FILMY A SERIÁLY ROKA 2024 PODĽA REDAKCIE KINEMY |
FILMY A SERIÁLY ROKA 2024 PODĽA REDAKCIE KINEMY |
Deväť redaktorov a redaktoriek portálu Kinema.sk sa pozrelo na filmový a seriálový rok 2024. Vzájomne o svojich tipoch na najzaujímavejšie filmové a seriálové zážitky roka nevedeli a ich výber je autentický.
Predstavujeme vám tak zoznam nových titulov, ktoré považujeme za tie najlepšie, aké sme mali možnosť vidieť v roku 2024 (nie je pravidlo, že všetky filmy musia mať dátum premiéry v roku 2024). Uzávierka článku bola 27. decembra 2024. Filmy a seriály sú uvedené bez rebríčkového poradia.
MICHAL KOREC
A Complete Unknown / Bob Dylan: Úplne neznámy (Slovenská premiéra 6.2. 2025)
Skvelá epizóda zo života Boba Dylana, ale pozor, pokrýva iba pár rokov a končí na neuveriteľnom mieste. Film, o ktorom je lepšie vopred nič nevidieť, iba že Timothee Chalamet hrá mladého Boba Dylana. Skvelé vedľajšie herecké výkony: Edward Norton, Elle Fanning a najmä Monica Barbaro! Režisér James Mangold samozrejme nesklame - kto má rád Walk The Line, užije si aj toto. Rozhodne to však nie je to isté - ale Johnnyho Casha tu má.
Anora
Víťaz Cannes a absolútne parádne natočená dráma / čierna komédia s výbornými hereckými výkonmi (Mikey Madison, fandím ti celú sezónu!), neuveriteľnými momentmi, ale aj námetom o americkej tanečníčke a ruskom chalošovi. 139 minút zbehne ako voda a všimnite si fenomenálny strih - od kratučkých scén na začiatku po dlhočizné na konci.
Čarodejka / Wicked
Hype z USA neklame, užil som si magický muzikál, ktorý pôsobí dlho ako Harry Potter so štipkou krajiny Oz a zmení sa na pútavé sledovanie zmeny dvoch charakterov čarodejníc. Úžasná dvojrola herečiek, ich spevácke párty a najmä chytľavé piesne. U mňa však vyčnieva Ariana Grande - jej G(a)linda je kreácia ako žiadna iná! Favoritka na Oscara!
Duna: časť druhá / Dune: Part Two
Nepreháňam, bol som na tom v kine 6x. Lietal som medzi Arrakisom, Giedi Prime, IMAX a 4DX. Videl som dabing, titulky aj originál. A Denis Villeneuve nenatočil iba druhú časť knihy, ale epický film s úžasnou atmosférou, hereckými výkonmi, kamerou, aj hudbou. Sľúbil lepší ako prvý - a dodal! Moja jediná výčitka je, že ku koncu je už málinko zbrklý a niektoré scény mohol mať aj dlhšie. Inak sú tam epické zábery v každej tretine filmu: jazda na červovi tisne slzy do oči, čiernobiely súboj na Giedi Prime surový a finale grandiózne a emotívne zároveň. Akurát môžeme byť naštvaní ako Zendaya v závere či a kedy bude Villeneuve pokračovať v ságe. Film roka 2024, ďakujeme všetkým!
Chudiatko / Poor Things
Yorgos Lanthimos v inej, ale dosť kvalitnej forme. Výborný príbeh, špecifická výprava, fantastické herecké výkony, kde išla Emma Stone na doraz. Kinozážitok ako lusk, hoci to nevydýchajú všetci. V prvom rade fakt dobrý nápad, ale aj práca s flashbackmi a najmä fascinujúci prerod postavy.
Kneecap
Toto nie je írska variácia na Trainspotting, ale drzá vtipná etuda o tom ako sa vyformovali skupina, ktorá chcela udržať nažive rap v starom severoírskom jazyku. Skvelý nápad povýši drive filmu, ktorý valí vpred, vkladá neuveriteľne vtipné aj absurdné chvíle a užijete si aj napínavé scény.
Konkláve / Conclave
No tak dúfam, že si ide Ralph Fiennes po Oscara, lebo to bude zločin (ak ho nedostane!) vynikajúci triler, ktorý som zhltol tak, že po videní išiel naň okamžite znova. Skvelý scenár, réžia a tour de force všetkých zúčastnených a hereckých výkonov. Toto je typ filmu, čo vás drží v napätí do konca (u mňa pointa OK, hoci časť divákov držkuje proti) a má vyhrávať ceny za herecké ansámble, všetci sú top!
Dôvera / La Confidenza
Výborná talianska dráma a jeden z najlepších filmov Cinematiku. O dôvere a skľučujúcom tajomstve učiteľa a jeho žiačky. Výbušné scény vášne, zahalené tajomstvo (do konca filmu nezistiteľné) a práca s divákom po celých 136 minút robia z filmu jeden z najlepších európskych kúskov roka. Do toho fajn herecké výkony a dialógy.
Rozzum v divočine / The Wild Robot
Animák, čo štartuje takmer ako kedysi WALL-E, s minimom slov a úžasnou myšlienkou. A rozvinie sa do parádneho filmu, ktorý nešetrí zmyslom života, emóciami, súžitím tvorov na svete. Možno chladnejšie ako čakáte, ale je tu toľko nápadov a animácia top.
September 5
Novodobý Spotlight! Napínavý príbeh na dianie okolo krízy počas mníchovskej olympiády v roku 1972. Intenzívny zážitok a odlišné spracovanie témy, lebo sami vidíte iba to čo ABC novinári a snažíte sa to pochopiť z útržkov, hoci dráma sa deje kúsok od vás. Parádny pohľad na poctivé novinárske remeslo spred 50 rokov, keď sa správy vyrábali inak. Aj tu uvidíte precízny scenár a famózne herecké výkony.
Substancia / The Substance
Kvalitná divočina z Cannes, kde oceňujem ako dokázali tvorcovia vyžmýkať námet až do úplného konca. A pritom aj meniť žáner z trileru na totálnu čiernu komédiu až nechutnú satiru. Výborne herecké výkony jedinej postavy - nápad s prelínaním staršej a mladšej verzie dáva priestor pre Demi Moore, aj nastupujúcu Margaret Qualley.
Súperi / Challengers
A ešte raz Zendaya! Ako výborná tenistka, do ktorej sa zabuchnú dvaja a mal by ju mať iba jeden, lenže… Luca Guadagnino nám servíruje skvost, ktorý je založený na témy rivality i milostného trojuholníka - a obe spracoval znamenito. Jarná premiéra, na ktorú by sa s Dunou II nemalo zabúdať.
V hlave 2 / Inside Out 2
Čakali sme asi veľa a nedostali vôbec málo. Partička nových emócií rozohrá v tejto hlavičke poriadne rosambo. Postavička Úzkosť je najväčší sympaťák roka, ale fandenie vyjde Riley poriadne draho. Výborná epizóda zo začínajúcej puberty, otázky priateľstva, tvorby charakteru i vypätých vzťahov. Pixar vo forme, aj keď je to teda dvojka!
Vlny
Najlepší československý zástupca roka. Jiří Mádl ponuka odlišný pohľad na dianie v ére 1967-68 zo žurnalistického fachu, aj obrovskej roli rozhlasu. Napínavé scény, gradácia do finálneho aktu a výborne obsadení herci. Starostlivo natočený film, ktorý vás drží v napätí a lomcujú vami emócie ako treba.
Zimné prázdniny / The Holdovers
Malý veľký film ešte z roka 2023, ktorý je výborným mixom komédie a drámy. Svoju trojicu postáv olupuje postupne ako vrstvy cibule. A hoci to nie sú osudy, ktoré vám vyrážajú dych na prvú, tie premyslené charaktery každej z nich a aj herecké výkony sú famózne. Paul Giamatti mal fakt smolu, že v tom roku súperil aj Oppenheimer a Cillian Murphy. Da’Vine Joy Randolph Oscara právom získala (jej etuda smútiacej matky na vianočnej párty, to je top scéna) a Dominic Sessa je príjemný objav roka. Zimné prázdniny zároveň núkajú aj parádnu atmosféru opusteného campusu - v ostrom kontraste s finálnym výletom a viacerým odhaleniam.
SIMONA SOPIAKOVÁ
Duna: časť druhá / Dune: Part Two
V pokračovaní epickej ságy sa Paul Atreides (Timothée Chalamet) spojí s Chani (Zendaya) a Fremenmi, aby sa pomstil sprisahancom, ktorí zničili jeho rodinu, a snaží sa zabrániť hroznej budúcnosti, ktorú môže predpovedať iba on.
