ŠUP SEM, ŠUP TAM

ŠUP SEM, ŠUP TAM

5.0

Ktorá krajina nám ešte nepredviedla národnú variáciu na Prci, prci, prcičky? Má niekto chuť na dánsku verziu?

Mladí ľudia to nemajú jednoduché nikde vo svete. Či ste tínedžer americký, francúzsky, nemecký, holandský alebo český, mladí nádejní filmári len o pár rokov starší ako vy si vás rýchlo zoberú na mušku, aby sa na základe vašich výpovedí po prebdenom fláme či iného námetu pokúsili o humornú alebo vážnu sondu do životov a priniesli svedectvo pre vašich rovesníkov, že práve takto sa v súčasnosti prebíja mládež svojím strastiplným obdobím. Nechýba v ňom trocha (alebo kopa) alkoholu, snaha zbaliť miestnu miss alebo hocijakú inú kočku, čo je po ruke, a samozrejme sa objavujú aj (ne)prajní rodičia. Občas sa do diania zabalí aj vyššia snaha o cieľ života, prípadne sa doň zamieša určité hobby. Dánske Šup sem, šup tam túto charakteristiku spĺňa prakticky naplno.

V hlavnej úlohe trojica chalošov kopajúca do lopty v miestnom futbalovom klube vo svojom voľnom čase, samozrejme popri škole a rôznych mládežníckych radovánkach (ženy, párty, chľast, poznáte to). Boim má z nich najväčší talent – na futbal, v ktorom exceluje, no zároveň aj na alkoholové a drogové neresti i babu dobrú skôr na pôžitok ako poriadny vzťah. Jakob je takmer jeho opak – pomerne plachý a neskutočne zabuchnutý do krásnej Helene, no tá sa chystá ubziknúť do Afriky. Mikkel ich spája dokopy a zároveň poškuľuje po sivej myške Mathilde. Všetci traja hrdinovia sú prirodzene machri na trávniku, no v skutočnosti musia bojovať sami so sebou, o priazeň slečien, možnosť vrznúť si a prípadne sa aj zamilovať. A do toho sa montujú ich pravidelné výlety do cudzích chatiek, kde si urobia pekný večer s pivkom a videokazetami. Lenže keď pravda o ich životoch začne vychádzať na povrch a jedna z posledných návštev chatky odhaľuje skutočnosť, budú musieť možno začať konečne myslieť a konať inak ako doposiaľ.

Šup sem, šup tam Šup sem, šup tam Šup sem, šup tam

Keď sa pri žánri tínedžerskej komédii objavujú zamyslenia typu „je dôležitejší sex alebo láska“, zopár pikantných piktogramov na plagáte či trošku šteklivý názov, hneď sa natíska otázka, či nás čaká ďalšia variácia na Prci, prci, prcičky. Nie každá tínedžerská komédia ňou musí byť – svedčí o tom aj jarný Schnitzel Paradise zaoberajúci sa skôr mladíckou (ne)rozvážnosťou, túžbou po voľnosti a plnenia si vlastných snov za účasti povinnej, ale nenásilne podanej lovestory. Žiaľ, nie je to úplne prípad dánskeho pokusu napĺňajúceho prvotné obavy načrtnuté jeho vlastným názvom.

Šup sem, šup tam balansuje na hranici dvoch subžánrov tínedžerského filmu. Na jednej strane rád odkazuje na všetkých sexi vtákov a chlapcov s cieľom užiť si a až potom sa (možno) zamilovať. Na druhej strane sa dokáže preklenúť na vážnu líniu a hovoriť o ctižiadosti, zničenom živote a o možnosti dostať sa na správnu koľaj. Na kombinácii by nebolo nič zlé, len to by musela byť hladko prevedená a nebiť príliš do očí. Iste, uznávam, že život mladých ľudí je presne taký, no otázne je, či chcú ísť na niečo podobné aj do kina. Na líniu o prcičkách, sexi slečnách, hanblivých chlapcov aj áno, ale na časť o horekovaní na tému dobra a voľby správnej cesty v takom podaní asi už nie.

