HAIRSPRAY

HAIRSPRAY

9.0

Bolo leto 1962. Prezident Kennedy žil a Beatles ešte len začínali. Od rozhodnutia U.S. Supreme Court známeho ako Brown vs. Školská rada (Brown v. Board of Education of Topeka), ktoré otvorilo školy pre čierne obyvateľstvo uplynulo skoro desať rokov. V praxi segregácia prekvitala veselo ďalej. Bieli speváci atakovali predné priečky hitparád so skladbami čiernych, „biela“ kultúra bola cnostná a vznosná, „čierna“ iba hlučná a nemravná. Afroameričania dostali vlastný priestor v televíznom vysielaní, no myšlienka na zmiešané programy bola stále považovaná za nehoráznosť. „In“ boli pastelové farby, špicaté podprsenky a veľké tupírované účesy. Éru Marylin Monroe nahradil trend Jackie Kennedy.

Bacuľka Tracy Turnblad (Nikki Blonsky) sa rozhodla presadiť sa v baltimorskej tanečnej Show Cornyho Collinsa (James Marsden) a získať srdce miestneho fešáka Linka Larkina (Zac Efron). A len tak mimochodom presvedčiť, ak nie svet, tak aspoň Baltimore, o tom, že aj moletky a černosi majú nárok na občianske práva a ľudské slobody. Aké sú však jej šance proti dokonalej peroxidovej blondínke Amber Von Tussle (Brittany Snow)? Predsalen, Tracyina mama (John Travolta) je moletka, ktorá už pekných pár rokov nevyšla na ulicu – vyjde, keď schudne, a maminka Amber (Michelle Pfeiffer) je neuveriteľne zvodná producentka show.

Hairspray Hairspray Hairspray

Štýlovo Hairspray pripomína muzikály 60. rokov s malými odkazmi na revue 30. rokov minulého storočia a na klasikov elegancie Freda Astaira a Ginger Rogers. Samotným názvom, ale i zázemím príbehu – škola, je, celkom úmyselne, pripomienkou ďalšieho muzikálu s vlasovým prípravkom v názve: Pomádu. S ňou má spoločné ešte aj pastelkové farebné ladenie, organizáciu choreografií a Johna Travoltu, ktorý v roli Tracyinej mamy nahradil Watersovu „dvornú dámu“ transvestitu Divine. Hairspray je jednoducho „správny“.

Okrem cukerkandlových plagátov a Johna Travoltu v sukni je tu ešte jeden element, ktorý by mohol odradiť od návštevy kina: Adam Shankman, muž dvoch tvárí – ako režisér je podpísaný pod filmami nevalnej kvality (Neserte nám pestúnku, Cumlikátor), no pomerne často sa zabúda sa na to, že je veľmi šikovný choreograf. Práve to nielenže zachraňuje Hairspray, ale posúva ho do prvej ligy filmov tohto leta. Shankman sa spravoval heslom: muzikál má byť o tanečných číslach prirodzene prepojených či už medzi sebou alebo s „civilnými“. Teda žiadne „glamour“ momenty ako v Dreamgirls. Skôr príjemné „prízemný“ humor a šarm. Aranžmán scén je  pozmeňovaný s rovnakou nápaditosťou ako štýl piesní – r´n´b, rock´n´roll, pop...

Hairspray Hairspray Hairspray

John Travolta v muzikáli nie je nič prekvapivé a ani spevácke a tanečné nadanie Christophera Walkena a Michelle Pfeiffer či Queen Latifah nie je novinkou. Milým prekvapením je James Marsden, ktorý je sladký aspoň tak ako Zac Efron a obaja si užívajú. Vlastne, užívajú si všetci a keďže sú spontánni organizovane, nestrácajú sa vo veľkolepom zmätku a humbuku. Nikki Blonsky predstavuje po Jennifer Hudson ďalšiu z mladých dám, ktorým sa splnil sen. Blonsky pôvodne túžila po postave Tracy v divadelnom muzikáli, no kvôli veku (nar. 1988), uspela až v castingu pre film. Obsadenie a kostýmovanie hercov rešpektuje mieru naivity, ako aj polaritu postáv na tie otvorene kladné, tie naklonené otvorene kladným a potom Amber a jej mamu (a ešte komparz). A Michelle Pfeiffer objavila metódu nestarnutia, je minimálne tak očarujúca ako pred dvadsiatimi rokmi v Báječných Bakerových chlapcoch.

Farebný, živelný, vtipný, rozospievaný, roztancovaný muzikál plný tak trochu naivného idealizmu o možnostiach meniť svet k lepšiemu. To je Hairspray, filmový muzikál podľa divadelného muzikálu (Marc Shaiman-hudba, Scott Wittman-libreto, 2002) napísaného podľa filmového muzikálu (r. John Waters, 1988). Prepnite na odľahčený mód a užite si zábavu tanečného kalibru.

PS: Miestny úchyl v úvode je John Waters. Spoznáte ho podľa typických fúzikov užších než obočie Marlene Dietrich.

Hairspray (USA, 2007, 117 min.)
Réžia: Adam Shankman. Scenár: John Waters, Leslie Dixon. Kamera: Bojan Bazelli. Hudba: Marc Shaiman. Hrajú: John Travolta, Amanda Bynes, Christopher Walken, Queen Latifah, Michelle Pfeiffer, James Mardsen

9.0
6.6

Žner: Muzikál/Komédia