Tatami
Športová dráma sleduje iránsku džudistku a jej trénerku na ceste na majstrovstvá sveta s cieľom získať prvú iránsku zlatú medailu. Čelia však vyhrážkam zo strany režimu svojej domovskej krajiny. Film režisérskej dvojice Guy Nattiv a Zar Amir Ebrahimi bol nakrúcaný tajne v roku 2022 v gruzínskom Tbilisi. Premiéru mal na filmovom festivale v Benátkach.
Strange Darling
Počas noci sa muž a žena rozprávajú v aute pred motelom. Pijú a fajčia a diskutujú o tom, či budú mať sex alebo nie a o presných „pravidlách“ prípadnej netradične prežitej noci. Žena, ktorá miluje výstredný sex, sa ho pýta, či je sériový vrah alebo nie a nakoniec spolu strávia noc. Nasledujúce ráno zranená žena utečie z motela, zatiaľ čo muž ju prenasleduje...
Konkláve / Conclave
Držiteľ Oscara Edward Berger (Na západe nič nové) prináša na filmové plátna príbeh z Vatikánu, kde sa práve chystá konkláve - jedna z najtajnejších a historicky najstarších udalostí na svete. Po nečakanej smrti milovaného pápeža je kardinál Lawrence (Ralph Fiennes) poverený dohľadom nad voľbou novej hlavy katolíckej cirkvi. Kardináli z celého sveta sa zhromaždia za zamknutými dverami Sixtínskej kaplnky, aby si spomedzi seba zvolili toho najlepšieho.
All Of Us Strangers
Britská dráma, vystavaná najmä na pocitoch, dokáže sprostredkovať skutočne silné, veľmi čisté, ale zároveň aj bolestivé emócie. Osobne odporúčam nič si dopredu nezisťovať a už vôbec nečítať filmové recenzie, z ktorých mnohé prezrádzajú až príliš mnoho. Na herecký koncert plný dokonalej symbiózy a chémie v podaní dvoch Írov - iba 28-ročného Paula Mescala (Aftersun, Normal People) a 47-ročného Andrewa Scotta (Potvora, Pride) – si vyčleňte neskorý večer. Eliminujte rušivé elementy dňa a nechajte sa pohltiť nocou, v takmer prázdnom londýnskom mrakodrape, v ktorom Adam (Andrew Scott) náhodne spoznáva svojho tajomného suseda Harryho (Paul Mescal).
Chudiatko / Poor Things
Neuveriteľný príbeh o fantastickom vývoji Belly Baxterovej, mladej ženy, ktorú oživil geniálny a neortodoxný vedec Dr. Godwin Baxter. Neortodoxný film originálneho, oceňovaného režíséra Yorgosa Lanthimosa.
Semienko posvätného figovníka / Dane-ye anjir-e ma'abed
Režisér Mohammad Rasoulof bol tesne pred útekom z Iránu odsúdený na osem rokov väzenia a bičovanie. Hlavnou témou jeho strhujúceho a silného filmu je kedysi súdržná rodina rozvrátená politickými nepokojmi. Iman, vyšetrujúci sudca Revolučného súdu v Teheráne, bojuje s nedôverou a vlastnou paranojou v čase, keď sa celoštátne politické protesty postupne stupňujú a keď záhadne zmizne jeho zbraň. Má podozrenie, že jeho manželka Najmeh a dcéry Rezvan a Sana sú do toho zapletené, a preto doma zavedie drastické opatrenia, ktoré spôsobia len napätie a deštruktívnu atmosféru.
Vlny
Šesťdesiate roky, Československo. Z éteru sa ozýva rock'n'roll, minisukne a študentské revolty menia svet. Do prestížnej rozhlasovej redakcie prichádza Tomáš, ktorý sa ocitá v nebezpečnom súboji medzi redaktormi a tajnými službami. V stávke sú kompromitujúca nahrávka a životy všetkých. Hlavný hrdina stojí pred ťažkou voľbou: obetovať brata alebo kolegov bojujúcich za pravdu? Nový film Jiřího Mádla Vlny je natočený podľa doteraz nezverejnených skutočných príbehov novinárov z Československého rozhlasu. Ich odhodlanie prinášať nezávislé spravodajstvo za každú cenu inšpiruje aj dnes...
Anora
Anora je ironická dramédia o mladej striptérke, ktorá sníva o princovi na bielom koni, a keď ho nájde, robí všetko pre to, aby ho nestratila. Aj napriek tomu, že to nie je žiaden princ. Film Seana Bakera získal hlavnú cenu na tohtoročnom filmovom festivale v Cannes. Prečo by sexuálna pracovníčka nemohla túžiť po skutočnej láske? Anora (Mikey Madison) je stále dostatočne naivná na to, aby mala takýto sen. Keď si ju v jej „materskom“ klube objedná mladý, bohatý a divoký Rus Ivan (Mark Eidelshtein), uverí, že práve on je ten pravý.
Substancia / The Substance
Starnúca hviezda televíznych obrazoviek Elisabeth Sparkle (Demi Moore) dostáva možnosť vyskúšať zázračnú substanciu, vďaka ktorej môže byť mladšia, krajšia a dokonalejšia. Má to ale jeden háčik, musí sa deliť o čas. Jeden týždeň pre ňu, jeden pre jej nové ja, Sue (Margaret Qualley). Každých sedem dní. Dokonalá rovnováha. Jednoduché, nie? Ak všetko dodržíte, čo by sa mohlo stať? Film režisérky Coralie Fargeat je výstižnou, ostrou a šokujúcou satirou, ktorá ohromila Filmový festival v Cannes a odniesla si cenu za najlepší scénár.
Seriály: (Disclaimer, Šógun, Ripley, Tučniak, Metóda Markovič: Hojer)
BARBORA GVOZDJÁKOVÁ
Prezidentka
Marek Šulík dostal jedinečnú príležitosť nahliadnuť zblízka na výkon mandátu Zuzany Čaputovej. Diváci a diváčky tak majú v ucelenom tvare si pospomínať, aké šialené časy sme žili a s kým všetkým musela zvádzať boj. Pravdepodobne si ho pozrú len fanúšikovia a fanúšičky prvej ženy v tomto úrade, ale myslím že ak by dokument uvideli aj jej kritici pocítili by veľmi pravdepodobne aj istú formu empatie voči jej výkonu vo funkcii.
Ešte nie som kým chcem byť
Libuše Jarcovjáková. Celosvetovo uznávaná česká fotografka, ktorá je známa svojím výrazným vizuálnym štýlom. Na svojich čiernobielych fotografiách zachytáva život a situácie, v ktorých sa nezávisle alebo aj závisle nachádza. Život dnes už sedemdesiatdva ročnej fotografky mal svoje vzlety a pády. Podľa jej rozprávania to však bola parádna jazda. Jarcovjakovej osobný príbeh pretavila do dokumentu režisérka Klára Tasovská s výstižným názvom Ešte nie som tým, kým som chcela byť. Dokument pripomína rozpohybovaný komiks, ale iluzívnym spôsobom. Zdanie filmu dotvára okrem strihu aj hudba.
Architektúra ČSSR 58-89
Projekt o významných architektonických počinoch ostatných desiatok rokov vznikal veľmi dlho, ale rozhodne stojí za pozornosť. Na veľkom plátne sledujeme monumentálnu a súčasne brutálne krásnu architektúru. Ide o svedectvo doby. Do popredia sa dostáva tiež otázka, ako sa na stavby z druhej polovice dvadsiateho storočia pozeráme dnešnými očami. Vieme oddeliť dobu, v ktorej vznikali od výsledkov samotných? Slovenská premiéra sa odohrala v zaplnenom Dome umenia počas piešťanského festivalu Cinematik. Samotná stavba v dokumente tiež figuruje.
Mačacia odysea / Flow
Na počiatku bola mačka. Jej pokojne nažívanie naruší veľká prívalová voda apokalyptických rozmerov. Nemôže ostať na jednom miesta a tak sa vyberá na cestu. Postupne stretáva ďalšie zvieratá so svojimi špecifickými črtami. Sú medzi nimi napríklad lemur či kapibara. V celom animovanom príbehu sa neprehovorí jediné slovo. Mohlo by sa zdať, že rozprávanie nebude uchopiteľné či zrozumiteľné. Nemusíte mať obavy. Na túto poetickú vlnu rýchlo naskočíte. Zvuky zvierat dokonca neboli vytvárané umelo v štúdiu, ale nahrané v živej prírode pre dotvorenie autentické zážitku.
