HOBIT

HOBIT

10

"There a back again, a hobbit tale by Bilbo Baggins." Bilbo viac krát prehlásil, že dobrý koniec a dobrý názov pre knihu sú dve veľmi podstatné veci. Najnovší počin "Jacksonových chlapcov" je vlastne tiež takou cestou tam a späť.

Nie nebojte sa, nejde o hollywoodsku mániu sequellov a prequelov tento príbeh je regulárny. Tolkien dokončil príbeh hobita Bilba a jeho výpravy za dračím pokladom (omnoho) skôr ako dokončil Pána prsteňov. Je dokonca pravdepodobné, že v čase písania Hobita ešte nemal profesor lingvistiky úplne jasno kto presne bude Gandalf a akú úlohu zohrá v príbehu Elrond.

Už po prvom zahliadnutí je jasné, že naopak Jackson mal presnú predstavu kam zaradí svoje filmové dielko. Zatiaľ čo pôvodná literárna predloha je mierne rozprávková (k tomuto zážitku špeciálne prispieva starý slovenský preklad Viktora Kroupu - vôbec prvý preklad Tolkiena na Slovensku i v Čechách), filmový prepis je omnoho temnejší.

Hobit Hobit Hobit

Príbeh, ktorý  je notoricky známy stačí iba hrubo načrtnúť. V pokojnom kraji Kraji ( :) ) žijú mierumilovní hobiti. Sú to farmári, ktorí nevyhľadávajú žiadne dobrodružstvá a najradšej sú v tieni svetových udalostí. Pred norou jedného z nich,  Bilba (Ian Holm) zastane čarodej Gandalf (Ian McKellen) a poposunie ho do nečakaných dobrodružstiev. Bilbo v spoločnosti šiestich trpaslíkov (v knihe ich bolo trinásť) vedených kráľom v exile Thorinom Pavézom (po slovensky Štít (?)) ide vydobyť trpasličie kráľovstvo (a poklad) z drápov draka Šmaka (Smaug). Cestou pochopiteľne zažijú niekoľko dobrodružstiev, ale všetky, rovnako ako finále sú v skutočnosti len tieňom toho najdôležitejšieho. To keď v búrke a v prenasledovaní Bilbo zablúdi a rukou nahmatá v opustenej jaskyni prsteň...

Nebudem ďalej kaziť zážitok ani tým, čo čítali, ani tým, čo nečítali knihu. Spomeniem len niekoľko zaujímavých postrehov. V prvom rade sú to (ako inak) zmeny oproti predlohe. Tentokrát sa ani tak netýkajú konkrétnych udalostí ako skôr celkového vyznenia filmu. Tak temného Hobita by naozaj nik iný ako Malý veľký Novozelánaďan nedokázal vystrihnúť. Kontrast medzi romantickou a pokojnou idylou Kraja a napríklad Temným hvozdom za útoku pavúkov je obrovský. Dokonca aj scéna kde traja trolovia pripravujú večeru z trpaslíkov sa mení z roztomilej Gandalfovej parádičky v knihe na nutnú porciu hororu vo filme. Človek si spontánne spomenie koľko násilia a tvrdosti je napríklad v ľudových rozprávkach prekrytých archaickým jazyka. Práve kvôli tomuto momentu si tohto Hobita mimoriadne cením. Zmeny počtu trpaslíkov (podľa sporých vyjadrení sa Jackson bál preľudnenia príbehu postavami), vynechanie niektorých pasáži (skôr tých poetických) príbehu nijak zvlášť neuberajú, skôr naopak. Jackson sa vrátil k forme z Dvoch veží a ponúka to najlepšie čo sa dá.

Hobit Hobit Hobit

Určite sa dočítate v mnohých článkoch o technických vymoženostiach filmu. Je jasné, že štáb, ktorý vyrobil Gluma a bitku pred Minas Tirith, neustúpi ani teraz. Omladnutý Ian Holm v úlohe Bilba (bola použitá podobná technika ako pri Glumovi, t.j. Holm hral, ale tvár mu faceliftoval počítač), i záverečná bitka (stovky bojujúcich "Gimliov" sú fakt mäso) pod Horou patri k zážitkom, ktoré jednoducho treba vidieť na veľkom plátne.

Už tradičný, na mieru ušitý casting potvrdil ako skvele sa Ian McKellen cíti v úlohe Gandalfa Hnedého (lepšie než v Bielom plášti), ale objavil tiež Briana Coxa pre úlohu Meddeda a najmä Seana Conneryho! Pamätáte sa na prvé haló, ktoré sprevádzalo casting na LOTR? ExBond vystupoval ako jeden z veľkých favoritov, a napriek tomu, že finálna voľba bola geniálna, kdekto si mohol smutne vzdychnúť, že neuvidí slávneho Škóta. ...No neuvidíme ho ani teraz, pretože v Hobitovi prijal ponuku robiť hlas drakovi Šmakovi, ale jeho vklad do filmu je fascinujúci. Spomeňte si na priemerné Dračie srdce, kde to jeho hlas zachraňoval a predstavte si teraz ako to zaznie! Bož...ééé...Dračsky!

Je zvláštne, že sa Prsteňový príbeh uzatvára začiatkom (na sfilmovanie Silmarilionu asi tak skoro netreba myslieť). Napriek tomu, že vidíme film a od začiatku vieme, čo sa stane nedokážem sa ubrániť pocitu, že vidíme to najlepšie čo Jackson urobil. To jednoduché rozprávkové rozhranie boja dobra a zla sa ukázalo ideálnou parketou pre Jacksonové rozprávačské umenie a pochmúrnosť záveru si priam žiada veľký aplauz.

The Hobbit (USA, 2004, 175 min.)
Réžia: Peter Jackson. Scenár: Frances Walsh, Philippa Boyens, Peter Jackson. Kamera: Andrew Lesnie. Hudba: Howard Shore. Hrajú: Ian Holm (Bilbo Pytlik), Ian McKellen (Gandalf), Brian Cox (Medded), Sean Connery (hlas Smaka), Andy Serkis (Glum), Hugo Weaving (Elrond)

autor Vladimír Kurek 1.4.2004
10
9.5