STRAŠNÁ HALUZ

STRAŠNÁ HALUZ

0.

Dámy a páni, mám tu česť vám predstaviť najhorší film od čias Lovcov dinosaurov! A nie je to vtip, hoci má ísť o komédiu!

Príchodom Scary Movie sa ukázala nová generácia paródií, ktorá prezentovala, že stačí zobrať pár hitov s určitou tematikou, hodiť ich do jedného vreca a zosmiešniť niektoré scény, často v nechutnejšom podaní a hľa, ďalšia zlatá baňa je na svete. O tom, že to funguje, svedčí fakt, že sérii Scary Movie stále nedošiel dych a dorazila už do štvrtého kola. A medzitým sa objavujú ďalšie parodické pokusy – taký Bulšit síce nežiaril, ale predsa zarobil pár bubákov (spoločným menovateľom paródií je pochopiteľne nízky rozpočet), ba čo viac, zaplatil sa. Takže hovoriť o tom, že Strašná haluz prichádza bez šancí na úspech je dosť problematické. Práve naopak, dvadsaťmiliónový rozpočet sa zakryje veľmi rýchlo (aj s marketingovými nákladmi) a tento projekt jednoducho stratený nebude. Žiaľ, o to väčšmi treba dúfať, že druhý diel nevznikne, pretože podobným brakom sa aj naše kiná zaplnia pomerne rýchlo.

Strašná haluz Strašná haluz Strašná haluz

Prvý problém Strašnej haluze spočíva v totálnej absencii deja. Niekedy sa v recenzii sťažujeme na epizódnosť deja, ale tá nastupuje v Date Movie na novú úroveň. Chýba tu totiž určitá základná premisa, ktorá by sa mohla rozvíjať. Bežne sa na ňu spomínané epizódy zavesia a film sa dotiahne do záverečných titulkov. V tomto prípade si však scenáristi (mimochodom dvaja zo šiestich, ktorí napísali Scary Movie – ha, to má byť údajne vtip prenesený aj na slovenské plagáty) zobrali na paškál hneď od začiatku príliš veľa filmov. Napríklad každý Scary Movie sledoval určitú líniu, lenže v Date Movie to vyzerá asi takto – hlavná hrdinka sa volá Julie Jones, je neskutočne obézna a chce si nájsť chlapa (snaha o reminiscenciu Pretty WomanDenníka Bridget Jonesovej hneď v prvých minútach). Takže ide za niekým a la Hitch (inak černošským liliputánom), ktorý ju v štýle programu Pimp My Ride bežiacom na MTV zmení v chudú devu s vizážou a la vedľajšia postava z Buffy resp. American Pie (áno, hrá ju Alyson Hannigan). Julie sa potom zamiluje do chlapíka z televíznej súťaže The Bachelor (starý mládenec), ktorý si ju vyberie v televíznej súťaži. Potom nastupuje kus línie so zoznamovaním sa s rodičmi, ktorá jasne paroduje dvojicu komédií o tom, že Svokor je lotor. A aby toho nebolo málo, Julie pochádza z multikultúrnej rodiny (otec černoch, matka tuším Indka, sestra Japonka alebo Číňanka), ktorá popritom vlastní grécku reštauráciu. Je toho veru dosť a to sme vymenovali len slabšiu polovicu parodovaných terčov.