V hlave 2 / Inside Out 2
Pokračovanie úspešnej snímky V hlave prináša nové situácie a najmä nové emócie. Opätovne sa stretávame s dievčaťom Riley, ktorá sa práve stala tínedžerkou. V novej fáze života zažíva okrem starej známej radosti či smútku aj úzkosť či hanbu. Ak ste jednotku nevideli, nevadí. Do rozbehnutého vlaku naskočíte pomerne rýchlo. Snímka by sa mohla stať pomôckou pri vysvetľovaní v triede význam emócii a ako pravdepodobne vznikajú.
Vlny
Mádlove Vlny, čo sa týka načasovania témy, trafili klinček po hlavičke. Preto sa dajú odpustiť i menšie nedostatky, ako napríklad nejasné strihy či dejové skratky. Dôležitý je však výsledok a emócia, ktorá z filmu prechádza na divákov. Zaujímavosťou je, že jedného z novinárov (nie z predmetnej redakcie) si zahral bývalý novinár Českého rozhlasu Michael Rozsypal. Pre rozprávanie je dobré, keď sa príbeh príliš nekošatí. Zábery konkrétnych historických udalostí vôbec nepôsobia plocho či čiernobielo. Najmä scény okupujúcich tankov v centre Prahy sú plné emocionálneho napätia. „Sme s vami, buďte s nami,“ je heslo, ktoré má mrazivo aktuálne posolstvo aj v súčasnosti. Na túto vlnu sa rozhodne oplatí naskočiť.
Zlý herec / Un Actor Malo
Film Zlý herec je svojím spôsobom thrillerom, ktorý sledujeme s husou kožou. Režisér Chuci dokázal, že sa dá pozrieť na exponovanú tému aj z inej perspektívy. V snímke kombinuje autentickú formu výpovede so zabehnutými stereotypmi (otázky typu, prečo pri útoku obeť nekričala a pod.), ale aj s exponovaným záverom (sfanatizovaný dav strácajúci zábrany). Vyvracia často opakované a mylne interpretované informácie o tom, kto najčastejšie znásilňuje. Násilníci už totiž dávno nevyskakujú z tmavých zákutí na ulici. Ide o silné svedectvo doby po vzniku hnutia #MeToo, v ktorom je vysielaný zásadný signál, že odpoveďou na násilie nemôže byť zase násilie a agresívne prevzatie úlohy sudcu do vlastných rúk.
Mosty / Crossing
V centre príbehu tejto švédsko-dánsko-francúzsko-turecko-gruzínskej koprodukcie sa nachádza dôchodkyňa Lia. Učiteľka na dôchodku sa po smrti svojej sestry rozhodne splniť jej posledné želanie. Vyberie sa do Istanbulu, kam odišla jej neter Tekla, keď ju jej rodina odmietla pre jej transrodovú identitu. Na ceste sa k starej pani pridáva aj mladý chlapec Achim, ktorý využije príležitosť, ako sa dostať s malého prímorského mesta. Autentická je okrem linky hľadania práve aj táto medzigeneračná medzi učiteľkou a mladým výrastkom.
Tatami
Dráma sleduje mladú judistku Leilu z Iránu, ktorá prichádza od gruzínskeho Tbillisi na majstrovstvá sveta v tomto bojovom športe. Cieľ je jasný – získať zlatu medailu. Vyzerá to na jasný výsledok, keďže poráža súperky jednu za druhou. Počas priebehu šampionátu príde nariadenie od vlády jej rodiska v podobe ultimáta. Ak zápas nevzdá alebo sa zámerne nezraní, režim siahne na zdravie (a život) jej najmilších a už jej navždy ostane nálepka zradkyňa národa.
Ripley
Seriálová adaptácia známej literárnej predlohy Talentovaný pán Ripley z roku 1955. Filmovú podobu s Gwyneth Paltrow, Mattom Damonom a Judeom Lawom slovenské diváčky a diváci veľmi dobre pozná. Táto osemdielna podoba je v mnohých aspektoch oveľa temnejšia. Vizuálne je ladená do čiernobiela a odkazuje tak aj na taliansky neorealizmus. V hlavnej úlohe bezchybný Andrew Scott. Sekundujú mu Johnny Flynn a Dakota Fanning.
PETER PAVLÍK
Amerikánka
Amerikánka je nekompromisný film. Vo svojom formálnom uchopení, vedení príbehu aj vyznení. Je v ňom množstvo scén, ktoré vás donútia vo vytržení sledovať dianie na plátne a zároveň spoľahlivo prevetrá slzné kanáliky. Pokiaľ chcete vidieť niečo výnimočné, ani chvíľku neváhajte. Minimálne v našich končinách tu veľmi dlho nič podobného nebolo a ani nebude.
Duna: časť druhá / Dune: Part Two
Dennis Villenevue sa vrátil na Arrakis a predviedol nám ešte veľkolepejší zážitok než naposledy. Silný príbeh, obrovské množstvo moneyshotov a elegantne vysústružená atmosféra púštnej planéty. Prvotriedne hollywoodske remeslo a monumentalita na maxime. Bol som som nadšený. Blockbuster roku.
Ešte nie som, kým chcem byť
Pre experimentálne dokumenty mám slabosť. Tu je však netradičná forma podporovaná aj strhujúcim životným príbehom Libuši Jarcovjákovej. Óda na silu človeka aj umenia ako filtrácie reality. Skvelý zážitok a dokument roku.
Ferrari
Michael Mann je filmár s jasnými víziami. Tie občas ale nie sú po chuti každému. Z očakávaného veľkofilmu sa vykľula komorná dráma ozvláštnená osobou legendárneho závodníka a ešte legendárnejšieho obchodníka. Mne to však neuveriteľne sadlo. Mannova osobitá filmová reč mi dokáže takmer zakaždým vyraziť dych. A bolo tomu tak aj teraz. Veľmi nedocenená záležitosť, ktorej ublížili odlišné divácke očakávania.
Furiosa: Mad Max Sága
Millerova séria patrí medzi moje najobľúbenejšie frančízy. Každý jej príspevok je trochu iný a Furiosa v tejto tradícii pokračuje. Ubralo sa na adrenalíne a pridalo na príbehovosti a osudovosti. Anya Taylor Joy nabehla do tohto skazeného sveta so suverénnou razanciou. Skvelé akčné sci-fi si takto obrovskú divácku ignoráciu rozhodne nezaslúžilo.
Gladiátor II
Ono je to vlastne super. Ohromne epické, dobre odsýpajúce a rozprávajúce dostatočne osudový príbeh. Proste kvalitný veľký blockbuster. Najväčší problém tak je v tom názve a nadväzovaní na jedničku. Mescal nie je Crowe a Pascal nie je Phoenix. Najzaujímavejšou postavou je tak Denzel Washington chrliaci testosterón, charizmu aj nejednoznačnosť. Ridley Scott svoj tieň síce neprekročil,ale ani si neurobil hanbu. A mňa osobne dokázal veľmi potešiť. Takéto filmy už netočí nikto.
Chudiatko / Poor Things
Lanthimos sa približuje k uchopiteľnejšiemu mainstreamu, no stále ostáva svoj. A ja mám z toho radosť. Fascinujúci herecký koncert Emmy Stone by k výnimočnému zážitku stačil. Tu sa to však kreativitou hemží na všetky strany. Od geniálne vymyslenej hudobnej dramaturgie, cez nápaditú kameru až po scenár s pomrkávaním na Frankensteina.
Longlegs
Fámy o novom Mlčaní jahniat alebo Sedem boli samozrejme prehnané, no aj tak ide o prvotriedny psyhothriller/horor. Už kvôli výraznej štylizácii, pomalému tempu a prehrotenému rozuzleniu sa z toho nestane crowd pleasure. No milovníci originálnych filmov by ho vidieť mali. Už len kvôli démonickému Nicolasovi Cagovi.
Súperi / Challengers
Luca Guadagnino rastie každým filmom. S ohromnou chuťou, energiou a vášňou natočený príbeh milostného trojuholníku. Vydarené metafory, efektné tenisové výmeny, krásne pulzujúca hudba a najmä skvelé herecké trio. A do toho až nolanovská hra s časom. Pre niekoho možno iba efektné filmárske cvičenie, pre mňa Hollywoodsky film roku.
Rozzum v divočine / The Wild Robot
Krása. Animák s obrovským srdcom a zmyslom pre podvratný čierny humor. Jednu chvíľu som sa smial, druhú žasol a tretiu plakal ako malé dieťa. Vrcholy rozprávania sú skutočne vrcholné a k dokonalosti chýba málo. Respektíve je tu niečo naviac. Posledný akt s akčným finále trochu rozrieďuje zážitok. Tvorcovia mohli byť pokojne sebavedomejší a upustiť od tradičnej dramaturgie. Aj napriek tomuto kotrmelcu najlepší rodinný film roku.
