MICKEY 17 |
MICKEY 17 |
Juhokórejský režisér Joon Ho Bong sa už vyše dve desaťročia hrá s filmovým žánrom. Stojí tak napríklad za ikonickou antidetektívkou Spomienky na vraždu (Memories of murder), sociálnym „monster movie“ Mutant (The host) či postapokalyptickou Ľadovou archou (Snowpiercer). Po magnete na Oscary Parazit upútal pozornosť aj väčšinového diváctva a automaticky sa tak očakával príchod Bongovho nového projektu Mickey 17 na plátna kín s veľkými nádejami.
Bong tak už podľa trailerov stavil na staré známe piliere svojho filmového portfólia, a to zastúpenie výrazného žánru, silný spoločenský podtext a po novom aj na známe herecké meno v podobe Roberta Pattinsona. Bong tak napriek úspechu Parazita nepoľavil a nešiel publiku a kritike po srsti a už podľa očakávaní pretavil ľahký sci-fi motív v pitoreskné zrkadlo dnešnej trumpovskej Ameriky.
Mickey s číslovkou 17
Nie je žiadne tajomstvo, že Joon Ho Bong miluje žánre a najmä má v obľube ich ohýbať podľa vlastnej chute a ambícií. Podobne pristupoval aj ku filmovej adaptácii knižnej predlohy a kino novinke Mickey 17. V nej rozohral dystopickú fresku okolo outsidera a smoliara Mickeyho Barnesa, ktorý na úteku pred úžerníkmi zakotví na generačnej vesmírnej lodi na ceste za svetlejšími zajtrajškami.
Vo svete pretkanom spoločenskými triedami, hierarchickosťou, xenofóbiou, toxicitou a chladným cynizmom si Mickey nájde job tzv. „spotrebáka (expendable)“, ktorého úlohou je jednoducho umierať. Ide totiž o miesto, ktoré sa nachádza na dne spoločenského rebríčka a patrí doslova medzi ľudský spotrebný tovar.
Pomocou modernej technológie tlače ľudských bytostí a zálohovania pamäte sa tak z Mickeyho Barnesa stáva len Mickey s ľubovoľnou číslovkou za krstným menom. Jeho pracovnou náplňou tak je zomierať v krkolomných a nebezpečných situáciách pre dobro ľudstva. Protagonistom príbehu sa ale stáva práve Mickey 17, ktorý si prejde existenciálnym zlomom a stereotyp umierania vymení za boj o život a lásku.
Tancovanie medzi genialitou, rozvláčnosťou a lacnosťou
Bong tak postupne komornú satiru vetví do všetkých svetových strán a otvára jeden motív za druhým, čím vytvára tematickú hydru naratívov. Postupne tak intímny príbeh o hľadaní vlastnej identity a existencie nechá zmutovať v epickú vesmírnu medzidruhovú odyseu.
Pred objektívom kamery strieda estrádu postáv, figúrok a šialených charakterov a v duchu svojich predošlých snímkov opäť ťaží zo silnej témy. Tú postupne hádže za hlavu a vrství cez seba, graduje, záškodnícky si z nej strieľa a napokon vyhodí výhybku a sleduje opäť nový zhluk tém.
Bong tak vytvára akýsi audiovizuálny karneval, ktorý sa za pochodu zabáva na dramaturgickej teórii a freneticky rozhadzuje rukami. Režisér sa tak hrá s postavami v mantineloch vesmírneho korábu, ktorý mu slúži ako pokusné laboratórium. Bong má nápadov na rozdávanie a pokojne by ideový extrakt jeho celovečeráku vystačil na solídnu televíznu vesmírnu sériu.
Režisér ale strieľa naslepo nápady, následne ich hádže cez palubu alebo na ne za jazdy zabudne a už sa im nevenuje. Mickey 17 je dekadentná galaktická freska charakterov, ktorá osciluje na tenkom lade filmovej absurdity, prízemnosti, ale aj geniálnych momentov. Bong tak namiesto klubovej jednohubky o hľadaní samého seba otvára silá ťažkotonážných kalibrov ako kult osobnosti lídrov moderných Spojených štátov, otázky genocídy, moderných vzťahov, atentátu na Donalda Trumpa či zbesilosti vojenskej agresie a supremacizmu.
Režisér tak uvaril odvážne kino, ktoré vedome pracuje s prvoplánovosťou a klišé, no namiesto divákmi očakávanej one man show upírskeho ex sex idolu, film zahltí zmysly. Bong sa tak občas stráca v rozvláčnosti rozprávania, no v sekunde je schopný odpáliť emočnú atómovku a brnknúť na citlivú strunku. Mickey 17 sa nechce zapáčiť masám, ale klasické rozprávačské postupy trhá na kusy a je asi zrejme len vec polemiky, či ide o vedomý pracovný nástroj alebo symptóm režisérovej bezmocnosti.
Mickey 17 (Južná Kórea/USA, 2025, 137 min.)
Réžia: Bong Joon Ho. Scenár: Bong Joon Ho, Edward Ashton. Hrajú: Robert Pattinson, Mark Ruffalo, Toni Collete, Naomi Ackie, Steven Yeun, Michael Monroe, Patsy Ferran, Cameron Britton ...