MOTORKÁRI |
MOTORKÁRI |
Chicago, 60. roky. Začína vojna vo Vietname, preteky o dobitie vesmíru medzi USA a Sovietmi sú v plnom prúde. Studená vojna sa po Kubánskej kríze prehlbuje a hudbu začínajú ovládať mladí a nepokojní rock –n´- rolloví virtuózi. Bennyho (Austin Butler) však nič z toho nezaujíma. Bennymu búši srdce pre jediné – slobodu. Život bez záväzkov, bez pravidiel – jednoduchosť a voľnosť. A najlepšie to pre neho stelesňujú motorky.
Režisér Jeff Nichols (Mud, Take Shelter) si konečne natočil svoj dlho vysnený a rovnako dlho odkladaný projekt o motorkárskej subkultúre.
Hlavná postava Bennyho tu stelesňuje všetko to, o čom by spôsob života motocyklových nadšencov mal byť. Okrem slobody a bezstarostnosti je to i pocit spolupatričnosti. Benny je síce samostatne stojacim živlom, napriek tomu sa radí medzi členov motorkárskeho klubu Vandals. Jeho zakladateľom je Johnny (Tom Hardy). Ten je typickým otcom rodiny z radov robotníckej triedy, ktorého kríza stredného veku a zhliadnutie The Wild One (r. 1953) s Marlonom Brandom viedlo k vytvoreniu si novej voľnočasovej aktivity.
Chicago Vandals je partička kamošov, akú spoľahlivo nájdete aj v ktorejkoľvek obci na Slovensku, stačí vymeniť oceľové tátoše za dedinský futbal. Ide práve o ten pocit niekam patriť, pocit, že žijete, aj že tak trochu vzdorujete sociálnym konvenciám. Dôjde na občasné krčmové šarvátky, chlapské bitky, porušenia dopravných predpisov a menšiu výtržnosť – nikdy ale nemôžete o tejto partičke z „Veterného mesta“ tvrdiť, že sú kriminálnikmi či gangstermi. O tom 60-kové putovanie diaľnicami na dvoch kolesách nikdy nebolo. Teda, nemalo byť.
Práve zachytenie doby a subkultúry v danej dobe a jej postupný úpadok až za hranice zákona a neustálu nenávisť a násilie je nosným trámom The Bikeriders. Nehľadajte tu jasný, gradujúci dej s vrcholným rozuzlením a katarziou – nenájdete ho. Tento film nie je ani tak o obsahu, v prvom rade je o forme a kamere vychádzajúcej priamo z fotografických originálov.
Ide totiž o adaptáciu knihy fotografií Dannyho Lyona, ktorý s klubom strávil niekoľko rokov, počas ktorých fotil ich každodenné fungovanie a de facto bol ich súčasťou. Rad obrázkov zachycujúcich jeden nevyhnutne pominuteľný fenomén počas nevyhnutne pominuteľného obdobia – a presne tento pocit vo vás Nicholsov najnovší kúsok nepochybne vyvolá.
Remeselná a technická stránka povyšujú obyčajný výlet do minulosti zahrabanej pod prachom času na plnokrvný divácky zážitok, akých sa dnes človek pri všetkých tých marvelovkách a frančízach málokedy v kine dočká. Hudobná stránka sa následne taktiež nenechá zahanbiť.
Butler je tu bezchybný ako personifikácia ústredného životného štýlu. To isté platí pre charizmatického Hardyho. Ten sa v posledných rokoch veľmi na plátne neukazuje a ak áno, ide prevažne o tragickú sériu Venom. O to sviežejšie pôsobí jeho návrat k náročnejšej látke. A do tretice tu máme Jodie Comer (The Last Duel, Free Guy). Práve cez jej výpoveď je rámované rozprávanie diela. Chlapský svet pohľadom ženy, uzavretá komunita pohľadom cudzinca – Comer pôsobí efektívne nie len ako herečka, ale taktiež ako naratívny prostriedok.
Bikeriders sú snahou o Easy Riders 21. storočia. Prívetiví, nepredvídateľní, tragickí i trpkí – takí sú chicagskí rebeli rokov dávno minulých pod pevným vedením talentovaného tvorcu.
The Bikeriders (USA, 2023, 116 min.)
Réžia: Jeff Nichols. Scenár: Jeff Nichols, Danny Lyon. Hrajú: Jodie Comer, Austin Butler, Tom Hardy, Michael Shannon, Mike Faist, Boyd Holbrook, Norman Reedus ...