Substancia / The Substance
Čistá filmová radosť a zároveň veľké pecka. No nie pre každého. Viem si predstaviť, že mnoho divákov to nerozdýcha. Intenzívny pulp v artovom balení. Staré formálne aj príbehové postupy vybičované do ad absurdum dotiahnutého mimoriadne chutného gulášu. O príbehu som nevedel nič a bol som v šoku ako si ma to omotalo a v závere vypľulo. Asi polovicu filmu som sledoval s otvorenými ústami a následným priblblým úsmevom.
Tatami
Vynikajúci film. Dokáže strhnúť počas sledovania a vyvolať debatu po ňom. Navyše je divácky veľmi prívetivý a neurazí ani náročnejšieho návštevníka kina. Stretla sa tu ideálna konštalácia strhujúceho príbehu, myšlienkovej sily a diváckej atraktivity. Za mňa film roku.
Vlny
Tretí režijný kúsok populárneho herca testuje hranice toho, kam môže siahať český veľkofilm. Uveriteľné kulisy, strhujúca téma, presah do súčasnosti a v druhej polovici nesmierne napínavý thriller. To všetko zabalené v prvotriednom remeselnom aj hereckom balení. Domáci film roku.
Zóna záujmu / The Zone of Interest
Holokaust je téma, ktorú treba stále pripomínať. Hlavne v tejto dobe. Na druhej strane je to aj téma filmársky dostatočne vyčerpaná. Preto vďaka za každý kúsok s originálnym konceptom. A Jonathan Glazer to uchopil za správny koniec. Úžasná práca so zvukovou dramaturgiou dokáže vyvolať netušené pocity. Film vyžadujúci pozornosť a sústredenie. Za vyžadované úsilie sa ale dokáže adekvátne odvďačiť.
Resty
Tento rok bol hektický a mal som mnoho povinností, takže som veľa adeptov do topky nevidel. Toto miesto teda nechávam pre Anoru, Až na veky, Grófa Monte Christa, Iného človeka prípadne Porotcu č.2. Resty mám tento rok veľké.
MICHAL ŠMAJDA
Tatami
Ako „nudne“ to papierovo vyzeralo (iránske džudo), taká pecka to napokon bola. Politicky odvážne, esteticky príťažlivé, emočne intenzívne a vyčerpávajúce. Za svojich 16 rokov si nepamätám takto dlhý potlesk na piešťanskom Cinematiku.
Substancia / The Substance
Novodobý body horor o rozklade amerického sna s veľkorysým cinefilským presahom. Môže pôsobiť ako mišmaš minimálne desiatky kultových počinov, zachováva si však osobitý štýl a baví od prvej do poslednej scény. Jedna z kino udalostí roku a subžánrový klenot!
Amerikánka
Zjavenie na českej scéne a mimoriadna umelecká terapia! Nič progresívnejšie som v českom filme za dlhé roky (ak nie dekády) nevidel. Celý vagón geniálnych vizuálnych nápadov by uživil minimálne 5 iných výborných filmov. Tauš pohlcujúco mieša formy hraného, dokumentárneho a experimentálneho filmu s moderným divadlom či videoklipným štýlom.
V kuchyni / La Cocina
Jeden z najfyzickejších kino-zážitkov roka. Totálna „fuck-up“ gastro jazda. Pojem "blázinec v práci" našiel tou strhujúcou jednozáberovkou svoju dokonalú filmovú podobu. Pohľad do kuchyne skrz pootvorené lietacie dvere už bude navždy iný.
Iný človek / A Different Man
Originálny príbeh berie na seba podobu drámy, thrilleru i satirickej čiernej komédie. Odľahčená nezávislá chuťovka nevtieravo navodzuje kafkovskú atmosféru ako z Lyncha a Cronenberga a otvára diskusiu, ako to je s mýtom krajšieho, naozaj však iného a lepšieho človeka?
Zimné prázdniny / The Holdovers
Inteligentný Hollywood už dlho tak melancholicky nezahrial. Herecká chémia (Giamattiho životná rola!), pravdivé dialógy, vianočno-novoročná atmosféra a dobový soundtrack doslova hladia. Pre mňa jasná budúca vianočná klasika.
Až na veky / Elskling
Nórsky ženský debut je terapeutickou drámou prinášajúcou štúdiu o tokoch lásky a úvahu o latentných pochybnostiach o sebe samom a potláčanom strachu zo životného zlyhania a z lásky samotnej. Autoterapia zaručená.
Anora
Nečakaný víťaz Zlatej palmy uspokojí bežného i festivalového diváka. Scenár má svoj druhý, skrytý motor a toto tajné srdiečko na konci jazdy emočne odrovná každého. Vo finále sa majstrovsky pracuje s metaforou obnaženia a stierania naivity a chladu.
Semienko posvätného figovníka / Daneh Anjeer Moghadas
Mohammad Rasoulof priniesol na festivaly ďalšie spoločensky dôležité a mrazivé svedectvo z Iránu. Zápas otca s vlastnou manželkou a dcérami možno čítať symbolicky ako boj moslimských žien s nedemokratickým režimom.
Netvor / Monster
Citlivá téma s mimoriadnym spracovaním. Lyricky a rafinovane vyskladané. Naračná štruktúra dekonštruuje častý životný klam, kedy „nič nie je tak, ako vyzerá“. Majster Hirokazu Kore'eda opäť nesklamal.
Seriály: Disclaimer, Ripley, Šógun, Rod draka 2 a Tučniak.
PAVEL KNAPKO
Zóna záujmu / Zone of interest
Režisér kultových videoklipov a ultradivočiny „Under the skin“ sa po desiatich rokoch vrátil k režisérskej stoličke a nakrútil filmovú topku roka. Jonathan Glazer sa v Zóne záujmu ponoril do témy druhej svetovej vojny a holokaustu, no látku prevrátil naruby a vykostil o klišé a pátos. Z knižného zdrojového materiálu Martina Amisa si vzal geniálnu ideu, ktorú vyťažil až na kosť. Zóna záujmu totiž sleduje život šéfa koncentračného tábora Rudolfa Hösseho, no nie cez explicitné výjavy v tábore smrti. Glazer sonduje objektívom kamery ako stalker idylku Hösseho rodinky, o ktorú sa starajú židovské dievčatá. „Idylkou“ dokonalej árijskej famílie otriasajú náznaky, výkriky z pekelného susedstva či záblesky z komínov. Režisér tak až s chirurgickou precíznosťou rozvinul myšlienku, čo ak by dokonalá rodinka nacistov susedila práve s koncentračným táborom, v ktorom dennodenne umierajú tisíce ľudí. Z Glazerovej chladnej a pedantnej réžie vstávajú vlasy dupkom.
Sestry z dymovej sauny / Smoke Sauna Sisterhood
Koprodukčný dokument z roku 2023 pristál do slovenskej distribúcie začiatkom tohto roku a priniesol špecifickú formu a sympatické protagonistky. Tradičná estónska sauna tak poslúžila ako miesto obnažujúce emócie či očistec, v ktorom syčiaca para odvanie akúkoľvek trpkosť či tajomstvá. Hrdinky postupne až v nadprirodzenom šerosvite rozpálenej sauny odkrývajú vlastné túžby, trápenia a neboja sa bilancovať boľavé epizódy ich životov, ktoré im dali zabrať, no zároveň ich formovali. Dymová sauna je jednou z najemocionálnejších snímkov roku a rezonuje dlhé mesiace po zhliadnutí, práve aj vďaka skvelému výberu ústrednej partičky ženských hrdiniek.
Duna: Časť druhá / Dune: Part two
V rebríčku top filmov 2024 nesmie chýbať dlhoočakávané pokračovanie filmovej Duny podľa púštnej série Franka Herberta. Druhej Dune sa dá na dramaturgickej rovine asi vytknúť kadečo, no na piedestáli filmového roka tróni aj vďaka trojici megaplusov. A to: jazda na červovi, maniakálny Feyd-Rautha v podaní Austina Butlera a vizuálne remeslo Denisa Vileneuva.
Prišla v noci
Malý nenápadný nezvislý filmík dua Tomáša Pavlíčka a Jana Vejnara sa natáčal v byte svokrovcov jedného z režisérov, bol financovaný takmer väčšinovým podielom z vrecka tvorcov a na diváka kričí atmosférou reinkarnovaného Romana Polanskeho v postsocialistických českých kulisách. Prišla v noci je skvelou dialógovou jednohubkou, v ktorej sa krížia žánre sociálnej vzťahovky a „home invade“ trileru. Za mňa na plnej čiare víťazí režisérsky kumšt a pekelná Simona Peková, no snímke podráža nohy nevyrovnané finále.
