ZA HORAMI

ZA HORAMI

7.5

Rafik to v živote nemá ľahké. Polená si však pod nohy hádže predovšetkým on sám. O prácu prišiel po nepochopiteľnom výbuchu zlosti, pri ktorom v práci zdemoloval kanceláriu a následne vyskočil z okna. Keď sa za tento bizarný čin dostal do väzenia, prišiel aj o rodinu – šokovaná manželka s ním už nechce mať nič spoločné. On sa však nemieni vzdať svojho syna, a tak ho unáša zo školy, aby sa spoločne vydali na výlet do hôr, ktoré si Rafik pamätá ešte zo svojho detstva. Rád by tam synovi dokázal, že nie je taký šialený, ako o ňom ľudia vravia. Vie totiž lietať.

Tuniský režisér Mohamed Ben Attia pred ôsmymi rokmi debutoval originálnou drámou Hedi – príbehom introvertného mladíka, ktorý sa stavia na odpor konvenciám. Novinkou Za horami, ktorá mala premiéru na benátskom festivale, na tento oceňovaný debut v mnohom nadväzuje. Filmy spája hlavný herecký predstaviteľ, skvelý Majd Mastoura, ale aj motív osobnej revolty, ktorá sa nebojí zájsť až do absurdít či dokonca za hranice zákona. Film práve teraz môžete vidieť aj vo vybraných slovenských kinosálach.

Rafik sa pre svoje bláznivé výčiny a neschopnosť vtesnať sa do rámca správania, aké sa od dospelého muža, otca a manžela očakáva, stáva čiernou ovcou rodiny, ale aj spoločenským vydedencom. Jeho blízki nechápu, prečo sa dobrovoľne vzdal kariéry – a navyše takým šialeným, nelogickým spôsobom. Už vôbec potom nechápu jeho posadnutosť skokmi z okna či skál, odkiaľkoľvek z výšky, ktorá musí každého príčetného človeka desiť. Pokúša sa snáď zabiť? Prečo odmieta brať tabletky, ktoré by ho iste ukľudnili?

Za horami

Rafik však nechápavé hlasy navôkol nepočúva. Vie totiž niečo, čo oni nie – ako prvý z ľudí objavil našu dobre utajenú schopnosť lietať. Zdá sa, že mu pritom vôbec nevadí, že mu ľudia neveria. Jeden názor je však pre neho skutočne dôležitý: názor jeho malého syna Yassina (Walid Bouchhioua), ktorý ho kvôli dlhšiemu pobytu za mrežami prakticky nepozná.

Spontánny výlet otca a syna do malebných Dračích hôr sa však nevyvíja celkom podľa predstáv. Rafik opäť neodolá túžbe lietať a život mu po tvrdom páde zachraňuje mĺkvy pastier (Samer Bisharat), ktorý sa k dvojici neskôr bez slova pridáva. Po otcovi–únoscovi však medzičasom už pátra polícia, a tak treba rýchlo vyhútať, kde prečkať blížiacu sa noc.

Originálny, neortodoxný príbeh nabitý prvkami magického realizmu, ale aj sociálnej drámy, je na prvý pohľad obrazom číreho šialenstva, ktoré inak sympatického Rafika privádza k zúfalým a bezohľadným činom. Nestojí však šialenstvo a nepochopenie, napokon, na počiatku každej zmeny? Nemôže byť muž, ktorý sa vzoprel monotónnemu konzumnému životu, aby rozvíjal svoju magickú schopnosť, len predvojom novej éry? Príkladom hodným nasledovania tak, ako Rafika oddane nasleduje bezmenný pastier?

Za horami

Rafikove pokusy lietať pôsobia bizarne až humorne, no sú skôr metaforou oslobodenia muža, ktorý odmieta tlak spoločnosti aj svojich blízkych bez ohľadu na následky. Jeho komplikovaný, ale čistý a láskyplný vzťah so synom dáva nádej, že budúcnosť (ďalšie generácie) možno odvahu vyhraniť sa, skúšať niečo nové a odpútať sa od predsudkov uvidí čerstvými a zhovievavejšími očami.

Mohamed Ben Attia diváka asi tentokrát o odkaze, ktorý sa jeho filmami v tej či onej forme nesie už od oceňovaného debutu, nepresvedčí úplne jednoducho. Rafik chvíľami predsa len prekračuje až priveľa pravidiel na to, aby sme ho mohli vnímať len pozitívne (neváha, napríklad, vtrhnúť do domu vystrašenej rodiny, ktorú žiada o pomoc pod hrozbou násilia).

Nijakým spôsobom nám tiež film neobjasní, odkiaľ vlastne Rafikova magická schopnosť pramení – alebo je to ozaj len číre šialenstvo? Aj vďaka sladko-trpkému koncu a ľahkosti, s akou je tento neortodoxný príbeh nakrútený, je však film Za horami svojsky fascinujúcim zážitkom.

Oura el Jbel (Tunisko / Belgium / France / Italy / Saudská Arábie / Qatar, 2024, 98 min.)
Réžia: Mohamed Ben Attia. Scenár: Mohamed Ben Attia. Hrajú: Majd Mastoura, Walid Bouchhioua, Samer Bisharat, Selma Zghidi, Helmi Dridi, Wissem Belgharak...

autor Hana Lippová 8.9.2024