Neschopnosť scenáristov vyťažiť zo scenára všetko, čo sa ešte dá, sa rýchlo preklenie aj do ďalšej oblasti – sparodovať všetko aktuálne. To svedčí o zakomponovaní rôznych módnych šou, reklám (Paris Hilton na hambáči) alebo blockbustrov, ktoré prichádzajú do rany rad za radom a to sa medzi nimi nachádzajú aj relatívne novšie kúsky ako napríklad King Kong, Star Wars, Pán prsteňov, Kill Bill atď. Navyše všetko je tak prepletené, že niekedy nemáte šancu odhadnúť, čo sa bude parodovať, a tak sa mixuje scéna z jednej komédie s hrdinami hrdinského eposu a podobne. Mohlo by to byť zaujímavé využitie filmov, ale výsledok je skôr rušivý. Úprimne, je pravdepodobné, že nejeden filmový milovník by sa rád pokochal v jednom obrovskom svete filmov, ale nie v nemastnom-neslanom guláši, kde sa postavy krížia tak, ako sa v danom momente zachcelo scenáristom (pravdepodobne posilneným nejakým silnejším matrošom, a to rozhodne nie z materinej dúšky alebo bežných lúčnych byliniek).

Azda najväčším problémom je veľmi, veľmi nízka účasť humoru v celom filme. Celkom smutné zistenie, najmä keď sa chystáte ísť na komédiu, resp. paródiu zosmiešňujúcu práve komédie. Z hľadiska niektorých divákov však môže byť prirodzené. Už pri Bulšite bolo neraz cítiť, že parodovať práve komédiu je dosť náročné, pretože taký projekt musí postaviť buď pôvodné reálie na hlavu resp. hnať známe prostredie na ostrie noža a dramaticky ho vypointovať, aby bolo ešte vtipnejšie, ako v pôvodnom projekte. Lenže pri takom procese sa neraz vtip zo scény vytratí a výsledok je veľmi nudný resp. zdĺhavý. Presne tento problém postihol Strašnú haluz – z vtipných scén jednoducho humor zmizol a ostala len prázdnota.

Ba čo viac, Strašná haluz nám posúva na novú úroveň aj latku nechutnosti. Tento rok je pomerne bohatý vrátane Hostelu, Kamoša, ktorý tu varí a iných filmov. Ale s odstupom času možno povedať, že kráľom nechutností je pravdepodobne Scary Movie 2. Už-už ste si mysleli, že fekálnych komédií má Hollywood dosť a ďalšie nám nepripraví? Omyl, Strašná haluz v tomto smere boduje naplno a nemožno sa čudovať, že niektorí odídu z kinosály priam zhnusení. Čaká vás nespočetné množstvo bradaviek a bradavíc, vytláčanie telesných tekutín a korunu chce všetkému nasadiť domáce zviera súložiace s mŕtvolou. Ó áno, tak toto sme tu ešte nevideli...

Nevtipná. Nechutná. Nemorálna. Nenormálna. Nepochopiteľná. Dosaďte si ešte tucet prídavných mien s ne- a vyhnite sa tomuto pokusu o paródiu (nesmial som sa ani raz a pritom pri paródiách popustím uzdu náročnosti). Nikdy som si nemyslel, že niečo také napíšem, ale predsa... nadišiel moment, keď vám musím odporučiť film Bulšit. To v momente, keď budete chcieť paródiu z posledných rokov a nemá ísť výlučne o jeden zo Scary Movies. Strašná haluz získava jednoznačne nomináciu na najhorší film roka a je celkom možné, že popri RRRrrrr!!!, Agentoch dementoch a podobných skvostoch môže bojovať aj o totálne najhorší film posledných rokov vôbec!

PS – Najhoršie je, že tento film je taký zlý a nudný, že sa na ňom ani nedokážete baviť, aký je zlý. To je obrovská škoda, ktorá sa navyše odráža aj pri relatívne krátkej stopáži, cca 82 minút (v kine budete mať pocity ako pri dvojhodinovom utrpení).

Date Movie (USA, 2006, 82 min.)
Réžia: Jason Friedberg, Aaron Seltzer. Scenár: Jason Friedberg, Aaron Seltzer. Kamera: Shawn Maurer. Hudba: David Kitay. Hrajú: Alyson Hannigan, Adam Campbell, Jennifer Coolidge, Tony Cox, Fred Willard, Eddie Griffin, Sophie Monk

autor Michal Korec 28.4.2006
:)
5.5