Snímka Out v sebe obsahuje niektoré typické problémy debutov

Snímku Out režiséra Györgyho Kristófa sprevádza vavrín prvého slovenského filmu, ktorý sa dostal do súťaže v Cannes. Zaručene ide o veľký úspech, keďže sa

pridal Marcel Šedo 22.9.2017 o 20:29

Snímka Out v sebe obsahuje niektoré typické problémy debutov


Snímku Out režiséra Györgyho Kristófa sprevádza vavrín prvého slovenského filmu, ktorý sa dostal do súťaže v Cannes. Zaručene ide o veľký úspech, keďže sa nám postupnými krôčikmi očividne darí vyšľapávať si cestičku na stále väčšie festivaly. Slovenská kinematografia tak získava čoraz silnejší medzinárodný cveng a svoju zásluhu na tom má aj Kristófov film. Tento status však môže snímke Out len uškodiť, keďže sa k nej na základe tohto úspechu viažu prehnané očakávania. Preto netreba zabúdať, že ide o debut a najmä študentský film a v rámci týchto kategórií je potrebné ho aj hodnotiť.

V bližšie nešpecifikovanom meste na východnom Slovensku hromadne prepúšťajú zamestnancov elektrárne, kde pracuje aj Ágoston. Aj on patrí medzi tých, čo sa po novom musia zmieriť so statusom "nezamestnaný". Ágoston však ešte nepatrí do starého železa, a tak sa nechá nahovoriť na dobre platenú prácu v Pobaltí. Zároveň sa mu, ako náruživému rybárovi, môže splniť jeho sen loviť ryby. Lenže v Lotyšsku zistí, že sa stal obeťou podvodu. Zostane sám s prázdnymi vreckami, ale odmietne sa poddať osudu. Vydáva sa na cestu plnú bizarných situácií a stretnutí s čudnými ľuďmi.

Hneď na úvod treba povedať, že snímka, aspoň čo sa týka problematiky nezamestnanosti a emigrácie, trefne reflektuje realitu na Slovensku, nielen v pokrízovej ére. Na Slovensku sa dodnes nachádzajú hladové doliny i mnohé rozbité rodiny, v ktorých aspoň jeden z rodičov vycestoval za prácou do zahraničia. Ágostonov prípad je, bohužiaľ, až príliš bežný. Vtipný bol napríklad príhovor riaditeľa elektrárne k zamestnancom, plný vzletných, ale prázdnych a smiešne znejúcich slov. Dobre odpozorované je tiež správanie sa domácich voči ekonomickým emigrantom, t.j. absencia akejkoľvek úcty, či vykorisťovanie zo strany zamestnávateľa. S týmto neduhom však už máme skúsenosti aj my sami, keďže slovo ekonomický emigrant je v súčasnosti obľúbenou nadávkou viacerých našich politikov.

KINEMAVIDEO4317.

Snímka navyše v maličkostiach vystihuje aj náturu krajín bývalého východného bloku. Epizódka s Dimitrim a jeho manželkou Anastasiou napríklad poukazuje na rozmáhanie sa gýčovitých prvkov v kultúre, od umelých pŕs a botoxu, až po opulentné náhrobky. Rovnako vystížné je aj poukázanie na snahu "riešiť" problémy prostredníctvom alkoholu, na korupciu a kšeftárstvo, na "gangsta" kultúru, ale aj na osamelosť emigrantov a pod.

Bohužiaľ, týchto tém bolo v snímke až príliš veľa. Výsledkom je skečovitá a rozdrobená druhá časť, v ktorej sú navyše niektoré prvky dohnané do extrému, aby na malom priestore čo najjasnejšie poukázali na daný problém - umelý zadok, gigantické prsia, otrasné dekorácie na stene, napichané pery, prestrelený make-up, otrasný náhrobok, nedokončená stavba... Vo výsledku však pôsobia až príliš karikatúrnym, resp. stereotypným dojmom a okato vytŕčajú oproti realistickej prvej polovici.

Na druhú stranu však práve príchod bizarných prvkov na scénu film ozvláštňuje. Pokiaľ si odmyslíme vyššie zmienenú, prestrelenú etudu, tak nahí chlapi v krčme, smutno-smiešna pani s vypreparovaným zajacom, či predavači v obchode s rybami, prinášajú do sociálne-realistickej drámy vítané osvieženie, jemný závan absurdity, ako z Kaurismäkiho filmov.  Oceniť treba aj viaceré metonýmie a metafory, ktoré pomáhajú divákom nahliadnuť do mysle hlavnej postavy, ako napríklad sardinky symbolizujúce mužovu uväznenosť v malom byte a zároveň jeho túžbu po mori, či vypreparovaný zajac, zobrazujúci neprirodzenosť stavu, osamelosť a prázdno v duši. Za najväčšiu devízu celého filmu však môžeme považovať fotogenické zábery na prístav, lode a rozličné textúry. Kamera Gergelyho Pohárnoka pri snímaní prostredia doslova čaruje a prináša viaceré nezabudnuteľné zábery, hoci ja by som ich uvítal ešte o niečo viac.

Problém som naopak mal s emocionálnou zaangažovanosťou. Nedostal som možnosť spoluprežívať kritické chvíle spolu s Ágostonom - napríklad narastajúcu diskrimináciu zo strany ostatných zamestnancov, postupný strach z bitkárskeho správania sa Dimitriho (tu najmä kvôli jeho humoru a blbosti a až na malé výnimky aj Ágostonovmu relatívnemu pokoju), neustále sa vracajúcu osamelosť a pod. Snímka to skrátka v jeden moment na mňa vybalila a bolo vymaľované. Film ma na nič nepripravil, nepodusil ma v duševnom trápení. Intelektuálne som to síce všetko chápal, ale emocionálne ma to obišlo.

Snímka tak v sebe kombinuje dôležité, aj keď nepríliš objavné spoločenské posolstvá a mnohé pôsobivé jednotlivosti. Na druhej strane však ukazuje nevydarené ambície začínajúceho tvorcu, ktorý sa snažil svojim filmom toho povedať až príliš veľa a niekedy aj príliš nahlas. Trpí tým najmä dramaturgia, pretože Out sa v dôsledku tohto rozsypal na niekoľko pocitovo odlišných epizód. Treba však uznať, že ako študentský film je to pomerne zaujímavé a treba len dúfať, že sa Kristóf do budúcna problematickým miestam vyvaruje.





Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 50476
02 |
návšt. 11232
03 |
návšt. 6387
04 |
návšt. 5029
05 |
návšt. 4829
06 |
návšt. 3812
07 |
návšt. 4039
08 |
návšt. 2951
09 |
návšt. 1913
10 |
návšt. 1868
REBRÍČEK US
01 |
$82,0 mil.
02 |
$7,4 mil.
03 |
$3,9 mil.
04 |
$3,2 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,5 mil.
07 |
$2,1 mil.
08 |
$1,7 mil.
09 |
$1,4 mil.
10 |
$1,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.