ROK VDOVY

ROK VDOVY

8.0

Filmová recenzia



Režisérka Veronika Lišková pred rokmi rozvírila filmové vody dokumentom Danielov svet, ktorý sa venoval spoločensky výbušnej tematike pedofílie. Tento rok debutuje na poli hranej kinematografie a síce žánrovo a formou preradila rýchlosť, aj tentokrát si vzala do hľadáčiku spoločensky kľúčovú tému, a to motív straty blízkej osoby.

Lišková presedlala na odlišné filmové rozprávanie, no estetike autenticity a civilnosti sa nevzďaľuje. Jej hranej prvotine Rok vdovy v žilách naprieč stopážou koluje cit pre detail a uveriteľnosť ostrieľanej dokumentaristky.

Jeden rok

Ako naznačuje názov snímky, režisérka sa rozhodla dej rámcovať do mantinelov ročných období jedného roku. Filmový výsek ročnej odysey tlmočníčky Petry začína a končí jarou, ktorá je už typicky symbolom znovuzrodenia a nových začiatkov. Petre nečakane umiera v expozícii manžel, no bez pátosu či obvyklej melodrámy. Lišková pracuje s manželovým motívom umne a sofistikovane a pretkáva ho snímkou takmer neviditeľnou stopou.

Pozornosť a objektív kamery upriamuje s observačnou sústredenosťou na Petru a jej okolie. Ťažiskom snímky je najmä Petrin vzťah s dcérou tínedžerkou a odhodlanie zostať v rozostavanom baráku na periférii Prahy. Napriek tomu, že režisérka príbeh neutápa v spomienkach na Petrinu lásku, manželova prítomnosť je premyslene vtkaná do scenára a diváckeho podvedomia.

V náznakoch, bez pátosu a melodrámy

Náznakmi a detailmi tak dávkuje nepríjemnú atmosféru straty a frustrácie z nových ťažkých začiatkov. Lišková precízne salámovou metódou odkrajuje z Petrinho smútku a bez milosti ju vrhá do rozbúrených vôd absolútne neprebádaného sveta.

Až s chladnou procedurálnosťou sa tak Petra začína cykliť nielen logicky vo vlastných emóciách, ale aj banálnej byrokracii a logistike života, ako návšteva notára a manželovho doktora. Režisérka tak z príbehu matky a dcéry, ktoré sa ocitnú v citovom vakuu, nevypreparovala len lacnú anekdotu o smútku, ale cielene sa Petre dostáva pod kožu a podčiarkuje jej boj o emancipáciu.

Rok vdovy

Civilný survival o vlastné miesto na svete

Práve súboj so samým sebou, ale aj okolím a rodinou, ktoré akosi schematicky Petre radia, čo so životom, sa stáva leitmotívom snímky. Survival atmosféra bezútešnosti v ultimátnom civilnom strihu robí z Roku vdovy zápas o prežitie, dôstojnosť a vlastné miesto na svete. No bez pátosu a zbytočných skratkovitých emočných atrakcií.

Predstaviteľka hlavnej hrdinky Petra Beretová si kradne pre seba filmový materiál úsporným, no plastickým herectvom. V duchu menej je viac, vďaka minimalistickej gestike, mimike či dokonale načasovaným citovým poryvom je protagonistka skrátka uveriteľná a autentická. Lišková tak zbytočne nevedie hercov za ručičku, čím sa predchádza možnému skĺznutiu k afektu. Snímke dominuje nielen mikrosvet matky a dcéry, ale aj Petrin krehký ekosystém zranenej, no silnej ženy.

Rok vdovy

Dokumentárne DNA filmu

Rok vdovy v neposlednom rade neskrýva svoje korene a doslova od úvodných po záverečné titulky zo snímky na diváka kričí dokumentárna-formálne observačná DNA. Lišková tak svoju filmovú prirodzenosť nepotláča a netlmí, ale naopak. Namiesto toho, aby režisérkine ambície hranú formu brzdili alebo boli na škodu, pumpujú stopáž sviežou civilnosťou.

