REVÍZORI - PROJEKT 100

REVÍZORI - PROJEKT 100

V rámci jedenásteho ročníku prehliadky Projekt 100, s ktorým sa môžete stretnúť vo filmových kluboch v každom väčšom slovenskom meste, sa nám aj tento rok dostáva príležitosť vidieť desať zaujímavých filmových diel z rôznych období dejín kinematografie - od Langovho Metropolisu, cez Chaplinovú Modernú dobu, či Schlessingerovho Polnočného kovboja až po Kávu a cigarety amerického nezávislého tvorcu Jima Jarmuscha. Medzi tie novšie patrí i originálny celovečerný debut maďarského režiséra Nimróda Antala Revízori (Kontroll, 2003).

Ak máte chuť tento film zatratiť len preto, aké spomienky vo vás vyvolalo vaše posledné stretnutie s revízormi bratislavskej MHD, nerobte to. Revízori nie sú sociálnou štúdiou zo života zamestnancov dopravného podniku. Antal svet revízorov v budapeštianskom metre, kde sa príbeh odohráva, zobrazuje ako do seba uzavretý vesmír, ktorý je vlastne symbolickou a hyperbolizovanou podobou nášho sveta. Príbeh sa točí okolo jednej z päťčlenných skupiniek revízorov, vysielaných „dopravným podnikom“ každé ráno na kontrolu do súprav metra. Tí síce viac pripomínajú povaľačov z parku, než kontrolórov dopravy, i tak v sebe skrývajú charizmu, aká chýba mnohým „dokonalým“ hrdinom hollywoodskych príbehov. Prirodzeným vodcom tejto skupinky je sympatický, no tajuplný Bulcsú. Ten v sebe skrýva nejedno tajomstvo. Napriek svojej prirodzenej inteligencii a potenciálu zarábať si na živobytie aj iným spôsobom než kontrolami cestovných lístkov, každú noc prespáva v metre a každý deň sa vracia k tejto nezaujímavej a ubíjajúcej práci. Jeho život sa však zásadne zmení, keď sa v tomto dovtedy letargickom prostredí metra začnú diať záhadné a nevysvetliteľné veci, pričom podozrivým sa stane práve on. Tak ako jeho duša skrýva mnoho neodhalených tajomstiev, svet metra v sebe ukrýva temné zlo, s ktorým sa v záverečnom súboji musí Bulcsú vyrovnať...

Revízori - Projekt 100 Revízori - Projekt 100

Revízori sú dôkazom toho, že i v srdci Európy a s relatívne nízkym rozpočtom môže vzniknúť komerčne úspešný thriller. Filmu, a predovšetkým scénam naháňačiek v tuneloch metra, naozaj nemožno uprieť napätie, tak zúfalo chýbajúce mnohým americkým sériovým výrobkom nakrúcaným s neporovnateľne vyšším rozpočtom, ktoré oproti inovatívnym Revízorom vyznievajú akoby boli realizované podľa šablóny. To, čomu snímka vďačí za svoj úspech (v Maďarsku sa po svojom uvedení stala najziskovejším titulom a v tržbách prekonala aj americkú produkciu), je originalita námetu i jeho spracovania.

Antal priestory metra vykresľuje ako do seba uzatvorený svet, v ktorom sa odohráva klasický príbeh boja dobra proti zlu. Tento svet je vizuálne originálny a zaujímavý, so skvelou atmosférou a to i napriek tomu (skôr práve preto), že sa celý film odohráva v podzemí a my sa ani raz nepozrieme na denné svetlo. Zásluhu na tom má výborná práca s kamerou a strihom, a aj vďaka týmto kreatívnym zložkám má film dostatočný spád. Rovnako sa na tom podieľa aj skvelé využitie autentických ruchov a hudby, presne zodpovedajúcim ponurej atmosfére podzemia a schopným v divákoch navodiť dostatočne skľučujúce pocity.