To sa mi snáď len zdá / Dream scenario
Nicholas Cage je späť v úlohe, ktorá mu sedí ako ušitá. Cage síce rozvibroval filmovú strunu cringu a guilty pleasure najmä svojim psychotickým hereckými eskapádam (žmurk, Bozk upíra), no kvalitatívne najviac rozvíril vody Adaptáciou scenáristu Charlieho Kaufmana či staršími rolami ako Leaving Las Vegas. Práve To sami len zdá je „kaufmanovkou“ bez Charlieho Kaufmanna, ktorá dokazuje, že Nicky Cage nie je len gumovým ksichtom a bizarným klaunom, ale aj fajn hercom.
Prezidentka
Bez pátosu či politickej angažovanosti treba povedať, že režisérovi Marekovi Šulíkovi sa podaril unikátny kúsok. Prezidentka nie je len kvalitne remeselne odmakaným dokumentom, ale snúbi sa v ňom talent a za hrsť šťasteny. Dokumentaristovi sa podarilo nielen nazrieť do zamknutých komnát paláca na Hodžovom námestí v čase, keď bola hlavou štátu Zuzana Čaputová. Zároveň totiž zdokumentoval sériu najkľúčovejších udalostí, ktoré neovplyvnili len prezidentkin mandát, ale celkovo sa zapísali aj do moderných dejín Slovenska.
Zborovňa / Das Lehrerzimmer
Subžáner školského trileru je skrátka moja šálka vianočného punču. Klaustrofobické priestory tried, dospeláci v minorite a skepsa v mantineloch Pána múch visiaca vo vzduchu. To je proste ono. Zborovňa je skvelý príklad filmu, ktorý vie bravúrne narábať s motívom: Keď jedna banalita rozhýbe pekelné súkolie okolností a fatálnych akcií/reakcií. Instantne som si pri zhliadnutí spomenul na snímky z podobného tematického rybníka. Nemyslím len genericky známy Hon Thomasa Vinterberga, ale napríklad aj slovinského Triedneho nepriateľa z roku 2013. Zborovňa zatiaľ nie je v slovenskej distribúcii (snáď raz..), no hŕstka šťastlivcov ho mohla vidieť na Cinematiku v Piešťanoch.
Exkurzia / Ekskurzija
Z frustrujúcich chodníčkov školskej drámy ešte nevybočíme a zaspomíname si na Exkurziu, národného nominanta Bosny a Hercegoviny na Oscara za rok 2023 a do slovenských kín sa dostal len koncom roku 2024. Ide síce o na prvý pohľad nenápadný, no o to viac imerzný kúsok. Podobne ako Exkurzia, alebo aj minuloročné Nerob vlny film skúma mikroekosystém školského frontu, kde nevinné klamstvo domino efektom rozhýbe sériu rozhodnutí, ktoré ovplyvnia nielen životy žiakov, ale aj učiteľov či rodičov.
Substancia / The Substance
Čo povedať k Substancii? Forma sa stretla s obsahom a priviedla na strieborné plátna démonicky frustrovanú Demi Moore, ktorá v povestnom osudovom zrkadle uvidela svoje mladšie sociopatické ja s vizážou Margaret Qualley. Režisérke Coralie Fargeat sa podaril vcelku husársky kúsok a spojila nespojiteľné, teda spoločensky angažovanú satiru kritizujúcu hollywoodsky kult tela s ultra krvavým splatter punkom a body hororom. A v neposlednom rade chcem zložiť imaginárny klobúk nad obrazom, ktorý sa mi zažral do mozgových závitov. Po skončení titulkov sa stovky festivalových divákov postavia a po polhodine extrémne krvavej jazdy odmenia film hromadným „standing ovation“ potleskom. V tomto výjave sa spája viacero svetov a milujem ho.
Čarodejka / Wicked
Asi málokto, najmä v európskej lokalizácii, čakal, že adaptácia broadwayského muzikálového prequelu k Čarodejníkovi zo zeme Oz, bude až taká pecka. Ústredná dvojica hrdiniek na čele s Arianou Grande funguje na výbornú, kulisy, exteriéry a interiéry sú skvostné a úlisná atmosféra pôvodného Čarodejníka je v Čarodejke sofistikovane vyťažená v prospech estetiky filmu. Režisér síce stojí za pokračovaním tanečnej limonády Let's dance a akčného výplachu G.I. Joe, no prvou časťou blockbusterového diptychu si otvoril bránu do veľkého hollywoodu s patinou zlatej filmovej éry.
Tučniak / Penguin (seriál)
Rozšírené filmové univerzá typu Marvel Cinematic Universe či vesmír DC Zacka Snydera korodujú únavou materiálu alebo sa po kŕčovitej kóme ocitli v plytkom hrobe diváckeho nezáujmu. Batmanovi Matta Reevsea sa ale podarilo naštartovať záujem o temného rytiera v špinavom realistickom kabátiku a v podaní civilného Roberta Pattinsona. Nové batmanovské univerzum sa tak rozospato rozhliada okolo seba a opatrne sa naťahuje k novým možnostiam. Prvou lastovičkou expanzie univerza je seriálový Penguin, ktoré mu sa nepodarilo prísť len s nadstavbou pôvodného filmu ale zdá sa, že v určitých aspektoch Reevesovho Batmana pohodovo strká do vrecka. A hlavné plus? Extréme zamaskovaný a o dušu hrajúci Colin Farrell a mätúci pocit, že tvorcovia seriálu divákov donútili milovať absolútne zvráteného maniaka.
Šakal / The Day of the jackal (seriál)
Frederic Forsyth a jeho knižný Šakal je moja srdcovka. Milujem sedemdesiatkovú adaptáciu od Freda Zinnemanna a dokonca si viem do istej miery užiť aj verziu s Bruceom Willisom a Richardom Geereom. No v poslednom prípade je pre mňa ťahákom najmä šatník outfitov Šakala v podaní Willisa a legendárna scéna s Jackom Blackom. Nový seriál na SkyShowtime adaptujúci legendárny zdrojový materiál, tak vo mne spočiatku vyvolával neblahé tušenie, no prvé minúty s Eddiem Redmaynom ho rozohnali ako projektil vystrelený na diaľku troch kilometrov. Nový Šakal je tak zrejme jedným z top seriálových počinov roku 2024. Okrem skvelého hereckého ansámblu je sympatické, že seriálová stopáž dá predlohe dýchať a ponúkne jej dostatočný priestor na zachovaného pôvodného odkazu diela a zároveň experimentuje s novými dramaturgickými kľučkami a dejovými linkami.
Vlny
Jiří Mádl je pre mňa jedným z najfascinujúcejších úkazov filmového fachu v československom regióne. Mantinely diváckeho vkusu spočiatku skúšal v slapstick tínedžerských komédiách Snowborďáci a Rafťáci, no postupne mu zachutil režisérsky chlebíček. Talent ukázal už v snímkoch Pôjdeme k moru a Na streche, no naplno režisérsky zahviezdil až vo Vlnách. Tie organicky skĺbili opulentný blockbusterový vizuál, divácky triler a kľúčový presah 68. roku v Československu. Niet tak divu, že hollywoodske parametre a kontext doby zaujal aj filmovú americkú akadémiu a dostal sa do „shortlistu“ nominovaných filmov na Oscary v kategórii Najlepší zahraničný film.
Konkláve / Conclave
Robert Harris je jedným z najadaptovanejších spisovateľov súčasnosti. Najvýraznejšie zarezonoval vychádzajúc z jeho tvorby kvalitatívne kolísavý Ghost Writer Romana Polanskeho, Enigma, Vaterland či netflixovský Mníchov. Po novom Harrisov pôvodný námet opäť poputoval do slovenských a svetových kinosál v podobe adaptácie románu Konkláve. V cirkevnom trileri za múrami Vatikánu si herecky pre seba ukradol snímku Ralph Fiennes ako jeden z kardinálov usilujúcich o zvolenie nového pápeža. Klaustrofobický dialógový triler podobne ako pri Zborovni ťaží z atmosféry špecifického priestoru a reže až na kosť samotným námetom. Film v zbesilom tempe a v zovretí vatikánaskych siení, stereotypov a pokrytectva rozoberá na súčiastky motívy mocných mužov v sutanách a v neposlednom rade lúpe jagavé pozlátko z molocha cirkvi.
Tatami
V podobnom duchu ako Zborovňa či Konkláve aj Tatami pracuje so špecifickým prostredím, tentokrát štadiónu, v ktorom prebiehajú majstrovstvá v džude. Film mieša športový triler s explozívnym súdkom geopolitického pušného prachu. Ambiciózna džudistka tak má šancu sa prebojovať naprieč vyraďovacím „pavúkom“ súťaže až na piedestál víťazov. V okamihu, keď sa javí, že by sa športovkyňa na žinienke zmerala sily s izraelskou súperkou, iránsky vládny aparát zatlačí na všetky páky a snaží sa hrdinku zo súťaže dostať preč pod zámienkou falošného zranenia. Zaujímavosťou je, že na trileri spolupracoval, riskujúc hrozbu perzekúcií, filmársky tím Iránu a Izraela. Film tak určitým spôsobom rúca štvrtú stenu a nezmyselné spory a pnutie medzi národmi tak presahujú mantinely strieborného plátna.
