DEADPOOL & WOLVERINE

DEADPOOL & WOLVERINE

8.0

Existuje niekoľko dôvodov, prečo sa najnovší kúsok zo stajne Marvelu nevolá iba Deadpool 3, ale má aj Wolverina v názve. Jedným z nich je fakt ako vzdáva hold postave Hugh Jackmana po 24 rokoch – a nielen jemu, ale aj množstvu postáv z éry Fox komiksového univerza, ktoré symbolicky začalo prvými X-Menmi.

Sentimentu na začiatku možno vnímať viac: Wade Wilson nie je žiadny top búchač, dáva si od Deadpoola pauzu a je rád, že môže predávať ojazdené autá. No čo by dal za to, aby sa zas nakopol a nebodaj stal členom Avengerov! Lenže v tomto univerze to nejde – možno v inom by dokázal zažiariť a hľa, naskytla sa šanca, že treba nájsť Wolverina, povolať ho do akcie a čeliť zapeklitému problému, kde hrozí rozpadnutie časovej línie či iné nebezpečenstvá. Že Logan kedysi zomrel? No, to tiež neplatí v každom univerze.

Samotný dej filmu na jednej strane neradno prezrádzať, no na druhej strane tu nie je žiadna hutná zápletka, ktorú by ste museli rozkľúčovať. Počiatočne hry s časom a líniami vás síce budú trápiť cca 30-40 minút, no v zásade slúžia dvom veciam: prvou je vtipné intro, brutálna akčná sekvencia Deadpoola a celého komanda, kde efektne prilietajú aj úvodné titulky. Druhou je pekná montáž ako sa Deadpool vydá do rôznych vesmírov a nájde aj rôznych Wolverinov. Voľba padne na relatívne umierneného a akceptovateľného, ale aj to má svoj význam. Pre samotnú misiu stačí, hoci ukecaného Deadpoola nevíta s otvorenou náručou – zistíte aj prečo.

Štruktúru tímovky D&W si domyslíte asi sami – a do veľkej miery hrá podľa tipov: najprv si predstavíme jednu postavu, potom druhú. Že sa im nebude chcieť spolupracovať, ale budú sa klčkovať, bojovať, mastiť (to je znásobené niekoľkými scénami a na bitku v aute sa bude dlho spomínať – na obmedzenom priestore si to fešáci rozdajú vskutku parádnym spôsobom), ale napokon spoja sily, aby sa postavili veľkému zlu.

Deadpool & Wolverine

Záporáci sú rozohraní na dve strany. Dobrotu úplne neseká Paradox, keď rozohrá rozmanité hry s časovými líniami, no väčšie zlo reprezentuje útla, nevinná Cassandra Nova, ktorá si pekne hovie vo svojej pevnosti, no spriada plány, ako sa z nej dostať. O jej terore nesvedčia len renomé (niektorí sa k nej ani nechcú radšej priblížiť), ale aj činy (keď nechá niekoho vyhorieť do morku kostí). Deadpool a Wolverine pri prvom strete zistia, že ani ich spojené sily nemusia stačiť a budú musieť angažovať ešte niekoho iného. Bez spoilerov možno podotknúť, že na scénu prídu starí známi, ktorých by ste nečakali – ale za ne patrí megaplus!

Kus filmu sa odohráva v „pustatine“, ktorá je akoby paródiou na Wasteland Mad Maxa. Je až trúfale vidieť ako tvorcovia parodujú aj veci nad rámec Disney/Marvel/Fox univerza. Prečo nie, keď si vedia streliť aj vlastné góly (dizajn i vstup do pevnosti sú celkom vtipné). Sranda sa robí zo všetkého možného: Deadpool klasicky búra štvrtú stenu a prehovára k divákom, na pretras príde takmer celá filmografia Hugh Jackmana i Ryana Reynoldsa a pomerne drzo sa kritizujú aj štúdiové pomery (Disney sem, Fox tam, pričom vrcholom je padnuté logo 20th Century Fox v „pustatine“, veľmi štýlová rekvizita). Humor je dvojaký: buď trefný či neuveriteľné vulgárny, kedy nešetrí nič a nikoho. No tu už vstupuje na tenký ľad, že nie všetky hlášky sadnú každému – sú momenty, kedy už osciluje na hranici prepálenosti. Najmä nekorektnosť môže za pečať 18+.

