EVAN VŠEMOHÚCI

EVAN VŠEMOHÚCI

5.0

Najdrahšia komédia všetkých čias o tom, ako Boh presvedčil senátora budovať biblickú archu v USA 21. storočia. Steve Carell v podivuhodnosti roka...

Pred štyrmi rokmi sa úspešná dvojica Tom Shadyac – Jim Carrey rozhodla nakrútiť bláznivý kúsok, v ktorom obyčajný človek získa božské schopnosti. Jim si strihol ďalšiu grimasovú rolu a do úlohy Boha nastúpil Morgan Freeman. Kvalitatívne štandardný kúsok nevyužil svoj potenciál naplno, ale zarobil strašné peniaze a pokračovanie bolo na spadnutie. Lenže Jim odmietol. Do hlavnej roly sa tak prepracoval čoraz obľúbenejší Steve Carell, s ktorým už Universal triumfoval (40 rokov panic). Film sa však postupne prekrúcal, predražoval a jeho dátum premiéry presúval. A bolestivý priebeh vzniku sa podpisuje aj na výsledku.

Evan Baxter si polepšil, z moderátora sa stal obľúbený senátor. Pocíti to celá jeho rodina, veď sa sťahuje do obrovského nového domu. Už v prvý večer sa Evan vysloví, že by chcel zmeniť svet (ako hlási vo svojej úspešnej volebnej kampani). I Boh ho poslúchne. Evan sa každý deň budí o 6:14 a pred dverami mu pristávajú netradičné predmety ako súprava nástrojov či ťažkotonážny náklad dreva. Evan dlho nechápe a venuje sa senátorským povinnostiam vrátane spolunavrhnutia zákona podporujúceho výstavbu na úkor národných parkov. Ale keď sa objaví Boh na jeho dvore či na zadnom sedadle auta, Evan nadobudne presvedčenie, že má postaviť archu. Pre okolie sa stane bláznom a rodina ho nechápe, najmä manželka neznesie, že sa z jej manžela stáva zarastený chlap s vizážou tuláka a starovekým rúchom na sebe, ktoré neodkladá ani pri spoločnej večeri. Ale Boh mu zjaví, že o pár týždňov príde potopa a tak treba stavať čo najrýchlejšie...

Evan všemohúci Evan všemohúci Evan všemohúci

Znie to ako námet na dobrú „švandu“, kde si americkí tvorcovia mohli vystreliť zo známej biblickej epizódky v súčasných reáliách. Dokonca aj trailery tomu napovedali. Evan všemohúci je však postavený úplne inak a jeho hrdina vlastne všemohúci ani nie je. Nedostane žiadne schopnosti, iba v druhej časti si občas skúsi vyprosiť malý zázrak. A okrem toho, že nie je všemohúci, nie je ani príliš zábavný. Väčšina humoru sa sústredí do prvej polovice, keď sa Steve Carell ešte ako typický workoholik zabúdajúci na rodinu snaží pôsobiť tip-top v novom úrade. Alebo sa postupne začínajú zlietať zvieratá a špinia mu oblek. A pri stavbe archy spadne z trámov asi pätnásťkrát za minútu. Iste, je to slušná ukážka situačného humoru, ale kto ho príliš nemusí, bude neveriaco pozerať striedavo na plátno a na hodinky. Aj vtipné narážky často zlyhávajú – názov filmu 40 rokov Panna Mária síce odhalí vtip pomerne rýchlo a vy ho aj pochopíte, ale vôbec vám nepríde zábavný. Ako-tak potešia situácie typu Morgan Freeman servírujúci v reštaurácii jedlo s menovkou Al Mighty, ale tie filmom iba preblesknú a máte málo času všimnúť si ich. A v druhej časti sa humor preklopí iba do slovnej podoby (bez grimás) a vyťaží pár slušných hlášok.