Snímka síce naskočila na známy žánrový vlak a hrá sa s motívom, ktorý množstvo tvorcov už preobracalo na rôzne spôsoby, no Lišková vie čo robí. Režisérka neutápa dielo v rozťahanom smútku, a nenecháva publikum rozdrviť balvanom ťaživých emócií. Namiesto toho ponúkla uveriteľnú filmovú koláž, ktorá stojí na silných pilieroch, ako je vzťah matky s dcérou, ale aj jednotlivca topiaceho sa v spoločenských konvenciách.

Rok vdovy

Lišková tak nakrútila sebavedomú drámu, ktorá rozpráva dobre známy príbeh, ktorý zažil, alebo raz zažije každý z nás. A dá sa to s filmovým citom a zároveň odvahou nekompromisnej autorky.

PS: Veronika Lišková povedala: „Chceli sme, aby Rok vdovy priniesol na plátna kín silný realistický príbeh zo súčasnosti, ktorý bude citlivo hovoriť o veciach, na ktoré naše spoločnosti radšej nemyslia. Príbeh nie je iba o strate životného partnera a smútení, ale hlavne o novom začiatku a sile žiť svoj život sám či sama za seba. A tiež o tom, že je nutné nájsť vlastnú vnútornú slobodu a nezávislosť, aby sme ju dokázali dopriať aj našim blízkym.“


Rok vdovy (ČR/SR/Chorvátsko, 2024, 109 min.)
Réžia: Veronika Lišková. Scenár: Eugen Liška. Hrajú: Pavla Beretová, Julie Šoucová, Zuzana Kronerová, Tomáš Bambušek, Lucie Žáčková ...


autor Pavel Knapko 23.11.2024
8.0
ROK VDOVY
+ režisérka povýšila generickú tému na niečo nové a neopozerané
+ autentickosť a ľudskosť
+ uveriteľné charaktery
+ nevtieravá hra s emóciami
+ absencia lacnej melodrámy a prázdnych emócií
+ intimita kamerových postupov
- pre niekoho ťaživá ťažko stráviteľná téma
- tempo si vyžaduje oddýchnuté a pripravené publikum
- úsporné minimalistické herectvo je určené diváctvu ochotnému premýšľať
Kinema
8.0
Diváci
8.0
Ohodnotiť

Žner: Dráma
Minutáž˝: 109 min
Krajina: ČR SR Chorvátsko
Rok výroby: 2024

Premiéra:
Premiéra SK: 7.11.2024
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Diváci
8.0
Ohodnotiť

Žáner: Dráma
Minutáż˝: 109 min
Krajina: ČR SR Chorvátsko
Rok výroby: 2024

Premiéra:
Premiéra SK: 7.11.2024
0 z 10
0 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|LÓVE 2
4
hodnotenie 4/10
|PREZIDENTKA
1
hodnotenie 8/10
|GLADIÁTOR II
2
hodnotenie 6/10
|ANORA
2
hodnotenie 9/10
|KONKLÁVE
0
hodnotenie 8/10
|TATAMI
0
hodnotenie 9/10
|RED ONE
0
hodnotenie 6/10
|VENOM: POSLEDNÝ TANEC
1
hodnotenie 6/10
|TEÓRIA VŠETKÉHO
0
hodnotenie 7/10
|BAMBI
0
hodnotenie 6/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 24748
02 |
návšt. 6614
03 |
návšt. 6732
04 |
návšt. 5632
05 |
návšt. 4024
06 |
návšt. 3905
07 |
návšt. 4379
08 |
návšt. 7618
09 |
návšt. 3984
10 |
návšt. 2637
REBRÍČEK US
01 |
$32,0 mil.
02 |
$7,3 mil.
03 |
$5,3 mil.
04 |
$5,2 mil.
05 |
$4,2 mil.
06 |
$2,9 mil.
07 |
$2,8 mil.
08 |
$2,3 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$1,8 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.