Deadpool & Wolverine

To isté platí pre akčné scény, ale skôr v dobrom zmysle. Sú tu veľké masívne akčné sekvencie, okrem intra sa dočkáme aj viacerých stretov rozličných postáv a mutantov – je tu toľko starých známych, že miestami ich ani nestačíte zaraďovať a sledovať. A tým, že laškujeme s multiverzom, príde aj očakávaná sekvencia, že čo sa stane, ak na jednom mieste bude zrazu oveľa viac rozmanitých Deadpoolov, ktorí to odpália naplno. Áno, tá akčná mela je nápaditá, brutálna, výborne snímaná, strihaná a najmä ozvučená legendárnym hitom. Až by sa zdalo, že je to pomyselný vrchol filmu, no príde aj samotné finále... Dobre ho Shawn Levy vyriešil.

Od Deadpoola a Wolverina dostanete do veľkej miery presne to, čo očakávate: nespútanú nekorektnú zábavu so sexuálnymi narážkami, drsnými vtipnými urážkami a najlepšími akčnými ukážkami. Všetko bláznivé, uletené a z kategórie „best of“ funguje. Akčné scény sú brutálne. Vtipy nekorektné. Hudobné songy parádne využité. Chémia Hugh & Ryan super. To dramatické či emocionálne zaberá menej, čo vedie k zisteniu, že hoci by autori chceli zahrať na citlivú dušu, o pár minút všetko masakruje krutý vtip. No pokúšajú sa o to.

Deadpool & Wolverine

Zároveň novinka ukáže, že v posledných rokoch dokáže Marvel fungovať vtedy, keď prepáli všetko možné, laškuje s multiverzami (koľko nás to však bude ešte baviť), tuctami postáv a princípom „čím viac, tým viac“. To prirodzene vyvoláva starosti, že niektoré postavy sú epizódne, nie všetci sú využití, záporačky je možno málo a uživila by väčší priestor (ale na úkor hrdinov). No prídu otázky: chcel by som vidieť film znova? Je šanca na zábavný ansámbl každý rok alebo radšej iba raz za päť-desať? Ako sa dá nadviazať na tento kolos a čo urobí Marvel nabudúce?

Na všetko Deadpool & Wolverine odpovede nedá, ale ani nemusí. 128 minút si užijete parádne a cieľ plní práve na mieru. Koktejl brutálnej akcie, zábavy, kecov, násilia, nostalgie, pomsty i straty je namiešaný fajn. Nie je to úplne nezabudnuteľný kúsok (práve naopak, ráno po videní sa mi ťažko skladal aj dej) a dej mohol byť lepší – ale ako platformá pre nespútanú 18+ zábavu v Marvel univerze fičí naplno.

Deadpool & Wolverine

PS – Deadpool a Wolverine sa premieta po dlhých rokoch aj v 3D! Prémiové formáty ako IMAX a 4DX ho uvádzajú len takto a 3D občas agresívne vyskakuje z obrazu, ale je využité neraz efektne. IMAX dodáva aj hlučný zvuk a veľké plátno (no nie plné formátovanie), 4DX zase celú paletu efektov, pričom si užijete fakt všetko. Akčné scény vás riadne vyšťuchajú do chrbta a zatrasú sedadlom, inokedy príde dym a svetlo, len tej vody nečakajte veľa.

PS2 – Obrovskou výzvou filmu je aj slovenský dabing. Pri neuveriteľne sprostej predlohe sa utrhli tvorcovia dabingu veľmi (ne)slušne, ale zachytili z originálu fakt veľa drsných hlášok. Potešila aj pestrá zmes hlasov, takže ak chcete otestovať, kam sa posunul slovenský dabing po rokoch... na druhé videnie mi celkom sadol.

Deadpool & Wolverine (USA / Kanada / Austrália / Nový Zéland, 2024, 127 min.)
Réžia: Shawn Levy. Scenár: Ryan Reynolds, Rhett Reese, Paul Wernick, Zeb Wells, Shawn Levy. Hrajú: Ryan Reynolds, Hugh Jackman, Emma Corrin, Matthew Macfadyen ...

autor Michal Korec 27.7.2024