SIMPSONOVCI VO FILME

SIMPSONOVCI VO FILME

8.0

Ich mediálny život na televíznych obrazovkách začal skôr, no na plátna kín si cestu prebojovali až pár rokov po ďalšom z kultových animovaných seriálov – Mestečku South Park. Ako už názov v názve napovedá, reč je o päťčlennej rodinke zo Springfieldu (z ktorého vidno do Ohia, Mainu, Nevady a Kentucky). Film predchádzali zvesti, povesti a návesti ešte pred jeho dokončením (vlastne už pred začatím). Fanúšikovia seriálu, aspoň v mojom okolí, sa s nadšením snažili nepreháňať to s nadšením, aby si ušetrili prípadné sklamanie a jeden špeciálne večný optimista vyhlásil, že na základe výborných trailerov má obavy o kvalitu filmu. Good news everyone: nemusíte sa báť. Simpsonovci sú fajn.

Počiatočnú idylku mestečka Springfield (až na katastrofálny stav jazera), v ktorej si Homer a Bart „hecovačkou“ utvrdzujú vzájomné vzťahy, naruší zlovestné zjavenie vyslovené ústami deda Simpsona. Jeho slová postupne dostávajú zmysel a najmä hmotný obsah: pokrútený chvostík, tisícero očí, pasca naveky a najmä záhadné slovko „epa“. Udalosti naberú spád a rýchlosť a v konečnom dôsledku je to len a len na Homerovi, aby zachránil nielen svoju rodinu, ale aj Springfield. Popri tom sa stihne Marge nahnevať na Homera, Homer dospieť k Poznaniu, Lisa zamilovať do ekologického aktivistu z Írska, Bart prežije menšiu krízu synovstva a Maggie prehovorí. A prasce budú chodiť po strope.

Simpsonovci vo filme Simpsonovci vo filme Simpsonovci vo filme

Paradoxne, najväčším plus filmu je jeho ne-snaha o originálnosť, či už vo vzťahu k televíznemu seriálu alebo k iným filmom všeobecne. Simpsonovci v filme majú k seriálovým tak blízko, ako sú od nich vzdialení. Svojím spôsobom sú podobne ako South Park: Peklo na Zemi „väčší“ a „dlhší“. Oba prívlastky tak nejako spolu súvisia a odrážajú sa najmä v spôsobe radenia a vrstvenia a striedania a kumulovania gagov v jednom či viacerých záberoch. Nie je zriedkavé, že popri jednom gagu sa v zábere (prípadne scéne) už pripravuje materiál na ďalší, prípadne sa s touto výstavbou začne v scéne, v ktorej sa nedeje nič akčného. Film nadväzuje na intertextualitu seriálu, kde sa citácie žánrov striedajú s konkrétnejšími citáciami diel (či udalostí) a nezabúda sa ani na účasť nejakých tých ikon, vrátane tvárí známych z trailerov: Spider-prasiatko a prezidenta Schwarzennegera (bez osobnej hlasovej účasti v origináli). Simpsonovci vo filme však rozhodne nie sú „uncut“ / „necenzurovaní“: nielenže úvodné kinopredstavenie (!) Itchyho a Scratchyho je elegantne explozívne - bez krvi a vnútorností, ale chýbajú aj chodiace komíny Selma a Patty a aj pivo Duff sa akosi vytratilo (resp. zredukovalo na značku).

Súčasne film pekne (ležérne a s istotou) pláva vodami sebavedomých snímok, ktoré si so svojou filmovosťou pohrávajú. Je to jednak rámovanie filmu scénkami v kine, kde sa na úvod Homer zdesene otočí na publikum s otázkou: „Prečo mám platiť za niečo, čo môžem vidieť zadarmo v televízii?“, ale aj neskoršie vyrušenia typické práve pre televíziu. Pridajte si k tomu fakt, že celý film je budovaný na princípe momentiek – akčne vtipných alebo aspoň vtipných situácií navlečených na „veľkú“ myšlienku presne tým spôsobom, ktorý nájdete v zilióne iných prevažne akčných filmov (ideálne letných blockbusterov). Mieša tak známych hrdinov a „známe“ situácie. Čo je však hlavné, Simpsonovci vo filme fungujú ako celok. Nerozpadajú sa na gagy a odkazy a narážky. Škoda niektorých vtipov, ktoré tak celkom nezapadli a ostali tak visieť v priestore „navyše“.

Čo však považujem za výborný ťah je angažovanie Hansa Zimmera. Jeho hudba sa akosi podvedome spája s veľkými príbehmi hrdinstva (či už v réžii Michaela Baya, alebo Ridleyho Scotta), na ktoré film aj odkazuje. Vďaka jej monumentálnej (epickej) kvalite a orchestru získavajú Simpsonovci vo filme na serióznosti a uletenosti zároveň. Aj vďaka nej sú jeden z tých titulov, pri ktorých máte intenzívny pocit, že sa tvorcovia pri realizácii bavili, vedeli, že robia film pre zábavu, no záležalo im na výslednej kvalite.

Simpsonovci vo filme rozhodne sú ľahkí, svižní, vtipní. Skutočne vtipní. A to aj napriek pár výhradám z mojej strany na funkčnosť niektorých vtipov a trošku zdĺhavému (opatrnému?) úvodu. A fakt krutej a nerealistickej scénke s mývalom a veveričkou. Je otázne, ako dlho si zapamätáte jednotlivé scény po odchode z kina a nakoľko ich premiešate s trailermi a seriálom. Ale to je vlastne jedno. Ide o to, baviť sa v kine. A to Simpsonovci zaistia. Aj počas záverečných titulkov.

PS: A ak aj nie ste skalopevným fanúšikom seriálu a nejako sa na filme ocitnete, nemajte obavy, nestratíte sa.

The Simpsons Movie (USA, 2007, 85 min.)
Réžia: David Silverman. Scenár: James L. Brooks, Matt Groening... .Hudba: Hans Zimmer. Hrajú: V českom znení: Vlastimil Zavřel (Homer), Jiří Lábus (Marge), Martin Dejdar (Bart), Helena Štáchová (Líza)

8.0
5.1

Žner: Animovaný/Komédia