Gunman - Máš po päťdesiatke? Nevadí, poď ešte do akcie! |
Meno francúzskeho režiséra Pierra Morela preslávil legendárny Okrsok 13 a ešte úspešnejších 96 hodín. Oba akčné thrillery s realistickým znepokojujúcim
Meno francúzskeho režiséra Pierra Morela preslávil legendárny Okrsok 13 (2004) a ešte úspešnejších 96 hodín (2008). Oba akčné thrillery s realistickým znepokojujúcim stavom spoločnosti, či sa téma týkala sociálne neprispôsobivého ghetta, alebo bolo treba transatlanticky riešiť problém únosov naivných turistiek prostredníctvom obchodníkov s bielym mäsom. Tentoraz režisér použil knižnú predlohu Jean-Patrick Manchetta, aby na pozadí nepokojov v Demokratickej republike Kongo v roku 2006 preskúmal osud jedného nie práve najčistejšieho hráča v tomto spletenci korupcie, úctyhodného nerastného bohatstva a mocenských síl ťahajúcich za nitky v krvavých konfliktoch a pretrvávajúcej sociálnej kríze. Bývalý snajper Jim Terrier (Sean Penn) sa snaží skoncovať so svojou minulosťou v nekalom nájomnom zabíjaní, ktoré sa pred priateľkou Annie (Jasmine Trinca) pokúša maskovať humanitárnou ochrannou pomocou Afričanom. Vďaka jej lekárskej obetavosti voči domorodcom u neho napokon prevažuje sklon k dobročinnosti, no minulosť ho aj po rokoch dobieha v Londýne, odkiaľ si to musí namieriť za bývalým šéfom Felixom (Javier Bardem) do španielskej Barcelony. Za pätami má zakrátko nielen Interpol, ale aj neznámych mužov, ktorí sa ho snažia zabiť a zahladiť tak stopy po následkoch krvavých nájomných zmlúv. KINEMAVIDEO3441. Americko-francúzsko-španielsko-britský film Gunman: Muž na odstrel sa v Morelových rukách opäť snaží prepojiť kruté skutočnosti reálneho sveta s atraktívnym spektáklom akčných scén, napätých nevyjasnených súvislostí s hviezdnymi hereckými ťahúňmi. Tu však viac vsádza na nadväzujúcu akčnosť v klasickom trilerovom balení, než na neustále prízvukovanie prvotného socioproblému. Občas Pennovi ťažkú cestu nelegálneho ostreľovača okoreňuje zaťažkávajúcimi skúškami ako sú city k bývalej frajerke či úplne krvopotne vystavanou zdravotnou závadou, ktorú úporne nastavil ako dosť zásadnú prekážku v jeho ďalšom pátraní po zabijakoch. Počas deja ju však len účelovo použil na zvýšenie efektu jeho poľutovaniahodného stavu v súbojoch. Druhý herecký bard Bardem lavíruje na latke nedôveryhodného šéfa ostreľovačov so slizkým ochranným svedomím voči Jimovej Annie, napokon jeho postava skĺzava do jednoznačnej polohy primitívneho zbohatlíka a pramálo zamotáva nitky osudu Jima Terriera. Hoci sa scenáristi práve o to snažili, nedosiahli vo Felixovom prípade kvalitných a uveriteľných peripetií, aby u diváka dosiahli pocit dôležitosti tejto postavy. Pôsobí skôr ako lacná rozbuška prízemných ľudských priorít a film ho nemenej zužitkúva ako participanta ľúbostného trojuholníka. Postava Terrierovho nezištného priateľa Stanleyho doliepa do filmu ten správny kamarátsky background, ktorý sa ale v takýchto ťažkozločinových machináciách nevypláca a poplatne sa dostáva do úzkych. Podobne ako poplatne načrtnutej romanci sa cesty Jima a Annie spoja, zlo pominie, zlí sa vystrieľajú a charitatívna činnosť pre rozvojové oblasti zažíha nové svetlo nádeje bez korupčných či inak zištne orientovaných chúťok. Hodnotenie: 5/10 |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Polarizácia spoločnosti, občianska vojna a Kolaps. Unikátna filmová simulácia vás
- Brian Muir, ktorý pracoval na sérii Star Wars prijal pozvánku Fakulty architektúry
- Max prináša podrobnosti o predplatnom pred spustením na Slovensku a v Českej repub
- Netflix, HBO Max, Apple TV+ novinky: Primadonna, The Color Purple, Our Living Worl
- Kolaps je poctou novinárskej práci i mrazivou ukážkou občianskej vojny - píše Mich
- Národnú filmovú cenu Slnko v sieti za Výnimočný prínos slovenskej audiovizuálnej k
- Festival v Cannes je takmer tu. O Zlatú palmu zabojujú nasledujúce filmy
- Filmové štúdio s Petrom Konečným o cenách Slnko v sieti, ale aj slovenskom filme S
- Cyklus Reštaurovaná klasika v Kine Lumiere prinesie Formanov film Prelet nad kukuč
- Boy Kills World: akčná jazda plná irónie