PRINC Z PERZIE MIERI NA STRIEBORNÉ PLÁTNO

PRINC Z PERZIE MIERI NA STRIEBORNÉ PLÁTNO

článok



Keď začujete slovné spojenie „Prince of Persia“ a nežili ste doteraz v úplnom vzduchoprázdne, iste si vybavíte úspešnú videohernú sériu. Tí „postarší“ si snáď spomenú aj na zrod tohto fenoménu – v roku 1989 totiž vznikla prvá zo spomínaných hier, ktorá ohromovala predovšetkým na tú dobu nevídane realistickou animáciou hlavnej postavy. Ako čas bežal, dobrodružstvá perzského princa sa za vyše 20 rokov dočkali postupne 14-tich pokračovaní (stav k dnešnému dňu), ale napriek nespornému kultovému statusu ani jednej filmovej adaptácie. Toto tvrdenie však čoskoro už nebude zodpovedať skutočnosti, nakoľko sa do kín chystá dobrodružný film Princ z Perzie: Piesky času. O čom bude?


 

Sme v Perzii  šiesteho storočia nášho letopočtu. Dastan (Jake Gyllenhaal zo Skrotenej hory, alebo aktuálne z Bratov) vyrastá ako dieťa ulice. Jedného dňa sa jeho život obráti naruby, keďže sa po preukázaní chrabrosti stane adoptívnym synom a zároveň nástupcom samotného kráľa. Idylka končí v momente, keď sa zákerný šľachtic Nizam (Ben Kingsley – Schindlerov zoznam) zmocní Pieskov času, pomocou ktorých je možné ovládať čas. Pred Dastanom stojí úloha získať za pomoci princeznej Taminy (Gemma Arterton – Súboj Titanov) hodiny skôr, než ich Nizam využije na svoje podlé ciele...

Princ z Perzie mieri na strieborné plátno Princ z Perzie mieri na strieborné plátno Princ z Perzie mieri na strieborné plátno

Na filmovom Princovi z Perzie sa scénáristicky podieľal autor pôvodnej videohry Jordan Mechner (spolu s ďalšími troma viac-menej neznámymi scenáristami), réžiou bol poverený Mike Newell, ktorý k dobrodružnej akcii asi najviac pričuchol pri štvrtom Potterovi, známy je ale predovšetkým vďaka romantickým Štyrom svadbám a jednému pohrebu, ale čo je najdôležitejšie – producentsky projekt zastrešil človek, ktorý okrem iného pred pár rokmi z mŕtveho žánru pirátskeho dobrodružného filmu dokázal vytrieskať jednu z najúspešnejších filmových sérií. Reč je samozrejme o Pirátoch Karibiku a o Jerrym Bruckheimerovi. Princ je zároveň jedným z mála filmov (štyroch), ktoré sa napriek nálepke „disneyovka“ môžu pochváliť vekovou prístupnosťou PG-13 (u nás mládeži do 12 rokov nevhodné). Zvyšnými troma je práve spomínaná séria Pirátov.

Snaha spoločnosti Jerry Bruckheimer Films získať práva na sfilmovanie videohry Prince of Persia: The Sands of Time z roku 2003 sa začala krátko po jej uvedení na trh, keďže sa jednalo o akýsi reštart série, navyše veľmi úspešný. Duchovný otec videohry Mechner sa netajil plánmi sfilmovať Princa (hoci v kreslenej podobe) už v minulosti, ponuke, ktorú dostal od Bruckheimera a spoločnosti Disney, však neodolal a vo svojom scenári sa rozhodol vychádzať len z niektorých špecifických elementov hry a neísť cestou doslovného kopírovania deja. Začiatkom roku 2007 ohláslili Walt Disney Pictures adaptáciu Princa ako jeden zo svojich ťažiskových projektov a zároveň stanovili dátum premiéry na júl 2009 napriek absencii hotového scenára, či akéhokoľvek hviezdneho mena v obsadení. 

Princ z Perzie mieri na strieborné plátno Princ z Perzie mieri na strieborné plátno Princ z Perzie mieri na strieborné plátno

Tento termín nakoniec dodržaný nebol, pretože ako mnohé iné, aj tento film nakoniec poznačil scenáristický štrajk. Keď sa rozbehlo samotné nakrúcanie, dátum premiéry bol presunutý na máj 2010 (u nás 20. 5.) – podľa niektorých teórií aj preto, aby sa tvorcovia vyhli konkurencii v podobe pokračovania Transformerov. Voľbu Jakea Gyllenhaala za predstaviteľa Dastana (toto meno sa vo videohernej verzii neobjavilo a v perzštine znamená „príbeh“, alebo „rozprávka“) zdôvodnil Bruckheimer tým, že ide o človeka, ktorého kariéru sledoval už dlhší čas a hľadal príležitosť na vzájomnú spoluprácu. Ten sa na svoj part predpripravil nabraním niekoľkých kíl svalovej hmoty a tréningom parkouru s jeho „vynálezcom“ Davidom Belleom (herní fanúšikovia sú si iste vedomí faktu, že princ vie behať po stenách s rovnakou ľahkosťou, ako my ostatní po zemi). Nakrúcanie sa rozbehlo v máji 2008 v Maroku, kde štáb strávil osem týždňov, po ktorých sa následne presunul do londýnskych štúdií Pinewood.

Napriek tomu, že sa jedná o adaptáciu konkrétnej hry s identickým podtitulom The Sands of Time, videoherní fanúšikovia zaznamenajú viaceré odlišnosti od predlohy – oproti hre bude film predovšetkým klásť väčší dôraz na princovu minulosť, zverejnené trailery však napovedajú, že sa tvorcom podarilo zachovať atmosféru hry viac než úspešne, čím sa môže pochváliť len máloktorá videoherná adaptácia.


autor Peter Švatarák 28.4.2010
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 6379
02 |
návšt. 3868
03 |
návšt. 3865
04 |
návšt. 3518
05 |
návšt. 2098
06 |
návšt. 1798
07 |
návšt. 2057
08 |
návšt. 1557
09 |
návšt. 764
10 |
návšt. 551
REBRÍČEK US
01 |
$80,0 mil.
02 |
$16,0 mil.
03 |
$11,0 mil.
04 |
$10,0 mil.
05 |
$3,3 mil.
06 |
$2,4 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$1,9 mil.
09 |
$1,5 mil.
10 |
$1,4 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.