MATÚŠ ŠTRBA
Substancia / The Substance
Ak by som mal vypichnúť jedinú vec, ktorú z roku 2024 treba vidieť, bude to Substancia. Polarizujúci film, ktorý mnohých nadchne a iných znechutí, ale možno práve aj to je jeden z dôvodov, prečo ho treba vidieť. Mieša žánre, balansuje na pomedzi pastiša a satiry, k čomu pridáva aj spoločenskú a kultúrnu reflexiu. A poctivý body horor. To chcete vidieť.
Tučniak / The Penguin
Môže fungovať komiksovka bez komiksového hrdinu? Môže. Tučniak od HBO rozširuje Batmanov svet režiséra Matta Reevesa a pozornosť sústredí na zločin v uliciach Gothamu. Je to poctivá seriálová gangsterka, v ktorej herecky koncertuje Cristin Milioti a Colin Farrell sa dokonale potápa do postavy Oza, ktorý si chce vydobyť svoje právoplatné miesto medzi smotánkou gothamského zločinu.
Fallout
Rok 2024 nám zase raz ukázal, ako kvalitné a úspešné môžu byť adaptácie videohier. Známa postapokalyptická RPG séria sa dočkala seriálovej adaptácie od Amazonu a tá priniesla všetko, čo hráči očakávali. A ešte o niečo viac. Dokázala zaujať aj divákov neznalých predlohy zaujímavým svetom, čiernym humorom, retrofuturiszmom a sympatickým obsadením. Ouky douky.
Deadpool & Wolverine
Film, ktorý vyvolával veľa otáznikov. Ako dopadne nekorektný Deadpool pod hyperkorektným Mickey Mousom? Ako sa môže Hugh Jackman vrátiť, keď už sa s úlohou Wolverina rozlúčil? Dokáže ešte filmový komiks zaujať? Odpovede prekvapili. Nebol to nijako komplikovaný, komplexný a vlastne ani nejako extrémne dobre napísaný. Ale zabavil a to je dôležité. Dnes akoby Hollywood zabudol, že blockbuster má v prvom rade diváka zabaviť a tu to bolo celé len o tej zábave, ktorú mali komiksoví fanúšikovia okorenenú o vlečku fan servicu.
Prezidentka
Rok 2024 priniesol niekoľko silných a významných slovenských filmov, z ktorých do koncoročného sumára vyberám dva. Prvý je dokument o prezidentke Čaputovej, ktorý vyniká čistou formou bez snahy hrať sa na niečo iné. Mapuje osobné aj spoločenské míľniky počas pôsobenia vo funkcii a nastavuje zrkadlo krajine, kde bujnie nenávisť, korupcia a neraz aj hlúposť. Uvidíme, či STVR ako koproducent filmu bude mať v blízkej dobe odvahu ho sama odvysielať.
Ema a smrtihlav
Film z našej histórie, ktorý je ale prve vďaka tomu neuveriteľne aktuálny. Taktiež film o tom, prečo niektoré rany treba opäť otvárať...aneb kto si nepamätá svoju minulosť, je odsúdený si ju zopakovať.
ERIK BINDER
American Fiction
K maximálnej spokojnosti mi chýbalo snáď len to, že Jefferson (zatiaľ) nie je Kaufman a Americká fikcia nie je až tak dokonale dokonalá ako Adaptácia. Možno sa príbeh mohol viac venovať ústrednej dejovej línii, než všetkým tým vzťahovým, ale tie majú stále svoj význam. Ide o typ filmu, kde už podľa prvej scény zistíte, že vás film ohúri, alebo naopak ho ani nemá význam pozerať. V mojom prípade ide o prvú možnosť, pretože robiť si srandu zo všetkých je skrátka tá najlepšia možná satira.
Veža / The Tower - séria 3
Tretia séria jednej z najkvalitnejších súčasných britských kriminálok prináša nový prípad, ktorý vychádza z akéhosi nadprípadu, o ktorom sme zatiaľ len zbežne počúvali a prináša aj uzatvorenie otázok viny a neviny ohľadom prípadu pádu z veže z prvej série. A zvolené riešenie je vynikajúce. Kvalitatívne na rovnakej úrovni ako doteraz, avšak chápem, že „gangsterský štýl The Wire“ nemusí každému sadnúť.
From / Cesta von – séria 3
V tretej sérii ideme trochu po inej línii ako doposiaľ. Minimálne od piatej epizódy, pomalšej a dialógovejšej časti, ktorá sa ale vo finálnej dvojepizóde opäť rozbehne do málo očakávateľného finále. Celú sériu by som tak rozdelil na tri mierne odlišné časti. Odpovede samozrejme nemôžu uspokojiť každého, ale zase mnohých fanúšikov môžu emocionálne ohúriť a slušne prekvapiť. Len škoda, že ak by sa prostredné štyri epizódy spojili do dvoch a po tomto finále by nás čakali ešte ďalšie dve, mohlo sa to celé bez problémov ukončiť už teraz. Viac psychologické a menej dejové ako prvé dve série, i keď tá symbióza riešenia záhad a dialógov o psychickom stave postáv mohla byť určite vyváženejšia.
Furiosa: Mad Max sága
Poctivý adrenalínový akčný film je asi prívlastok, ktorý mi k Furiose sedí najviac. Kvalitatívne je zhruba na úrovni Fury Road, s čím zrejme mnohí nebudú súhlasiť. Avšak čo sa týka hlavnej postavy, Furiosa je predsa len zaujímavejšia ako Max, ktorý ani zďaleka nedostal taký podrobný background story. O prvej polovici som mal pochybnosti, po jednej dlhšej a dokonalej akčnej scéne sa však všetko naplno rozbehlo a spätne tak nemám problém ani s dlhšou expozíciou. Miller je v náramnej forme a snáď by mohol ešte jeden diel stihnúť, nech z toho máme peknú novodobú trilógiu. Ono už ale v tomto ohraničenom prostredí príliš originálnu zápletku po štyroch častiach nevymyslíte.
Heretik
Skvelý filozofický horor, čo je spojenie, ktoré by malo znamenať synonymum hororu bez toho, aby sme niekedy vôbec toto spojenie museli použiť. Pretože horor je skrátka metafora. Alebo by byť mala. Tie rôzne filozofické monológy a sčasti aj dialógy sú skvele napísané aj prednášané a po nich nasledujú aj iné teórie o tom, kde sa to vlastne môžeme nachádzať. Z môjho uhla pohľadu si Heretik zachoval plynulú trajektóriu od začiatku až do konca, pričom mnoho ľudí vidí v záverečných odhaleniach skôr klišé. Z rôznych variant, ako film mohol gradovať a skončiť, mi tá zvolená pripadá bez problémov obhájiteľná.
Ešte nie som, kým chcem byť / Ještě nejsem, kým chci být
Deväťdesiat minút trvajúci dokument zložený výlučne z fotiek, na konci ktorého som si hovoril, že by som bol najradšej, keby ešte hodinku trval a priblížil by nám udalosti zo záverečnej montáže. Verím, že by to bolo rovnako pútavé ako celý film. Libuše je a bola celý život veľmi zaujímavá postava, v podstate anarchistka, s ktorou by ste asi nechceli vstúpiť do dlhodobého vzťahu, avšak stále je vám buď sympatická ako človek vo všeobecnosti, alebo ako človek, čo sa nebál žiť život po svojom napriek všetkým prekážkam. No a tie fotografke pokladal do cesty nielen štát, manžel a niektorí kvázi priatelia, ale aj samotná Libuše sama. O to autentickejšie a živočíšnejšie film pôsobí.
Iný človek / A Different Man
Naše vnímanie reality a samých seba cez spoločenské normy nám môže ako odoberať, tak dodávať sebavedomie a životnú energiu. Ak sa od toho oprostíme, budeme žiť život presne taký, aký chceme. To placebo nie je na začiatku filmu spomínané nadarmo. Relatívne komplikovane a sofistikovane rozprávaný netradičný príbeh dospieva k jednoduchým zisteniam ("vôbec si sa nezmenil"), čo ale beriem v tomto prípade, rovnako ako v prípadoch filmov Charlieho Kaufmanna a podobných inovatívnych tvorcov, ako jednoznačný klad. Tých tém je tu viacero, ale k tomu množstve žánrov môžeme pokojne pridať aj sci-fi. Asi ako v prípade Cronenbergovských filmov.