Režisér pri budovaní svojho sveta využíva mnoho rozprávkových prvkov (boj dobra so zlom, zobrazenie lásky ako cesty z tmy na svetlo), aj keď ich, pochopiteľne, pozmeňuje a prispôsobuje celkovému temnému ladeniu príbehu. Tým robí svoj film novátorský a nevšedný. Nevytvoril len ďalšiu remeselne zvládnutú snímku bez myšlienky a pointy, ale zaujímavé dielko, pracujúce i so symbolickou rovinou a nechávajúce priestor aj pre divákovu predstavivosť.

Revízori sú však i tak thrillerom so všetkým, čo k tomu patrí. Už výborne zvládnutá, prekvapivá expozícia vypovedá o tom, že Antal s napätím pracovať vie. Naháňačky vo vagónoch i staniciach metra, ale najmä „preteky“ v podzemných tuneloch, uskutočnené medzi Bulcsúom a vodcom ďalšej skupiny revízorov (akási podzemná verzia ruskej rulety) sú vynikajúco remeselne zvládnuté a určite si pri nich prídu na svoje všetci milovníci akcie a napätia.

Zaujímavo je vo filme zobrazené zlo. Nie je priamo ukázané, vždy sa len mihne pred našimi zrakmi, pričom sa mu ani raz počas celého deja nepozrieme do tváre. Akoby ju ani nemalo, akoby to ani nebola postava, ale stelesnenie všeobecného zla. Tak či onak, tento prístup umocňuje napätie a divácku zvedavosť a pomáha režisérovi pri budovaní atmosféry.

Protipól zla, podobne ako v iných príbehoch, tvorí láska. Láska medzi Bulcsúom a tajomným dievčaťom v medveďom kožúšku, definovateľným aj tým, že si zásadne nekupuje cestovný lístok. To ona dá Bulcsúovi silu vybojovať záverečný súboj a im obom výjsť z tmy na svetlo.

V Antalovom svete sa nájde priestor i pre humor. Ide však o špecifický druh komiky „nesediacej“ každému. Ale ak máte aspoň trošku zmysel pre čierne vtipkovanie, určite si nájdete pasáž, ktorá vás rozosmeje. Niektoré z nich sú však evidentne samoúčelné, aj keď im nemožno uprieť vtipnosť a originalitu. Tvoria len zbytočnú odbočku od hlavnej dejovej línie príbehu a spomaľujú jeho inak vyrovnané tempo.

Za pochvalu stoja i netypicky napísané postavy. Napriek zanedbanému výzoru absolútnych looserov, vám títo hrdinovia prirastú k srdcu viac než akční hrdinovia amerického typu. Ich nedokonalosť odráža tú našu, a to ich robí zaujímavými, i keď v niektorých momentoch príliš skĺzavajú do karikatúrnej polohy. Výborne je vykreslená postava Bulcsúa, spočiatku prezentovaná len ako jedna z hlavnej skupinky hrdinov, no v priebehu filmu sa práve ona vyprofiluje ako hlavná. Jej predstaviteľ Sándor Csányi dokáže zahrať hrdinu bojujúceho proti tajomnému zlu metra i svojho vlastného života bez toho, aby z neho spravil patetickú, neživotnú figúrku, k čomu mohol ľahko skĺznuť. Jeho postava v sebe skrýva hlboký ľudský rozmer, aj vďaka tomu sa s ňou možno ľahko identifikovať.

Nimród Antal nakrútil inovatívny film, bez absencie zaujímavého príbehu, charizmatických postáv, akcie, humoru či symboliky. Dokázal ním, že na to, aby ste nakrútili napínavý príbeh, nepotrebujete desiatky miliónov dolárov, výbuchy ani stovky digitálnych efektov, ale fantáziu a dobré nápady, čím by mohol predznamenať, akým smerom sa bude uberať (nielen) európsky komerčný film.

Kontroll (Maďarsko, 2003, 105 min.)
Réžia: Antal Nimród. Scenár: Jim Adler, Antal Nimród. Kamera: Gyula Pados. Hudba: Neo. Hrajú: Sándor Csányi, Zoltán Mucsi, Csaba Pindroch, Sándor Badár, Zsolt Nagy, Bence Mátyási, Gyözö Szabó, Eszter Balla, Lajos Kovács, György Cserhalmi, Zsolt László, Balázs Mihályfi

autor Ľubica Heinzlová 28.10.2005
:)

Žáner: Komédia/Mysteriózny