THE APPRENTICE: PRÍBEH TRUMPA |
THE APPRENTICE: PRÍBEH TRUMPA |
Biografie populárnych osobností majú v kinematografii svoje nezastupiteľné miesto. Dokážu predstaviť obyčajným divákom za cenu jedného lístka zákulisie a životné peripetie osôb zahalených mediálnou hmlou. Ich podoba môže byť rôzna. Od mapovania celého života, sústredenia sa na jednu konkrétnu udalosť alebo ukázania ťažkých začiatkov smerujúcim k výťahu ku sláve. Aktuálny projekt Ali Abbasiho (Svätý pavúk, Hranica, finálne časti Last of Us) si pre Donalda Trumpa vybral poslednú menovanú možnosť.
70. roky 20. storočia, New York. Mladý Donald Trump (Sebastian Stan) sa snaží vymaniť spod vplyvu svojho otca. Zoznámenie s právnikom Royom Cohnom (Jeremy Strong) mu ukáže netušené možnosti. Okamžite sa ich chytí a za svojim cieľom ide s razanciou nezastaviteľného buldoga.
The Apprentice: Príbeh Trumpa prichádza do distribúcie krátko pred americkými prezidentskými voľbami, v ktorých Trump znovukandiduje. A jeho ambície ju jasné. Ukázať svetu, čo je republikánsky kandidát zač. Namiesto očierňujúceho reklamného kontentu sme však našťastie dostali aj inteligentný a dobrý film. Americký sen totiž nie je iba doménou dobrákov ako Rocky.
Film sa venuje výhradne začiatkom Trumpovej kariéry. Pokiaľ ho teda spred prezidentského obdobia poznáte iba ako toho pána, čo pomohol Kevinovi sa zorientovať v hotelových chodbách, prípadne titulkov bulváru, čaká vás veľmi zaujímavý počin.
Jadro príbehu spočíva v jeho priateľstve s Royom Cohnom. Práve mentorovania ambiciózneho mladíka a ukazovania temnej stránky podnikateľského zákulisia je na filme tým najsilnejším. Postupné prepadanie zákernostiam a podrazom je pozvoľné. No v diaľke cítiť ako žiak prerastie svojho učiteľa a stane sa ešte cynickejším a chamtivejším nositeľom žezla newyorskej skorumpovanej smotánky.
Odkazy na súčasnosť sú iba náznakové, no evidentné. Či už ide o niektoré (ne)slávne výroky alebo motto prezidentskej kampane. Zámerom tvorcov nie je ukázať ako sa stal Trump prezidentom. Znalosť pokračovania jeho príbehu je iba temnou čerešničkou na skazenej torte.
V tejto dejovej linke je film strhujúci a pripomína niektoré Scorseseho fláky ako Vlk z Wall Street alebo Casino. Hlavný protagonista je síce morálne skazený, no takisto evidentne šikovný aj cieľavedomý. Ide za svojim cieľom razantne a hlavne úspešne. Aj keď samozrejme nie tak suverénne odrozprávaný a formálne vypucovaný ako klasikove majstrovské diela.
Značnú časť deja bohužiaľ vypĺňajú aj tradičné životopisné prvky typu zoznámenie s manželkou alebo budovanie impéria. Tu film trochu tápe a stáva sa až “hallmarkovsky” povrchný a na silu škandalizujúci. A je to škoda. Našťastie sa aj tu môže spoľahnúť na svoje ďalšie tromfy. A tými sú herecké výkony.
Sebastian Stan (Iný človek) má veľmi silný rok a ukazuje, že s ním treba v budúcnosti počítať. Najviac výkrikov nadšenia ale vyvolá výkon Jeremy Stronga (Stávka na neistotu). Ten na divákov vybalil prekvapivú dávku charizmy aj hereckého umu. Jeho Cohn má veľmi blízko nielen ku Gordonovi Gekkovi z Wall Street ale občas šliape na päty aj Pacinovmu Johnovi Miltonovi z Diablovho advokáta. Ide o výborne napísanú s kvalitne zahranú postavu. Jeho prerod od cynického advokáta až k zlomenému človekovi, ktorý si začina uvedomovať “čo” vlastne stvoril je divácky atraktívny a myšlienkovo hutný.
Po formálnej stránke sa Abbasi takisto neflákal. Svoj film poňal ako prísne dobovú záležitosť. Kamera evokuje dobu 70. a 80. rokov. Opäť sme v čím ďalej populárnejšom (a otravnejšom) úzkom formáte a občas sa dokonca nebojí vytiahnuť zrnitý obraz evokujúci VHS-ky. Dobový soundtrack je potom už iba akousi povinnou jazdou.
Tu však ide o trochu dvojsečnú zbraň. Úzky formát pôsobí málo veľkofilmovo a použité objektívy často evokujú viac televízne filmy tej doby než novohollywoodske klasiky. A ja som si pri nich opäť spomenul na Hallmark.
Trochu problém je aj v nie úplne vyladenom tempe. Nuda síce nehrozí, no vrcholné pasáže zatieňujú tie “výplňové” až príliš. Občas sa prešľapuje na mieste a pointa príbehu je veľmi skoro jasná, rovnako ako cesta, akou sa k nej budeme uberať.
Výsledný dojem z filmu je tak síce veľmi kladný, no trochu schizofrenický. Často sa nájde formálny aj naratívny moment, ktorý silný zážitok sťahuje na úroveň televízneho filmu. Kvalitného, no stále televízneho. Abbasi nedosahuje veľkosti Spielberga, Scotta alebo Scorseseho, ktorí dokážu byť v rámci retroformy moderní a po celý čas veľkofilmový.
The Apprentice: Príbeh Trumpa je kvalitný kúsok, na ktorom je ale vidieť jasné limity jeho tvorcov. Má dobre vymyslený koncept, no ten je často zatieňovaný istou tendenčnosťou a bulvarizáciou. Formálne riešenia sú zaujímavé a sebavedomé. Niekedy sa však stávajú kontraproduktívne. Svoju myšlienku a tému napriek tomu dokáže predať pútavo a zrozumiteľne. Trochu sa však bojím, že zobrazené udalosti budú Trumpovým priaznivcom skôr imponovať ako ich varovať.
The Apprentice (Kanada/Dánsko/Írsko, 2024, 122 min.)
Réžia: Ali Abbasi. Scenár: Gabriel Sherman. Hrajú: Sebastian Stan, Maria Bakalova, Jeremy Strong, Martin Donovan,Emily Mitchell, Patch Darragh, Stuart Hughes, Michael Hough, Joe Pingue, Eoin Duffy ...