Tento film je poňatý úplne inak ako jeho predchodca a hoci ide o typickú hollywoodskú jednohubku, začínajú sa už od pätnástej minúty do diania montovať dva americké ideály – rodina a viera v Boha. Predstavte si nočnú scénu manželov, ktorí už ležia v posteli, zhasínajú nočnú lampu a zrazu sa manžel pozrie na ženu, jemne odostelie paplón a odíde... Čo bude robiť? V skutočnosti by sa išiel venovať hocijakým nerestiam – zapnúť si telku, pozrieť nejaké porno (so šťastným koncom) alebo na konzole v obývačke najnovšiu hru. Nie, Evan si kľakne k posteli a pomodlí sa. Navyše, tejto scéne predchádzal asi trojminútový dialóg o tom, za čo sa pomodlili deti, za čo manželka a za čo on. A keďže on sa nemodlil, hneď sa prepne do módu pokánia a na modlitbu nezabudne. A takých scén je vo filme oveľa viac vrátane vysvetlenia, že slovo archa môže súvisieť s aktom charity (v origináli ark = act of random kindness, akt náhodnej milosti). Ale nebojte sa, Evan archu postaví a vo finále vás čaká brutálny kus potopy, v ktorom sa obrovská vlna valí na Washington a dokonca zmetie kus mesta. Trvá 9 minút, chlapci z ILM sa určite vyšantili a bláznivo odhadujem, že jej každá minúta vyšla na 10 miliónov dolárov. Inak ťažko pochopiť výšku rozpočtu.

Je možné, že do vzniku filmu neraz zasiahla božia vôľa. To by mohlo vysvetliť, prečo sa z bláznivej komédie na účet Najvyššieho zrazu stáva nie príliš vtipná komédia, ale na druhej strane občas zaujímavý rodinný film. V druhej časti sa nesnaží byť zábavný a úpenlivo nám do hlavy tlačí rôzne posolstvá, pozitívne myšlienky o rodine a potrebe veriť. Osobne ma niektoré z nich oslovili, ale to môže byť spôsobené tým, že sa ku kresťanstvu hlásim a uznávam ich. Je dokonca zaujímavé, že sa to darí napríklad slabšej komédií za ťažké peniaze a nie hocijakému televíznemu filmu za pár šupiek. Ale nie som si istý, do akej miery to bude akceptovať ostatné publikum, ktoré sem prišlo na podobnú srandu ako pred štyrmi rokmi na Brucea. To sa občas zabaví na množstve zvierat (áno, sú vtipné a pre deti aj kúzelne príťažlivé) a pár vtipoch, ale spokojní asi nebudú. A určite sa nezabavia tak dobre ako minule.

Steve Carell v hlavnej úlohe nezlyhal, ale nedokázal utiahnuť celý film. Prvá polovica, v ktorej sa pitvorí, mu príliš nesadne. Ale v momente, keď sa zahalí do rúcha, začína prevažovať kus charakterného herectva a to mu ide. Lauren Graham je sympatická náhrada Jennifer Aniston a Morgan Freeman prakticky bez problémov svoju rolu opakuje. Dokonca vám ukáže aj jedenáste prikázanie: Thou Shalt Dance a spustia sa záverečné titulky! Fakt bizarné!

Evan všemohúci si v komediálnom žánri zaslúži maximálne štyri body a varovanie za slabšiu porciu zábavy. Ale ak ho zoberiete na milosť ako pokus o zaujímavý film s ideálmi rodiny a viery, máte pred sebou nielen jeden z najbizarnejších kúskov roka, ale filmový kus za päť, hoci od priemernej komédie má ďaleko.

PS – Samozrejme, napriek určitej zaujímavosti a podivnosti by som bol radšej, keby bolo 175 miliónov preinvestovaných inak a radšej vznikli ďalší Transformers.

Evan Almighty (USA, 2007, 96 min.)
Réžia: Tom Shadyac. Scenár: Steve Oedekerk. Kamera: Ian Baker. Hudba: John Debney. Hrajú: Steve Carell, Morgan Freeman, lauren Graham, John Goodman