Trap
Shy prišiel opäť s niečím originálnym, čo v tomto prípade znamená, že ide o poctu predovšetkým Hitchcockovi a zároveň paródiu na psychologické thrillery, v ktorých sa smrteľne vážne riešia psychologické traumy antagonistu, čo ale nie každý docení a preto zase ten hit or miss. To dokladuje najmä takmer až meta rozhovor v limuzíne, ktorý tento prístup najlepšie demonštruje. Je to film dvoch polovíc, prvá je o niečo lepšia, v tej druhej chce Shy provokovať opäť tým, že ide proti očakávaniam publika. Záverečnú pointu som nečakal, mohla byť pokojne nakrútená v retrospektívnej rapidmontáži ako tri prelomové režisérové diela z prelomu storočí, avšak rozhodol sa inak, čo ma trochu mrzí, pretože by sa sem perfektne hodila. Humor funguje skvele mimochodom.
Ripley
Ripley (rozumej Zaillian a Elswit) sa snaží/ia známej látke dodať úplne nový šat, čo je asi jediná cesta, ako naraz osloviť fanúšikov filmov, predlôh aj nových divákov. Máme tu dielo ako stvorené v dobe, kedy sa príbeh odohráva a akoby si chcel Fellini vyskúšať menej rozšafnú a viac pri zemi držiacu sa artovku. Nie nadarmo sa jeden diel volá Sladký život. Milovníci čiernobielych videoklipov a filmov Antona Corbijna si tiež prídu na svoje. Znie to príliš snobsky? Samozrejme a treba dodať, že vďaka Bohu za to. Ostávajú aj dokorán otvorené dvere pre druhú sériu, čo ale neznamená, že sa tá prvá neuzavrela uspokojivým koncom.
Substancia / The Substance
Škoda, že Substancia neobsahuje nič nové, čo by sme už v minulosti nevideli. Či už v dielach režisérov, ktorí sa v súvislosti s filmom spomínajú, alebo v undergroundovejších záležitostiach. Napriek tomu dokáže, predovšetkým vďaka réžii a herečkám, pôsobiť veľmi intenzívne od začiatku do konca. To podporuje aj pravidlo fikčného sveta, že obe postavy sú neustále jedna osobnosť a z toho vyplývajúce vnútorné napätie. Popri tisíckrát ohratých témach ako večná túžba po mladosti a skazenosť showbiznisu tu máme niečo oveľa zaujímavejšie a zároveň všeobecnejšie, a to fakt, že najväčším nepriateľom samého seba sme my sami.
Temná hmota / Dark Matter
Adaptácia komplexnej sci-fi predlohy je prekvapivo vyzretejším dielom než samotný román. Ten môže pôsobiť mierne "popovo", úvodzovky nedávam náhodou, lebo stále nejde o nič pre teenagerov, avšak Crouch na obrazovke je pre mňa ešte zaujímavejší ako na stránkach. Jednotlivé témy vystupujú z deja akoby mimochodom, prirodzene a sebavedomo. Jason (a jeho verzie) majú plány, avšak nastávajú momenty, kedy o nich logicky pochybujú. V jadre ide o príbeh muža prežívajúceho (vlastne o mužoch) krízu stredného veku a má možnosť tento problém riešiť netradičnou cestou. Tým však odštartuje ani nie kolobeh nešťastných udalostí, ako skôr ich vír smerujúci do nekonečného pekla. Ale riešenie sa stále dá nájsť...
Caddo Lake
Mysteriózny triler, ktorý sa zo začiatku točí okolo zmiznutia dievčatka, sa takmer polovicu stopáže tvári ako rednecková sociálna dráma. Ale keďže každý, kto si film pustí, tak vie, do čoho ide, nebude vývojom druhej polovice prekvapený. Možno práve z toho plynie aj to slabšie hodnotenie, keďže na ten pravý mindfuck si treba počkať a dnešné publikum je čoraz viac netrpezlivejšie. Film, ktorý chcem okamžite (no alebo v najbližšiu dobu) vidieť znova a celú situáciu si poriadne utriediť v hlave. Ono nakoľko to dáva zmysel až tak podstatné nie je, pretože táto zápletka sa logike zo svojej podstaty vzpiera. Ale emócie fungujú a aj zvolené pravidlá fikčného sveta. Spomeňte si pri lane tesne pred koncom na scénu s krokodílom z prvej fázy filmu.
Krv na perách / Love Lies Bleeding
Okolo Love Lies Bleeding panoval celkom slušný hajp, takže nebolo jednoduché vyhnúť sa všetkým zbytočným informáciám o deji, ktoré by mi zážitok bezpochyby skazili. To potešenie totiž vyplýva práve z nepredvídateľnosti deja a ak si vopred nezistíte ani žáner, o to lepšie. Osobne som len vedel, že ma čaká vzťah dvoch žien a bodka. A všetko po ich prvom sexe ma neustále prekvapovalo. Trochu mi to pripomenulo Red Rock West, i keď asi najviac to má spoločné s niektorými Coenovcami. Ale je to aj tak veľmi svojské.
Prišla v noci
Odhliadnuc od kvalít filmu ide o záležitosť, ktorú už nikdy v živote neuvidím, pretože sa predo mnou odohrávali také hororové situácie, aké by som nikdy v živote nechcel zažiť a radšej by som strávil sám týždeň v osamelom vidieckom sídle, kde vyčíňajú duchovia a masoví vrahovia. Pre každého diváka je každý film trochu o niečom inom, pričom Prišla v noci ponúka viacero interpretácií, ktoré môžu byť aj nadinterpretácie, ale to mi môže byť jedno. Film o vyrovnávaním sa so samotou, s minulosťou, ktorá je diametrálne odlišná od súčasnosti, o túžbe matiek navždy vlastniť svoje dieťa a možno aj o tom, že našu spoločnosť chcú zabrať polointeligenti a primitívi a že sa im to darí. A možno je to list českému filmu, ktorému chce vládnuť tupá obdoba komercie. A pokračovať by sa dalo ďalej.
Porotca č. 2 / Juror #2
Jonathan Abrams si povedal, že jeho poctivý scenár plný zaujímavých myšlienok a otázok, na ktoré neexistujú jednoznačné odpovede, môže natočiť len chlapík, ktorý celý život točí poctivé filmy, väčšinou plné zaujímavých myšlienok a otázok, na ktoré neexistujú jednoznačné odpovede. Film ako zo širšieho obdobia 1975-1995, ktorý ale pôsobí napínavejšie ako všetky akčné scény z blokbasterov z tohto roka dokopy. Pravda a spravodlivosť nie sú to isté, alebo sú? Po skončení filmu si budete musieť odpovedať sami, ak je to vôbec možné.
PETER KONEČNÝ
Anora
Neodolateľná dramédia o mladej striptérke, ktorá sníva o princovi na bielom koni, a keď ho nájde, robí všetko pre to, aby ho nestratila. Aj napriek tomu, že to nie je žiaden princ. Film Seana Bakera získal hlavnú cenu na tohtoročnom filmovom festivale v Cannes.
Zóna záujmu / The Zone of Interest
Rudolf, Hedwiga a ich štyri deti žijú vo veľkom dome s krásnou, udržiavanou záhradou. Každý deň si vychutnávajú spoločnú večeru, spomínajú na milované Taliansko, užívajú si víkendové výlety k vode a prechádzky s priateľmi. Spoza múrov ich domova sa však ozývajú znepokojujúce zvuky a občas niečí zúfalý krik.
Blažine Lekcie / Urotcite na Blaga
Keď sa učiteľka na dôchodku, ktorá nedávno ovdovela, stane obeťou telefonického podvodu, príde o svoje celoživotné úspory a neostanú jej peniaze na náhrobný kameň zosnulého manžela. Uvedomí si, že niet možnosti získať peniaze späť, a jej život sa obráti naruby, až kým nedostane lákavú, no podozrivú ponuku na prácu. Všetko sa zmení, keď vezme veci do vlastných rúk. Doslova podmanivá až elektrizujúca dráma predstavuje jeden z najdôležitejších európskych filmov tohto roka, o ktorom sa ešte len bude rozprávať.
Iný človek / A Different Man
Príbeh ťažko znetvoreného muža, ktorý dostane šancu na nový, lepší život. Po kompletnej chirurgickej rekonštrukcii, ktorá z neho urobí „Iného človeka“, však paradoxne zistí, že predtým mu možno bolo lepšie. Čierna komédia Aarona Schimberga sa stala festivalovým hitom tohtoročného Sundance a Berlinale.
