DIABOLSKÁ SVOKRA

DIABOLSKÁ SVOKRA

5.0

Comeback Jane Fondovej po 15 rokoch? Tuctovka s Jennifer Lopez? Alebo ďalšia komédia od režiséra Pravej blondínky? Všetko dokopy!

So Charlotte Cantilini (Jennifer Lopez) sa život príliš nemaznal. Nie je príliš múdra, nie je príliš úspešná, a tak môže byť rada, že je aspoň pekná, sympatická a má pár džobov i jeden veľký sen. Príležitostné práce (holt, nejako si na nájomné treba zarobiť) rátajú s venčením mnohých psov či fušku servírky a ten sen sa týka pozície návrhárky. Čo môže takú jednoduchú dievčinu v živote už len stretnúť? Napríklad Pán Vyvolený, ktorým je Dr. Kevin Fields so slušným platom, peknou pozíciou a očarujúcim správaním. A pretože popoluškovská Charlotte si už svojho princa zaslúži, čaká ju pekný románik s Kevinom a skôr či neskôr aj cesta za nastávajúcou svokrou Violou (Jane Fonda), okolo ktorej sa vlastne točí celý film. Okolo nej a šoku, že jej synáčika si má zobrať dáka puťka s polovičným úväzkom...

Diabolská svokra Diabolská svokra Diabolská svokra

Premisa Diabolskej svokry je jasná už od traileru, a tak je relatívne nečakaným prekvapením prvá tretina, v ktorej sa pozeráme na Violu iba v letmých záberoch ukazujúcich pár (ne)milých záberov z jej kariérneho života. Zlomyseľník môže podotknúť, že scenáristom jednoducho zápletka súboja svokry a nevesty nevystačila na celovečerný film atakujúci stominútovú hranicu, a tak si vypomohli viac ako polhodinovou romantickou vložkou, "že ako ten vzťah mladých ľudí začal". Beriem to ako pozitívum, pretože nejeden scenárista by vyhradil zoznámeniu Kevina a Charlotte celý jeden film a súboju so svokrou vyhradil druhý (nehovoriac o možnom rozdelení v štýle Matrix Reloaded a Revolutions ako dvojité utrpenie fanúšikov). Iste, niekomu bude pripadať prvá polhodina relatívne nudná, pretože Jane Fonda sa ako žiadna pekelná svokra netvári, no aspoň sa môžeme zoznámiť so životom Charlotte, jej kamarátmi a presne sa dozvedieť z akého brlohu do takého vysnívaného domu so svojím princom poputuje. Väčší scenáristický oriešok však priniesla samotná nenávisť svokry a nevesty. Popri trailerovej zoznamovacej scéne nás čaká celá hodina filmu a konflikt sa jednoducho musí vyostrovať, či už na jednej strane alebo aj na druhej, ktorá rýchlo zistí, že najlepšou obranou je útok. Aké objavné zistenie!

Priznám sa, že trailery na Diabolskú svokru neboli najlepším lákadlom na návštevu kina, no po zhliadnutí projekcie som bol relatívne spokojný. Nečakalo ma žiadne utrpenie, ale celkom som si film užil, dokonca bez ujmy. Hoci nie je scenár objavný a vsádza na typické klčkovanie sa budúcich rodinných príslušníkov, robí tak hladko a bez väčších prekvapení. Milých i nemilých. To môže byť v podstate aj zápor filmu, pretože vás tu nečaká nič objavné. Hneď, ako sa karty rozdajú na stol, nás čaká ženský súboj svokry a nevesty využívajúci slabé stránky oboch strán, či už pracovné, zdravotné alebo náladové. Všetko so všetkým súvisí, takže ak sa tu spomenie drahá garderóba či alergia, je jasné, že do polhodiny sa využije, hoci aj nutným postupom. Nič tu nevyjde nazmar. Ale predsa sa tu dočkáte jedného prekvapenia, a to finále, kde sa objavuje možno scenáristických triumfov viac ako by bolo nutné a pekelná komédia sa nadýchne melodramatickej vône... Bolo to potrebné?

Na druhej strane píšem recenziu dva týždne po projekcii a len ťažko si spomínam na zaujímavé momenty. Dôvod je jasný - Robert Luketic nevie poriadne režírovať. Alebo vie a bojí sa to dať najavo. Ani jedna z trojice jeho komédií nového milénia (Prava blondínka, Rande s celebritou, Diabolská svokra) nie je nakrútená svojským originálnym spôsobom režiséra s pravým zmyslom pre humor a vycibrenú komédiu. V každom prípade sa dá hovoriť o solídne odvedenom remesle, ale bez špeciálnej charizmy. Možno je to škoda, pretože neraz dostane Luketic aj dobrý námet... Ale to v prípade Diabolskej svokry neplatí. Výbornu Vojnu Roseovcov ako familiárno-militantnú komédiu neprekročí žiadny moderný pokus. Navyše, Diabolská svokra nemá ani príliš objavné časti zápletky - málo, málo vám utkvie v pamäti.

Snáď herecké výkony. Comeback Jane Fondovej je otázny. Iste, je dobré, že sa vracia a aj v slušnej hereckej forme. Ale tá mohla predsa len vyjsť najavo v lepšom filme a nie v takmer šablónovitej postave svokry so zrútenou minulosťou a nemilou prítomnosťou so svojou nevestou. Fondová hrá tak, ako by ste od jej postavy chceli. Niekomu to bude možno stačiť, inému bude ľúto, že nemá špeciálnu charizmu, ktorou ovplývajú viaceré postavy z klanu Fockerovcov a ich svokrovcov. To pri Jennifer Lopez niet o herectve žiadnych pochýb. Je až neuveriteľné, že tridsaťšesťročná žena dokáže stelesniť cca dvadsaťpäťročnú jednoduchú dievčinu a vy jej to uveríte. Resp. môžete dumať, či je zinfatilnené prehrávanie svojej postavy o desať rokov až také pozoruhodné. Každopádne je trošku nečakané, že sa Jennifer Lopez dokázalo so svojou rolou takto vysporiadať a vy sa dobre pozriete do kalendára, či nie je ešte rok 1995. Tento úmysel sa jej celkom vydaril - ale na druhej strane ju môžete aj tak považovať za bláznivú speváčku, ktorá vlastne aj tak nevie hrať, a tak sa prevtelila do mladšej žienky. Rád by som vyzdvihol z castingu aj nejaký mužský part, no žiaľ, nemám veľa možností, pretože všetci sú tu skôr do počtu a nahrávajú ústrednej dvojici dám.

Je to jasné - Diabolská svokra je film, ktorý vyfučí za pár dní z hlavy. Neublíži, neoslní. Vlastne ide o príjemný priemer, na ktorý vás môžu vytiahnuť manželka / priateľka a vy ho prežijete bez kultúrneho zranenia. To nie je až tak málo vzhľadom na trailerový postrach... Ale pretože tu nie je nič mimoriadne zábavné či obdivuhodné, treba brať túto komédiu za prežiteľnú a viac-menej priemernú. Niekomu to môže aj stačiť...

Monster-in-law (USA, 2005, 102 min.)
Réžia: Robert Luketic. Scenár: Anya Kochoff. Kamera: Russel Carpenter. Hudba: David Newman. Hrajú: Jennifer Lopez, Jane Fonda, Michael Vartan, Wanda Sykes, Adam Scott, Annie Parisse, Monet Mazur, Will Arnett

autor Michal Korec 4.8.2005
5.0
3.8