NEZNESITEĽNÁ KRUTOSŤ

NEZNESITEĽNÁ KRUTOSŤ

6.0

Ísť do kina na komédiu Neznesiteľná krutosť, ako na nový film významných zástupcov nezávislého filmu - bratov Coenovcov (Fargo, Big Lebowski) a očakávať neštandardnú zábavu, nie je ten najlepší nápad. Úplnou chybou by bola aj predstava toho, že mimoriadne presne preložený distribučný názov, má nejakú podobnosť s ich majstrovským debutom – Zbytočná krutosť (Blood Simple, 1984). Tentokrát sa Coenovci rozhodli úplne scenáristicky odľahčiť a po excelentnom noir príbehu z minulého roka - Muž, ktorý tam nebol (The Man Who Wasn’t There), sa žánrovo vracajú ku komedionálne absurdnému Bračekovi (O Brother, Where Art Thou?). Už teraz ale prezradím, že mi ich noirovo/krimi/thrillerová poloha, vyhovuje oveľa viac.

Neznesiteľná krutosť Neznesiteľná krutosť Neznesiteľná krutosť

Neznesiteľná krutosť ponúka portrét súčasného sveta manželstiev a rozvodov... A tiež právnikov, ktorí sa o to všetko starajú. Miles Massey (George Clooney), losangeleský rozvodový advokát, je na vrchole - s úspechom si rozumie, má dokonalý chrup, nuda sa mu vyhýba a nové prípady ho priam vyhľadávajú. Najnovšia kauza mu ponúkne krásnu femme fatale - Marylin Rexroth (Catherine Zeta-Jones), ktorá sa čoskoro má stať ex-manželkou jedného z jeho klientov. Túži po finančnej nezávislosti, ktorú by jej mal zabezpečiť práve rozvod. Vďaka Milesovým značným schopnostiam ale nezíska nič. A tu začína vzájomný boj - kto z koho. Tajné taktiky, vzájomné ľsti, a tiež neodškriepiteľná príťažlivosť eskalujú medzi Marylin a Milesom, čo vygraduje v klasickú vojnu pohlaví.

Coenovci natočili veľmi svižné a pozerateľné romantické kino. Spolu s dvojicou scenáristov Robert Ramsey a Matthew Stone napísali, dalo by sa povedať „coenovsky absurdne čiernu komédiu“, s niekoľkými vynikajúcimi nápadmi a prepracovanými dialógmi. Trochu prvoplánovo sa ale spoľahli na nie veľmi invenčnú tému a celkový príbeh. Napriek ich snahe o nezávislosť (pri rozpočte 60 mil. dolárov sa ale o nezávislosti nedá hovoriť), režisérske nápady staršieho z bratov – Joela, či neustále pohrávanie sa s filmovým klišé, sa nemôžem zbaviť pocitu, že som videl len ďalšiu, relatívne štandardne vyrozprávanú, dobre zahranú a skvele hudobne podmazanú - americkú komédiu.

George Clooney v úlohe právnika Masseya, predvádza skutočne podmanivý herecký výkon a jeho mimike, pohybom a chrupovým prezentáciam, len ledva stačia hviezdy ako Geoffrey Rush, či charizmatický Billy Bob Thornton. Obvyklé, nijak výnimočne zaujímavé a skôr na vizuálnej dokonalosti postavené herectvo, ponúka Catherine Zeta-Jones. Vzájomnej chémii Clooney – Zeta Jones sa ale celkom darí a Coenovci dosiahli ich herecké vrcholy.

Napísať a natočiť komédiu, ktorá (aj) hlupáka pobaví a inteligenta neurazí, sa bratskej dvojici rozhodne podarilo. Myslím si však, že ich tvorivá sila zostala nevyužitá a svojím celkovo desiatym celovečerným filmom, ukončili mimoriadne plodnú dekádu, po ktorej nás (dúfam) čaká ďalšia, rovnako úspešná. Už tento rok by sa mal dostať na plátna kín ich remake krimi-komédie z roku 1955 s názvom Ladykillers. Už teraz som zvedavý, čo si pre nás opäť pripravili…

Intolerable Cruelty (USA, 2003, 100 min.)
Réžia: Joel Coen. Scenár: Robert Ramsey, Matthew Stone, Ethan Coen, Joel Coen. Kamera: Roger Deakins. Hudba: Carter Burwell. Hrajú: George Clooney, Catherine Zeta-Jones, Geoffrey Rush, Cedric The Entertaine, Edward Hermann, Paul Adelstein, Richard Jenkins, Billy Bob Thornton.

autor Peter Konečný 8.1.2004
6.0
7.6