MŔTVA NEVESTA TIMA BURTONA

MŔTVA NEVESTA TIMA BURTONA

10

Posledné dielko Tima Burtona predsa len v slovenských kinách? Neskoro, ale predsa áno!

Písať štandardnú recenziu na Mŕtvu nevestu Tima Burtona nie je v tomto čase veľmi obvyklé. S týmto filmom sa totiž spája séria zaujímavých distribútorských patálií. Mŕtva nevesta mala premiéru v USA ešte 22. septembra a do našich kín mala doraziť priebežne v novembri. Neskôr sa vybral termín 24. november, mimochodom zhodný s českou distribúciou. Cca dva týždne pred ním sa uskutočnila aj novinárska projekcia s dodatkom, že možno pôjde o jediné premietanie filmu na Slovensku. Keď dorazil 24. november, film skutočne bežal iba v ČR a k nám sa nedostal. Plány na jeho uvedenie (hoci aj neskoršie) boli zrušené. Nová nádej pre Mŕtvu nevestu v kinách svitla v súvislosti s Febiofestom, kde koluje jedna kópia. Popritom sa v zozname premiér distribútora objavila Mŕtva nevesta znova, a to s dátumom premiéry 4. mája 2006 (odvážny pokus kontrovať M:I-3, hoci ide o dvojicu žánrovo odlišných kúskov). Z čista jasna sa však pár dní pred Veľkou nocou objavila na webe distribútora zmena a premiéra bola posunutá už na 13. apríla 2006 a jedna kópia sa hrá v bratislavskom multiplexe plus iné predstavenia patria iba prebiehajúcemu Febiofestu. Akoby táto chronológia nestačila, koncom marca 2006 už vyšlo v ČR (a tým pádom aj v SR vzhľadom na zhodný trh) príslušné DVD s filmom. Takže v čase písania recenzie je už DVD na trhu takmer dva týždne a film prichádza do kín. Zaujímavá zhoda okolností, ktorú si nemohli želať milovníci prieskumov trhu ani vo svojich snoch. Na druhej strane je však otázne, koľko ľudí sa vydá do (pár) kín na film, ktorý je už skoro pol mesiaca k dispozícii vo videopožičovni. Resp. môžeme otázku položiť aj trošku inak – je tento film taký dobrý, aby pri približne simultánnom vydaní dokázal upútať v kine natoľko, aby sme platili za vstupenku?

Mŕtva nevesta Tima Burtona Mŕtva nevesta Tima Burtona Mŕtva nevesta Tima Burtona

Pokiaľ milujete Tima Burtona, nemáte čo riešiť. Na veľkom plátne sa jeho posledné dielko výborne vyníma. Je to príbeh z viktoriánskeho obdobia, na ktoré tak režisér veľmi rád odkazuje. Hlavným hrdinom je Viktor z rodiny predavačov rýb, ktorí síce majú chechtáky, ale slabučké postavenie v spoločnosti. To Viktória má zvučné meno, ale jej rodičia už začínajú byť pomaly na mizine. Svadba Viktora a Viktórie má byť prospešná pre obe rodiny – peniažky sa spoja s dobrým menom a mladí si snáď porozumejú. Stane sa, hoci sa spočiatku nepoznali, Viktor i Viktória si padnú do oka a chystá sa obrad. Lenže Viktor je nervózny ako pes a ide trénovať nastoknutie prsteňa na ruku milovanej do lesa na suchú vetvičku a prebudí Emily, nevestu zavraždenú práve v deň svadby. Od tohto momentu sa začína zapletať a riešiť milostný trojuholník Viktor – Viktória – Emily a speje k pomerne zaujímavému vyústeniu, okolo ktorého sa už viedla nejedna debata.

Mŕtva nevesta je jeden z najneobyčajnejších filmov v rámci tohtoročnej resp. súčasnej ponuky. Snáď iba Tim Burton oplýva takým množstvom svojskej fantázie a najmä vzťahom k fantastičnu alebo aj svetu mŕtvych. Popritom je fanúšikom stop-motion animácie a trvalo mu presne tucet rokov, pokiaľ sa k nej vrátil. Jeho posledné dielko obsahuje množstvo odkazov na svet živých i mŕtvych (hoci nie je tak bohatý a nezameniteľný ako Predvianočná nočná mora) a je neskutočne vtipné. Vo svojej krátkosti (74 minút) dokáže chŕliť viac humoru ako tri-štyri filmy hrajúce sa v iných sálach. Pritom ovláda aj hru so žánrami v rámci svojej témy – chvíľu je zábavná, ale miestami skutočne strašidelná tak, že mykne aj dospelými divákmi. Burton je totiž zaťažený na detaily a podobne ako George Lucas tvoril vesmírnu hexalógiu tak, aby v niektorých sekundách iba na chvíľočku prebehol v rohu filmu nejaký živelný emzák, tak nám ukazuje rozličné finesy sveta mŕtvych. Niektoré postavy uvidíme iba na chvíľu, ale sú také svojské, že si ich okamžite zamilujeme. Rovnako sa však sústredí Burton aj na trojicu hlavných postáv, najmä Emily so sarkastickým červíčkom v hlave pôsobí výborne...

