a do kín poslali dokumentárny film mapujúci temné zákutia európskeho trhu práce. Po ich spolupráci na epizóde dokumentárnej série Český žurnál s názvom Hranice práce, prišli aktuálne s tematickým celovečerným pokračovaním. Po domácom trhu, si totiž tentokrát posvietili na ten európsky. Režisérsky má snímku pod palcom opäť Rychíková a investigatívu ostrieľaná novinárka Uhlová.

Dvojica tentokrát prekročila hranice Českej republiky a rozhodla sa preskúmať šedú zónu otrockých brigád naprieč Európskou úniou. Svet v svete je stále magnetom pre obyvateľov východnej a strednej Európy, ktorí pod vidinou zárobku dokážu znášať častokrát až sparťanské a neľudské pracovné podmienky. Rychlíková tak mapuje priebeh investigatívy takpovediac zdiaľky a naopak Uhlová je vrhnutá doslova do prvej línie.

Králičia nora

Hranice Eurrópy nie sú popisnou štúdiou ale skôr punkovou filmovou freskou. Rychlíková a Uhlová nahliadli pod balvan s pokryveným ekosystémom a opisujú následky čelnej zrážky migračného prúdu „našincov“ s centrifúgou zahraničného trhu práce.

Princíp filmu a rozprávania je jednoduchý a naplno využíva práve estetiku novinovej reportáže a terénnej investigatívy. Uhlová na vlastnej koži skúša ako funguje pracovný trh a krátkodobé pracovné príležitosti pre obyvateľov krajín bývalého sovietskeho bloku. Nasadí tak okuliare so skrytou kamerou a postupne sa „infliltruje“ do svetov, ktoré sú groteskné, kruté, no celkovo najmä frustrujúce.

Investigatívna poviedková esej

Dramaturgickou štruktúrou Hranice pripomínajú antológiu trojice poviedok, v ktorej postupne dominujú odlišné emócie. V prvej tretine Uhlová brigáduje na nemeckej zeleninovej farme, kde sa dôraz kladie na paradoxný vzťah žien. Tie dala dokopy práca a náhoda a z partie neznámych brigádničok vzniká akési nepravdepodobné sesterstvo.

Postupne Uhlová strieda viacero brigád a prác a dostáva sa napríklad po neúspešnom pokuse v Londýne aj do Írska či Francúzska.

Uhlová ubiehajúcou minutážou otvára viacero otázok a rýpe sa v nepríjemných témach. Hranice Európy síce neponúkajú tvrdé štatistiky a čísla a film sa nedá považovať za analýzu problematiky, ktorá by si vyžadovala generálnejší kontext, ale servíruje emotívnu ilustráciu pracovného podhubia, ktoré majorite zostáva poväčšine skryté. Hranice Európy sú v najlepšom zmysle slova subjektívnou sondou do králičej nory skrytého mikrosvesmíru, ktorý doslova vidíme očami samotnej Uhlovej.

Hranice Európy

Reflektorom na pálčivé témy

Investigatívna novinárka tak gulometným tempom servíruje jednu tému za druhou a strháva pomyslené steny medzi realitami. Film niekde pálčivú tému len načrtne, inde na ňu zasvieti rovno reflektor. Hranice Európy pitvajú sen o pokrokových západných krajinách a ukazujú ho vo svetle, v ktorom dokonalé európske ekonomiky stoja na vratkých nohách lacnej pracovnej sily vyžmýkanej z poskomunistických periférií. Uhlová neľútostne vypratáva zo skríň jedného kostlivca za druhým, niekde to funguje viac, inde sú problematiky len načrtnuté a do istej miery skratkovité.

Hranice Európy

Európsky dokumentárny „foundfootage“

Dokument je formálne „rozkrojený“ na dve časti: jednu snímanú profesionálnou kamerou a investigatívne pasáže z Uhlovej skrytej kamery v okuliaroch. „Foundfootage“ estetika filmu nielen, že pristane, ale priam je jeho nevyhnutným stavebným kameňom.