Substancia / The Substance
Starnúca hviezda televíznych obrazoviek Elisabeth Sparkle (Demi Moore) dostáva možnosť vyskúšať zázračnú substanciu, vďaka ktorej môže byť mladšia, krajšia a dokonalejšia. Má to ale jeden háčik, musí sa deliť o čas.
Tatami
Športová dráma sleduje iránsku džudistku a jej trénerku na ceste na majstrovstvá sveta s cieľom získať prvú iránsku zlatú medailu. Čelia však vyhrážkam zo strany režimu svojej domovskej krajiny. Film režisérskej dvojice Guy Nattiv a Zar Amir Ebrahimi bol nakrúcaný tajne v roku 2022 v gruzínskom Tbilisi. Premiéru mal na filmovom festivale v Benátkach.
All We Imagine as Light
Anu a Prabha sú zdravotné sestry v hektickom Bombaji, kde zdieľajú jeden malý byt aj problémy vo vzťahoch. Zatiaľ čo mladá Anu premýšľa, ako by sa mohla vymaniť z dohodnutého sobáša, staršia Prabha dávno stratila kontakt so svojím manželom žijúcim v Nemecku. Výlet do mesta na pláži vdýchne do ich životov nový vietor. Mohli by nájsť novú nádej v magickom pokoji prímorskej dedinky, ďaleko od rušného veľkomesta? Režisérkou filmu je Payal Kapadia, ktorej film Noc nevedomia sme uviedli na minulom ročníku Cinematiku. Tridsať rokov čakala India na zaradenie do hlavnej súťažnej sekcie na festivale v Cannes, až to vyšlo aj s úspechom Veľkej ceny poroty. Mimoriadny intímny a lyrický príbeh patrí medzi najpodmanivejšie filmové zážitky roka.
Do Not Expect Too Much From the End of the World
Angela, prepracovaná asistentka produkcie, je neustále v pohybe. Jazdí autom po Bukurešti, aby natočila kastingové skúšky pre pripravované korporátne video o bezpečnosti pri práci, ktoré si objednala nadnárodná spoločnosť údajne s cieľom zvýšiť povedomie zamestnancov o nebezpečenstvách, ktoré môžu viesť k pracovným úrazom. Angela sa stretne s Marianom, čiastočne ochrnutým robotníkom, ktorý získa rolu vo videu. Keď Marian pred kamerou prezradí, že jeho pracovný úraz je dôsledkom nedbanlivosti spoločnosti, spôsobí tým škandál. Musí si vymyslieť nový príbeh, ktorý bude vyhovovať naratívu spoločnosti.
Dôvera / Confidenza
Môžu láska a strach v romantickom vzťahu koexistovať? Môže prílišná blízkosť s partnerom narušiť váš život? Film Dôvera rozpráva o nevyváženom živote Pietra Vellu, učiteľa, ktorý je schopný byť oporou pre svojich žiakov, ale nie pre seba samého a ktorého ťažisko nikdy nie je tam, kde by malo byť. Hoci si ho váži a zbožňuje celé Taliansko, Pietro žije ako podvodník, nesúci na svojich pleciach nevysloviteľné tajomstvo, hrozivé ako čierna diera, a bojí sa, že jeho partnerka, jediná osoba, ktorej kedy dokázal dôverovať a otvoriť sa, ho odhalí. Dôvera je tragikomický film o láske a strachu, ľudský a smiešny, rovnako ako my všetci.
Robot Dreams
Hlavný hrdina Pes žije na Manhattane plnom zvierat a už ho nebaví byť sám. Jedného dňa sa rozhodne postaviť si robota, spoločníka. Ich priateľstvo prekvitá, až kým sa nestanú nerozlučnými, v rytme NYC 80. rokov. Jednej letnej noci je Pes s veľkým smútkom nútený opustiť Robota na pláži. Stretnú sa ešte niekedy?
Mosty / Crossing
Pred smrťou svojej sestry učiteľka na dôchodku Lia sľúbila, že nájde svoju neter Teklu, ktorú rodina odmietla pre jej transrodovú identitu. Spolu s mladým susedom Achim cestuje do Istanbulu, kam Tekla údajne odišla. Mesto hrá v príbehu ústrednú úlohu a jeho kľukaté uličky, úzko prepojené štvrte a svojrázne obyvateľstvo sa stávajú symbolom nádeje: nielen na nájdenie Tekly, ale aj nových priateľov a na preskúmanie nových obzorov.
Až na veky / Elskling
Marie sa snaží skĺbiť kariéru so starostlivosťou o deti a domácnosť, zatiaľ čo Sigmund je neustále na cestách. Tak, ako mnoho iných vzťahov, aj ten ich začal bezstarostnou zamilovanosťou. Po rokoch manželstva však prichádza vážna kríza a Marie musí čeliť svojim najväčším obavám. Vzťah ale nemôže zachrániť bez toho, aby sama prešla úprimnou sebareflexiou. Debut nórskej scenáristky a režisérky Lilje Ingolfsdottir je na prvý pohľad rozvodovou drámou, pod povrchom sa však skrýva niečo viac .
Kneecap
Unikátna bezočivá komédia Kneecap prináša pravdivý príbeh vzniku severoírskej hiphopovej formácie Kneecap, ktorá hrdo propaguje írčinu. Odohráva sa v Belfaste v roku 2019 a sleduje osudy sklamaného učiteľa hudby JJ a dvoch mladíkov, Naoisea a Liama Óga. Spolu zakladajú kapelu, ktorá svojím anarchistickým a hedonistickým štýlom premieňa írsku hudobnú scénu. Aby ich hlas zaznel, musia bojovať proti polícii, polovojenským jednotkám a politikom, no ich najväčšími nepriateľmi sú často oni sami.
Memoir of a Snail
Memoir of a Snail rozpráva príbeh o osamelej zberačke slimákov, ktorá rozpráva svoj životný príbeh jednému zo svojich milovaných ulitníkov. O réžiu špičkového animáku sa postaral Adam Elliot (Mary and Max/Mary a Max).
Rozzum v divočine / The Wild Robot
A ešte jeden animák. Čo sa stane robotovi, keď sa ocitne na opustenom ostrove? Štúdio DreamWorks Animation, tvorcovia série Ako si vycvičiť draka, tvrdí, že v animovanom dobrodružstve Rozzum v divočine nájde hlavná hrdinka okrem iného aj srdce. Robotka z produktovej série ,,Rozzum,, (pre priateľov Roz) bola skonštruovaná tak, aby spoľahlivo plnila úlohy svojich ľudských zadávateľov. Keď ju však nehoda uväzní na ostrove, kde nie sú žiadni ľudia, netuší, ako naložiť s novonadobudnutou slobodou.
Zborovňa / Das Lehrerzimmer
Carla je učiteľkou matematiky a športu a je nová nielen na škole, ale aj v práci všeobecne. Len čo nastúpi, zistí, že dochádza ku krádežiam. Mohla by sa s týmto stavom vecí zmieriť, ale presne to nechce. Poháňaná svojím ešte stále nezlomeným idealizmom sa púšťa do vyšetrovania a stretáva sa s nepochopením, najmä zo strany kolegýň, kolegov, rodičov a študentstva. Hlavnou podozrivou je navyše matka jej žiaka Oskara. Carla si tak začína uvedomovať, že jej ideály sa len ťažko dajú skĺbiť s realitou.
Zimné prázdniny / The Holdovers
Traja ľudia, ktorí by za normálnych okolností vedľa seba nevydržali ani minútu, musia spolu stráviť celé vianočné sviatky. Niekedy však stačí, aby sa lepšie spoznali, a zrodí sa niečo výnimočné. Oscarový Alexander Payne (Bokovka) nakrútil výnimočný film o zrode nečakaného priateľstva.
Celý výber viac ako 60 titulov nájdete na mojich prednáškach po celom Slovensku.
Môj výber najlepších slovenských a koprodukčných filmov nájdete TU
Top seriály roka: Shogun, The Day of the Jackal, Disclaimer, Metoda Markovic: Hojer, Baby Reindeer, Rivals, The Sympathizer, The Long Shadow, One Hundred Years of Solitude, The Bear 3, The Penguin, Ripley
Najlepšie filmy redakčného výberu (dostali tri a viac hlasov)
Substancia / The Substance
Vlny
Tatami
Anora
Duna: časť druhá / Dune: Part Two
Prezidentka
Ešte nie som kým chcem byť
Zóna záujmu / The Zone of Interest
Iný človek / A Different Man
Rozzum v divočine / The Wild Robot
Konkláve / Conclave
Chudiatko / Poor Things
Zimné prázdniny / The Holdovers
Amerikánka
Najlepšie seriály redakčného výberu (dostali dva a viac hlasov)
Ripley
Tučniak
Šógun
Disclaimer
Šakal
Metóda Markovič: Hojer