Samotný pokus o dánske prcičky dosť často zlyháva. Prezeranie a schovávanie pornočasákov, občasná masturbácia, trápne pokusy o dostatie dievčaťa do postele či opakované výpady nadržancov, to sú síce typické ingrediencie subžánru, ale Dáni ich nevedia správne podať. Chýba im potrebný vtip, nadhľad, situačná komika i prepojenie s okolitým dianím. Pritom je to obrovská škoda, pretože v druhej línii sa šikovne snažia nastoliť zaujímavé témy i možnosti spracovania.

Chvíle stotožnenia sa s Jakobom, jednoducho bezhlavo zamilovaným do Helene, slečny ako vystrihnutej z módneho časopisu predvádzajúcej nové rifle i pulóvriky, nie sú ani zďaleka cudzie mnohým z nás. Ako osloviť takú super babu? Bude mať o mňa záujem? A prečo musí ísť do čerta, teda, ehm, do Afriky??? Ani Mikaelova línia nie je na zahodenie – čumieť do výstrihu vnadnej rovesníčky je fajn a ak sa v správnom čase prejavíte, možno jej kladná reakcia na vašu maličkosť nenechá dlho čakať. A komu nestačia tieto typy, možno sa nájde vo frivolnom Boimovi čeliacemu rýchlemu vzostupu a následnému pádu. Och, áno, koľko si ich ešte užije!

Dánski tvorcovia servírujú až príliš mnoho klišé, no zároveň aj momenty hodné sledovania, najmä pri rozpade priateľstva či zničujúcej individualite Boima. Každý z kamarátov má zaujímavú líniu a musí prejsť vlastnou fázou vývoja. Aj po stránke formy púta dánsky kúsok niečím neobvyklým – množstvo veľkých detailov núti miestami o hrdinoch premýšľať a zábery dánskej jesene a často prítomnej hmly vzbudzujú zaujímavé momenty melanchólie. Kto si ich uvedomuje pri rannej ceste do práce či večernom rande, rýchlo sa tu zorientuje a nájde svoje spomienky.

Šup sem, šup tam je ťažší oriešok ako som čakal. Podobne ako Schnitzel Paradise má interesantné momenty a dokonca aj lepšie vykreslených hrdinov a kusy deja. No ako na potvoru sa celé snaženie zvrháva vo všetkých chvíľach, keď sa chce zapáčiť až príliš primitívnymi scénami prvoplánovému publiku. Ak by sme vyhodili všetky trápne pubescentné scény, v ktorých sa pachtia všetci za toľko potrebným stredoškolským sexom, mali by sme tu solídny kúsok. Ale pretože všetky pornočasopisy, trápne vtipy a sexuálne objekty sa tu premávajú resp. sú na svojom mieste, strhávam tu veľké množstvo bodov a film v mojich očiach klesá strašne nadol. Pritom je to obrovská škoda, lebo v niektorých momentoch aj prekvapil, no potom zase naštval či nudil.

Výsledný dojem je veľmi podobný sledovaniu Schnitzel Paradise. Ako celok sa radí na priemer až podpriemer, pretože všetky zaujímavé momenty dokáže sám zabiť tými ostatnými. Ale je to zriedkavý dánsky kus v našich krajoch, za to pol bodu nahor. Na druhej strane je celý film aj obeťou distribučného politiky – v ČR ho uviedli 31. marca 2005 a na DVD sa dostal v novembri 2005. Takže ak vás aj zaujme, kino pokojne vynechajte a navštívte požičovňu.

2 ryk og en aflevering (Dánsko, 2003, 96 min.)
Réžia: Aage Rais-Nordentoft. Scenár: Jesper Wung-Sung, Aage Rais-Nordentoft. Kamera: Jacob Banke Olesen. Hudba: Under Byen. Hrajú: Jacob Oliver Krarup, Esben Smed Jensen, Cyron Bjo/rn Melville

autor Michal Korec 6.9.2007