Tim Burton miluje rozprávkové príbehy a toto je ďalší z nich. Sála z neho atmosféra veľmi blízka Strihorukému Edwardovi. V mojich očiach je Edward najobľúbenejším Burtonovým filmom a viac-menej so slzou v oku som sledoval počiny typu Mars útočí, Planéta opíc či Veľká ryba, ktoré síce boli patrične svojské, ale latku kvality a atmosféry Edwarda prekročiť nedokázali. Po pätnástich rokoch je tá krásna atmosféra (i vysoká kvalita) filmu späť a to je môj dôvod plného hodnotenia.

Popri humore a množstve narážok sa môžete kochať napríklad animáciou, ktorá vznikala ukrutne dlho no na plátne je britká a rýchla. Alebo sa zamerajte na farebný kontrast pozemského sveta ladený do množstva sivej a sem-tam zelenej farby a porovnajte si ho s pestrosťou sveta mŕtvych. Burton sa hrá s farbami i príbehom, necháva ich patrične vyniknúť v momentoch a pritom sa nezameriava iba na vizuálnu stránku, ale aj tú audiálnu.

Danny Elfman totiž nemôže ako dvorný skladateľ chýbať a pripravil si aj krásnu inštrumentálnu hudbu, aj pekné štyri pesničky. Áno, počet je citeľne menší ako pri Willy Wonkovi či Predvianočnej nočnej more, ale jasne naznačuje, že Mŕtva nevesta nie je muzikál, hoci svojím kvartetom songov dokáže pekne posunúť dej vpred. Pokiaľ ide o hudbu, pripravte sa po Anglickom pacientovi na najkrajšiu hru na piano – Viktor je v tejto oblasti majster a dokáže vábiť svojou hudbou obe nevesty. A keď už toľko spomíname Predvianočnú nočnú moru, treba dodať, že Mŕtva nevesta nie je lepšia, ani horšia. Je približne na rovnako výbornej úrovni a je v skutočnosti robená trošku inak, nie je ani klonom, ani obyčajnou variáciou.

Akoby toho nebolo málo, Tim Burton kontroluje aj herecké výkony a podobizne. Pomaly dvorný herec Johnny Depp nesmie chýbať a jeho Viktor je nezameniteľný. Napriek tomu, že mužskí predstavitelia (vrátane Christophera Lee či Alberta Finneyho) odvádzajú pekné party, scéna patrí najmä dvom dámam – Emily Watson a Helene Bonham Carterovej, ktorej Burton očividne pripravil úlohu na telo.

Ísť do kina alebo ostať iba pri DVD? To nechám na vás, ale za seba hovorím, že jedno predstavenie na veľkom plátne treba absolvovať, už len pre to vyznenie škál sivého a pestrofarebného sveta a fakt, že na ňom tento krásny príbeh lepšie vynikne. Nezabúdajte na to, keď pôjdete okolo kina, kde vás bude lákať Mŕtva nevesta – nie je to síce typická krásavica, ale užijete si s ňou krajších 74 minút, ako možno s hociktorou inou.

PS – Možno nasadzuje distribútor film pred Veľkou nocou práve kvôli nadchádzajúcim sviatkom a tematickému zmŕtvychvstaniu, ktoré Mŕtvu nevestu čaká. V tom prípade však ide o dosť morbídny vtip, aký by nevymyslel možno ani samotný Tim Burton...

Corpse Bride (VB/USA, 2005, 74 min.)
Réžia: Tim Burton, Michael Johnson. Scenár: Pamela Pettler, Caroline Thompson. Kamera: Pete Kozachik. Hudba: Danny Elfman. Hlasy: Johny Depp, Helena Bonhan Carter, Emily Watson, Christopher Lee, Elbert Finney

autor Michal Korec 14.4.2006
10
8.8