Práve pri podobnej téme je prítomnosť skrytej kamery skrátka existenčným pojivom. Vizuálnou čerešničkou je aj sympatický kontrast, ktorý vytvára práve vrstvenie profi a „amatérskych“ záberov.

Zaujímavosťou je, že Hranice Eurrópy nie sú len spravodajskou chladnou investigatívou, ale výrazne pracujú aj s emóciami a presahom. Či už ide o vzťahy načrtnuté v každej z „epizód“, alebo aj o vzťahový leitmotív medzi Sašou Uhlovou a jej otcom disidentom stojacim za Chartou 77 Petrom Uhlom.

Hranice Európy

Investigatívnu rovinu tak nečakane pretkáva práve rodinná linka a tvrdú novinársku robotu zľudšťuje nielen citlivá nadstavba vzťahu otca a dcéry, ale aj Uhlovej „skypeovanie“ s rodinou či komentovanie otrockej práce v podobe rozprávaných monológových denníkov.

Hranice Európy provokujú, no robia to s gráciou a zároveň civilne špinavo. Podobných filmových reportáží je ako šafránu, čo je škoda, takže by bolo sympatické, ak by Hranice za seba pribrali postupne „trojbodku“ a narástli v uvedomelú investigatívnu dokusériu.


Hranice Evropy (ČR / SR / Francúzsko, 2024, 98 min.)
Réžia: Apolena Rychlíková. Kamera: Jan Šípek, Petr Racek. Strih: Kateřina Krutská Vrbová. Zvuk: Martin Kuhn. Hudba: Jonatán Pastirčák


autor Pavel Knapko 2.6.2024
8.0
HRANICE EURÓPY
+ originálna téma
+ investigatíva v dokumentárnych filmoch je vždy plus
+ posvietenie si na výraznú problematiku
+ presah v podobe rodinných motívov
+ zaujímavá formálna stránka
+ kontrast medzi skrytou a profi kamerou
- dramaturgická roztrieštenosť pre niekoho ako negatívum
- niektoré témy načrtnuté, no nedotiahnuté
- podobný vizuál nemusí byť pre každého
Kinema
8.0
Diváci
8.0
Ohodnotiť

Žner: Dokument
Minutáž˝: 98 min
Krajina: Česká republika Slovensko Francúzsko
Rok výroby: 2024

Premiéra:
Premiéra SK: 30.5.2024
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Diváci
8.0
Ohodnotiť

Žáner: Dokument
Minutáż˝: 98 min
Krajina: Česká republika Slovensko Francúzsko
Rok výroby: 2024

Premiéra:
Premiéra SK: 30.5.2024
0 z 10
0 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|LÓVE 2
4
hodnotenie 4/10
|PREZIDENTKA
1
hodnotenie 8/10
|GLADIÁTOR II
2
hodnotenie 6/10
|ANORA
2
hodnotenie 9/10
|TATAMI
0
hodnotenie 9/10
|KONKLÁVE
0
hodnotenie 8/10
|RED ONE
0
hodnotenie 6/10
|VENOM: POSLEDNÝ TANEC
1
hodnotenie 6/10
|TEÓRIA VŠETKÉHO
0
hodnotenie 7/10
|BAMBI
0
hodnotenie 6/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 16783
02 |
návšt. 7785
03 |
návšt. 5694
04 |
návšt. 5212
05 |
návšt. 4363
06 |
návšt. 3408
07 |
návšt. 3719
08 |
návšt. 3520
09 |
návšt. 1868
10 |
návšt. 1680
REBRÍČEK US
01 |
$26,0 mil.
02 |
$7,6 mil.
03 |
$6,8 mil.
04 |
$5,3 mil.
05 |
$5,0 mil.
06 |
$3,5 mil.
07 |
$3,2 mil.
08 |
$2,2 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$2,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.